آیا بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده است؟ – قیام ایران

قیام ایران – آیا بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده است؟

گفتگو با صلاح عبدالله نژاد

هفته گذشته آخوند روحانی در صحبتهای خودش مدعی شد که میزان بیکاری در ایران کاهش یافته و این یکی از موفقیتهای رژیم آخوندیست. روحانی همچنین مدعی شده که ارزش پول ملی 40درصد افزایش یافته. و رشد اقتصادی هم مثبت بوده. آیا واقعا بیکاری کاهش یافته؟ و چرخه اقتصاد و تولید در شرایطی قرار گرفته که نیروی کار جذب اشتغال میشه؟یا حرفهای آخوند روحانی ادعاست؟ برای پاسخ به این سوالات همراه هستیم با صلاح عبدالله نژاد تا به این موضوع بپردازیم.

روز ۲۲مهر روحانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از بالای ۱۲ درصد، دوازده و سه دهم به ده و نیم درصد کاهش پیدا کرده، یعنی یک و هشت دهم منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است»

س: نظر شما چیست؟


ج: از قدیم گفته اند خود گویی و خود خندی – عجب شیخ هنرمندی! البته دروغ و دغل در رژیم آخوندی با این رژیم از روز اول در هم تنیده شده. همین روزها حملات وحشیانه پاسداران و گاردهای ضد شورش به کارگران آذرآب در اراک به خوبی ماهیت پلید این رژیم رو نشون میده که تا کجا برای بقای حکومت پلید خودش حاضره به محرومترین اقشار جامعه که اونهم برای احقاق حقوقشون اعتراض میکنن اینطور حمله کنه.آیا بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده است؟ – قیام ایران

بنا بر این اگر در مورد آمار بیکاری رئیس جمهور این رژیم آسمان و ریسمان می بافه تعجبی نداره. اما اگر بخواهیم یک مقداری وارد این قضیه بشیم که چرا چیزی که مثل روز برای مردم روشنه که ابعاد بیکاری داره هر روز بیشتر میشه باید ببینیم که دجالگرانه آماری که ارائه کرده با تغییری درشیوه محاسبه بدست آمده،

بجای نمونه گیری از افراد بالای ده سال اشخاص بالای پانزده سال را درنظرگرفته با این حساب بیکاری با دو درصد کاهش نسبت به تابستان پارسال به ده و نیم درصد رسیده، این آمار ارقام جالب توجه ای دیگری هم دارد. از حرفهای مردم که بارسانه‌های حتی حکومتی گفتگو می کنند. این رقمها چندان برایشان ملموس نیست. اعدادی هستند روی کاغذ.

دراین محاسبه فقط افرادی بیکار شمرده می شوند. درهفته آمارگیری هم بیکار بوده باشند هم جویای کار وهم آماده درآن هفته یاهفته بعدش برای فرصت شغلی فرضی سرکاربروند.همه اینهابدون درنظرگرفتن جمعیتی است که بیکاراست امّا به هردلیلی جویای کارنیستند. درهفته های اخیرمرکز پژوهشهای مجلس رژیم ایران گزارشی منتشر کرد. که می گوید افت نرخ بیکاری نه به خاطر افزایش اشتغال بلکه به خاطر دلسرد شدن مردم از جستجوی کار هستند.

وضعیت بازار


از جمله بابت نامساعدبودن وضعیت بازار که یا شغل درخور مهارت ها ودانستهایشان پیدانمی کنند. یا دستمزد پیشنهادی بازاربرایشان جذابیت کافی ندارد. این گزارش مرکز پژوهش مجلس ایران می گوید اگر این افراد نبودند. نرخ بیکاری می توانست تا حدود۳٪درصدبیشترباشد.

گزارش صندوق بین الملللی پول گفته که آمار اشتغال ۱۷درصد شده/ آمارهای اشتغال که در مخالفت با آمار ارائه شده توسط روحانی آخوند علیرضاسلیمی باصطلاح نماینده مجلس رژیم روز ۲۵ تیر در جلسه علنی مجلس گفت: حسن روحانی قول داد تورم را تک نرخی کند، اما بر اساس آمارهای اخیر دولت تورم در حوزه مواد غذایی ۶۲درصد است. ضمن اینکه رئیس جمهور قول ساماندهی اشتغال در کشور را مطرح کرده بود که در این بخش هم موفق نبوده است. آمار بیکاران تحصیل کرده روز به روز افزایش پیدا می کند.

س: در همین کنفرانس خبری روز ۲۲مهر روحانی میگه « طبق آمار بانک مرکزی در این یکسال گذشته از این مهرماه تا مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است و بعد مدعی میشه که ما در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم » در این رابطه چه توضیحی دارید؟


ج: در یکی از رسانه های رژیم اینطور جواب آخوند روحانی رو داده که فکر میکنم بی نیاز از هرگونه تفسیر وتحلیلی باشه: او و همراهانش در آن زمان می گفتند که قرار است دلار ۵۰۰۰ تومان شود اما ما دلار حدود ۲۰هزار تومانی را دیده ایم و هم اکنون هم دلار ۱۱هزار و ۵۰۰تومان است.

قیمت فعلی ارز سه برابر نرخ مندرج در قانون بودجه است و همین موضوع نشان دهنده آن است که نرخ ارزش پول ملی مان ۳۰۰درصد کاهش پیدا کرده است ولی رئیس جمهور در چشمان مردم نگاه کرده و می گوید ارزش پول ملی ۴۰درصد رشد پیدا کرده است.

س: روحانی در ۲۸ خرداد ۹۸ هم گفته بود: «آمارهای سه ماهه نشان می‌دهد به رغم رشد منفی اقتصادی تا پایان سال رشد مثبت خواهد شد.» در این رابطه هم اگر توضیحی دارید بدهید؟


ج: این هم در واقع بسیار غیرواقعی و دقیقا برعکس است. روزنامه حکومتی کیهان روز ۲۵مهر همین چند روز پیش صحبتهای عزیز اکبریان، رئیس‌کمیسیون صنایع مجلس رژیم در ۱۰ تیر ۹۸ را منتشر کرد که گفته بود: «بر اساس برآورد داخلی و سازمان‌های بین‌المللی‌، امسال رشد اقتصادی کشور منفی ۶.۵ درصد و تورم ۴۰ درصد است، نمی‌دانیم رئیس‌جمهور بر چه اساسی گفته است رشد اقتصادی امسال مثبت خواهد شد.»آیا بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده است؟ – قیام ایران

از طرف دیگه، جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ که بیش از دو ماه تا پایان آن مانده، منفی ۹.۴۵ درصد می‌باشد. مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان حکومتی با توجه به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درخصوص وضعیت اقتصادی ایران در سال جاری به روزنامه حکومتی «ابتکار» گفت: درواقع تمام اطلاعات، سازوکارهای کسب‌وکار بر واحدهای تولید، صنعتی و خدماتی، نظام بانکی،

بخش خصوصی، بخش دولتی و... حاکی از این است که نسبت به سنوات گذشته افزایشی در حجم فعالیت‌ها، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دیده نمی‌شود. به عبارتی دیگر سازوکاری را که دولت مسئولیت آن را بر عهده دارد بیان و ارائه نکرده است. بودجه‌‏ سال ۹۸یکی از زمینه‌هایی است که علامت منفی را نشان می‌دهد. اطلاعاتی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی ما وجود دارد حکایت از رشد منفی اقتصادی در سال ۹۸ خواهد بود.»

س: فکر می کنید چه دلیلی داره که روحانی با این توضیحاتی که شما دادید می آید و به دروغ مدعی باصطلاح ایجاد اشتغال آنهم در ابعاد نزدیک به یک میلیون میکنه؟ یا مدعی میشه که حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است


ج: از سر استیصال و بدبختی دستشان بلحاظ استژیک خالیه بلحاظ اقتصادی تحریم است همین الان توان پاسخگویی به نیازهای مالی مزدورانش در منطقه را نداره و بادکنک حسن نصرالله و حشد الشعبی و قاسم سلیمانی در عراق و لبنان ترکیده، و در داخل ایران هم بسیاری از مردم روز به روز شغلشان را از دست میدن.آیا بیکاری در ایران کاهش پیدا کرده است؟ – قیام ایران

در حالی که رئیس بانک مرکزی گزارش داده که بدهی معوق بانک ها تا پایان شهریور ۹۸ به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در پایان شهریور پارسال ۱۵۱ هزار میلیارد تومان بود. بنا بر این با کدام سرمایه گذاری و تولیدی شغل زیاد شده؟

نه تنها چنین چیزی نبوده بلکه ورشکستگی به قبل بانکهای رژیم که باید ایجاد اشتغال رو پشتیبانی مالی کنند تا کجاها رفته. بنا بر این حرفهای روحانی در مورد افزایش اشتغال به هیچ وجه آتش زیرخاکستر جامعه رو به افزایش بیکاران ایران رو خاموش نخواهد کرد بلکه هر لحظه احتمال شعله ورتر شدنش بیشتر خواهد بود.

مطالب مرتبط

بمب ساعتی بیکاری زیر گوش نظام ولایت فقیه – تقاطع خبرها

کارگران معدن و لقمه نانی به قیمت جان!
لطفا به اشتراک بگذارید: