عراق در آستانه انقلاب – تیک تاک

تیک تاک – عراق در آستانه انقلاب

گزارش و گفتگو با بابک رهنورد

آتش قیام که روز جمعه در عراق شعله کشید، تا همین جا شگفتی‌های بسیاری خلق کرده و به نظر می‌رسد شگفتی‌های بیشتر در راه است. عراق، ۱۷سال است که عرصة تاخت و تاز رژیم آخوندی و عوامل فاسد و جنایتکار وابسته به رژیم است که همچون اربابانشان در تهران، هست و نیست عراق را چپاول کرده‌اند و برای مردم عراق جز فقر و گرسنگی و مصیبت و کشتار ارمغان دیگری نداشته‌اند. اما اکنون مردم عراق به پا خاسته‌اند تا زمام سرنوشت خود را به دست بگیرند و تقدیر نوینی برای میهن خود رقم بزنند. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:


از شامگاه پنجشنبه و بخصوص روز جمعه ۲۵اکتبر (۳آبان) قیام مردم عراق وارد مرحلة جدیدی شد و مردم خشمگین به مراکز احزاب و دستجات وابسته به رژیم آخوندی تهاجم کردند و از عوامل سرکوب و کشتار، انتقام گرفتند. به گزارش رسانه‌های خبری در حالی که اعتراضات جدید عراق منطقه سبز را تهدید می کند، بغداد ، به حالت تعطیل درآمد.عراق در آستانه انقلاب – تیک تاک

به گزارش رسانة انگلیسی زبان «نیو عرب» نیروهای امنیتی عراق سه پل و منطقه سبز در بغداد را بستند چرا که تظاهرکنندگان از دستور نیروهای امنیتی سرپیچی کردند تا در میدان تحریر پایتخت تجمع کنند. تظاهر کنندگان خواستار ریشه کن کردن طبقه سیاسی تثبیت شده کشور شدند و آنها را «همه دزد» نامیدند.

تجمع های روز پنجشنبه همچنین احساسات ضد رژیم ایران را نشان می داد، تظاهرکنندگان شعار میدادند: «بغداد آزاد است ، رژیم ایران برو بیرون!» ، و "قاسم سلیمانی از کشور ما برو بیرون،» این اشاره به سرکردة سپاه پاسداران و کسی که کنترل شبه نظامیان شیعه را در دست دارد، می‌باشد.

تلویزیون اسکای نیوز عربی ضمن اشاره به تعداد کشته‌ها در شهرهای استانهای میسان، بصره، ذیقار و مثنی، مختلف عراق افزود: تظاهرکنندگان به ساختمان استانداری ذیقار حمله کرده و آنرا به آتش کشیدند. همچنین تظاهرکنندگان به ساختمان دولت محلی در استان مثنی هجوم بردند و دفاتر وابسته به شبه نظامیان در مرکز این استان را آتش زدند.

بمبهای دستی


همچنین افراد نقابدار با بمبهای دستی به مقر شبه نظامیان عصائب در استان میسان حمله کردند که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی افراد گردید. تظاهرکنندگان همچنین به ساختمان استانداری دیوانیه هجوم برده و آنرا به آتش کشیدند. از سوی دیگر مقررات منع تردد در استانهای ذیقار، بابل، واسط، بصره، المثنی و میسان به اجرا در آمد و نخست وزیر عراق به استانداران اختیار وضع منع تردد و حکومت نظامی در استانهایشان را داد.عراق در آستانه انقلاب – تیک تاک

همچنین در استان کربلا واقع در جنوب عراق تظاهرکنندگان تصاویر علی خامنه‌ای ولی فقیه رژیم ایران را پاره کردند و صدها تن از معترضان شعارهایی علیه رژیم ایران سر داده و خواستار اخراج اتباع رژیم ایران از عراق شدند. در همین حال گوترز دبیرکل ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران گفت:‌ ما این روزها شاهد تظاهرات در سراسر جهان هستیم از خاورمیانه تا آمریکای لاتین و کاراییب از اروپا تا آفریقا و آسیا.

گوترز در پاسخ به سؤالی در مورد اعمال خشونت بسیار علیه تظاهرکنندگان عراقی معترض به دخالت خارجی و حضور شبه نظامیان تحت حمایت رژیم ایران گفت: «ما عمیقا از شمار کشته شدگان در این شرایط متاسفیم و بنا به گزارشاتی که دریافت کردیم به واقع نقض حقوق بشر زیادی صورت گرفته و ضروریست اینکار به وضوح تقبیح و محکوم گردد».

رژیم و آخوندهای حاکم نیز به شدت از وقایع عراق وحشتزده شده‌اند. در نمایش جمعة دیروز (۳آبان) شمار زیادی از گماشته‌های خامنه‌ای در این باره حرف زدند و در حالی که قیام در عراق و لبنان را به تحریکات امریکا و صهیونیسم منتسب می‌کردند، وحشت خود را از گسترش این قیامها ابراز کردند.

خط مقدم مقاومت


در قم آخوند اعرافی امام جمعه خامنه‌ای با اشاره به قیام در لبنان و عراق گفت: استکبار جهانی از جبهه مقاومت زخم خورده است و تلاش می‌کند تا به کشورهایی که در خط مقدم مقاومت هستند ضربه بزنند...در سال ۸۸ نیز در کشورمان شاهد توطئه آمریکایی و صهیونیستی با همکاری (مجاهدین) بودیم که این وضعیت را امروز در کشور لبنان و عراق شاهدیم.عراق در آستانه انقلاب – تیک تاک

روزنامة حکومتی مردم‌سالاری طی مقاله‌یی با عنوان «عراق به کدام سو می‌ٰرود» با اعتراف به جهتگیری قیام عراق علیه رژیم و دخالتهایش در این کشور نوشت: «احزاب عراقی شیعه و مخالف ایران نیز در ایجاد بلوا و مشکلات، نقش آفرین بوده و هستند... کشته شدن بیش از ١٥٠ نفر در تظاهرات عراق و هزاران زخمی را که با شلیک‌ها و تک تیراندازان وابسته صورت گرفت، همه را بر گردن جمهوری اسلامی انداختند».

کیهان خامنه‌ای نیز با ابراز وحشت از تحولات عراق و لبنان نوشت: «حسن نصرالله نگرانی شدید خود را از انحراف مسیر اعتراضات در لبنان ابراز کرد...». کیهان با اذعان به ریزش در حزب‌الشیطان و پیوستن بسیاری از نیروهای پایین آن به قیام لبنان افزود: «نصرالله نهایتا از هواداران جنبش حزب‌الله خواست تا اعتراض‌ها را ترک کنند و آن را به کسانی بسپارند که به آن باور دارند».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، به‌نظر می‌رسه از دیروز قیام مردم عراق وارد مرحلة جدیدی شده که امروز هم ادامه پیدا کرد و به‌نظر می‌رسد مثل سیل خروشانی است که سیل‌بند سرکوب و اختناق قادر نیست به‌این سادگیها راه آن را سد کند؛ ما گفتگوی امروز خومون با بابک رهنورد رو به‌این موضوع اختصاص دادیم. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س:‌ در شرایطی که رژیم فکر می‌کرد با سرکوب شدیدی که ماه گذشته کرد، قیام مردم عراق رو خاموش کرده؛ دولت عراق هم وعده داده بود که خواسته‌های مردم را مورد توجه قرار خواهد داد. اما دیدیم که دیروز مردم عراق همة این حساب و کتابها را به‌هم زدند که البته امروز هم قیام ادامه پیدا کرد. می‌خواستم شما بگید که الان وضعیت در عراق از چه قرار است؟


ج: همان طور که در گزارشی که پخش شد دیدیم، قیام که از پنجشنبه شب در بغداد شروع شده بود، روز جمعه به‌اوج بی‌سابقه‌یی رسید که امروز هم ادامه پیدا کرد. قیام از تجمع بغداد در میدان تحریر شروع شد و به‌سرعت به‌سایر استانها و بخصوص استانهای شیعه‌نشین سرایت کرد. در این قیام تظاهرکنندگان در یک موقعیت کاملاً تهاجمی بودند و سرکوب وحشیانه که با پرتاب خیلی زیاد گاز اشک‌آور و شلیک بی‌امان گلوله و رگبار نتوانست مردم را متوقف کندگفتگوی سیاسی

و مردم با خشم و خروش بیشتری به‌مراکز احزاب و گروههای دست نشاندة رژیم حمله کردند و آنها را به‌آتش کشیدند و حتی برخی از این مراکز را هم مردم تسخیر کردند و برخی افراد مستقر در آنها را که موفق به‌فرار نشده بودند، به‌سختی مجازات کردند.

یکی از کانونهای قیام کربلا بود که خامنه‌ای دو هفته قبل سعی داشت با نمایش دجالگرانة اربعین چنین وانمود کند که کربلا یکی از کانون‌های قدرت اوست، اما شاهد بودیم که مردم کربلا با چه خشم و نفرتی تصاویر خامنه‌ای را پاره و لگدمال کردند و علیه او و پاسدار دژخیمش قاسم سلیمانی که قاتل مردم عراق است شعار دادند.

س:‌ ویژگیهای این مرحله از قیام که دیروز شاهدش بودیم و تفاوتش با دور قبلی چیست؟


ج: اولین ویژگی این بود که تظاهرات و قیام دیروز از قبل اعلام شده بود و حکومت عراق و نیروهای دست نشاندة رژیم امثال حشدالشعبی و عصائب الحق و غیره در ماکزیمم آمادگی خود بودند و عنصر غافلگیری در کار نبود. اما قیام مردم با شدت تمام علی رغم تمهیدات سرکوبگرانه شکل گرفت و بساط نیروهای سرکوبگر را در هم ریخت.

ویژگی بعدی این بود در فاصلة قیام ماه گذشته و قیام دیروز اقدام به‌دادن وعدة‌ اصلاحات کرد؛ و می‌خواست به‌زعم خودش خشم مردم را کنترل کند و تسکین بدهد. هدف دولت عراق این بود که این قیام را ناظر به‌مشکلات معیشتی کند، حقوقهای کلان مقامات حکومتی را هم کاهش داد و قول اصلاحات بیشتری را هم داد.گفتگوی سیاسی

اما قیام دیروز نشان داد که مردم عراق به‌خیلی فراتر از اینها چشم دوخته‌اند و به‌تجربه دریافته‌اند که ریشة تمام مصیبت‌هایشان حاکمیت رژیم آخوندها در کشورشان است. بنابراین عمده‌ترین شعارهایشان هم اخراج رژیم ایران و اسقاط نظام وابسته به‌این رژیم بود که این موضوع وحشت شدید رژیم را به‌دنبال داشته است.

ویژگی قابل تأمل دیگر بی‌اعتنایی مردم عراق به‌نیروها و احزابی بود که می‌خواستند هدایت این قیام را به‌نفع رژیم به‌دست بگیرند و آن را با شعار «فاسد اخراج» به‌جای شعار «رژیم ایران اخراج اخراج» که از دل مردم رنجدیدة‌ عراق برخاسته منحرف کنند.

ویژگی دیگر شرکت چشمگیر زنان در اجتماعات و قیام روز جمعه بود که برخی رسانه‌ها هم روی آن انگشت گذاشته‌اند. ویژگی دیگر عزم قیام کنندگان برای ادامة آن است که خود را در چادر زدن در میدان تحریر نشان می دهد و این پدیده‌یی است که ما در شروع بهار عربی در مصر و سایر کشورها شاهد بودیم که سرانجام هم موفق شدند نظام حاکم را سرنگون کنند.

س:‌ شما به‌وحشت زدگی رژیم اشاره کردید، چرا رژیم بایستی از به‌قول خودش ناآرامی در یک کشور دیگر این قدر وحشت کرده باشد؟


ج: در یک کلام رژیم در قیام مردم عراق سرنگونی خودش را می‌بیند. چون با از دست رفتن عراق، یک ستون نگهدارندة رژیم فرو می‌ریزد. مجاهدین و مقاومت ایران پیوسته تأکید کرده است که حیات و امنیت رژیم ولایت فقیه، به‌موازات سرکوب و اعدام و شکنجه در داخل کشور، به‌جنگ افروزی و صدور تروریسم و ارتجاع به‌خارج از ایران وابسته است.گفتگوی سیاسی

در آذر ماه ۱۳۸۲رئیس جمهور برگزیدة مقاومت خطاب به‌اجتماع هموطنانمان در لندن، خطر سیاست صدور تروریسم و دخالتهای منطقه یی رژیم آخوندی را «صد بار خطرناکتر» از تهدید اتمی آن توصیف کرد و گفت: «شورای ملی مقاومت ایران در پیکار مستمر خود برای آزادی طی بیش از دو دهه، پیوسته نسبت به‌خطر صدور ارتجاع و بنیادگرایی و تروریسم، به‌مثابه اختاپوسی که سر آن در قم و تهران است هشدار داده است».

صحت و حقانیت آنچه که خواهر مریم ۱۷سال پیش گفتند به‌بهای سنگین اثبات شده است. خود سردمداران رژیم به‌کرات گفته‌اند که امنیت عراق امنیت ماست. و خامنه‌ای چند بار تأکید کرده است که اگر جلو دشمن را در عراق و سوریه نگیریم باید در تهران و فارس و خراسان و اصفهان با آنها بجنگیم. بنابرای قیام در عراق و خلع ید از رژیم در عراق، یعنی فرو ریختن یکی از اساسی ترین خاکریزهای دفاعی رژیم.

در همین نمایش دجالگرانة اربعین هم دیدیم که رژیم چه هزینه‌های سنگینی کرد تا به‌خیال خود میخش را در عراق بکوبد؛‌ ام قیام مردم عراق همة این خواب و خیالها را به‌هم زد. بخصوص همزمانی این قیام با قیام مردم لبنان که خواستة اصلی هر دو ملت هم قط دخالت و نفوذ آخوندهای حاکم بر ایران از کشورشان است برای رژیم خیلی فاجعه بار است.

نکته مهم


خلقها انگیزاننده و الهامبخش همدیگر هستند و روی هم تأثیر متقابل دارند، بی تردید قیام عراق بر قیام لبنان تأثیر گذاشته، کما این که این هر دو بی‌شک بر روی مردم ایران هم تأثیر انگیزاننده دارند کما این که سرنوشت مزدوران و جنایتکاران عراقی تأثیر مستقیم بر روحیه پاسداران وبسیجیها دارد و ریزش در صفوف نیروهای رژیم را تشدید می‌کند. چون نظام ولایت فقیه در ایران هزار برابر منفورتر از عراق است

آری، اگر توسعه طلبی ارتجاعی این حکومت مهار شود، تیغ سرکوبش در داخل هم کند می شود و اگر سرکوب مردم به‌سستی رو کند، صدور بنیادگرایی از حرکت باز می ماند. موجودیت سپاه پاسداران به‌عنوان مهمترین نهاد پاسدار امنیت نظام، به‌گسترش سرکوب داخلی و صدور بنیادگرایی تحت نام اسلام بستگی دارد.

به این جهت است که می‌بینیم آخوندها و امام جمعه‌های خامنه‌ای و همچنین رسانه‌های رژیم این قدر وحشتزده شده‌اند و البته تلاش می‌کنند که این وحشت را خیلی کم بروز دهند. که البته اگر نسبت به‌وقایع بروز و هوشیار باشند بایستی هزار بار بیشتر بترسند و بر خود بلرزند. چون باد کاشته‌اند و طوفان درو خواهند کرد.

مطالب مرتبط


اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

تظاهرات مردم عراق در بغداد و ناصریه و گزارشاتی از درگیری مردم با نیروهای امنیتی

لطفا به اشتراک بگذارید: