خفگی اقتصادی و خیز برای غارت بیشتر مردم – تیک تاک

تیک تاک – خفگی اقتصادی و خیز برای غارت بیشتر مردم

گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

هر روز که می‌گذرد، آثار خفگی اقتصادی در رژیم بیشتر ظاهر می‌شود و

رژیم را ناگزیر از اتخاذ اقداماتی می‌کند که در شرایط انفجاری جامعه، معنایی جز خودزنی و خودکشی ندارد.

در همین رابطه مجلس ارتجاع دیروز و امروز جلسه داشت؛ موضوع جلسة دیروز (۱۵مهر) که پشت درهای بسته برگزار شد،

حذف یارانه‌ها و گران کردن باز هم بیشتر کالاها، بخصوص سوخت بود، که ظاهراً به نتیجه نرسید یا هنوز نمی‌توانند اعلام کنند.

امروز نیز مجلس رژیم افزایش انواع مالیاتها را در دستور داشت که طبق معمول اساساً اقشار محروم قربانی آن هستند.

از سوی دیگر تحریمهای آمریکا نیز هر روز آثار خود را نمایانتر می‌کند که آخرین نمود آن بیرون کشیدن چین از قرارداد

کلان توسعة میدان پارس جنوبی بود. بحث و بررسی امروز ما به همین موضوع اختصاص دارد. ابتدا خبر و نطر ما از نظرتون می‌گذرد:

خبر و نظر:


در ادامة‌حرکت گام به گام برای حذف همة یارانه‌ها، از جمله یارانة سوخت و

گران کردن تمامی کالاها و خدمات در انحصار دولت روز سه‌شنبه (۱۶مهر) اعلام شد

که سهمیه بنزین کارتی که از ۶۰لیتر به ۳۰لیتر کاهش پیدا کرده بود، یک بار دیگر از ۳۰لیتر به ۲۰لیتر تقلیل یافته است.خفگی اقتصادی و خیز برای غارت بیشتر مردم – تیک تاک

به گزارش خبرگزاری ایسنا، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد که از ساعت صفر بامداد سه‌شنبه( ۱۶ مهر ماه)

میزان سوخت گیری با کارت جایگاه داران در پمپ‌بنزین ها به ۲۰ لیتر کاهش یافت.

روز گذشته پاسدار علی لاریجانی فریبکارانه گفته بود که مجلس هنوز در مورد افزایش قیمت سوخت تصمیم نگرفته و افزوده بود:

خبرنگار: با توجه این‌که وزیر نفت هم حضور داشت راجع به سوخت هم موضوع سوخت قیمت آن و بحث سهمیه‌بندی صحبت‌هایی شد؟ لاریجانی: نه سهمیه‌بندی اگر یکی از راهها این هست که سهمیه‌هایی که به مردم سوخت داده می‌شود به اندازه‌ای باشد که الآن هست یعنی نرخش همین حدودها باشد

مجلس ارتجاع به دنبال جلسة غیرعلنی روز گذشته که به حذف یارانه‌ها اختصاص داشت، امروز هم افزایش انواع مالیاتها را در دستور کار خود قرار داد. تلویزیون رژیم در گزارش کوتاهی به طور سربسته به این موضوع اشاره کرد: «از ساعت ۸ و ۱۵دقیقه مجلس آغاز کرده...از سنتی به هوشمند عبور کنه».

آمار بیکاری


افزایش مالیاتها اساساً بر مردم فقر زده و محروم تحمیل می‌شود در همین رابطه یکی از اعضای مجلس ارتجاع به گوشه‌یی از این واقعیت اشاره کرده و گفت: با توجه به آمار بیکاری در استان کردستان جوانان این خطه با هزاران امید و آرزو راهی شهرهای دیگر به‌ویژه تهران می‌شوند و تنها کاری که می‌توانند انجام دهند یا کارگری روزمزد است و یا به غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار پناه می‌برندخفگی اقتصادی و خیز برای غارت بیشتر مردم – تیک تاک

سازمان میادین نیز متأسفانه در بسیاری از جایگاهها کمترین امکانات را برای این عزیزان فراهم کرده است به جراًت می‌توان گفت این امکانات در حد اردوگاههای آوارگان جنگی نیست و جوانان ما بدترین شرایط را در آنجا دارند اما متأسفانه مجبور هستند برای ادامه زندگی خود و خانواده‌شان آنها را تحمل کنند به جرأت می‌توانم بگویم این جوانان مورد استثمار قرار می‌گیرند

اخیراً نیز به اجاره کنندگان این غرفه‌ها اعلام شده که باید در کنار هزینه‌ها و اجاره‌هایی بالا در صدی از فروش خود را تحت عنوان مالیات پرداخت نمایند... و وقتی که به این اقدام غیرقانونی اعتراض کردند به آنها هشدار داده شده که در صورت ادامه مسأله امنیتی خواهد شد

در همین حال روز یکشنبه گذشته ۱۴مهر خبرگزاریهای بین‌المللی گزارش دادند که کمپانی دولتی چین از معامله ۵میلیارد دلاری توسعه بخشی از منابع گازی عظیم ایران بیرون کشید. خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن مخابره این خبر گفت:‌ این همان معامله یی است که شرکت نفتی توتال فرانسه بخاطر خروج آمریکا از توافق اتمی از آن بیرون کشیده بود.

پارس جنوبی


قرارداد پارس جنوبی بعد از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ بسته شده بود . این اقدام چین آخرین ضربه به معاملات رژیم ایران براثر فشار حداکثری آمریکاست. زنگنه وزیر نفت کابینه روحانی به طور فریبکارانه‌یی خروج چین از قرارداد پارس جنوبی را به عنوان یک موفقیت جلوه داده و گفت:‌ شرکت ملی پترولیوم چین «سی ان پی سی» دیگر در این پروژه حضور ندارد. زنگنه افزود: الان [ با خروج توتال و شرکت چینی] پتروپارس بتنهایی این منابع گازی را توسعه خواهد داد...».خفگی اقتصادی و خیز برای غارت بیشتر مردم – تیک تاک

در ادامة فریبکاریهای پیشین، زنگنه در خط امیددرمانی و دروغ‌درمانی روحانی، در تلویزیون رژیم مدعی شد که وضع میدان پارس جنوبی بسیار خوب است:‌ علیرغم تحریمهای شدیدیی که بر ما هست، بخصوص در پارس جنوبی بحمدالله وضع ما خیلی خوبه، در ماههای آینده ما معادل سه فاز گاز جدید میاریم به مدار می‌رسونیم، یعنی نزدیک هفتاد و خرده‌یی میلیون متر مکعب گاز شیرین».

این ادعا در حالی است که روزنامة حکومتی ستاره صبح (۱۶مهر ۹۸) در سرمقاله‌ای به قلم یک کارشناس سیاسی رژیم به نام بیگدلی، ضمن بررسی اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور می‌نویسد: «اثر تحریم‌ها به اندازه‌ای بوده که حتی نزدیک‌ترین متحدان تهران نیز در بسیاری از زمینه‌ها از همکاری دست کشیده‌اند. برای نمونه چین که از دوستان نزدیک ایران است، به تازگی از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد».

این روزنامة حکومتی در ادمه به نکتة تکان‌‌دهنده‌یی اشاره کرده و می‌افزاید: «مشکلی که اکنون این فاز گازی با آن روبه‌روست، عدم نصب فناوری روز بر روی چاه‌های گاز مربوطه است که اگر به زودی این اتفاق رخ ندهد، براساس پیش‌بینی کارشناسان این فاز گازی هر روز دچار کاهش فشار گاز شده و تا سال ۲۰۲۳ ممکن است این فشار به صفر برسد».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، به نظر می‌رسه که رژیم به اقداماتی دست زده، از حذف یارانه‌ها تا افزایش مالیاتها که خودش هم از پیامدهای اون وحشت داره،

خب چرا با این وصف باز داره در این خط حرکت می‌کند؟ البته رژیم مدعی است که قصدش اصلاح و هدفمند کردن یارانه‌هاست که عمدتاً قشر ثروتمند از آن برخوردار می‌شود

وهدف آن کمک به مردم محروم است، در مورد مالیاتها هم ادعایش همین است، این ادعاها تا چه اندازه واقعی است؟

اینها از جمله سؤالاتی است که درگفتگوی امروز به مهمان این برنامه احمد گل‌افشار در میان می‌گذاریم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: بحث حذف یارانه‌ها مدتهاست که در رژیم مطرح است؛ دیروز جلسة‌ علنی و غیرعلنی مجلس ارتجاع به این مسأله اختصاص داشت،


امروز هم این مورد بحث همة رسانه‌های حکومتی بود. می‌‌خواستم توضیح بدید که موضوع از چه قرار است؟


ج: بنا به نوشتة روزنامة ایران (۱۶مهر) ارگان دولت روحانی، یارانه‌ای که به صورت آشکار و پنهان پرداخت می‌شود،

شامل سه بخش اصلی است: یارانه‌های بودجه‌ای، به میزان ۱۰۰هزار میلیادر تومان، که در بودجه پیش‌بینی شده مثل بودجه آموزش و پرورش، دارو و درمان و امثالهمگفتگوی سیاسی

یارانه‌های فرابودجه‌ای، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان که در بودجه وارد نشده اما دولت آن را از منابع موجود در بخش عمومی مانند صندوق توسعة ملی می‌پردازد.

و یارانة پنهان. که میزان آن قبلاً گفته شده بود در سال ۹۸، بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما اخیراً گفتند که ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و عمدة آن برای سوخت پرداخت می‌شود.

بخش زیادی از این یارانه‌های پنهان را که شامل کالاها و خدمات در انحصار دولت مانند آب و برق و برخی مواد غذایی، به ویژه نان می‌شد، رژیم بی سر و صدا و بدون اعلام رسمی، عمدتاً آنها را حذف کرد؛ مثلاً در مورد نان بنا به اعلام منابع رژیم، قیمت نان ۳۰ تا ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرد که در نتیجة آن شاهد جهش خارق‌العاده و افسارگسیختة همة مواد غذایی بودیم.

اما در مورد حذف یارانة سوخت که به معنی افزایش قیمت سوخت و بنزین است، از آنجا که نمی‌تواند آن را تدریجی و چراغ خاموش پیش ببرد و از آنجا که گرانی یکبارة آن موجب شوک در جامعة در آستانة انفجار می‌شود، رژیم فعلا در آن گیر کرده و می‌خواهد با ترفندهای شل کن سفت کن و تایید و تکذیب به تدریج حساسیت جامعه را کاهش دهد و به مورد اجرا بگذارد. به هر حال قربانی اصلی حذف یارانه‌های پنهان مردم محروم و ضعیف‌ترین اقشار هستند.

س: ولی ادعای رژیم این است که این اقدامات به منظور کاهش شکاف طبقاتی است و می‌خواهد باحذف یارانه‌ها از دهکهای بالا بگیرند و به دهکهای پایین بدهند! در مورد افزایش مالیاتهاهم همین را می‌گویند که می‌خواهند از ثروتمندان و کسانی که تا به حال مالیات نمی‌دادند، مالیات بگیرند.


ج: ادعای تعدیل یارانه‌ها و حذف یارانة اقشار مرفه به نفع تهیدستان، دروغی بیش نیست، صرف‌نظر از بحث ماهیت ضدمردمی رژیم و تجربة ۴۰سال گذشته که تمام سیاستها و عملکردهای این حکومت در راستای غارت همة مردم، به ویژه تشدید فشار بر اقشار محروم بوده، رژیم قرون وسطایی و فاسد حاکم، اساساً فاقد توان و کارایی لازم برای تشخیص و تمیز اقشار برخوردار از اقشار نیازمند است.گفتگوی سیاسی

بخصوص آن که بر اثر سیاستها و عملکردهای ویرانگر رژیم، طبقة متوسط در جامعة ایران تقریباً از میان رفته و جامعه بین یک اکثریت فقیر و زیر خط فقر و یک اقلیت ناچیز، اما به شدت ثروتمند دو قطبی و شقه شده است. پاسدار قالیباف در جریان نمایش انتخاباتی سال۹۶، فاش کرد که جامعة ایران در حال حاضر شامل یک اکثریت نیازمند ۹۶درصدی و یک اقلیت برخوردار ۴درصدی است.

این لایة ۴درصدی همان آخوندها، پاسداران و وابستگان رژیم هستند که بر اثر اقتصاد رانتی و فساد نهادینه به شدت پروار شده‌اند. واقعیت این است این ادعا که می‌خواهیم یارانه‌ها را به نفع مردم محروم تعدیل کنیم، اینها تماماً حقه‌بازی برای مقابله با ورشکستگی اقتصادی است که قربانی آن مردم محروم و ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند.

کار رژیم همواره وارد آوردن فشار باز هم بیشتر بر مردم، بخصوص اقشار پایین و مستضعف است که اکنون صدای در هم شکستن استخوانهایشان بر اثر این فشارها در همه جا پیچیده است. شاخصش هم این است که دولت روحانی حذف تدریجی حذف یارانه ناچیز نقدی را که تنها کورسوی امید میلیونها خانوار زیر خط فقر است، شروع کرده؛‌

قدرت خرید


در حالی که میزان این یارانة ناچیز نقدی (۴۴هزار و ۵۰۰تومان) است که نسبت به شروع این پروژه در ۷سال پیش، قدرت خرید این مبلغ به کمتر از یک پنجم یا ۸هزار تومان کاهش یافته است؛ که این پول حتی نمی‌تواند نان خالی یک روز یک خانوادة‌ ۴نفری را تأمین کند.

در مورد دروغ بودن ادعای رژیم و علی لاریجانی که گویا حذف یارانه‌ها برای حمایت از اقشار ضعیف است، خوب است اظهارات یک عضو مجلس ارتجاع به نام «احمد علیرضابیگی» را که در کیهان امروز درج شده یادآوری کنم که در مورد جلسة دیروز مجلس گفت: « لاریجانی با برگزاری این جلسه غیر علنی قصد داشت نمایشی را برگزار کند که کسری بودجه را از محل افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی جبران نماید که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت».

به همین ترتیب، حذف یارانه‌های غیر نقدی و باصطلاح پنهان نیز، خواه ناخواه دامن اقشار محروم را می‌گیرد. چرا که قرار است یارانة کسانی که بیش از 3میلیون تومان درآمد دارند، قطع شود. این در حالی است که به گزارش منابع حکومتی ( سایت تیتر برتر ۱۵مهر) میزان خط فقر برای یک خانوار ۴نفره معادل ۸ میلیون تومان اعلام شده است.

بنابراین حذف یارانه‌ها و در واقع ادامة خط حذف یارانه‌ها (چون رژیم عملا این کار را شروع کرده است) در واقع صدور حکم نابودی زندگی و حیات میلیونها مردمی است که همین الان هم در تامین یک زندگی بخور و نمیر درمانده‌اند و به قول خود رژیم زیر خط بقا هستند، یعنی چند برابر زیر خط فقر! این کاری که رژیم دارد می‌کند بازی با آتش و کبریت کشیدن به انبار بنزین است.

س: پس چرا اگر این قدر نگرانند، به این کارها که به قول شما بازی با آتش است، دست می‌زنند؟گفتگوی سیاسی


ج: رژیم در آستانة خفگی اقتصادی است، زیرا منبع اصلی درآمد خود را از دست داده است. صادرات نفت از بیش از ۲میلیون بشکه در روز، در حال حاضر در بهترین برآوردها به حدود ۳۰۰هزار بشکه رسیده است علاوه بر آن تولید در همة رشته‌ها از بین رفته و تتمة آن هم در حال از بین رفتن است. فساد و غارت هم بیداد می‌کند و دراین شرایط تحریمها هم روز به روز تشدید می‌شود.

آخرین مورد آن که بسیار هم مهم است چنان که در همین گزارش که دیدیم، آمده بود، بیرون کشیدن چین به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان وحامیان رژیم از پروژة پارس جنوبی است. البته همان طور که دیدیم زنگنه ادعا می‌کند که وضعمان در تولید گاز و در پارس جنوبی خیلی خوب است، اما واقعیت ۱۸۰درجه عکس آن است.

اما این که چرا نگرانند، که البته جزء بسیار ناچیزی از این نگرانی را برملا می‌کنند این است که خودشان خوب می‌دانند که جامعة ایران در آستانة انفجار است. این را کارشناسان خود رژیم می‌گویند و جالب است که روزنامة ارگان دولت هم آنها را منعکس کرده که اجازه بدهید من به یکی دو مورد آن اشاره کنم. یکی از این کارشناسان با تاکید بر این که الان موقع مناسبی برای این کار نیست؛

تعامل سازنده


می‌گوید: « تنها راه حل برای این موضوع این است که زمانی که اقتصاد در شرایط باثباتی قرار دارد و تعامل سازنده‌ای نیز با دنیا دارد و انباشت سرمایه قوی است باید اصلاح قیمت‌های انرژی را اجرا کرد». یکی دیگر از این کارشناسان می‌گوید:‌ « حذف یارانه‌های پنهان انرژی به‌طور قطع با مقاومت و رفتارهای بازدارنده‌ زیادی در جامعه مواجه خواهد شد

و به راحتی و آسانی ممکن نیست و راه دشواری پیش روی دولت و سیاستگذاران است». در واقع اینها هر کدام به نوعی و به زبانی نسبت به خطر انفجار اجتماعی و قیام به رژیم هشدار می‌دهند. امر محتومی که این هشدارها در آن هیچ تأثیری ندارد

مطالب مرتبط

بحران اقتصادی فقرا فقیرتر و ثروتمندان فربه‌تر – تیک تاک

خفگی اقتصادی و سقوط آزاد اقتصاد کشور

لطفا به اشتراک بگذارید: