اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

تیک تاک – اجماع بین‌المللی علیه رژیم

گزارش و گفتگو با میثم ناهید

نشست های کمیته‌های مجمع عمومی متحد بلافاصله بعد از برگزاری مجمع عمومی از نیمه های مهرماه امسال برگزار شد و هنوز ادامه دارد. امسال علاوه بر کمیته سوم،کمیته اول مجمع عمومی ملل متحد هم به محل اجماع بین المللی علیه رژیم تبدیل شد. کمیته اول به موضوع «خلع سلاح و امنیت بین الملل» می پردازد و کمیته سوم به موضوع حقوق بشر. گزارشی را از موارد اخیر در این دو کمیته را ببینیم:

خبر و نظر:


روز شنبه چهارم مهرماه نمایندة آمریکا در کمیته اول مجمع عمومی به رفتار شریرانه رژیم ایران پرداخت و در پاسخ به ادعاهای نماینده رژیم ایران از جمله گفت: «در رابطه با ثبات در خاورمیانه، چالش اصلی که این منطقه با آن مواجه است، رفتار بی ثبات کننده و شرورانه رژیم ایران می باشد. و ما امروز صبح مقداری حرفهای شریرانه از نماینده جمهوری اسلامی شنیدیم که با این رفتار شرورانه منطبق است.اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

اینها همه روند یکدستی است. برنامه موشک بالستیک رژیم ایران، تدوام حمایت از گروههای تروریستی و تهدیدات هسته ای و حرکات تحریک آمیز تهدیدی برای ثبات منطقه است. رژیم ایران به درگیریها در سراسر خاورمیانه دامن میزند. گروههای تروریستی مانند حزب الله را تأمین مالی میکند.

این کشور به نحوی گستاخانه آزادی دریانوردی در تنگه هرمز، دریای عمان و باب المندب را تهدید میکند. ما همچنان متعهد به مقابله با حمایت این رژیم از فعالیتهای تروریستی که خاورمیانه را بی ثبات میکند، برنامه موشکی آن و نقض حقوق بشر آن هستیم».

در کمیته اول مجمع عمومی، نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلستان، آلمان،‌ایتالیا، استرالیا، سوئد، سوئیس، سنگاپور، عربستان و چند کشور دیگر علیه سیاست های توسعة اتمی و موشکی رژیم صحبت کردند. کمیتة سوم مجمع عمومی ملل متحد امسال با گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد نقض حقوق بشر در ایران آغاز شد.

‌ جاوید رحمان


روز اول آبان در گزارش خود رژیم ایران را یکی از کشورهایی که بالاترین میزان اعدام در جهان را دارد خواند و با اشاره به کارنامه این رژیم درنقض آزادی های اساسی و سرکوب اقلیتهای دینی و قومی ، به سرکوب کارگران و اقشار به جان آمده یی که تنها برای گرفتن حقوقشان اعتراض کرده اند پرداخت و گفت من ابراز تأسف میکنم که درخواست من برای بازدید از ایران پذیرفته نشده است.اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

طی یک سال گذشته، چند عامل نگران کننده تأثیر منفی بر وضعیت عمومی حقوق بشر در جمهوری اسلامی گذاشته است. وضعیت اقتصادی در ایران کماکان بدتر میشود. نمایندة رژیم آخوندی در واکنش به سخنان نمایندة ویژه در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم به سوز و گداز از افشاگری های مقاومت ایران در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم پرداخت

و از جمله گفت:« آنهایی که تا همین اواخر در لیست تروریستی کشورهای غربی بودند تبدیل به هم‌پیمان نورچشمی در این کارزار شیطانی علیه نظام شده اند». بسیاری از کشورهای جهان از گزارش جاوید رحمان علیه موارد نقض حقوق بشر در رژیم آخوندی حمایت کردند.

نماینده انگلستان در کمیته سوم اظهارات سفیر رژیم آخوندی را «توضیحات بی ربط» خواند و ضمن حمایت از گزارش جاوید رحمان در مورد بازداشتهای خودسرانه، دو تابعیتی ها و آزادی بیان و حقوق بشر به رژیم هشدار داد. نماینده انگلستان خواستار آزادی گزارشگر ویژه در سفر به ایران و بازدید از زندانها شد.

بازداشت خودسرانه


نماینده دولت کانادا هم ضمن حمایت از گزارش گزارشگر ویژه از جمله گفت:« جاوید رحمان شماری مسائل را برجسته می‌کند که همچنان مورد نگرانی شدید است. این موارد شامل دستگیری و بازداشت خودسرانه متعدد و تبعیض ادامه دار علیه زنان و اعضای اقلیتهای قومی و مذهبی میشود.اجماع بین‌المللی علیه رژیم – تیک تاک

ما همچنین نگرانی شدیدی نسبت به نقض حق آزادی نظر و بیان و آزادی تجمع مسالمت آمیز داریم بویژه علیه مدافعان حقوق کارگران و حقوق زنان که شما امروز صبح در صحبتهایتان اشاره کردید. ما همچنین نسبت به اعدام افرادی که در زمان جرم زیر ۱۸سال بودند، و همچنین اعدام دو فرد ۱۷ ساله در آوریل ۲۰۱۹ نگرانیم.

نماینده دولت آلمان به رژیم ایران رعایت حقوق اساسی مردم بر اساس تعهدات بین المللی را گوشزد کرد و نسبت به رعایت حقوق بازداشت شدگان، وضعیت زنان و اقلیت های قومی و دینی هشدار داد و از رژیم خواست به آزادی تجمعات احترام بگذارد.

نماینده نروژ نیز ضمن حمایت از گزارش جاوید رحمان، اعدامهای زیر ۱۸سال را محکوم کرد و خواستار توقف آن شد. همچین خواستار آزادی کارگران بازداشتی که به خاطر حقوقشان اعتراض می کنند شد. نماینده نروژ سرکوب آزادی های اقلیت های دینی و قومی توسط رژیم را همچنان مایة نگرانی عمیق جامعه جهانی دانست و به رژیم تعهداتش در این مورد را گوشزد کرد.

گفتگوی سیاسی


این روزها کمیته‌های مجمع عمومی ملل متحد در جریان هست. اتفاقی منحصر به فردی که امسال پیش آمده اینه که شاهد هستیم بر خلاف سالهای قبل که تنها کمیتة سوم وارد محکومیت رژیم میشد، اینبار کشورها در کمیتة اول هم به طور فعال وارد محکوم کردن رژیم شدند. اما چرا؟ چه تحولی پیش آمده که شاهد چنین تغییر رویکردی هستیم؟ پیام این تحول چیه؟ برای پاسخ به این پرسشها میثم ناهید در استودیو با ماست.

س: این روزها شاهد هستیم که رژیم هم در کمیتة اول و هم در کمیتة سوم ملل متحد مورد محکومیت‌های زیاد قرار گرفته. معنای این وضعیت چیست؟


ج: همینطور که گفتید تحول مهم امسال اینه که کمیتة اول هم صحنة محکومیت‌های پیاپی رژیم توسط کشورهای مختلف شده. یعنی علاوه بر کمیتة سوم. یعنی تفاوت امسال اینه که تا الان همیشه در کمیتة سوم رژیم محکوم میشد، اینبار در کمیتة اول هم صحنه تماما ضد رژیمه. اجازه بدین خیلی کوتاه دربارة این کمیته‌ها توضیحی بدم. مجمع عمومی ملل متحد هر سال از سه‌شنبة سومین هفتة سپتامبر به مدت ۳تا۴ ماه جریان داره.گفتگوی سیاسی

محلش هم در مقر ملل متحد در نیویورک هست. شروع این جلسات هم با سخنرانی سران کشورها در مجمع عمومی هست. اما مجمع برای تسهیل کارها موضوعات مختلف مورد بررسی رو به ۶ موضوع کلی دسته‌بندی کرده و هر موضوع رو به یک کمیته سپرده. پس مجمع ۶ کمیته داره. کمیتة اول (که الان مورد بحث ماست) موضوع خلع سلاح و امنیت جهانی رو بررسی می‌کنه. یعنی یکی از مهمترین کمیته‌هاست.

کمیته سوم هم موضوع حقوق‌بشر و مسائل فرهنگی رو بررسی می‌کنه. که این هم از مهمترین کمیته‌های ۶ گانه مجمع هست. پس اینکه می‌گیم رژیم امسال در کمیتة اول هم زیر ضرب محکومیت‌ کشورهای مختلف، تقریبا از همة قاره‌ها قرار گرفته، یعنی در رابطه با موضوع امنیت جهانی زیر ضرب قرار گرفته.

نمایندة آلمان موضوع موشک‌های بالستیک رژیم رو زیر ضرب گرفت. بعد هم به دخالت‌های منطقه‌ای این رژیم اشاره کرد. استرالیا نقض تعهدات برجامی رژیم رو زیر ضرب گرفت. نمایندة یمن تروریسم و دخالت منطقه‌ای رژیم مطرح کرد. فرانسه در موضع شدید‌اللحنی گامهای ناقض برجام رژیم رو محکوم کرد. به موضوع موشکی و دخالت منطقه‌ای رژیم اشاره کرد و محکوم کرد.

انگلستان-ایتالیا-سوئد-کویت-سوئیس-عربستان-آمریکا و نمایندة اتحادیه اروپا هم برنامة موشکی-تروریسم، دخالت‌های منطقه‌ای رژیم و نقض تعهدات برجامیش رو محکوم کردند. درحالیکه در سالهای گذشته کمیتة اول اصلا به موضوع رژیم نمی‌پرداخت. کمیته سوم هم که همین الان (مثل هر سال) نقض حقوق‌بشر رژیم رو زیر ضرب گرفته.

س: خب چی شد که امسال کمیتة اول هم صحنة محکومیت رژیم شده؟


ج: اگر از علت ریشه‌ای بگذریم، به طور مشخص همین خودزنی رژیم در رابطه با برجام، یعنی نقض تعهدات برجامیش باعث این وضعیت شد. خب یادمون هست که رژیم تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، یعنی تا اردیبهشت امسال در رابطه با برجام دست از پا خطا نمی‌کرد. علت چه بود؟ خبر داشت پیامدهای خطرناکی براش داره.

اما وقتی دید داستانهای خیالی اروپا، مثل سازوکار مالی و اینس‌تکس از یادداشتی بر روی کاغذ تجاوز نمی‌کنه، به ویژه وقتی دید خفگی اقتصادی گریبان نظام رو گرفته، مجبور شد وارد تونل خطرناک خودزنی بشه. بلکه بتونه با نقض گام به گام تعهدات برجامی‌اش و تهدید به خروج از برجام از اروپا باج بگیره تا راه نفسی براش باز کنن.

خب تا این نقطه اروپا نه تنها باجی به رژیم نداده، بلکه شاهد خونریزی‌های این خودزنی برای رژیم هستیم. از جمله همین که کمیتة اول، بر خلاف هر سال وارد میشه و در حوزة امنیت بین‌الملل رژیم رو زیر ضرب می‌گیره و به قول بسیاری از کشورها خطرناکترین تهدید امنیتی جهان عنوان می‌کنه.

س: اینجا یک سوال پیش میاد. شما گفتید امسال به خاطر گامهای رژیم در نقض تعهدات برجامی، کمیته اول هم وارد محکومیت رژیم شده. اما اجازه بدین برگردیم به ۷-۸ سال پیش. یعنی قبل از برجام. خب اون موقع که رژیم به طور رسمی برنامة‌ اتمیش رو پیش میبرد، به سانترفیوژهاش اضافه می‌کرد و... اما اون موقع شاهد فعال شدن کمیتة اول علیه رژیم نبودیم. این با نکته‌ای که شما گفتید متناقض به نظر میاد!


ج: بله درسته. علت هم اینه که درسته نقض تعهدات برجامی علت برجسته‌‌تری هست که کمیتة اول هم وارد محکومیت رژیم شده، اما اگر بخوایم پایه‌ای‌تر و ریشه‌ای‌تر نگاه کنیم، تحولات بسیار عمیق‌تری رخ داده. این تحولات رو فکر کنم بشه به عنوان ۳ مسیر موازی ترسیم کرد.گفتگوی سیاسی

مسیر اول: اون زمان که شما می‌گید (رژیم رسما اتمی رو پیش می‌برد) سیاست حاکم بر آمریکا، مماشات بود. به ویژه در دورانی که آمریکا درگیر جدی عراق و افغانستان بود و دولتهای وقت در یک سیاست اشتباه، فکر می‌کردن اگر با رژیم تعامل و مماشات کنن،‌ می‌تونن تضادهاشون در منطقه رو کاهش بدن.

حتی اگر خاطرتون باشه رژیم همون موقع دست به اقدامات تروریستی می‌زد. از جمله در خبر عربستان که تعدادی از آمریکاییها رو هم کشت. بعدها آقای لوئیس فری رئیس وقت اف.بی.آی در یکی از جلسات مقاومت ایران افشا کرد که: من رفتم به کاخ سفید و گفتم تمامی شواهد نشون میده رژیم ایران دست به این کار زده. اما در کمال تعجب مشاور امنیت ملی مرا کنار کشید و گفت: صداش رو در نیار. چرا؟ در بستر سیاست مماشات نمی‌خواستن با رژیم تضاد کار کنن.

خب الان این سیاست شکست خورده و دولت کنونی آمریکا به این نتیجه رسیده که برای همین سیاست فشار حداکثری علیه رژیم رو در پیش گرفته. حتی وزیر خارجه‌اش در مصر گفت: ما شرمندة سیاست قبلی آمریکا (مماشات) هستیم و دیگر محال است به آن سیاست غلط برگردیم.

مسیر دوم


رژیم به خاطر همین شکست سیاست مماشات، چون زیر ضربات سنگین، تحریمهای خردکننده در نهایت به خفگی رسیده،‌ مجبور شده مانورهای شیادانه رو کنار بذاره و بر اساس ماهیتش، دست به اقداماتی تروریستی و خرابکارانه بزنه. انفجار نفتکشها-پهباد آمریکا-آرامکو و نقض تعهدات برجامی. که البته همة‌ اینها جنبة‌ خودزنی داره.گفتگوی سیاسی

مسیر سوم: اقدامات، افشاگریها و فعالیتهای فشرده و تاثیر گذار مقاومت ایران در تمامی این سالها. تا جاییکه بالاترین سران رژیم میگن فشارهایی که به نظام وارد میشه، به خاطر مجاهدینه. برای نمونه جهانگیری در همین مرداد امسال گفت: «مجاهدین امروز به منبعی برای سردمداران کاخ سفید بدل شده‌اند».

بعد هم تاکید کرد: «مقامات آمریکایی به شدت فریب آنها را می‌خورند... و بر همین اساس راهبرد عجیبی تحت عنوان فشار حداکثری و همه جانبه علیه (نظام) را در پیش گرفتند». یعنی میگه این وضعیت رژیم کار مجاهدینه. یا ربیعی روز ۱۳ مرداد،‌ داستان تحریم ظریف رو گفت که وزارت‌خارجه آمریکا تحت عنوان «ماله‌کش اعظم» اون رو به لیست تحریمها اضافه کرده بود و توضیح داد که مجاهدین عامل این وضعیت بودن.

مشخصا گفت: «حضور ضد انقلاب توی کاخ سفید زیاد شده من کاملاً احساس دارم می‌کنم که روی ادبیاتی که کاخ سفید داره حرف می‌زند. خیلی به ادبیات سیمای این گروهکها، صدا و سیمای این گروهکها خیلی نزدیک شده...از تیرانا تا کاخ سفید...». حتی همین چند روز پیش، نمایندة‌ رژیم در کمیتة‌ سوم، بعد از انبوه محکومیتها به روشنی گفت: مجاهدین این حرفها رو به جهان القا کردند...

پیشرفت موازی


بهرحال،‌ تفاوت وضعیت کنونی با گذشته در پیشرفت موازی این ۳ مسیر هست که البته کاملا با هم مربوط و در هم تنیده هستند. خب این پیشرفت بازتابش رو داره در شدت یافتن هرچه بیشتر انزوای رژیم نشون میده. که یک نمود جدی اون،‌ تبدیل شدن کمیتة‌ اول مجمع عمومی به بستر محکومیت‌های شدید رژیم در زمینة‌ امنیت جهانی هست که پیامدهای بعدی رو به دنبال خواهد داشت.

این رو هم در نظر بگیریم، شدت یافتن انزوای جهانی رژیم برای پیامدهای به شدت خطرناکی داره. به ویژه در شرایط کنونی که از یک طرف تحریمها رژیم رو داره خفه می‌کنه-از طرفی جامعة‌ ایران به گفتة‌ خود رژیم مانند بشکة‌ باروته-از طرفی وارفتگی و ریزش در سپاه و بدنة نظام اونقدر بالا گرفته که خامنه‌ای مجبور شد ۳۰مرداد به زبان خودش بگه: در سپاه ریزش هست-از طرفی داستان عراق و لبنان و به قول پولتیکو شکست عمق استراتژیک نظام...

مطالب مرتبط

عراق در آستانه انقلاب – تیک تاک

وحشت از «اجماع جهانی» یا..؟

لطفا به اشتراک بگذارید: