گرانی نان و سوء تغذیه در ایران – قیام ایران

قیام ایران – گرانی نان و سوء تغذیه در ایران


گفتگو با دکتر حسین فرصت

طی هفته های اخیر رژیم آخوندی به طور خزنده قیمت نان رو گران کرد و سنگک از هزار تومان به ۲ هزار تومان به طور متوسط رسید به طور عام هم قیمت نان‌های مختلف بین ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد گران شد. این گران شدنها چه تأثیری در سوء تغذیه مردم ایران داره. همراه هستیم با دکتر حسین فرصت تا به این موضوع بپردازیم.

روز ۲۳ مهر ۹۸ آخوند روحانی در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی ادعاهایی در مورد رشد و پیشرفت در رژیم آخوندی کرد از جمله مدعی شد که «امروز مقدار مصرفی ما با ۸۳ میلیون جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری هست یعنی ۴۰۰ کیلوکالری نسبت به اول انقلا اضافه شده این به معنای آن است که در کشور ما سوء تغذیه وجود ندارد!!!»

س: نظر شما چیه؟


ج: خوب در اینکه رژیم آخوندی از ولی فقیهش تا رئیس جمهورش تلاش میکنند با دروغ و دغل وضعیت خودشون رو خوب جلوه بدن در صورت مسئله گسترش فقر و به تبع اون گسترش سوء تغذیه در ایران ایجاد نمی‌کنه جز اینکه به آتش خشم میلیونها و شاید دهها میلیون نفری اضافه می‌کنه که در حسرت خوردن یک کیلو میوه یا یک کیلوگوشت در طول سال هستند و ماهها نمیتونن برای بچه‌هاشون حتی یک لیوان شیر تهیه کنند.گرانی نان و سوء تغذیه در ایران – قیام ایران

شما فقط آمارهایی که کمیته امداد رژیم نگاه کنید از شدت سوء تغذیه رسمی در شهرهای مختلف حیرت زده میشید من فقط تیتر بعضیش رو میگه: روز یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸ معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد رژیم در استان یزد اذعان کرد که تحت حاکمیت ننگین و چپاولگر آخوندی، حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوء تغذیه در استان یزد شناسایی شده اند.

روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ ، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد گیلان از شناسایی ۱۹۰۰ کودک دچار سوء تغذیه طی ۴ ماه نخست سال جاری در این استان تحت حاکمیت جنایتکارانه آخوندهای چپاولگر خبر داد. این کودکان از نظر شاخص های رشد مانند وزن، قد و شاخص های تغذیه در وضعیت مناسبی نیستند.

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه ۹۷۱۰۲۶ به نقل از مدیر برنامه بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داد که «در استان سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار کودک دچار سوء تغذیه هستند». احمد عزتیان گفت: «استان سیستان و بلوچستان از نظر سوء تغذیه دارای آمار بالایی است، به همین جهت نیاز به توجه جدی‌تر در این زمینه دارد.»

مشکل اقتصادیگرانی نان و سوء تغذیه در ایران – قیام ایران


نماینده مجلس رژیم در زاهدان خبرگزاری حکومتی ایرنا ۱۵ دی ۹۷: شما گفتید خیلی از خانواده‌ها مشکل اقتصادی دارند و سوء تغذیه هم در بین دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان بالاست. آیا یک وعده غذای گرم در مدارس توزیع می‌شود؟
جواب: نه. غذای گرمی که داده نمی‌شود و وضعیت سوء تغذیه دانش‌آموزان هم بسیار بالاست.

ما یک محله ۵۰۰ خانواری را در نظر گرفتیم و متوجه شدیم نصف این جمعیت شرایط تحت پوشش بودن کمیته امداد و سازمان بهزیستی را دارند. اما هیچ کدامشان تحث پوشش نیستند. ما از نظر امنیت غذایی رتبه آخر را در سیستان داریم. عزیز سهندی، رئیس کمیته امداد استان ارومیه، در گفتگویی با خبرگزاری حکومتی ایسنا۹۷۰۸۲۱، از وجود ٢٠٠٠ کودک کمتر از ٧ سال مبتلا به سوء تغذیه خبر داد.

وی همچنین اعلام کرده که از این تعداد، ١٧٨٣ نفر در مناطق حاشیه ای و محروم زندگی می کنند و شرایط نامناسبی دارند. تازه اینها آمارهای ارگانهای رسمی رژیمه اونهم فقط از ۴ استان بقیه استانها و حاشیه شهرهای بزرگ هم سوء تغذیه بیداد میکنه ضمن اینکه الان با این گرانی مواد غذایی سوء تغذیه تشدید هم میشه؟

س: همین رو اگر میشه توضیح بدین که چگونه گرانی مواد غذایی روی سوء تغذیه مؤثره؟گرانی نان و سوء تغذیه در ایران – قیام ایران


ج: طبعا وقتی قیمت کلیه اقلام غذایی اساسی ظرف یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد گران شده و از طرف دیگه حقوق کارگران اگر داده بشه ۳۵ درصد اضافه شده بنا بر این ۶۵ درصد کارگران قدرت خرید مواد غذایی شون رو از دست دادن. پس میل میکنند به سمت غذاهای انرژی دار.

اول گوشت رو حذف میکنند که کیلویی ۱۲۰ هزار تومانه. بعد میوه رو حذف میکنند که متوسط کیلویی ۷-۸ هزار تومانه. و بعد لبنیات رو حذف میکنند و میل میکنند به سمت خرید نان بیشتر با گوجه فرنگی و سیب زمینی. در حالی که نیازهای بدن تأمین نمیشه . لبنیات تأثیرش روی ساختار استخوانبندی بدن ..... و میوه ها و غیره

س: شما اشاره کردین که وقتی درآمد کم میشه مردم میل میکنند به سمت مواد غذایی انرژی دار مثل نان و شکر و روغنیها. اینها چه تأثیری در سوء تغذیه داره ؟


ج: نتیجه اش همان بیماریهای خطرناک متابولیک مثل افزایش سرطانها ودیابت ها وسکته های مغزی وقلبی وانواع مشکلات جسمی دیگر که الان جامعه ما با ان درگیر است. من میخواهم یک مقایسه ویک جدول رابه شما نشان بدهم تا به عمق جنایت رژیم پی ببرید. مصرف روغن زیتون برای ایران ۲۲۰گرم یعنی حتی روزانه کمتر ازیک گرم. درحالیکه درجهان ۴۰-۵۰-۷۰برابر است مثال همین کشورهای مدیترانه ای درسال ۲۷کیلو روغن زیتون مصرف میکنندیعنی ۱۰۰برابر ایران

س: خود سوء تغذیه چه تأثیری در وضعیت اقتصادی اجتماعی جامعه داره؟


ج: امروزه یکی از مهمترین شاخصهای پیشرفت جامعه تغذیه سالمه وقتی تغذیه سالمه و مکفی هست بیماریها کم میشه و هزینه های مردم برای بیماریها هم کم میشه. توان کارکردنشون بیشتر میشه و طول عمر ووووو وقتی تغذیه نیست همه چیز به هم میخوره. امروزه در ایران آماری که خود ارگانهای رژیم در پارسال دادن بین ۶ تا ۷ میلیون گرسنه هستند.

یعنی شبها سر گرسنه روی بالش میگذارند. و البته اینها در برابر رژیمی است که در دزدی اموال مردم و اختلاس وغارت میلیارد میلیارد میدزدن و در زندگیهای افسانه‌ای طاغوتی و اشرافی زندگی میکنند بنا بر این رئیس جمهورش هم باید بگه در ایران سوء تغذیه نیست

مطالب مرتبط

گرانی نان و خالی شدن سفره‌ها – مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۷۸

افزایش روزافزون سبد معیشتی و خشم ارتش گرسنگان!

لطفا به اشتراک بگذارید: