اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک – قیام ایران

قیام ایران – اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

طی هفته های اخیر شاهد اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک هستیم علت گسترش این اعتراض و دامنه دار شدن اون چیه؟ چرا رژیم به خواسته‌های کارگران تن نمیده؟ و پاسخ رژیم به خواسته کارگران چیه؟ همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

س: شما اگر ممکنه یک توضیح کلی در مورد سوابق اعتراضات کارگران آذرآب برای بینندگان بدین؟ و اینکه خواسته اونها چی هست؟


ج: دور جدید اعتراضات کارگران آذرآب اراک از اواسط شهریور گذشته آغاز شده است. روز ۱۲ شهریورماه، جمع کثیری از کارگران کارخانه‌های هپکو و آذرآب دست به تجمع و اعتراض زدند. کارگران طی روزهای گذشته نیز تجمعات اعتراضی داشتند.اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک – قیام ایران

کارگران هپکو و آذر‌آب اراک در اعتراض به جلسه ای که با شرکت وزیر صنعت در اراک برگزار شده بود به خیابان آمده و دست به راهپیمایی زدند، آنها گفتند حضور وزیر صنعت دولت روحانی، در اراک پوششی بر معاملات پنهان در واگن پارس می باشد. اعتراض کارگران به سپردن کارخانه به بخش خصوصی و غارت اموال کارخانه همچنین دریافت نکردن دستمزدها و خالی بودن سفره‌هایشان می باشد.

پیش از این ایلنا درباره جزئیات مطالبات این کارگران نوشته بود که آن ها دستمزد ماه های تیر و مرداد را دریافت نکرده اند و بخشی از دستمزد خرداد را نیز طلب دارند. کارگران همچنین اقدام به راهپیمایی کرده و شعار می دادند: «مرگ بر ستمگر درود بر کارگر» کارگران زحمتکش هپکو و آذرآب، به نشانه اعتراض در خیابان و میدان مرکزی اراک، اقدام به پهن کردن سفره خالی کردند و به این ترتیب مشکلات معیشتی و گرسنگی خانواده‌‌هایشان را به نمایش گذاشتند.

یک روز بعد از آن هم در روز ۱۳شهریور۹۸، کارگران آذرآب اراک علی‌رغم احضار و اعمال تهدید نهادهای امنیتی رژیم برای دومین روز متوالی در اعتراض به بی توجهی کارگزاران رژیم به سرنوشت آذرآب در مسیر طولانی بین کارخانه تا مرکز شهر دست به تظاهرات زدند. آنها شعار می دادند: زیر بار ستم نمی کنیم زندگی وای از این وضع وای از این وضع. یه اختلاس کم بشه مشکل ما حل می شه. مشکل ما حل نشه شهر قیامت می شه

مخالفت کارگران


معاونت سیاسی امنیتی استاندار رژیم، پلیس امنیت و فرماندار در آمفی‌تئاتر شرکت، سعی در جلوگیری از برگزاری تجمع اعتراضی را داشتند که با مخالفت کارگران رو به رو شدند. صبح روز گذشته، کارگران آذرآب با پهن کردن سفره‌ی خالی و راهپیمایی در خیابان‌ها شعار «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر» را سر دادند..اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک – قیام ایران

روز ۲۶ شهریور هم شماری از کارگران شرکت صنایع آذرآب به نمایندگی از دیگر کارگران برای حمایت از کارگران هپکو به این شرکت رفته و با نصب بنر و شعار دادن، همراهی خود را با این کارگران معترض اعلام کردند. یک هفته پیش هم یعنی روز ۱۵مهر کارگران معترض کارخانه آذرآب اراک دست به اعتراض زدند و نیروی سرکوبگر انتظامی کارخانه را محاصره کرده، در وحشت از شکل گیری تظاهرات کارگران در شهر، اجازه خروج دستجمعی به آنها را ندادند.

البته روز بعد از آن هم یعنی ۱۶مهر اعتراضات کارگران آذرآب اراک در فضای امنیتی شدید ادامه پیدا کرد. گزارش ها از فضای امنیتی شدید در اطراف این شرکت حکایت دارد. منابع کارگری روز سه شنبه ۱۶ مهرماه گزارش دادند که برای سومین روز متوالی کارگران آذرآب اراک دست به اعتراض زده اند. ماموران پلیس از صبح ۱۶مهر شرکت آذرآب اراک را محاصره و از برگزاری تجمع خارج از شرکت جلوگیری کرده است.

براساس برخی گزارش ها ماموران در اعتراضات روزهای گذشته کارگران از گاز اشک آور استفاده کرده اند. که نهایتا روز بعد از آن در ۱۷مهر رژیم مجبور شد که نماینده وزیر صنعت را به اراک بفرسته و و یاوری نماینده وزیر صنعت و معدن و تجارت رژیم به منظور تصمیم گیری در خصوص رفع مشکلات آذرآب مجبور شد که به اراک بره.

نشست اعضای شورای کار


حدود ۵۰۰ نفر از کارگران شرکت آذرآب اراک برای سومین روز متوالی در اعتراض به مشخص نشدن تکلیف سهامدار، در محوطه این کارخانه دست به تجمع زدند. پاسدار مختاری سرکرده نیروی انتظامی اراک با حضور در جمع کارگران از آنان خواست تا مشخص شدن نتیجه نشست اعضای شورای کار با استاندار مرکزی از تجمع در بیرون کارخانه خودداری کنند.

بر اساس شنیده ها احمد قلعه بانی رئیس هیات مدیره هم مجبور به استعفا شد. اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس رژیم در جلسه علنی روز ۱۹مهر تذکر ۸۱ نماینده باصطلاح مجلس را به آخوند حسن روحانی درباره تعیین تکلیف شرکت های هپکو و آذرآب را قرائت کرد

روز شنبه ۲۰ مهر ۹۸ بار دیگر کارگران کارخانه در ادامه اعتراضات‌شان نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی دست به تجمع در میدان ماشین‌سازی اراک زدند. آنها برای کارگزاران رژیم ضرب‌الاجل یک هفته ای جهت تعیین تکلیف با سهامدار عمده شرکت(بانک کشاورزی) معین کردند. روز یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸ کارگران کارخانه آذرآب اراک به اعتصاب خودشان ادامه دادند.

س: یک موضوعی که هست اینه که برخلاف کارخانه‌هایی که مثل هفت تپه و هپکو باصطلاح خصوصی سازی شده اند این کارخانه دولتیه یعنی متعلق به بانک کشاورزیه . پس بلاخره موضوع چیه بخشی از کارگران علیه خصوصی سازی اعتراض میکنن و بخشی علیه دولتی بودن؟ علتش چیه؟


ج: برای اینکه همه اینها غارتگرند و یکی از دیگری بیشتر غارتگر هست. اینها برای اینکه کارخانه رو خصوصی کنند باید ریل نابودی رو طی کنند تا کارخانه ای به این عظمت ورشکسته بشه و راحت بتونن به باندهای حکومتی واگذار کنند که الان هم قرارگاه ضد خاتم الانبیاء پشت در وایستاده منتظره تا لاشه این کارخانه رو چپاول کنه.اوجگیری اعتراضات کارگران کارخانه بزرگ آذرآب اراک – قیام ایران

ببینید چه روندی برای نابودی کارخانه طی کردند: از ۵ سال قبل هیچ نیروی جایگزینی برای بازنشستگان استخدام نکردند در حالی که باید حداقل برای هر بازنشسته یک نفر جایگزین میکردند. به قول کارگران: اما طی ۳ تا ۴ سال اخیر حتی ۱۰ نیرو هم به این مجموعه اضافه نشده است.

سپردن شرکت به باصطلاح مدیرانی که برای نابودی این شرکت از طرف رژیم اجیر میشن. یکی از کارگران آذرآب میگفت: : شرکت کاوه مبدل همان مدیرانی هستند کارگران آنها را بیرون کردند، امروز می خواهند آذرآب را بخرند، ما با حضور کاوه مبدل مخالفیم،

فروش ماشین آلات سنگین به قیمت ارزان برای کم کردن بار تولیدی این کارخانه. به گفته یکی از کارگران: ۵ سال قبل دستگاه کاراسی آ ۱۸ که یکی از دستگاه های تراش غول پیکر واحد اچ ام سی است را به چین فروختند. نگرفتن پروژه‌های کاری و دادن وعده های دروغ مثلا یکی از کارگران آذرآب میگفت: علی ربیعی سخنگوی فعلی دولت آخوند روحانی وقتی، دو سال قبل در دوران وزارت کار بود، قول داد که ۵ هزار تن کار به آذرآب بدهد ولی تا الآن یک کیلو کار نیاورده؟!

واردات تولیدات مشابه


با واردات تولیدات مشابه توی سر تولید شرکت زده اند تا هرچه بیشتر دستشان در اخراج نیرو باز باشد مثلا یکی از کارگران می گفت: شیرهای سر چاه های گاز را ساخته ایم که می تواند جلوی واردات را بگیرد، تستش هم انجام شده اما اینها را نمی برند آنجا نصب کنند؛ گویا نمی خواهند

به قول یکی از کارگران کاری که رژیم داره در این کارخانه انجام میده اینه که : گویا برنامه ای برای جمع کردن شرکت دارند، حکایت اینکه بالای سر یک فرد زخمی یا بیمار بایستند تا جان بدهد و بعد غارتش کنند. که الان شاهدش هستیم قرارگاه ضد خاتم سپاه پاسداران برای این غارت خودش رو آماده کرده.

س: الان با توجه به این وضعیت که توضیح دادید سمت و سوی تحولات مربوط به کارگران به چه شکل خواهد بود؟


ج: واضح است که کارگران کوتاه نخواهند آمد. کارگران حق و حقوق حقه خودشان را می خواهند چون گرسنه اند. چون حقوقشان پرداخت نشده. به گفته کارگران حقوق کارگران نسبت به درآمدهایی که شرکت از پروژه ها داشته؛ بسیار پایین است! پرداختی به کارگر بر مبنای ریاله، در حالی که قراردادها به یورو و دلار با نرخ روز است!

الان کارگران میگن دفتر چه های بیمه مان را به درستی تامین اعتبار نمی کنند، مثلا یک هفته در ماه. برای درمان خانواده مان می مانیم ، دو سال برای بیمه تکمیلی پارسیان، حق بیمه از کارگران کسر شده ولی بیمه برایشان اعمال نشده. قرار بود آن پول به حسابشون ریخته شود، ولی نشد.

و همچنین اینکه با ترفندهای رژیم برای نابودی کارخانه و سپردن اون به اشخاص یا شرکتهای غارتگر مخالفند. و خلاصه اینکه کارگران عزم جزم کردن تا زمانیکه حق خودشون را نگیرند قطعا از پا نخواهند نشست کما اینکه شاهد اعتراضات مستمر آنها بخصوص در یک ماه اخیر بوده ایم.

حاکمیت غارتگر


البته واضح است که تا روزی که این رژیم در حاکمیت باشد همیشه در چهل سال گذشته تلاش کرده همه چیز و همه سرمایه های مردم ایران را غارت کند یا در دخالتهای خارجی و صدور تروریسم و ارتجاع و یا در ساخت هسته یی و موشکی هزینه بکنه تا بتواند چند صباحی بیشتر به حاکمیت ننگین خودش ادامه بده.

اما همین اعتراضات کارگران و سایر اقشار مردم ایران که هر روز در جای جای میهن شاهدش هستم این اعتراضات در پیوند با کانون های شورشی و شوراهای مردمی بدون تردید، موجب استمرار قیام مردمی در جامعه انفجاری ایران خواهد شد و در نهایت به سرنگونی تمامیت این رژیم منجر خواهد شد و اینجاست که همه اقشار مختلف مردم ایران از جمله کارگران زحمتکش به حقوق واقعی خودشان می رسند. ولی همین اعتراضات را در این چارچوب بسیار باارزش و ضروری می دانیم.

مطالب مرتبط:


اراک- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه آذرآب

کارگران معترض کارخانه آذرآب اراک به خیابان‌ها سرازیر شدند / کارگران ریل راه‌آهن را مسدود کردند + فیلم

لطفا به اشتراک بگذارید: