قیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی – تیک تاک

تیک تاک – قیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی

گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

قیام عراق در دهمین روز خود، اشکال دیگری از مبارزه برای آزادی را تجربه می‌کند. بنا به اعلام سندیکای معلمان و تشکلهای زنان و برخی دیگر از اتحادیه‌های صنفی و کارگری، روز یکشنبه (۱۲آبان) روز اعتصاب عمومی و سراسری و اعتصاب مدنی اعلام شده است.

این در حالی است که تجمعات و تظاهرات اعتراضی در بغداد و شمار دیگری از شهرهای عراق به قوت خود باقی است. افزوده شدن اشکال دیگر خشم و اعتراض مردم عراق به اشغال کشورشان، قیام را وارد مرحلة جدیدی می‌کند و به همة اقشار امکان می‌دهد که در این حرکت عظیم ملی و سراسری حضور و شرکت داشته باشند. گزارشی در این باره:

خبر و نظر:قیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی – تیک تاک


بنا به گزارش منابع خبری، امروز سراسر عراق در حالت اعتصاب به سر می‌برد، دانشگاهها و مدارس تعطیلند و دانشجویان و دانش‌اموزان از رفتن به کلاس درس خودداری می‌کنند و در تظاهراتها شرکت دارند. وزارت آموزش و پرورش عراق اعلام کرد که یکشنبه روز کار رسمی است. اما سندیکای معلمان دستورالعمل این وزارتخانه را رد کرد و اعلام نمود تا محقق شدن خواسته‌های تظاهرکنندگان کار رسمی تعطیل میباشد.

اتحادیه معلمان همچنین اعتصاب را یک هفته دیگر تمدید کرد. به رغم آن که دستگاه تبلیغاتی رژیم پیوسته تلاش می‌کند قیام و ماهیت عمیقاً مردمی آن را انکار و ابعاد سراسری آن را کوچک‌نمایی کند، اما خبرگزاری رسمی رژیم (ایرنا) طی گزارشی به فراگیری اعتصاب روز یکشنبه اذعان کرد، اما کوشید آن را اجباری و تحمیلی قلمداد کند.

در گزارش این خبرگزاری حکومتی رژیم از جمله آمده است: «با بسته شدن راه ها و تعطیل کردن برخی ادارات از سوی تظاهرکنندگان، اعتراضات در عراق از امروز یکشنبه به طور جزیی وارد فاز نافرمانی مدنی و اعتصاب اجباری شد. برغم بخشنامه و تاکید دولت مبنی بر این که امروز یکشنبه، روز کاری است و کارکنان دولت، دانشجویان و دانش آموزان باید به سر کار و کلاس خود حاضر شوند و با متخلفان برخورد خواهد شد،

نافرمانی مدنیقیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی – تیک تاک


گزارش خبرنگار ایرنا از سطح بغداد و نیز منابع خبری از دیگر استان ها حاکی است، نافرمانی مدنی در بخش هایی از سازمان ها و شهرهای عراق از جمله بغداد پایتخت عملا اجرا شده است. این خبرگزاری حکومتی با بیان این که «از امروز فاز جدیدی از این اعتراضات کلید خورده است»‌ می‌افزاید: «شبکه های اجتماعی و برخی فعالان اعتراضات جاری در عراق از چند روز پیش فراخوان نافرمانی دادند

و امروز گروه هایی از معترضان با هدف جلوگیری از حضور مردم بر سر کارهای خود و به تعطیلی کشاندن بغداد، اقدام به بستن خیابان ها و ممانعت از عبور وسایل نقلیه و افراد کرده اند». سایر منابع و رسانه‌های حکومتی وحشت رژیم از ادامه و تعمیق قیام عراق را که نقطة کانونی آن، خشم و نفرت از رژیم آخوندی و مداخلاتش در عراق می‌باشد را نمی‌توانند کتمان کنند.

روزنامة حکومتی ستاره صبح (۱۲آبان) در تفسیر روز خود که برگرفته از یک سایت آسیاتایمز میباشد، با بیان این که «تظاهرات مردمی ضد دولتی در لبنان و عراق زنگ‌ هشدار برای تهران را به صدا درآورده است» می‌نویسد: «اول در عراق و سپس در لبنان، اعتراضات خیابانی در سراسر کشور علیه شرایط وخیم اقتصادی و فساد بومی نخبگان سیاسی فرقه‌ای آغاز شد که در هر دو کشور، متحدان طرفدار ایران نقش غالب را در حکومت دارند».

تضعیف عراققیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی – تیک تاک


این مقاله با اشاره به تعمد سردمداران رژیم برای تضعیف عراق به نقل از یک استاد دانشگاه نیویورک می‌افزاید: « ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که سیاست‌گذاران و رهبران ایران همه در جنگ ایران و عراق شکل‌گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که عراق دیگر تهدیدی برای کشورشان ایجاد نمی‌کند».

روزنامة‌حکومتی رسالت نیز در مقاله‌یی با عنوان «آتش زیر خاکستر» نسبت به بروز قیامی مشابه قیام عراق هشدار داده و می‌نویسد: « واکنش مردم به فساد برخی از مسئولین در این کشورها، چندان دور از انتظار نبوده و نیست و قطعا این معضل همانند آتش زیر خاکستری است که سایر دولت‌ها نیز اگر تدبیری برای رفع آن نیندیشند، از گزند آن در امان نخواهند ماند و دیر یا زود در این زمینه با واکنش مردمی مواجه خواهند شد.

در مورد جمهوری اسلامی نیز اگرچه این معضل محدود به تعداد معدودی از مدیران و مسئولین می‌شود، اما رسانه‌های بیگانه در گام نخست و پس از شکست در میادین مختلف، با تمام توان تلاش کردند تا با سوءاستفاده از مطالبات به‌حق مردمی و از طریق بزرگنمایی مشکلات و سیاه نمایی وضعیت کشور، از این حربه برای ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور استفاده نمایند».

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو دیدیم، و دیدیم که امروز در عراق با اعلام اعتصاب عمومی، قیام و جنبش مردم وارد مرحلة جدیدی شد، اعتصابی که همة اقشار در اون شرکت دارند و سراسر کشور رو هم در بر گرفته. همزمان با تحولات عراق که عمق استراتژیک رژیم رو در معرض فروپاشی قرار داده،

سخنرانی امروز خامنه‌ای رو داشتیم که به بعضی از بحرانهای رژیم اشاره کرده و همچنین در مجلس هم امروز با حضور ظریف در مجلس و اظهارات او جنجال در مجلس هم گوشة دیگری از وضعیت بحرانی رژیم رو برملا کرد. ما در گفتگوی امروز با مهمان برنامه علیرضا معدنچی می‌خواهیم به همین موضوعات می‌پردازیم.

س: می‌خواستم شما لطفا توضیح بدید که خواستة‌ اعتصاب امروز چیه و کم و کیف و ابعاد اون از چه قراره؟گفتگوی سیاسی


ج: اعلام اعتصاب و نافرمانی مدنی در زمانیکه قیام تثبیت شده و به بلوغ رسیده است و روحیه ها هم بسیار بالاست، مکمل قیام است. اعتصاب و نافرمانی یکی از ابزارهای مقاومت است که به کمک قیام می آید. مشابه آنرا ما در جریان انقلاب ضد سلطنتی و اعتصاب نفتگران داشتیم که کمر رژیم شاه را شکست.

بخصوص در ام القصر و مناطق نفتی اعتصاب فشار زیادی می آورد. ما شاهد سازمان یافتگی قیام در این روزها بودیم. اعتصاب به تمامی اقشار کمک می کند که در قیام شرکت کنند. یکی از اهداف دیگر این اعتصاب تحریم کالاهای ساخت رژیم آخوندی است که سپاه وارد عراق می کند و منافع آن به جیب رژیم می رود.

س: امروز خامنه ای به صحنه آمد ولی هیچ صحبتی از عراق نکرد. علت آن چیست؟


ج: تا جاییکه حرفهای خامنه ای تا الان منتشر شده از عراق صحبت نکرده است. علت آن هم یکی اهمیت موضوع است و دیگر اینکه حرفی برای گفتن ندارد. هفته گذشته او گفت که مسئولان عراق باید امنیت را در الویت خود قرار بدهند و مردم هم در کادر دولت خواسته های خود را دنبال کنند.

این حرفهای خامنه ای مانند بنزین روی قیام عراق بود. از آن زمان قیام شدت گرفت. او قاسم سلیمانی را به عراق فرستاد که با ایجاد رعب قیام عراق را فرو بنشاند و ما در عراق شاهد همبستگی مردم در قیام هستیم و اینها رژیم را نگران می کند. هر روز که از قیام می گذرد جهت گیری قیام علیه رژیم پر رنگ شده است. و خبری از عناصری که می خواستند به نوعی قیام را به سازش بکشانند نیست.

یکی از کانونهای تمرکز قیام کنندگان در بغداد پل سنک است که به سفارت رژیم مشرف است. تلاشی هم کردند که این لانه جاسوسی را بگیرند. مردم با حضور ۲۴ ساعته روی این پل مترصد فرصتی هستند که به آنجا حمله کنند و آنرا منهدم کنند که ضربه اساسی به نظام خواهد بود.

س: حرف اصلی خامنه‌ای در صحبت امروز چی بود؟گفتگوی سیاسی


ج: خامنه ای به تحریمها اشاره کرد و سوز و گداز کرد. به تحریک قومیت ها توسط بیگانگان اشاره کرد در حالیکه خود این رژیم عامل اصلی آن است. به تجزیه طلبی اشاره کرد و نهایتا به آشوب و غیره. اما مسئله اصلی رابطه با آمریکا بود که سعی کرد شکافهای رژیم را در این رابطه ببندد.

بر خلاف گفته ظریف خامنه ای گفت که از اول مخالف مذاکره بود ولی در جایی اعتراف کرد که خودش اجازه داده. در دو جا از به زانو در آمدن نظام حرف زد که اگر مذاکره کنیم و شروط مذاکره را بپذیریم پدر ما درمی‌آید. رژیم دوباره بر سر دوراهی است که اگر مذاکره کند یک طور نابود می شود و اگر نکند یک طور دیگر.

علیرغم اینکه می خواست قدرت نمایی کند ولی فشارها و بحرانهایی که رژیم با آن دست به گریبان است مجبور کرد که این سخنان را بگوید.

س: بحث و دعوای امروز مجلس با حضور ظریف اساسا بر سر مذاکره با امریکا بود، چرا این مسأله یک مرتبه روی میز آمده و این طور بر سرش جنجال و دعوا شده؟


ج: بحث شرایط بسیار بحرانی رژیم است. وضعیت عراق هم گویا آن است. بحرانهای رژیم الان خصلت انفجاری پیدا کرده است. این بحرانها در شرایط مختلف فوران می کند. ظریف می گفت که من مذاکره را خودسر که نکردم. بلکه با اجازه ارکان نظام بوده است. این هم معلوم است که چه کسی است.

او می گفت که من برای منافع نظام رفتم صحبت کردم. من متهم هستم برای منافع نظام سینه چاک می کنم. شکایت و ناله او از مجاهدین هم قابل توجه بود. او اضافه کرد که شما که می گویید ما مذاکره نکنیم یعنی که قطعنامه ها را برگردانیم و بعد دوباره برویم برای برگرداندن همان قطعنامه ها مذاکره کنیم.

مطالب مرتبط :

عمق استراتژیک نظام ولایت دارد فرو می‌ریزد – تیک تاک

استمرار قیام در عراق - آغاز عصیان مدنی توسط مردم عراق / مسدود کردن جاده‌های اصلی بغداد + عکس و فیلم

لطفا به اشتراک بگذارید: