کودکان کار سرکوب‌شدگان کوچک - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۳

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۳ – کودکان کار سرکوب‌شدگان کوچک

مطالب این شماره مجله اجتماعی اقتصادی:


مهمترین اخبار اجتماعی اقتصادی و گزارشات: « کودکان کار، سرکوب‌شدگان کوچک » ، « زنان دستفروش و دردهای انباشته» و « آب، حقی که کشاورزان اصفهان از آن کوتاه نمی آیند»

اخبار مجله اجتماعی – اقتصادی


گرانی ۶۳ درصدی انواع گوشت در شهریور ماه نسبت به سال قبلکودکان کار سرکوب‌شدگان کوچک - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۳


رسانه حکومتی اقتصاد آنلاین: بررسی تورم کالاها و خدمات در شهریور ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز و سفید نسبت به شهریورماه سال گذشته ۶۳درصد افزایش یافته است.

لوازم خانگی با ۵۷درصد و پوشاک و کفش با ۴۷.۲درصد تورم در جایگاه دوم و سوم این لیست قرار دارند. کمترین میزان رشد قیمت در این کالا‌ها مربوط به میوه و خشکبار است؛ این کالا در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۴درصد رشد داشته است.

ماهی ۴ هزار میلیارد تومان دولت از جیب بازنشستگان غارت می کند


یک خبرگزاری حکومتی در گزارشی ضمن اذعان به غارت و چپاول تامین اجتماعی توسط دولت که سرمایه بازنشستگان می‌باشد نوشت: حق بیمه‌ای که براساس قانون، پرداخت آن برعهده دولت است اما دولت از زیر بار آن طفره می‌رود؛ با احتساب ۳۲۰۰ میلیارد تومان و سه درصد تکلیف دولت بابت حق بیمه‌ی بیمه‌شدگان اجباری، میزان بدهی‌ای که دولت هر ماه بابت تعهدات خود ایجاد می‌کند، بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است. در واقع هر ماه که می‌گذرد، دولت ۴ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته جدید برای خود ایجاد می‌کند.

وضعیت بحرانی پلی اکریل و غارت دستمزد کارگرانکودکان کار سرکوب‌شدگان کوچک - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۳


خبرگزاری حکومتی ایلنا: پلی‌اکریل اصفهان روزگاری قطب نساجی ایران بود؛ اما اکنون نزدیک به سه سال است که این شرکت در بحران است. این رسانه در ادامه گزارش به نقل از علیرضا خرمی (عضو ارگان حکومتی شورای اسلامی کار این کارخانه)نوشت: فقط ۳۰ درصد کارخانه کار می‌کند و ۷۰ درصد خوابیده؛ هر روز ۱۵۰۰ نفر می‌آیند و می‌روند

و تعداد زیادی از آنها کاری برای انجام دادن ندارند؛ با این فرمان که پیش می‌رویم در نهایت پلی‌اکریل می‌ماند با یک دنیا بدهی به بانک‌ها و افراد. مساله مهم‌تر مطالبات انباشته کارگران مربوط به سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ است؛ این مطالبات بیش از ۳۰ میلیارد تومان است که تا امروز پرداخت نشده است.

تبعیض در حقوق دستمزد، زنان بیشتری را خانه‌نشین می‌کند


یک کارشناس حوزه کار و حقوق زنان: نگاهی به آمار ارائه شده درباره بیکاری در بهار امسال ما را به نتایج نگران‌کننده‌ای درباره مشارکت اقتصادی زنان می‌رساند. وضعیت اشتغال زنان به خودی خود مناسب نیست، چنانکه گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد کمتر از یک پنجم کل شاغلان کشور را زنان تشکیل می‌دهند. با این وجود، طی یک سال منتهی به بهار ۹۸ شاهد ریزش شاغلان زن و عجیب‌تر از آن کاهش جمعیت فعال زنان بوده‌ایم. ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت فعال زنان کاسته شده است.

"کلاس‌های بدون معلم" از تهران تا اهواز!کودکان کار سرکوب‌شدگان کوچک - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۳


خبرگزاری حکومتی تسنیم در گزارشی با اعتراف به کمبود معلم در کشور نوشت: دیگر فرقی نمی‌کند در قلب پایتخت باشد یا در جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی اهواز؛ حالا دیگر مدارسی هستند که با گذشت ۱۵ روز از مهر همچنان معلم ندارند و کار به جایی رسیده که مدیر یکی از مدارس می‌گوید:شب‌ها بابت نگرانی از کلاس‌های بدون معلم مدرسه خواب ندارم!

هر چند که آموزش‌وپرورش در آستانه ورود به مهر از کمبود ۱۰۸ هزار معلم خبر داده بود اما خُب این را هم گفته بودند که طبق برنامه‌ریزی‌ها، هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد ماند اما برنامه‌ها آنگونه که روی کاغذ طراحی شده بود در میدان عمل پیش نرفت و مهر آمد اما در دومین هفته آن، هنوز هم برخی مدارس در جست‌وجوی معلمند!

نرخ حوادث کار منجر به فوت در ایران ۶ برابر کشورهای توسعه یافته


یک رسانه حکومتی در گزارشی نوشت: بررسی‌ها از نرخ حوادث ناشی از کار نشان می‌دهند که هلند، یونان، سوئد، انگلستان، آلمان و فنلاند پایین‌ترین نرخ حوادث منجر به فوت را دارند. ۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر حادثه کاری کشنده در این کشورها ثبت شده است؛ این در حالی است که در ایران این نرخ ۱۲ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

۲۷‌هزار دانش‌آموز در مدارس کپری و شبه‌کپری۲۷‌هزار دانش‌آموز در مدارس کپری و شبه‌کپری


خبرگزاری حکومتی ایسنا در گزارشی ضمن اعتراف به وضعیت نامناسب مدارس در مناطق محروم نوشت: هزار و ۷۰۰ کلاس درس در ایران در کانکس‌ها برگزار می‌شود و ۹۸۷ کلاس درس به صورت خشت و گلی است.

اگر تعداد شاگردان هر کلاس را به صورت میانگین ۱۰ نفر در نظر بگیریم، چیزی حدود ۲۷‌هزار دانش‌آموز در مدارس کپری و شبه‌کپری درس می‌خوانند.



...........................................

گزارش اول « کودکان کار، سرکوب‌شدگان کوچک»


دیدن کودکان کار برای هر ایرانی شریفی درد‌آوره، کودکانی که به جای کودکی و بازی و درس و مشق مشغول تأمین هزینه زندگی هستن، کودکانی که پر از آرزو و حسرت ناگفته‌هایی هستن که امکانی برای بیان اونها ندارن. گزارشی در رابطه با کودکان کار و آنچه بر اونها میگذره رو با هم ببینیم

.........................................

گزارش دوم « زنان دستفروش و دردهای انباشته »گزارش دوم « زنان دستفروش و دردهای انباشته »


رژیم آخوندی زندگی مردم ایران رو به رنج و محنت روزانه تبدیل کرده، بخصوص برای زنان میهن‌مان. مشکلات و دردها برای زنان در ایران چندبرابر است.

هنگامی‌که موضوع به زنان دستفروش برمی‌گرده این مشکلات واقعا دردناکتر میشن، گزارشی از وضعیت زنان دستفروش که برای امرار معاش خود در نبود شغل وکسب، فشارهای مضاعفی را در نظام زن ستیز آخوندی با آن روبرو هستند

...................................

گزارش سوم « آب، حقی که کشاورزان اصفهان از آن کوتاه نمی آیند»


بیش از ۱۰ ساله که کشاورزان اصفهانی با مشکل آب مواجه هستن و حق‌آبه اونها داده نمی‌شه، وقتی موضوع رو بررسی کنیم خیلی واضحه که مشکل در کمبود آب نیست بلکه بازهم شاهد غارت مردم توسط رژیم هستیم. اما کشاورزان حق‌آبه را رها نکردند با هم گزارشی ببنیم و شاهد همت کشاورزان اصفهانی باشیم

مطالب مرتبط

خصوصی سازی یا چپاول چند جانبه – مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۸۲

کودکانی با «پتانسیل بمب ساعتی»!

لطفا به اشتراک بگذارید: