سالروز شهادت هشتمین پیشوای تشیع انقلابی آفتاب جاوید خراسان علی بن موسی الرضا (ع)

سالروز شهادت


هشتمین پیشوای تشیع انقلابی


آفتاب جاوید خراسان


علی بن موسی الرضا (ع)


 

آخر صفر، سالروز شهادت هشتمین پیشوای تشیع انقلابی، آفتاب جاوید خراسان امام رضا علیه السلام توسط مأمون خلیفه ارتجاع دوران است.

مأمون که پس ازدرگیری با برادرش امین، به جای هارون بر تخت خلافت نشست و مرو درخراسان را به عنوان پایتخت خود برگزید، در صدد برآمد برای کسب اعتبار و جلب نظر مردم خود را به علی‌بن موسی‌الرضا که در میان مردم محبوبیت بسیارداشت، ریاکارانه نزدیک کند از همین رو توطئة ولایتعهدی آن حضرت را به مورد اجرا گذاشت و امام ر ضا را نزد خود به «مرو» دعوت کرد.

امام رضا علیه‌السلام با آگاهی نسبت به ماهیت این توطئه و به منظور تبدیل آن بهفرصتی برای افشای دشمن عازم خراسان شد و از آن جا که میدانست قدم در راهی بی‌بازگشت میگذارد. هنگام عزیمت با خانواده‌ خود وداع کرد و با صراحت گفت دیگر او را نخواهند دید.

کارزار روشنگری سپس در تمام طول این سفر طولانی ادامه یافت و ازجمله هنگام ورود کاروان حضرت رضا به شهر بزرگ نیشابور صدهزار تن گرداگرد هودج او را گرفته بودند و از همه سو آن را گلباران میکردند. امام رضا درسخنان آن روز خود با مردم، توحید را به نقل از اجداد پاکش و پیامبر اکرم وکلام خدا چنین بیان کرد «کلمهٌ لااله‌الاالله، حصنی فمن دخل حصنی، امن من عذابی» یعنی کلمه توحید دژ استواری است که هر کس در آن داخل شود از عذاب خدا ایمن میماند»

حضرت رضا پس از طی مسافتی دوباره مردم را فراخواند و ضمن یادآوری مجدد این حدیث شریف درباره دژ استوار توحید فرمود:

« به شروطها و انا من شروطها » یعنی که دم زدن از توحید صوری نیست و در پهنه اجتماعی و سیاسی، شرط آن حرکت وعمل در جبهه و مسیر یک رهبری انقلابی و مردمگراست، که مصداقش در شرایط آن روز امام رضا علیه السلام بود.

از امام رضا علیه السلام سخنان گرانبهایی به جا مانده که به ویژه در زمنیه های انسانی و اجتماعی بسیار بسیار روشنگر است.

از جمله در کلامی تأکید کرده است که یک مسلمان تراز مکتب ۱۰ویژگی دارد:

۱ـ همه از او امید خیر دارند

۲ـ همه از بدرفتاری او در امان هستند

۳ـ خیر اندک دیگری را بسیار شمارد.

۴ـ خیر بسیار خود را اندک شمارد.

۵ـ از درخواستهای دیگران دلتنگ نمی شود

۶ـ تا پایان عمر از آموختن خسته نمی شود

۷ـ فقر در راه خدا برایش از توانگری محبوبتر است

۸ـ خاکساری در پیمودن راه خدا برایش از محترم شمرده شدن نزد دشمن دوست داشتنی تر است

۹ـ گمنامی را از شهرت بیشتر دوست دارد

۱۰ـ هیچ کس را نبیند جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است.

مأمون پس از 3 سال دریافت توطئة ولایتعهدی بهضد خودش تبدیل شده و پایههای حکومتش را بهلرزه انداخته است، از این رو در سال ۲۰۳ هجری امام رضا (ع) را طی توطئه‌یی مسموم کرد و به شهادت رساند.
لطفا به اشتراک بگذارید: