در لبنان هم زمین زیر پای آخوندها می‌لرزد – تیک تاک

تیک تاک – در لبنان هم زمین زیر پای آخوندها می‌لرزد

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

قیام مردم لبنان امروز پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت. قیامی علیه فساد و فرقه‌گرایی و علیه حزب‌الشیطان دست نشاندة رژیم آخوندی حاکم بر ایران. لبنان روزگاری سرآمد کشورهای عربی به لحاظ توسعة اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بود، اما اکنون بر اثر خرابکاریهای حزب‌الشیطان که نسخه بدل رژیم آخوندی در لبنان است و انواع فساد و مواد مخدر و جنایت و سرکوب را در لبنان گسترش داده، بخصوص به لحاظ اقتصادی در قعر افتاده است.

اما مردم لبنان از همة مذاهب و بخصوص شیعیان که بیشتر در معرض تاخت و تاز حزب‌الشیطان قرار دارند، برخاسته اند تا کشور خود را نجات دهند. و امروز تمام اقشار مردم لبنان در پیگیری خواسته‌های خود،اقدام به یک اعتصاب سراسری کردند. گزارشی دربارة تحولات لبنان:

خبر و نظر:


بنا به گزارش خبرگزاریها و رسانه‌های خبری پس از ۴روز قیام، اکنون همة اقشار مردم اعم از پیروان همة مذاهب به قیام پیوسته‌اند. به گزارش تلویزیون العربیه تظاهرات در شهرهای مختلف لبنان بزرگتر از 4 روز گذشته است، در میدان ریاض الصلح بیروت نیز روز یکشنبه جمعیت بیش از روزهای گذشته بوددر لبنان هم زمین زیر پای آخوندها می‌لرزد – تیک تاک

بانکها اعلام کردند روز دوشنبه به دلیل تظاهرات تعطیل خواهند بود. رئیس اتحادیه عام سندیکاهای کارگری لبنان نیز اعلام کرد:‌ سرنگونی دولت امری انجام شده است و راه گریزی از آن وجود ندارد. ریاست دانشگاه لبنان تدریس و امتحانات را بدلیل اعتراضات در کشور به حالت تعلیق در آورد. سمیر جعجع رهبر حزب «نیروهای لبنانی گفت:‌ دوران هرگونه اصلاحات در مقابل اعتراضات مردم به سر آمده است

متقابلاً نیروهای امنیتی لبنان کلیه راههای منتهی به قصر جمهوری را با سیم خاردار بستند: تظاهرکنندگان نیز تعدادی از راهها را در شمال پایتخت بستند. خبرگزاری رویترز نیز از لبنان گزارش داد: برخی سیاستمداران و رهبران سندیکاها خواهان کناره گیری تمام دولت شده اند که به روند بالا گرفتن صداها در یک اعتراض به نحوی غیر معمول یکچارچه می افزاید. این اعتراض همه قشرهای جامعه لبنان را گردهم آورده است.

رویترز سپس اظهارات شماری از قیام‌کنندگان را منعکس کرده است: صحبت فعال لبنانی: ما به این جنبش ادامه میدهیم حتی اگر مجبور باشیم تلاشهایمان را بیشتر کنیم. ما تا آخرین نفس مان بخشی از این جنبش باقی خواهیم ماند. خبرنگار: دانی مرتضی چهار روز گذشته را در خیابانهای بیروت گذرانده است. یکی از هزاران نفری که خواهان سرنگونی نخبگان سیاسی هستند.

اقتصاد لبنان


معترضین معتقدند که این افراد مقصر سقوط اقتصاد لبنان در بحران هستند. مرتضی مانند یک سوم همه افراد زیر ۳۵ سال بیکار است. صحبت فعال لبنانی: این کار تبدیل به شغل ما شده است بدلیل اینکه هیچ شغلی در این کشور وجود ندارد. شغل ما این شده است که به اینجا بیاییم و حقوق مان را مطالبه کنیم.در لبنان هم زمین زیر پای آخوندها می‌لرزد – تیک تاک

خبرنگار: روز جمعه، نخست وزیر سعد الحریری به شرکای خود در ائتلاف که در میان خود منازعاتی دارند، ۷۲ساعت وقت داد که با اصلاحات اقتصادی موافقت کنند که میتواند بحران اقتصادی را کاهش دهد. و تصریح کرد که در غیر این صورت وی استعفا خواهد داد.

صحبت فعال لبنانی: وقتی من این صحنه را می بینم و همه مردم از همه مذاهب به خیابانها می آیند، این انرژی ایجاد میکند. وقتی من می بینم که شیعه، سنی، مسیحی و یهودی از همه مناطق می آیند. آنها برایشان مهم نیست از کجا می آیند، چطور و چرا، همه یک صدا متحد هستند. این انرژی ایجاد میکند.

رویکرد دستگاه تبلیغاتی رژیم و تلویزیون حکومتی در مورد قیام مردم لبنان، مشابه رویکردشان در مورد قیام مردم عراق است. شب گذشته (۲۸مهر) تلویزیون رژیم در گزارشی مجعول از بیروت تلاش کرد تصویر وارونه‌یی از وقایع لبنان به دست دهد و آخوند دست نشاندة رژیم حسن نصرالله را که در کانون خشم و اعتراض مردم لبنان قرار دارد، به عنوان مصلح و منتقد جلوه دهد و قیام مردم را نیز تحریک شده از خارج وانمود کند.

طرح اقتصادی


خیلی از کارشناسهای لبنانی تحلیل شان این است که بعد از صحبتهای دیروز دبیرکل حزب‌الله لبنان باعث شد که این طرح اقتصادی خیلی سریع جلسه‌اش تشکیل بشود خود طرح تدوین بشود تا از فشارها و ناآرامی ها کاسته بشود اما برخی از تصمیم‌گیریها و صحبتهای غیرمنطقی رؤسای احزاب سیاسیدر لبنان هم زمین زیر پای آخوندها می‌لرزد – تیک تاک

و هم‌چنین شانتاژهای خارجی که از خارج از لبنان در فضای مجازی به‌ویژه توئیتر می‌شود باعث شد که ناآرامی ها که از شب قبل آرام شده بود باز هم مقداری شدت بگیرد اما به‌صورت محدود در شهر بیروت شهر طرابلس صیدا صور و برخی از شهرهای دیگه هست این اعتراضها و ناآرامی ها فقط به‌صورت مرکزی و نقطه‌ای در یک محل هست و دیگه راههای مو اصلاتی بین شهرهای مختلف مسدود نیست».

روزنامة جوان وابسته به سپاه پاسداران هم با مقصر جلوه دادن: «دولت حریری که سال‌هاست با مدیریت ضعیف اجازه کار جدی به جریان متحد مقاومت و متحدان آن نداده و خودش از مسببان این وضعیت است، با پشتیبانی فرانسه و امریکا طرحی را برای اصلاحات ارائه کرده است که در آن روی نقاط حساسی، چون مخابرات به نام لزوم خصوصی‌سازی دست گذاشته که به طور مشخص تلاشی است برای حذف اشراف اطلاعاتی حزب‌الله که طبق قرارداد طایف سال‌هاست مخابرات کشور را دست دارد...».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم که تصویر کوچکی بود از قیام بزرگ و رو به گسترشی که 5روز است سراسر لبنان را فرا گرفته، لبنان کشور کوچکی است با ؟؟ میلیون نفر جمعیت، اما به گزارش خبرگزاریها ۱میلیون و ۷۰۰هزار نفر در تظاهرات‌ها حضور دارند. خواستة مردم در این تظاهراتها و در این قیام چیست؟

چرا تظاهرات علیه حزب‌الشیطان گروه شبه‌نظامی دست‌نشاندة رژیم در لبنان و عناصر فاسد وابسته به رژیم متمرکز است؟ موضع رژیم در برابر قیام مردم لبنان چیست؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی در میان می‌گذاریم.

س:‌ قیامی که امروز شاهد پنجمین روز آن در لبنان بودیم، خیلی‌ها را غافلگیر کرد، چون ظاهراً شرایط در آنجا عادی بود، چطور شد که یک مرتبه این تظاهراتها و قیام گر گرفت؟گفتگوی سیاسی


ج: به رغم ظاهر آرامی که شما اشاره می‌کنید، وضعیت لبنان چند ساله که بحرانی است و این بحران روز به روز هم عمیقتر شده؛ اساساً به دلیل نفوذ رژیم در لبنان که در این سالها لبنان را به شکارگاه خصوصی خود تبدیل کرده است.

البته علت رشد نفوذ رژیم در لبنان هم به زمینه‌های مستعد تاریخی و سیاسی اجتماعی سالهای اخیر لبنان برمی‌گردد. لبنان برای دهه‌ها سرآمد کشورهای عربی و خاورمیانه بود و به سوییس خاورمیانه معروف بود.

س:‌ اصلاً بگذارید سؤال کنم که چرا شما به وقایعی که در لبنان جریان دارد، قیام می‌گویید؟ با اتکا به چه ویژگیهایی این یک قیام است؟ خواسته‌های مردم چیست؟


ج: اولاً به دلیل گستردگی این حرکتها و این اعتراضها که در حال حاضر تمام کشور را در بر گرفته. ثانیاً به دلیل شعارهای ریشه‌یی و رادیکالی که تظاهرکنندگان دارند و خواستار تغییر و واژگونی نظام سیاسی هستند. و مردم اصلاحات و رفرم را قبول ندارند و خواستار سرنگونی تمامیت این نظام که بر اساس طایفه‌گری شکل گرفته هستند.

س:‌ چرا می‌گویید قیام مردم عراق علیه رژیم است؟ چون از برخی موارد که بگذریم، از این جهت قیام لبنان خیلی متفاوت از قیام عراق است. در عراق خشم و خروش مردم علیه رژیم آخوندی خیلی بارز بود.


ج: از قضا وجه ضد رژیمی این قیام و اعتراضات مردم در لبنان هم خیلی بارز است و این چیزی است که همة ناظران گواهی داده‌اند. مردم به دفاتر و مراکز حزب الشیطان و عناصر وابسته به حزب‌ الشیطان حمله می‌کنند. قیام از اقدام وزات ارتباطات که در تیول حزب اشیطان است از مناطق شیعه‌نشین شروع شد.

اشاره به سخنرانی حسن نصرالله که مضمونش این بود که من تنها آماج اعتراضات نیستم. همه باید مسئولیت بپذیرند. نظام سیاسی نباید دست بخورد. بیایید بر همین مبنا بنشینیم صحبت کنیم

س:‌ نتیجه این قیام لبنان تا الان چی بوده و چه سمت و سویی را نشان می‌دهد؟گفتگوی سیاسی


ج: عمیقاً‌ آرزو می‌کنیم و امیدواریم که مردم لبنان به خواسته‌های خودشان برسند. البته مثل عراق رژیم تلاش خواهد کرد با انواع سرکوبگریها و توطئ‌ها قیام لبنان را سرکوب کند، ولی به دلایل مختلف دستش در لبنان مثل عراق در سرکوب و کشتار باز نیست.

ولی حل مسائل و مصائبی که در کشورها ی مختلف خاورمیانه اکنون شاهدش هستیم نفوذ و عملکر رژیم است و با قطع بازوهای این اختاپوس به نتیجه می‌رسد و البته نابودی قطعی این اختاپوس هم مشروط به کوبیدن سر آن در تهران است .

مطالب مرتبط

FATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام – تیک تاک

تظاهرات کنندگان لبنانی اصلاحات اقتصادی دولت را با شعارهای «دزدان دزدان » رد کردند

لطفا به اشتراک بگذارید: