FATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام – تیک تاک

تیک تاک – FATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

بار دیگر جنگ و جدال بر سر تصویب یا عدم تصویب لوایح FATF در رژیم بالا گرفته و با این که نهاد بین‌المللی FATF مهلت رژیم را ۴ماه دیگر تمدید کرده، اما به نظر می‌رسد که این اقدام به جای آن که تسکینی برای رژیم باشد، جنگ و دعوا بر سر آن را بیش از پیش شعله‌ور کرده است.

در همین حال با نزدیک شدن موعد برداشتن گام چهارم از گامهای کاهش تعهدات تحریمی رژیم که تنها ۳هفته به آن باقی مانده، جنگ و جدال بر سر این موضوع هم در رژیم داغ شده است. بحث و بررسی امروز ما به همین موضوع اختصاص دارد. ابتدا گزارش و خبر و نظر ما در این باره:

خبر و نظر:FATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام – تیک تاک


جمعه شب گذشته (۲۶مهر) تلویزیون رژیم خبر داد که کنوانسیون FATF ضمن تمدید مهلت به رژیم، هشدار جدیدی به حکومت آخوندی داده است. مجری: گروه ویژه اقدام مالی مهلت ایران برای تصویب کنوانسیون پالرمو و لایحه موسوم به مقابله با تأمین مالی تروریسم سی اف تی را تا بهمن‌ماه تمدید کرد

گروه ویژه اقدام مالی در تازه‌ترین نشست خود در پاریس هم‌چنین در بیانیه خود همانند گذشته هشدار داده اگر این لوایح تا مدت تعیین شده تصویب نشود اقدامات مقابله‌ای علیه ایران مجدداً اعمال خواهد شد. این در حالیست که دیوید لوئیس دبیر اجرایی اف.ای.تی.اف سال گذشته همزمان با اجلاس شش روزه این سازمان در پاریس اذعان کرد هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران با اجرای خواسته‌های این گروه از لیست سیاه آن خارج شود.

اما به نظر می‌رسد این مهلت ۴ماهه نه تنها تضادی از رژیم حل نکرده، بلکه بار دیگر آتش جنگ میان دو باند، هم بر سر FATF و هم بر سر برجام را شعله‌ورتر ساخته است. کیهان خامنه‌ای (۲۸مهر) به یکی از دلایل مخالفت این باند با FATF اشاره کرد و نوشت:‌ «اجرای الزامات FATF مبادلات مالی خارجی و داخلی ایران را برای طرف‌های غربی شفاف می‌کند و به گفته منتقدان دست ایران را برای مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌بندد».

دروغگویی و وادادگی


آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع، طی مصاحبة مفصلی که توسط خبرگزاری حکومتی مهر آخوندی منعکس شده، موضع آخوند روحانی در رابطه با برجام را به باد حمله گرفت و او را به دروغگویی و وادادگی بر سر برجام متهم کرد و اشاره‌یی هم به عدم کفایت او نمودFATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام – تیک تاک

و با بیان این که «برنامه جریان سازش سرکوب و ترور شخصیت انقلابی ها و ایجاد دوقطبی های جدید است». گفت: «جریان سازش پس از برجام وارد وادی بسیار خطرناک تری شده یعنی عرصه امروز اهمیتش از عرصه تحمیل برجام بر مردم کمتر نیست، چون رسوایی برجام برای جریان سازش قابل انکار نیست. تمام حرف هایی که به مردم زدند دروغ درآمد. آقای رئیس جمهور گفتند که روز اول اجرایی شدن برجام، تمامی تحریم ها بالمره لغو خواهد شد.

اگر آقای رئیس جمهور طرف آمریکایی و اروپایی اش را نشناخته و این حرف را زده یعنی واقعا نیت نداشته دروغ بگوید، پس طرف مقابلش را نشناخته بنابراین کفایت و لیاقت لازم برای اداره کشور را ندارد. اگر طرف مقابل را می شناخته، پس مردم را فریب داده و دروغ گفته است».

از سوی دیگر برداشتن یا برنداشتن گام چهارم هم موضوع جنگ و دعوای دو باند است. واعظی رئیس دفتر روحانی روز پنجشنبه گذشته تهدید کرد که اگر اروپا به تعهدات خود عمل نکند، رژیم گام چهارم را برخواهد داشت. گوینده: آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم امروز خبر داد گام چهارم هسته‌یی در حال تدوین است و یک هفته قبل از تصمیم‌گیری تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد

گام چهارم


واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور: اگر که آن‌چه که هدف گذاری شده برای گام سوم و طرفهای ما ۴+۱و به‌ویژه اروپایی‌ها نتوانند که به تعهدات خودشان عمل بکنند طبیعی هستش که ما برای برداشتن گام چهارم اقدام خواهیم کرد. در همین حال ‌محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که : تأخیر دولت در برداشتن گام چهارم هسته‌ای خسارت محض استFATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام – تیک تاک

گفت: تأخیر دولت در برداشتن گام چهارم هسته‌ای با چشم‌دوختن به اروپای بی‌اراده و ناتوان خسارت محض است. از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان که به عنوان دستیار علی لاریجانی رئیس مجلس در امور بین‌الملل معرفی می‌شود، در یک یادداشت توییتری با تاکید بر اینکه «در اجرای برجام، هیچ امیدی به اروپا نیست»،

نوشت: «واقعیت این است که بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بر سر تضعیف جمهوری اسلامی ایران توافق و تقسیم کار واقعی صورت گرفته است.» وی افزود: «اینستکس هم موتور محرکه‌ای ندارد. ایران نیازمند اقدامی است که فضای تروریسم اقتصادی تحریم به شکل اساسی تغییر کند».

گفتگوی سیاسی


همون طور که در این گزارش هم دیدیم، جنگ و دعوا هم بر سر تصویب دو لایحه از لوایح چهارگانة FATF و به موازات آن کشمکش بر سر برجام و برداشتن گام چهارم در تاریخ 16آبان نیز دوباره در رژیم و بین دو باند بالا گرفته است. حرفها و استدلالهای موافقان و مخالفان چیست؟ چرا این دعوا پس از دو سال همچنان لاینحل مانده و جواب پیدا نکرده است. اینها از جمله سؤالاتی است که در گفتگوی سیاسی امروز با میثم ناهید در میان می‌گذاریم.

س: لوایح الان مدتهاست که روی میز رژیم است و چند بار بین ارگانهای مختلف رژیم، مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص پاسکاری شده؛ بعضی از لوایح آن تصویب شده، بعضی رد شده و کلاً به نظر می‌رسد به صورت یک کلاف در هم‌پیچیده شده در‌ آمده می‌خواستم خواهش کنم که در مورد پروسه‌یی که این لوایح تا این نقطه طی کرده و این که در حال حاضر در چه مرحله‌یی است، برای بینندگان ما توضیح بدهید.


ج: لوایح ۴گانة FATF عبارت است از: لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو). لایحه اصلاح قانون پول‌شویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT ).

با مطرح‌شدن این ۴ لایحه و بحث و تصویب لوایح در مجلس و بلاتکلیف ماندن آن، کنوانسیون FATF چند بار دیگر تعلیق خود تمدید کرده که پایان آخرین 4ماه پیش یعنی در خرداد ۹۸بود. تاکنون مجلس ارتجاع ۴ لایحه را تصویب کرده است اما از این ۴لایحه تاکنون فقط لایحه «اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» توسط شورای نگهبان تائید شده است.

آخرین و مهم‌ترین لایحه، الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT ) بود که در خرداد ۹۷در دستور کار مجلس برای تصویب قرار گرفت که با جنگ و جدال باند خامنه‌ای و استناد به گفته خامنه‌ای تصویب آن متوقف و به دو ماه بعد موکول شد.

این لایحه مجدداً در شهریورماه ۹۷ در مجلس بحث و بعد از جنگ و جدال فراوان به تصویب رسید و به شورای نگهبان فرستاده شد. شورای نگهبان با گرفتن ایرادات جدی آن را به مجلس بازگرداند. مجلس در روز ۱۴ آذر ۹۷برای تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاحاتی آن را مجدد تصویب کرد. اما ازآنجاکه مجلس روی بخشی از این لایحه رودرروی شورای نگهبان قرار داشت و بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد، لذا بررسی نهایی آن را به مجمع تشخیص مصلحت آخوندی فرستاد.

مجمع هم تا به حال ۳بار در بارة آن بحث کرده و به نتیجه نرسیده و آن را به بعد موکول کرده است. در خود مجمع هم بر سر آن بین دو باند اختلاف نظر در تفسیر آیین نامه وجود دارد باند روحانی می‌گویند که وقتی مجمع نتواند بع از یک سال تعیین تکلیف کند، آنچه مجلس ارتجاع تصویب کرده، قانونیت پیدا می کند و باند مقابل می‌گوید خیر دوباره باید در مجمع مطرح و تصویب شود.

س: همزمان با بالا گرفتن دعوا بر سر FATF شاهد بالا گرفتن کشمکش بر سر برجام و بخصوص گام چهارم که ۳هفتة دیگر رژیم در مورد آن باید موضع بگیرد، هستیم؛‌ اینها چه ارتباطی با هم دارند؟


ج: ارتباط اینها را خود روحانی در سخنرانی چهارشنبة گذشته در دانشگاه تهران به خوبی بیان کرد و گفت: تمام دعواهای سیاسی کلان ما داریم سر چه هست یکی می‌گوید آن کار خیلی خوب بود یکی می‌گوید آن کار خیلی بد بود، یکی می گوید نمی دانم برجام خیلی خوب بود یکی می‌گوید نه برجام هیچی خوب نبود. یکی میگوید همه آن فایده بود یکی می‌گوید همه آن ضرر بود. دعوا سر برجام اصلاً نیست ،برجام که دعوا ندارد. دعوای چیز بزرگتر هست. دعوا مسئله بالاتری هست.گفتگوی سیاسی

بعد خودش این دعوا سر یک چیز بزرگتر را این طور معنی کرد: ۴۱ سال است ما هنوز به جواب روشن قاطع توی این کشور نرسیدیم. یه عده ای می گویند تعامل سازنده حتماً، یه عده هم می‌گویند تقابل مستمر و دائم. یه عده می‌گویند مشکلات با جهان راه ندارد جز قدرت نمایی».

می‌خواست بگوید دعوا بر سر تعامل با جهان که اسم مستعار رابطه با امریکاست می‌باشد؛ استدلالی که می‌کرد این بود که با طعنه به خامنه‌ای گفت: می‌گویند در اقتصاد روی پای خودمان بایستیم این حرف درست است و در اقتصاد باید روی پای خودمان بایستیم اما می‌شود اقتصاد بدون تعامل با دنیا به پیش رفته بشویم. «رشد و توسعه بدون رابطه با دنیا بدون تعامل با دنیا بانکها قفل باشد صادرات قفل باشد واردات قفل باشد شما بگویید من توسعه پیدا می‌کنم توسعه پیدا نمی‌کنید!».

پیشنهاد و راه حلی هم که برای اتمام این دعوا می‌کرد رفراندوم بود. فعلاً با شیادی روحانی که می‌خواست صورت مسأله را عوض کند، فعلا کاری نداریم، تنها می‌خواستم استدلال روحانی و باند او را بگویم. اما باند مقابل هم استدلال خودش را دارد که خوب است به یکی دو مورد آن هم اشاره کنم: روزنامة جوان ۲۸ مهر به استدلالها و پوچ در آمدن ادعاهای روحانی و باند او اشاره کرده

دستاوردهای ذهنی برجام


و می‌نویسد: مقامات ارشد دستگاه دیپلماسی به جای ارائه دستاورد‌های واقعی و عینی برجام به بیان دستاورد‌های ذهنی برجام در عباراتی نظیر «برجام مبانی تحریم را از بین برد و نه خود تحریم»، «کوتاه مدت کردن تحریم نظامی دائمی در فصل هفتم شورای امنیت و نه برداشتن کامل آن»، «مسابقه گذاشتن کشور‌ها برای تعامل با ایران بدون آنکه سرمایه‌گذاری‌هایی عملیاتی شده باشد»، «لغو ۱۲ تا ۱۷ قطعنامه شورا و آژانس در یک روز بدون اشاره به تجمیع آن در قطعنامه ۲۲۳۱» پرداخته بودند.گفتگوی سیاسی

اما به نظرم جان کلام را یکی از کارشناسان سیاسی رژیم به نام جلیلوند بیان کرده و پذیرش یا عدم پذیرش و تصویب یا عدم تصویب لوایح FATFرا برای رژیم دو سر باخت دانسته و این طور استدلال می‌کند:‌ «من معتقدم که ایران، چه بخواهد این لوایح را تصویب کند یا از تصویب آنها سرباز زند، یک بازی دو سر برد را برای آمریکایی ها رقم زده است.

یعنی امریکایی ها عملا خود را برای هر کدام از این دو سناریو نظام آماده کرده است و در این ۴ ماه باقی مانده تدابیر لازم را برای عملیاتی کردن برنامه های خود، چه در صورت تصویب این لوایح و چه با عدم تصویب این لوایح خواهند داشت». این کارشناس حکومتی در ادامه افزود:« لذا اگر این لوایح تصویب نشود یقیناً ایران به فهرست سیاه FATF باز خواهد گشت و عملاً تحریم های پولی و بانکی آمریکا دوچندان خواهد شد.

اما اگر این دو لایحه تصویب شود و ایران وارد لیست سیاه FATF نشود تمام مناسبات و تراکنش های مالی و بانکی ایران زیر نظر این گروه اقدام مالی و نهایتاً وزارت خزانه داری آمریکا خواهد رفت. در این صورت یقینا آدرس های دقیقی به کاخ سفید برای برنامه ریزی تحریم‌های جدید و اثرگذار خواهد داد. پس هیچ تفاوتی وجود ندارد که ایران بخواهد پالرمو و CFT را تصویب کند یا نکند».

س: شما به یک علت ریشه‌یی در جریان دعوای دو باند اشاره کردید، مگر روحانی اختلاف و دعوای ریشه‌ای با خامنه‌ای دارد؟


ج: خود موضوع FATF و لوایح آن چنان که گفتم برای رژیم خیلی موضوع جدی و ریشه‌یی است. اما دعوای روحانی و خامنه‌ای و این باند و آن باند، جنگ قدرت است همچنان که دیدیم اگر رژیم این لوایح را تصویب کند باید دست از پولشویی که باندهای مافیایی درون رژیم به آن وابسته هستند و از آن تغذیه می‌کنند، بردارند. اگر لایحة منع تامین مالی تروریسم را تصویب کنند خودشان را از نیروی تروریستی که برایشان اهرم قدرت است و حیاتی است محروم کرده‌اند.گفتگوی سیاسی

و اگر نکنند هم با تحریمهای جهانی مواجه می‌شوند. اما چرا باند روحانی بر آن اصرار می‌ورزند؟ اگر چه خودشان هم ضرر می‌کنند، اما چون در هر دو مورد این سپاه پاسداران است که طرف اصلی است و بیشتر ضرر می‌کند به این قانع اند. ظریف که چند بار در مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده و نیاز مبرم رژیم به تصویب این لوایح را توضیح داد بود،

مخالفان لوایح را به دست داشتن در پولشویی متهم کرد و گفت: «پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلیها از پولشویی منفعت بردند. من نمی خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می کنند، حتماً آن قدر توان مالی دارند که دهها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی [علیه لوایح] کنند». این افشاگری با واکنش تند جناح خامنه ای مواجه شد.

در واقع بن‌بست بر سر لوایح FATF وجهی از بن‌بست استراتژیک رژیم است. مشابه همان تعریفی که در مورد وضعیت انقلابی جامعه گفتیم در مورد موقعیت رژیم در جامعة بین‌المللی هم می‌توانیم به نوعی بیان کنیم. رژیم دیگر قادر نیست به شیوه‌های گذشتة‌ تروریسم با جامعة بین‌المللی باصطلاح تعامل کند و باج بگیرد. دنیا هم دیگر حاضر نیست به این رژیم که آثار سقوط و اضمحلال آن را مقاومت ایران در همه جا به معرض نمایش گذاشته باج بدهد.

مطالب مرتبط

اهداف رژیم آخوندی از دجال بازی در اربعین – تیک تاک

FATF و برجام دو نمود از بن‌بست نظام

لطفا به اشتراک بگذارید: