آیا غارتگری در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه نهادینه شده؟ – قیام ایران

قیام ایران – آیا غارتگری در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه نهادینه شده؟

گفتگو با ابوالفضل فولادوند

یکطرف دهها میلیون نفر به نان شب محتاجن و درآمدشون از یک سوم تا یک دهم خط فقره، یک طرف اونقدر پول غارت می‌کنند که انگشت حیرت رو به دهان همگان آوردن از زندگیهای سوپر طاغوتی در حوزه‌های آخوندی تا ویلاهای ماورای تخیلی در مناطق خوش آب و هوای ایران.

این پولها از کجا میاد؟ آیا غارتگری در ایران نهادینه است؟ یا اونطور که خامنه‌ای میگه فساد سیستمی نیست ؟ اینها موضوعاتیست که هرچقدر فرصت داشته باشیم همراه با ابوالفضل فولادوند به اونها خواهیم پرداخت. اخیرا یکی از کارشناس‌های حکومتی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های رژیم گفت: « امروز حرف از چپاول ۳ تا ۱۲ هزار میلیارد تومانی در میان است، دیگر نمی‌توان این احجام مالی را فساد نامید، بلکه اسم دقیق آن غارت است»!

س: دوتا سوال داشتم: یکی اینکه: علت رسانه‌ای شدن این قبیل حرف‌ها چیست؟ چون بحث غارتو عمدتا مقاومت در مورد کارکردهای رژیم به کار می‌برد. دوم اینکه: واقعیتی که پشت همین کلمه «غارت» هست، چیه؟


ج: جواب مختصر و مفید سوال اول اینه که: اولا این حرف‌ها و افشاگری‌ها را باید قبل از هر چیز به حساب تسویه‌حساب‌های درونی رژیم گذاشت، ثانیا اینکه نزدیک شدن موعد نمایش انتخابات و شروع دور جدید تقسیم قدرت و ثروت بین باندهای رژیم علت دیگر گرم شدن تنور این قبیل افشاگری‌هاست.آیا غارتگری در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه نهادینه شده؟ – قیام ایران

اما سوال دوم شما، جوابش کمی مفصله: واقعیت تکان‌دهنده‌ای درسوال شما هست و اون اینکه ما معمولا به علت عادت کردن به شنیدن اعداد و ارقام نجومی، از کنار آنها به سادگی رد می‌شویم در حالی‌که همین اعداد به تنهایی نشان‌دهنده شدت غارتی هستند که اکنون باندهای درونی رژیم هم آنها را ناگزیر با کلماتی مانند «غارت» بیان می‌کنند،

به‌عنوان نمونه همین نکته‌ای را که شما گفتید یعنی چپاول ۳ هزار میلیاردی و ۱۲ هزار میلیاردی را همان منبع رژیمی خیلی خوب باز کرده و گفته:‌ « اگر کسی ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان پس‌انداز کند، در سال می‌تواند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پس‌انداز نماید.

اگر کسی ۱۰۰ سال متوالی، بتواند این پس‌انداز را داشته باشد در پایان ۱۰۰ سال فقط ۱۲۰ میلیارد تومان ذخیره داشته باشد با این وصف، وقتی کسی در یک فرآیند دو یا سه ساله، می‌تواند ۵ هزار میلیارد تومان از منابع کشور را به‌دست آورد، آنچه اتفاق می‌افتد، غارت است». یعنی فرضا برای جمع کردن یک اختلاس ۱۲ هزار میلیاردی نفر باید از دوره نوسنگی نفر ماهی صدمیلیون تومان پس‌انداز کنه تا بعد از ۱۰ ـ ۱۲ هزار سال به یک همچین پولی برسه!

س: خب همین نکته چطوری قابل توجیهه؟ یعنی با چه منطقی همچین اختلاس‌هایی صورت می‌گیره و مستمرا هم تکرار میشه؟


ج: پاسخ ۲: خیلی ساده! ما با یک نظام عشیرتی روبرو هستیم اینو خودشون اعتراف کردن اخیرا روزنامه همدلی نوشت: مشکل اساسی نظام اقتصاد سیاسی ایران که من «تو در تویی نهادی» نامیده‌ام. مراکز قدرت متعدد و تو در تو موجب شکل‌گیری ساخت قدرتی شده است که وجه مشخصه‌ مهم آن بروز ناهماهنگی سیاستی است.آیا غارتگری در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه نهادینه شده؟ – قیام ایران

این ناهماهنگی در همه جا به اشکال مختلف دیده‌ می‌شود: در شهری چون مشهد، نهاد استانداری در یکسو و نهاد آستان قدرس رضوی در سوی دیگر، دو قدرت هم‌عرض هستند. در شهرهای دیگر، استانداران و نهادهای مذهبی (فرضا امام جمعه‌ها)! در دستگاه سیاست خارجی در کنار وزارت امور خارجه نهادهای دیگر هم‌عرض وجود دارند.

در نظام بانکی نیز، ارتش بانک حکمت را دارد، بسیج بانک مهر، نیروی انتظامی بانک قوامین را؛ شهرداری بانک شهر را؛ وزارت تعاون بانک تعاون را؛ نهادهای مختلف دیگر هر کدام موسسات مالی دیگری چون رسالت دارند. برخی از این موارد طی سال‌های گذشته تحت کنترل بانک مرکزی قرار گرفته‌اند به ازای پوشش زیان‌های آن‌ها. برخی هنوز خارج از کنترل هستند.

مواردی که تحت کنترل هستند و وابسته به نهادهای پر قدرت می‌شوند احتمالا حسابرسی ضعیفی دارند. در حال حاضر هفت هزار موسسه مالی غیر مجاز در کشور وجود دارد که تاکنون برای دولت و مردم ۳۶هزار میلیارد تومان خسارت ایجاد کرده‌اند، چه تضمینی وجود دارد که موسسات دیگری به همین شکل در آینده ایجاد نشوند و هزینه های گزافی را به مردم و جامعه تحمیل نکنند؟

در وزارت دفاع: سپاه و ارتش. در اطلاعات: وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و چندتای دیگه. اینها در قوه مجریه بود در قوای دیگه هم همین وضع برقراره. در مقننه: مجلس و شورای نگهبان و مجمع‌تشخیص و شورای سیاست‌گذاری خبرگان!
در قضائیه: دادگستری و دادگاه‌های به اصطلاح انقلاب! و اینها هرکدوم هم بودجه خاص خودشونو دارند.

س: خب این دوگانگی‌ها یا درواقع چند گانگی‌ها که شما اشاره می‌کنید چه عواقبی داره، پیامد ها و ضررهاش چگونه متوجه مردم میشه؟


ج: به عنوان مثال دریک مقطع که سپاه پاسداران توسط صندوق‌های سپرده خودش پول سپرده‌گذاران را بالا کشید و کار به اعتراض‌های خیابانی کشید و عرصه به رژیم تنگ شد، رژیم ناگزیر شد که از صندوق دولت که همون پول مالیات‌های پرداختی ملته مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان سپرده سرقت شده مردم توسط سپاه پاسدارانو به صاحبان پول برگردونه. یعنی اینجا هم دوباره از این جیب مردم برداشت و ریخت توی اون یکی جیب دیگه مردم.آیا غارتگری در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه نهادینه شده؟ – قیام ایران

البته کارتموم نشد بلکه فقط یک تعدادی رو تونستن ساکت کنن وبقیه هنوز توی خیابونها هستن واعتراضاتشونو ادامه میدن ولی اون چیزی که پاسخ سوال شماست همین بافت عشیرتی این نظامه که نهادهای موازی داره و هرکدوم هم حساب وکتاب خودشو و سود و ضرر خودشو داره

جالب اینه که میگه ۳۶هزار میلیارد تومان پول چاپ کردن تا به غارت شدگان بپردازند اما هنوزم که هنوزه اعتراضات این هموطنان ادامه داره و نشون میده که حتی همین پولهای چاپ شده رو هم غارت میکنند و از طرف دیگه حجم غارت رو نشون میده که واقعا چقدر زیاد بوده که هرچی پول چاپ میکنن نمیتونن جمعش کنن!!

البته بحث به همین جا ختم نمیشه و این غارت جنبه‌های دیگری هم داره. یک مثال دیگه: جالبه بدونیم که باندهای حکومتی فقط از باند مقابل سرقت نمیکنن، از درون خودشون هم سرقت می‌کنن یعنی جیب خودشون رو هم میزنن! مثال: روزنامه رسالت ۱۱ مهر نوشت: وزارت نفت از دولت وام برای پالایشگاه‌هایی می‌گیره که اصلا وجود ندارن!

ساخت و ساز


بعد با اون وام میرن ساخت و ساز می کنن و وقتی هم که سررسید وام شد بخشی از ساختمونهایی رو که ساختن وزارت نفت میفروشه و بدهی دولتو می‌ده و بقیه‌اش رو هم به جیب میزنه! اینهم نوشته‌ رسالت: می‌دهد مقرر شد طرح‌های پالایشگاهی مربوط به وزارت نفت که حدود ۲۲هزار میلیارد تومان می‌شود را تا پایان سال از طریق بانک‌ها تأمین مالی کنیم....ساخت و ساز

مسئولان بانک مرکزی باید بگویند با این مبلغ می‌خواهند کدام پالایشگاه را پیش ببرند؟ ما اکنون پالایشگاهی نداریم که برنامه ساخت‌وساز داشته باشد، مگر اینکه بخش خصوصی و مینی‌ریفاینری‌ها را مدنظر داشته باشد.» این کارشناس افزود: «اکنون ۸ مینی ریفاینری اطراف بوشهر داریم.... این افراد از بانک تسهیلات ۴ درصدی می‌گیرند....

بانک می گوید می خواهم پالایشگاه بسازم اما بعد از آن می‌بینیم پالایشگاهی ساخته نشد و این تسهیلات در ساختمان سازی صرف شد، دراین زمان دولت به بانک می‌گوید بدهی‌ات را تسویه کن آنها نیز با فروش ساختمان‌هایی که چندین برابر سود داشته آن را جبران می‌کنند، در این نقطه نه‌تنها پالایشگاهی ساخته نشد بلکه نقدینگی درجایی دیگر صرف شده است.»....

«۲۲هزار میلیارد تومان برای پالایشگاه‌هایی که نیاز به توسعه دارند مبلغی نیست، به‌احتمال‌زیاد می‌خواهند این مبلغ را برای پالایشگاهی صرف کنند که چندین سال بیکار افتاده است، به‌طورمثال می‌خواهند این مبلغ را به شستا ببرند و بعد از راه افتادن ۲۰درصد از کار می‌گویند نقدینگی نداریم،.... و جالبه که میگه ۲۲ هزار میلیاردتومن پولی نیست!‌

غارت افسار گسیخته


این پول معادل یکسال دستمزد تمام ۱۴ میلیون کارگر ایرانیه به شرطی که همون یک میلیون و چهارصدهزار تومن حقوقشونو بدن که نمیدن! و همین الان کارگرهای هفت‌تپه و آذر آب اراک توی خیابونها دارن به حقوق معوقه‌اشون اعتراض می‌کنن.
صورت مساله اینه: باندهای رژیم در شرایط فعلی اینطوری در حال غارت افسارگسیخته دارایی‌های مردم هستند. سپاه پول سپرده گذارها رو می دزده، دولت از پول مالیاتی که مردم میدن، خسارت دزدی سپاهو میده!

این وزارت‌خونه دولت از اون یکی وزارت‌خونه وام بانکی با بهره ۴درصد می‌گیره که پالایشگاه بسازه میره بساز بفروشی ساختمون راه میندازه! بعد که سررسید پرداختش میشه چندبلوک ساختمونو می‌فروشه و صدای وزارت‌خونه بغلی رو می‌خوابونه! وقتی گفته میشه غارت یعنی این!

و با اجازه یک نکته دیگه هم اضافه بر بحثمون بگم و اون نکته اینکه: به علت همین وضعیته که مردم هم به تجربه ۴۰ ساله‌اشون فهمیدن که این رژیم به هیچ صراطی مستقیم نمیشه مگه یک انقلاب تام و تمام که کانون‌های شورشی در حال فراهم کردن اسباب کارش هستند.

مطالب مرتبط

غارتگری رژیم و فقر مردم، دو روی سکه نظام ولایت – تقاطع خبرها

غارت چند جانبه بانک‌های خامنه‌ای و سپاه پاسداران از جیب مردم

لطفا به اشتراک بگذارید: