کلان ضربه عراق اوجگیری بحرانها و بی‌تعادلی نظام – تیک تاک

تیک تاک – کلان ضربه عراق اوجگیری بحرانها و بی‌تعادلی نظام


گزارش و گفتگو با احمد افشار

قیام عراق همچنان پر خروش و پر توان ادامه دارد و مردم لبنان هم با کنار زدن همة ترفندهایی که برای به انحراف کشاندن قیام و انداختن آن به کانالهای اصلاحات بی بنیاد و جزیی، بر خواستة خود مبنی بر تغییرات بنیادین در نظام فاسد کنونی مانند قیام عراق، خواستار قطع بازوان رژیم آخوندی در لبنان که این کشور را به تباهی کشنده هستند.

ادامة این قیامها با تمرکز بر تضاد اصلی که همان نفوذ و دخالتهای جنایتکارانة رژیم در این کشورهاست، بر بحرانهای فراگیر رژیم ضریب زده و اوضاع بحرانی در ایران را بسیار بحرانی‌تر کرده که آثار این بحران را در درون رژیم و در تشدید جنگ و جدال میان باندهای حاکم دید. بحث امروز ما به همین موضوع اختصاص داده و ابتدا گزارشی در این باره:

خبر و نظر:


قیام مردم عراق در صدر خبرهای خبرگزاریها و رسانه‌های خبری جهان قرار دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس از تحولات بغداد در روز یکشنبه ۱۳ آبان گزارش داد: هزاران نفر از دانشجویان کلاسهای درس را ترک کردند تا به تظاهرات بپیوندند.
دهها نفر از تظاهرکنندگان عراقی کنسولگری ایران در کربلا را روز یکشنبه مورد تهاجم قرار دادند.کلان ضربه عراق اوجگیری بحرانها و بی‌تعادلی نظام – تیک تاک

آنها پرچم ایران را پایین آوردند و روی دیوار بیرونی کنسولگری رژیم ایران در کربلا آتش ایجاد کردند و در اینحال کارکنان از درب عقب صحنه را ترک کردند. تظاهرکنندگان قبل از این مسیرهایی را در بغداد بستند تا بر دولت فشار وارد کنند تا بدنبال از سرگیری بیش از یک هفته اعتراضات استعفا بدهد

بعد از اینکه تظاهرکنندگان یک مسیر را با آتش زدن لاستیکها و پهن کردن سیم خاردار بستند در ابتدای مسیر تابلو زدند که این مسیر به دستور خلق بسته است. بنظر می‌رسد آنها این تاکتیک را از اعتراض کنندگان لبنانی یاد گرفته اند که با همین تاکتیک از ۱۷ اکتبر به اعتراضات ادامه داده اند.

خبرگزاری رویترز (۱۳آبان) هم از بیروت از ادامة قیام لبنان گزارش داد. این خبرگزاری می‌نویسد: معترضان خیابانها را در بیروت و سایر مناطق لبنان مسدود می‌کنند. در ادامه فشار موج تظاهراتهایی که کشور را بیش از دو هفته است فلج کرده معترضان روز دوشنبه جاده‌های بیروت و دیگر مناطق لبنان را مسدود کردند.

استعفای سعد الحریری


تظاهرکنندگان از ۱۷اکتبر در حال اعتراض به هیأت حاکمة لبنان بوده‌اند که تا کنون منجر به استعفای سعد الحریری به‌عنوان نخست‌وزیر، در هفته گذشته شد. شاهدان گفتند، تعدادی از جاده‌های اصلی در پایتخت بیروت مسدود شده است. مدارس برای هفته سوم تعطیل هستند.کلان ضربه عراق اوجگیری بحرانها و بی‌تعادلی نظام – تیک تاک

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که معترضان معابر را در مناطق دیگر از جمله شهر شمالی طرابلس و جنوب بیروت در منطقه خلد در بزرگراه اصلی جنوب لبنان مسدود کرده بودند. رویترز می‌افزاید: در زمانیکه این کشور با بدترین بحران اقتصادی از زمان جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰روبه‌رو است، اعتراضات بی‌سابقه در سراسر کشور، لبنان را در آشفتگی سیاسی فرو برده است.

در حالی که تحولات عراق و لبنان و از جمله حمله به مراکز رژیم در کربلا و بغداد و خروش میلیونی مردم عراق برای قطع دستان تجاوزگر آخوندهای حاکم از وطنشان در سراسر دنیا انعکاس یافته، تلویزیون رژیم در خبرها و گزارشهای خود هر روز با گزارشات مجعول تصویری وارونه از وقایع عراق به دست می‌دهد:

گزارشگر:‌ در میدان التحریر بغداد تظاهرکنندگان مسالمت آمیز هنوز حضور دارند و با در درست گرفتن پرچم عراق نشان می‌دهند واقعیتهای موجود در این میدانها با آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، تفاوت دارد». «کسانی که در این میدون جمع شدند، مردمانی هستند که برای ایجاد اصلاحات در دولت عراق، اصلاحات در نظام مجلس و پارلمانی و همچنین ایجاد اصلاحات و مبارزه با فساد جمع شدند.

اعتصاب عمومی


با این وجود عده‌یی ناشناس از ساعت ۷صبح تا ساعت ۹، برخی خیابانهای مهم بغداد و چند استان را مسدود کردند تا با اجبار مردم و کارکنان را به اعتصاب عمومی وابدارند که این اقدام آنها با هوشیاری مردم ناکام شد». اما به رغم جعل و دروغهای رژیم، این بحرانها، به درون رژیم ریخته و وحشت از انفجار اجتماعی سراپای رژیم را فرا گرفته است. بخشی از این وحشت را در جلست روز یکشنبه و در اظهارات برخی اعضای مجلس ارتجاع به وضوح می‌توان دید.کلان ضربه عراق اوجگیری بحرانها و بی‌تعادلی نظام – تیک تاک

یکی از اعضای مجلس طی سخنانی شرایط کنونی را با شرایطی که رژیم در جنگ ۸ساله شکست خورد و خمینی ناچار از خوردن زهر آتش بس شد مقایسه کرده و گفت:امروز هم به مرحله حیاتی نظیر روزهای پایانی جنگ تحمیلی نزدیک شده‌ایم.
جنگ تحمیلی کنونی توفان تروریسم اقتصادی است و ماهها است سفره و سلامت مردم را نشانه رفته است و در حال تخلیه ذخایر استراتژیک مالی و غذایی کشور است. آیا دشمنان داخلی و خارجی ایران در حال آماده کردن جام‌زهر دیگری هستند؟».

در کنار همه این مسائل مهلت رو به اتمام ما برای پیوستن به اف.ای.تی.اف در کنار برگشت تنها ۴۹ درصد ارز حاصل از صادرات، زنگ خطر جدید را به صدا در آورده و محتمل است در پایان سال جاری در شرایط تورم افسار گسیخته جدید و کاهش بیشتر ارزش پول ملی قرار گیریم. »

این عضو مجلس ارتجاع سپس با نام بردن از روحانی در واقع خود خامنه‌ای را مخاطب قرار داد و نسبت به اوضاع انفجاری و تکرار آنچه در عراق و لبنان می‌گذرد و خواست مردم برای ساقط کردن حاکمان هشدار داد و افزود: «... ما را به مرزهای پدیده شوم فروپاشی اقتصادی یک کشور نزدیک می‌کند و این یعنی شروع درخواست مردم برای استعفای ارکان حاکمیت نظیر آن‌چه در عراق و لبنان و شیلی و دیگر کشورها شاهد هستیم.».

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که دیدیم، به وضوح پیدا بود که سمت و سوی قیامهای عراق و لبنان، بخصوص قیام عراق، هر روز بیش از روز پیش علیه رژیم سمت می‌گیرد و ترفندهای رژیم برای مهار قیام و به انحراف کشاندن آن تا کنون شکست خورده است. در گفتگوی امروز با آقای احمد افشار می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به شرایط کنونی قیام عراق و مسیری که طی می‌کند. با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: همون طور که در این گزارش هم دیدیم، دیشب جوانان کربلا برای دومین بار کنسولگری رژیم درکربلا رو مورد حمله قرار دادند؛ قبل از آن هم جوانان نجف تابلو خیابانی را که رژیم به نام خمینی کرده بود، پایین کشیدند و تابلو خودشون رو نصب کردند. سؤال این است که چرا درست در کانون‌های اصلی شیعه که رژیم سعی می‌کرد به عنوان پایگاه خودش جلوه بده، شاهد این همه خشم و نفرت از رژیم آخوندی هستیم؟


ج: خشم و تنفر از رژیم سراسری است و همة اقشار مردم را دربرمی‌گیرد، اما این که در شهرهای شیعه نشین و بخصوص در کربلا و نجف بیشتر است، اولا به این دلیل است که صابون دجالیت رژیم بیشتر به تن اینها خورده چون اینجاها را رژیم شکارگاه اختصاصی خودش تلقی می‌کرد. ثانیاً جامعة سنی عراق را رژیم متلاشی کرده است.

س: قیام عراق خیلیها رو غافلگیر کرد، اما خب روشنه که قیام نمی‌تونه خلق‌الساعه باشه؛ این قیام بر چه زمینه‌ها و پایه‌هایی شکل گرفت؟گفتگوی سیاسی


ج: طبعاً قیام نمی‌تواند خلق الساعه باشد قبل از این هم در بغداد، بصره و... شاهد قیامهای مختلفی بودیم. اما قیام این بار عمیقتر است، مردم نسبت به ترفندهای رژیم آگاهتر شده‌اند.

بحث جنگ با داعش که رژیم زیر پوشش عراق، جامعة سنی را متلاشی کرد، ارگانها و شبه نظامیان تحت امر خود را شکل داد و زیر چتر این، غارت بی مانندی را سازمان داد که گفته می‌شود ۴۰۷میلیارد دلار طی سالهای اخیر گم شده
فقر مردم،‌بیکاری بیداد می کند.

س: شما از مردم و قیام کنندگان که صحبت می کنید، اینها مشخصاً چه کسانی هستند؟ یا به عبارت دیگه چه قشری موتور محرک این قیام است؟


ج: تمام جامعه و تمام اقشار ، بخصوص قشر تحصیلکردة بیکار

س: شاخص این آگاهی که اشاره می‌کنید چیه؟


ج: یکسویه و بی‌شکاف متمرکز است روی رژیم به عنوان دشمن اصلی. یک وقتی که مجاهدین به عراقیها می‌گفتند دشمن اصلی و اشغالگر اصلی رژیم است، باور آن و عبور از آن خیلی سخت می‌نمود، اما اکنون بنا به تجربة این ۱۷سال، این آگاهی عمق و گسترش پیدا کرده. ترفندهای رژیم برای منحرف کردن قیام را می‌شناسند و فریب نمی‌خورند

س: به نظر می‌رسه که کشتار و قهر عریان در دور دوم قیام کمتر شده؛ علتش چیه؟‌ آیا رژیم در فکر به کار گرفتن همون شیوه‌هایی که در ایران برای سرکوب قیامها به کار می‌گرفت، هست؟ آیا می‌تواند همان شیوه‌هایی را که در ایران به کار می‌گرفت، برای سرکوب قیام عراق و لبنان هم به کار بگیرد؟


ج: رژیم به هر حال در عراق حاکمیت مطلق (مثل ایران) ندارد. اشاره به ذرات دموکراسی که به هر حال در عراق هنوز هست، وجود اتحادیه‌ها و... همة اینها دست رژیم را برای این که همان شیوه‌ها را در عراق به کار بگیرد،‌ می‌بندد. البته طبعاً رژیم تلاشهای خودش را می‌کند اما تا به حال توفیقی نداشته.

مطالب مرتبط :

قیام عراق اعتصاب عمومی عصیان مدنی – تیک تاک

«خشم بزرگ» عراق علیه رژیم آخوندی

لطفا به اشتراک بگذارید: