تنگنای FATF و تشدید بحران درونی – تیک تاک

تیک تاک – تنگنای FATF و تشدید بحران درونی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

جهانگیری معاون اول روحانی روز سه‌شنبة هفتة گذشته (۳۰مهر) ادعا کرد که سران سه قوه لوایح مربوط به FATF را امضا کرده‌اند و خامنه‌ای نیز آن را تأیید کرده است؛ این حرف که روز بعد به طور ضمنی مورد حمایت روحانی و چند تن دیگر از اعضای دولت قرار گرفت، بحرانی را در رژیم کلید زد که یک هفته است همچنان ادامه دارد و نه تنها طی این مدت فروکش نکرده، بلکه تشدید هم شده و بحران درونی رژیم را اوج بیشتری داده است. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:


در آخرین تحول مربوط به بحران FATF خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس ـ ۶آبان) گزارش داد «دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت». این خبرگزاری افزوده است «هیات دولت در آستانه برگزاری اجلاس اخیر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و در تاریخ ۲۱ مهرماه آئین نامه اجرایی ماده ۱۴الحاقی قانون مبارزه با پولشویی را به تصویب رساند.تنگنای FATF و تشدید بحران درونی – تیک تاک

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور این آئین نامه اجرایی را یک روز بعد از تصویب، به نهادهای اجرایی ابلاغ کرد. به این ترتیب آشکار می‌شود که ادعای جهانگیری مبنی بر تصویب لوایح FATF، دستکم ۹روز بعد از ابلاغیه اجرای این لوایح توسط بانکها و دوایر دولتی صورت گرفته است. در پی ادعای جهانگیری و حمایت روحانی از او، موجی از حملات از جانب باند ولی فقیه به سوی روحانی و جهانگیری آغاز شد.

خبرگزاری سپاه پاسداران سند ۵۷صفحه‌یی این دستورالعمل را که عنوان «تصویب‌نامة هیأت وزیران»‌ در صدر آن و امضای جهانگیری به عنوان مسئول اول رئیس جمهور در انتهای آن دیده می‌شود، منتشر کرده است. این دستور‌العمل که خطاب به چندین وزارتخانه و بانک مرکزی رژیم صادر شده مقرر می کند که آنها نباید با شخصیتهای حقیقی و حقوقی که متهم به تروریسم و پولشویی هستند، هیچگونه مراوده و مبادلات مالی داشته باشند.

اقدام خودسرانه


خبرگزاری سداه مدعی است که این اقدام دولت خودسرانه بوده، چرا که «تنها شورای عالی امنیت ملی به عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت برای تشخیص مصادیق تروریسم و افراد و نهادهای تحریمی معرفی شده اند. به نظر می رسد این اقدام دولت در راستای جلب رضایت FATF صورت گرفته است که منجر به پذیرش فهرست تحریمی نهادهای بین المللی در قوانین داخلی و تبعا پذیرش رسمی خود تحریمی در داخل کشور خواهد شد».تنگنای FATF و تشدید بحران درونی – تیک تاک

جالب است که جهانگیری ۳روز پس از ادعای خود مبنی بر تصویب لوایح FATF توسط خامنه‌ای حرف خود را پس گرفت و دفتر او طی اطلاعیه‌یی ضمن حمله به «موضع گیری های سیاسی و غیر اخلاقی برخی افراد و رسانه ها که سخنان جهانگیری را که هدف آن تاکید بر اهیمت تسریع در تصویب لوایح FATF بوده؛ مدعی شد که منظور جهانگیری این بوده که « سران قوا در دو-سه جلسه خود تصویب کردند که لوایح مرتبط با FATF برای اداره کشور بسیار ضروری است».

آخوند نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ارتجاع خواستار شد دستگاه قضایی جهانگیری را به خاطر نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد. خبرگزاری سپاه پاسداران (۶آبان) به نقل از نوروزی گزارش داد: «اظهارنظر خلاف واقع معاون اول رئیس‌جمهور در داخل و در مجامع بین‌المللی پخش شده و مطابق قانون، مصداق نشر اکاذیب است.

وی افزود: دستگاه قضایی باید معاون اول رئیس‌جمهور را به خاطر نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد و به پرونده وی رسیدگی کند. فارس می‌افزاید:‌ «سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: مقامات دولت را دعوت کرد تا از بیان اخبار خلاف واقع خودداری کنند و در همین زمینه گفت: نباید برای تصویب FATF طوری حرف بزنیم که هم خلاف واقع باشد و هم برای کشور مسئله و مشکل ایجاد کند.

درخواست پیگیری قضایی


خبرگزاری سپاه پاسداران در ادامة گزارش خود می‌افزاید: در صفحة فارس من، سوژه‌ای را با عنوان درخواست پیگیری قضایی معاون اول در مورد تایید لوایح fatf به ثبت رسانده‌اند و در آن، خواستار برخورد قضایی با اسحاق جهانگیری شده‌اند.
پیش از او آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت مجلس آخوندی و آخوند شبستری نیز خواهان محاکمه جهانگیری شده بودند.تنگنای FATF و تشدید بحران درونی – تیک تاک

آخوند مجتهد شبستری از اعضای خبرگان ارتجاع نیز طی مصاحبه‌یی که توسط خبرگزاری سپاه پاسداران (۵آبان) منعکس شده، دربارة اظهارات جهانگیری گفت:‌ «آنچه مسلّم است اینکه این اظهارات خلاف واقع بوده است و همانطور که همه در جریان هستند، هم مجمع تشخیص تکذیب کرد هم قوه قضائیه».

آخوند شبستری افزود:‌ « در هر صورت، آقای جهانگیری اقدام خلافی را مرتکب شده و یکی از راه حل ها این است که ایشان بگویند اشتباه کرده اند. امّا اینکه چه برخوردی باید با وی صورت بگیرد را قانون مشخص می کند. اما به رغم این حملات، دیاکو حسینی از کارگزاران دفتر روحانی، از مذاکرات پشت پرده با اروپا و به طور غیرمستقیم با آمریکا خبر داد.

خبرگزاری حکومتی ایسنا (۶آبان) نوشت:« تلاش هایی، هم از طرف ایران، اروپا و البته از طرف آمریکا در جریان است برای این که انجام مقدمات مذاکره به شکل آبرومندانه فراهم شود».

مطالب مرتبط :

وحشتزدگی رژیم از تحولات عراق و لبنان – تیک تاک

نظام در بن‌بست FATF

لطفا به اشتراک بگذارید: