اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

تیک تاک – اجماع بین‌المللی علیه رژیم

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

نشست های کمیته های مجمع عمومی ملل متحد ازنیمة مهرماه امسال شروع شده و امسال برخلاف سالهای قبل که فقط کمیتة سوم برای رژیم آخوندی در زمینه نقض حقوق بشر چالش برانگیز بوده کمیته های اول که ویژةخلع سلاح و امنیت بین المللی است و کمیتة دوم که ویژة امور اقتصادی است هم به مکانی برای افشا و محکومیت رژیم آخوندی تبدیل شده‌اند. به گزارشی در این زمینه توجهتون را جلب می کنم:

خبر و نظر:اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک


بررسی مسائل اخص رژیم ایران در کمیتة اول مجمع عمومی ملل متحد که ویژة مسائل خلع سلاح و هسته‌ای است از روز۱۸ مهر آغاز شد. در این روز نماینده آلمان: بر لزوم بازگشت رژیم از روند کاهش تعهدات برجامی تاکید کرد و در مورد پروژة موشکی رژیم هم گفت:« آلمان بر فراخوان خود به ایران مبنی بر خودداری از فعالیتهای موشک بالستیک تأکید میکند که شامل آزمایشها و پرتاب موشکهای بالستیک است که در مغایرت با پیوست بی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد باشد.

مضافا بر این ما از ایران مصرانه میخواهیم که انتقال موشک و فنآوری موشکی به عوامل دولتی و غیر دولتی در منطقه در نقض قطعنامه های ذیربط شورای امنیت ملل متحد را متوقف کند». در روز ۱۹مهر نیز نماینده استرالیا از رژیم ایران خواست به تعهدات برجامی اش بازگردد و ازجامعه جهانی خواست بر این امر نظارت کند.

در همین روز نمایندة یمن به دخالتهای رژیم در این کشور اشاره کرد و گفت:« کشور من دلیل شبه نظامیان تروریست، درد و رنجهایی از اقدامات نظامی متحمل شده است. این گروهها بلحاظ مالی و مادی توسط ایران پشتیبانی میشوند. این حمایت به شکل موشکهای بالستیک، پهپاد و مین صورت میگیرد».

تعهدات برجامی


روز ۲۲ مهر نیز نماینده فرانسه در سخنان شدید اللحنی ضمن تاکید بر ضرورت بازگشت تعهدات برجامی نسبت به گسترش تسلیحات موشکی و اشاعة آن به مزدوران منطقه‌یی اش به رژیم هشدار داد و از جمله گفت:« رژیم ایران باید همچنین انتقال غیر قانونی موشک بالستیک و فن آوریهای موشکی به عوامل دولتی و غیر دولتی در منطقه را فورا متوقف کند. این امر بر اساس قطعنامه های شورای امنیت الزامی است».اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

در همین روز نماینده انگلستان نیز به ضرورت پایبندی رژیم به تعهدات برجام تاکید کرد و در مورد سیاستهای موشکی رژیم هشدار داد و گفت« به رژیم ایران فراخوان میدهیم که به محدودیتهای توسعه و گسترش موشکی در قطعنامه های ۲۲۳۱ و ۲۲۱۶ شورای امنیت ملل متحد پایبند باشد». کشورهای ایتالیا و سوئد به رژیم در مورد کاهش تعهدات برجام هشدار دادند.

نمایندة کویت نیز حملات پهپادی رژیم به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد. و تاکید نمود که رژیم ایران نه فقط ثبات و صلح منطقه ای بلکه اقتصاد جهانی را در معرض تهدید قرار میدهد. از روز ۳۰مهر بار دیگر مسائل رژیم ایران روی میز کمیته اول قرار گرفت. در این روز نماینده فرانسه در کمیته اول به رژیم هشدار داد که «توافقنامه را کاملا رعایت کند و اقداماتی که با تعهداتش مغایرت دارد را به نقطه اول بازگرداند».

نمایندة فرانسه تاکید کرد رژیم ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست‌یابد». نماینده عربستان هم در پاسخ به ادعاهای رژیم گفت:« طنز تلخی است که نماینده این رژیم به ما میخواهد درس ثبات و امنیت در منطقه بدهد در حالیکه کشور وی بخشی از مشکل است و نه راه حل. این رژیم محور مشکلات در خاورمیانه است، از گروههای تروریستی حمایت میکند، در امور داخلی کشورهای عربی دخالت میکند و تلاش میکند بی ثباتی و هرج و مرج را در کشورهای منطقه گسترش بدهد».

بی‌احترامی به تعهدات بین‌المللیاجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک


در روز ۳۰ مهر همچنین نمایندگان سوئیس و سنگاپور بر ضرورت بازگشت رژیم به تعهدات برجامی تاکید کردند. رابرت وود نماینده آمریکا در کمیته اول روز اول آبان، به حمایتهای رژیم آخوندی از دیکتاتور سوریه و تسلیح این دیکتاتوری به سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم پرداخت و از جمله گفت:« عدم حسابرسی و بی‌احترامی به تعهدات بین المللی باعث مصونیت از مجازات شده ». وی افزود: «متأسفانه، روسیه و رژیم ایران از این رژیم در برابر پیامدهای آن حفاظت می کنند».

نماینده آمریکا در کمیته اول همچنین گفت:« رژیم ایران به تعهدات خودش در مورد کنوانسیون سلاحهای شیمیایی CWC نیز عمل نکرده است و بدنبال مواد شیمیایی عمل کننده روی سیستم عصبی مرکزی، با اهداف تهاجمی، بوده است». همچنین روز اول آبان آنه کمپاینن ANNE KEMPPAINEN,نمایندة اتحادیه اروپا در کمیته اول مجمع عمومی گفت: اتحادیه اروپا بر التزام ایران به همه قطعنامه های ذیربط شورای امنیت ملل متحد تأکید میکند.

بطور مشخص قطعنامه ۲۲۳۱ که به ایران فراخوان میدهد که دست به هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشکهای بالستیک که طراحی شده باشند که توانایی حمل تسلیحات اتمی داشته باشند، نزند. از جمله پرتاب موشکهایی با استفاده از فن آوری های چنین موشکهای بالستیکی.

گفتگوی سیاسی


امروز قیام عراق دوباره شعله کشید و انبوه مردم خشمگین و به جان آمده در بغداد و چند استان عراق به خیابانها ریختند و بار دیگر علیه رژیم آخوندی و عوامل جانی و سرکوبگر آن بخصوص پاسدار قاسم سلیمانی آدمکش شعار دادند. قیام امروز مردم عراق در حالی که قیام مردم لبنان نیز هم‌چنان ادامه دارد، معنی و پیام ویژه‌یی برای رژیم آخوندی دارد. رژیمی که در حال حاضر در گرداب انواع بحرانها دست و پا می‌زند؛ گفتگوی امروز ما با رضا هفت‌برادران به قیام عراق و معنی و پیام آن اختصاص دارد، با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: امروز قیام مردم عراق دوباره شعله ور شد، الان قیام در چه نقطه‌یی است؟گفتگوی سیاسی


ج: مردم عراق از هفته قبل اولتیماتوم داده بودند که اگه خواسته هایشان عملی نشه از امروز اعتراضات خودشون را شروع می کنند، ولی از شب قبل به استقبال امروز رفتند و با تجمع در میدان تحریر و شعار مرگ بر قاسم سلیمانی دور جدید قیام خودشون را شروع کردند. و امروز این قیام اوج دیگری گرفت و با هجوم مردم به منطقه سبز که مراکز حکومتی در آن مستقر هست و با شعار رژیم ایران اخراج اخراج و الشعب یرید اسقاط النظام، ادامه پیدا کرد.

و همزمان در شهرهای بزرگ شیعه نشین جنوب عراق این قیام دوباره شعله ور شد. در دور قبلی این قیام با همین شعارها علیه رژیم در بغداد و شهرهای بزرگ شیعه نشین عراق جریان داشت که مردم به مراکز و دفاتر مزدوران نیابتی رژیم حمله کردند. و دفاتر نوری المالکی و کتائب حزب الله و حشد الشعبی و سایر مزدوران وابسته به رژیم را در هم کوبیدند.

س: شما به عراق اشاره کردید، ماشاهدیم که در لبنان هم قیام مردم ادامه داره، در لبنان الان وضعیت به چه صورتی است.


ج: تا امروز بیش از یک هفته از قیام مردم لبنان هم می‌گذره. شعار اصلی این قیام هم سرنگونی تمامی حکومته. تظاهرات به تقریبا تمامی مناطق لبنان کشیده شده. در حد میلیونی هست. حزب‌الشیطان تحت امر رژیم چند بار تلاش کرد به وسیله چماقداران به مردم حمله کنه.

اما هم مردم در برابرش ایستادند و شعار مرگ بر نصرلله و حزب‌الله دادند و هم ارتش با اونها درگیر شد و دفعشون کرد. یعنی الان قیام مردم لبنان و عراق همزمان شده که رژیم و مزدورانش در هر دو قیام آماج اصلی خشم و نفرت مردم هستند و این بیانگر انزوا و منفوریت رژیم در منطقه است.

س: موضع رژیم در قبال این قیامها در لبنان و عراق چیه؟


ج: رژیم چند اقدام همزمان کرد. اول کوچک جلوه دادن. یعنی اینکه بگه در حد قیام نیست،‌ بلکه ناراحتی از فساد و بی‌عدالتی هست. علت این اقدام اینه که می‌خواد هم در عراق و هم در لبنان دولتها حفظ بشن. چون روی دولتها سیطره داره. می‌خواد باگفتگوی سیاسی این کار موج قیام رو از سر بگذرونه و مردم رو با وعده و وعید ساکت کنه. اما مردم هم در عراق و هم در لبنان نسبت به این ترفندها آگاه هستن و خواستار تغییرات ریشه‌ای هستند.

در لبنان هم تا این نقطه بخشی از مسیحی‌ها و دروزی‌ها از دولت بیرون کشیدن و به نوعی حرف مردم رو تایید می‌کنن که تغییرات باید ریشه‌ای باشد. اما رژیم خواستار حفظ دولت لبنان است. چون متحدش است و دو سوم دولت لبنان از مزدوران حزب‌الشیطان و امل که وابسته به رژیم هستند تشکیل شده و رژیم می‌داند در صورت سرنگونی این دولت اوضاع کاملا بر خلاف منافعش خواهد بود.

به همین علت تلاش می‌کند شعار مردم را به شعار مبارزه با فساد تغییر بده. در حالیکه مردم همچنان شعار اسقاط النظام را می‌دهند. در عراق هم با قیام آتشین امروز نشون داده شده ترفندهای رژیم برای تغییر موضوع اصلی قیام (سرنگونی) به مبارزه با فساد شکست خورده و حرف اصلی مردم رژیم ایران اخراج اخراج است. و در واکنش به جنایتهای رژیم در دور قبلی قیام که تک تیر‌اندازان سپاه مردم را مورد هدف قرار دادند دیشب شعار دادند: مرگ بر قاسم سلیمانی.

س: با توجه به اینکه قیام در لبنان و عراق الان این وضعیتی که پیش آمده چه پیامی داره؟


ج: پیام آنرا قبل از همه رژیم آخوندی گرفته است. هفته قبل پاسدار سعدالله زارعی در کیهان نوشت اینکه در عراق شعار اسقاط نظام می دهند هدف تغییر این یا آن مهره نیست. عمق استراتژیک مقاومت را نشانه گرفته اند. خامنه‌ای و دیگر سران رژیم هم بارها تاکید کردند عراق و لبنان و سوریه و... عمق استراتژیک نظام هستند. خامنه‌ای چند بار تاکید کرد اگر عمق استراتژیک نظام را از دست بدهیم، باید در همدان و کرمانشاه و اصفهان خط ببندیم.گفتگوی سیاسی

حتی چندی پیش در رابطه با حضور رژیم در عراق گفت این برای ما ناموسی است. رژیم حاضر شد به قیمت خفگی اقتصادی ناشی از تحریمها، دست از منطقه و موشکی بر ندارد. به همین دلیل با اینکه می دانست چنانچه طرح فرانسه را نپذیرد آمریکا از برجام خارج خواهد شد. طرح فرانسه را رد کرد و تحریم ها هم علیه رژیم بعد از خروج آمریکا از برجام تشدید شد. حالا همان عمق استراتژیک به وسیلة قیام مردم داره از دستش میره.

چند روز پیش (تازه قبل از قیام امروز مردم عراق) سایت پولتیکو در تحلیلی نوشت: رژیم ایران با قیام مردم عراق و لبنان در حال از دست دادن کنترل منطقه‌ای خود است و سیاست دخالتش در منطقه در حال شکست خوردن است. این اهمیت این قیامها را نشان می‌دهد. یعنی رژیمی که به بهای حفظ خفگی و تشکیل یک اجماع جهانی علیه خودش (شاخص بیانیه فرانسه-آلمان-انگلیس علیه رژیم)‌ حاضر نشد دست از عمق استراتژیک بر دارد، الان با این قیامها هم چوب را می‌خورد و هم پیاز را.

مهم این است همان مردمی که رژیم سنگ آنها را به سینه می‌زد و مدعی بود که پایگاه اجتماعی‌اش در این کشورها هستند. همانها جلودار این قیامها همراه با سایر مردم منطقه علیه رژیم هستند. و دیگر همه به درستی می‌دانند درست است که فساد ناشی از حکومتهای خود آنهاست ولی این فساد زائیدة دخالتهای رژیم است و دشمن اصلی مردم منطقه رژیم آخوندی است.

مطالب مرتبط :

اوجگیری جنگ باندی و عمیق‌تر شدن شکاف در رژیم – تیک تاک

بازتاب انزوای جهانی در رژیم

لطفا به اشتراک بگذارید: