تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی – تیک تاک

تیک تاک – تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

خبر و نظر:


دولت آمریکا بالاترین مقامها و سرکردگان رژیم ولایت فقیه و نزدیکان خامنه ای شامل مجتبی خامنه‌ای پسر ولی فقیه را که ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی بیت خامنه‌ای را کنترل می‌کند، همراه با تمام اعضای ستاد کل نیروهای مسلح رژیم در لیست سیاه تحریمها قرار داد. وزارت خزانه داری آمریکا روز ۱۳ابان۹۸ طی بیانیه‌یی اعلام کرد که این وزارتخانه: حلقة داخلی ولی فقیه رژیم ایران را که مسئول پیشبرد سرکوب داخلی و خارجی هستند، لیست گذاری میکند. تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی – تیک تاک

این اقدام همزمان با چهلمین سالگرد گروگانگیری در ایران صورت می گیرد و به موجب آن، دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا علیه ستاد کل نیروهای مسلح رژیم ایران و ۹نفر از کسانی را که منصوبین علی خامنه ای هستند یا به نمایندگی از وی عمل کردند لیست گذاری و تحریم کرد.

دفتر علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم ایران مسئول پیشبرد برنامه افراطی این رژیم است و هدف از این اقدام، جلوگیری از جریان رسیدن پول به شبکه پوششی مشاوران نظامی و امور خارجی علی خامنه ای است. آنها چند دهه است که مردم ایران را سرکوب کرده اند، تروریسم صادر کرده اند و سیاست های بی ثبات کننده در سراسر جهان را پیش برده اند.

این اقدام، مشخصا افراد نصب شده توسط علی خامنه ای، دفترش ، مجمع تشخیص مصلحت، ستاد کل نیروهای مسلح و قوه قضاییه را هدف قرار میدهد. رژیم آخوندی بسیار محتاطانه و به اختصار نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. تلویزیون رژیم در خبر کوتاهی گفت: امریکا نام ۹ فرد و یک نهاد ایرانی را به فهرست طولانی اشخاص حقیقی و حقوقی تحریم شده اضافه کرد .

فهرست تحریمی جدید


رییس قوه قضاییه ، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب علی اکبر ولایتی و حداد عادل جز فهرست تحریمی جدید هستند . خبرگزاری رویترز در خبری از موضعگیری سخنگوی وزارت خارجه رژیم گزارش داد که او روز دوشنبه در واکنش به اعلام تحریمهای جدید گفت: تحریم های جدید امریکا علیه ۹نفر از نزدیکان خامنه ای، از جمله رئیس دفتر وی، یکی از پسران وی و رئیس قوه قضائیه نشانه رویکرد قلدری امریکا در قبال امور بین الملل است…تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی – تیک تاک

در پی اعلام تحریمهای جدید روز ۱۴آبان وزارت خارجه امریکا به نقل از ۴مقام ارشد دولت که در یک جلسة توجیهی شرکت کرده بودند اعلام کرد: اقدامات امروز ما به طور مشخص اول و قبل از هر کس ابراهیم رئیسی را هدف قرار میدهد. وی رئیس قوه قضاییه ایران است... رئیسی پیش از انتصابش به این مقام دست اندرکار سرکوب وحشیانه در سال ۸۸ بود.

وی در زمانی که معاون دادستان کل تهران بود در به اصطلاح کمیسیون مرگ شرکت داشت که دستور قتلهای فراقضایی هزاران نفر – تکرار میکنم، هزاران نفر – از زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸(قتل‌عام۶۷) را داد. نظارت رئیسی بر قوه قضایی در ایران کارنامه نقضهای وحشیانه حقوق بشر این کشور را استمرار می بخشد.

مقام ارشد وزارت خارجة امریکا با اشاره به پاسدار حسین شریعتمداری که خواستار تسخیر سفارت امریکا در بغداد شده بود، افزود:‌ «همین چند روز پیش، یکی از نمایندگان رهبر عالی بطور مستقیم به شبه نظامیان منطقه ای مورد حمایت ایران فراخوان داد که سفارتهای کشورهای غربی را تسخیر کنند.

بزرگترین حامی دولتی تروریسم


تا زمانی که رژیم ایران همچنان بزرگترین حامی دولتی تروریسم در دنیا باشد، تا زمانی که آنها به تشویق خشونت علیه منافع آمریکا در خارج کشور ادامه دهند، ایالات متحده از طریق وزارت خزانه داری و سایر عناصر دولتمان همه منابع درآمد که به ایران میرود و به دفتر رهبر عالی سرازیر میشود را مختل خواهد کرد».تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی – تیک تاک

از سوی دیگر دو تن از سناتورهای ارشد سنای امریکا تام کاتن و تد کروز، طرحی را به سنای آمریکا ارائه داده اند که در صورت تصویب، تحریم هایی را علیه دولت های خارجی که شهروندان آمریکایی را گروگان بگیرند، اجرایی می کند. این دو سناتور از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند که مقام های رسمی دولت های خارجی را برای گروگان گرفتن شهروندان آمریکایی پاسخگو و مسئول بداند و آنها و خانواده شان را از دریافت ویزای ورود به آمریکا محروم کند.

سناتور کاتن درباره این طرح گفت: «اگر شما در آدم ربایی آمریکایی ها دست دارید، نباید بتوانید فرزندان تان را برای تحصیل در دانشگاه های آمریکایی یا تعطیلات پرخرج به ایالات متحده بفرستید. لایحه ما با مسدود کردن دارایی ها و ممنوع کردن مسافرت کسانی که آمریکایی ها را گروگان بگیرند، آنها را مجازات می کند.» سناتور کروز نیز گفت: «رژیم های بی رحم و گروه های تروریست در سراسر جهان به امید امتیازگیری از ایالات متحده، آمریکاییان را دستگیر کرده و از آنها به عنوان گروگان استفاده می کنند. ما نباید این امید را به آنها بدهیم.»

گفتگوی سیاسی


این گزارش رو شنیدیم، این بار هم دولت آمریکا اقدام به تحریمها و لیست‌گذاری‌ از حلقة نزدیک به خامنه ای ولی فقیه ارتجاع کرد. معنی و پیام این لیست‌گذاری چیه؟ این لیست‌گذاری چه آثار و پیامدهایی برای رژیم داره و واکنشهایی که رژیم تا به حال نشون داده، بیانگر چیه؟ اینها سؤالاتی است که در گفتگوی امروز با علیرضا معدنچی در میان می‌گذاریم.

س واکنش رژیم در برابر تحریمهای جدید امریکا این بار حاکی از نگرانی و هراس بود؛ چون بر خلاف نیامدند مسخره کنند یا بگویند که اینها بی‌‌تأثیر است و از این قبیل... بخصوص بعضی از کسانی که این بار لیست گذاری شدند، قبلاً هم تحریم شده بودند؛ مثلاً سپاه پاسداران؛ بنابراین تحریمهای جدید چه اثر و نتیجه‌یی دارد؟


ج: بله ممکن است وجه اقتصادی در این تحریم جدید مثل تحریمهای قبلی برجسته نباشد، یا به قول شما بعضی از اینها از قبل توسط امریکا تحریم شده باشند. اما ترکیبی که اعام شده، شایان توجه است که بالاترین مقامها و سرکردگان رژیم ولایت فقیه و درباریان و نزدیکان خامنه ای را همراه با تمامیت ستاد کل نیروهای مسلح رژیم در لیست سیاه تحریمها قرار داده.تحریمهای جدید و تنگتر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی – تیک تاک

وزیر خزانه داری امریکا در توضیح پیرامون آن گفته:‌ « این اشخاص به طیف گسترده ای از رفتارهای بی ثبات کننده رژیم مرتبط هستند از جمله بمبگذاری در مقر نیروهای تفنگدار دریایی آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ و بمبگذاری در آمیا در آرژانتین در سال ۱۹۹۴ و همچنین شکنجه، کشتارهای فراقضایی و سرکوب غیر نظامیان. این اقدام توانایی ولی فقیه برای به اجرا گذاشتن دستور کار تروریسم و سرکوب خود را بیشتر محدود میکند.».

یعنی در آن بر دو ویژگی اصلی رژیم یعنی سرکوب در داخل علیه مردم ایران و صدور ترویسم در خارج دست گذاشته اند. با این رویکرد و پیام که این هر دو از شخص ولی فقیه و بیت‌العنکبوت او سرچشمه می‌گیرد؛ و این چیزی فراتر از تغییر رفتار است. معنی سیاسی آن اولاً این است که انزوای بین‌المللی تشدید می‌شود. ثانیاً‌، در برابر اقداماتی که رژیم می‌کند، سیاست و رویکرد قاطعیت است

ثالیاً ‌انگشت گذاشتن بر تحریم رئیسی جلاد به عنوان عامل اصلی نقض حقوق بشر و مشخصاً قتل‌عام۶۷، برای رژیم که سالها تلاش کرده بود این موضوع را مسکوت بگذارد و به فراموشی بسپارد، سرمایه‌گذاریهای رژیم در این زمینه را به باد می‌دهد.
از اینه که بگذریم، به رغم دجالگریها همة این افراد در امریکا اموال و املاک دارند و فرزندانشان اکثراً در امریکا هستند و هم معضل جدی برای آنها و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند.

س: شما به عنوان یکی از موارد اهمیت این لیست گذاری اخیر به تحریم اخوند رئیسی رئیس قضاییه خامنه‌ای و نقشش در قتل‌عام ۶۷ تاکید کردرد، این که خب شناخته شده بود و حرف جدیدی نیست؛ اهمیتش چیه؟


ج: وقتی این موضوع در بیانیة خزانه‌داری مطرح می‌شود و بخصوص وقتی که ۴مقام ارشد وزارت خارجه می‌آیند و در مورد آن توضیح می‌دهند و آن را به عنوان یک جرم و یک جنایت برجسته می‌کنند، این خیلی اهمیت دارد و نشانة دیگری از پیشروی و پیروزی جنبش دادخواهی است که از اولین ماه پس از قتل عام مجاهدین و رهبر مقاومت آن را وجهة همت خود قرار دادند و در یک خیز دیگر خواهر مریم در سال۹۵ پرچم آن را برافراشته کردند.

در این جنبش، موضوع قتل‌عام ۳۰هزار زندانی سیاسی در دنیا مطرح شد و بین‌المللی شد و در گزارش دبیرکل ملل متحد و این که عاملان و آمران این جنایت بزرگ قرن هنوز مصدر مهمترین مقامات در دستگاه قضایی هستند و از مجازات مصون هستند در گزارش گزارشگر ویژة ملل متحد مطرح شد.

س: در گزارشی که دیدیم اشاره شده بود که ۴مقام ارشد وزارت خارجة امریکا آمده‌اند و دربارة این لیست‌گذاری جلسة توجیهی برای خبرنگاران گذاشته‌اند و وجوه مختلف آن را توضیح داده‌اند؛ به نظر می‌رسد که این شیوة جدیدی است که وزارت خارجه به کار گرفته؛ معنی هدف این اقدام چیه؟


ج: این ترکیب اهمیت قضیه را نشان می‌دهد و ورود وزارت خارجه اهیمت سیاسی موضوع را نشان می دهد. در اظهارات این ۴مقام به موضوع عراق و دخالتهای رژیم در عراق و همچنین اقدامات تروریستی رژیم علیه کشورهای منطقه هم وارد شده و توضیح داده‌اند؛‌ ار جمله: فعالیتهای ایران تماما نشان داده است که آنها به قانون در عراق کاملا بی توجهی میکنند. آنها به حقوق شهروندان عراق بی احترامی میکنند. و ما شاهد این بودیم که این به هزینه جان عراقیان صورت میگیرد.گفتگوی سیاسی

ما به ارائه حمایت و مساعدت به دولت عراق و نشان دادن حمایت مان از مردم عراق ادامه میدهیم. مردمی که الان نگرانی خودشان از دخالت ایران را ابراز میکنند. مقام ارشد دولت شماره سه: ... از ماه مه، زمانی که ایران کارزار تجاوزات دریایی و سایر حملات خود را آغاز کرد که آخرین آن در ۱۴ سپتامبر به ابقیق بود، این واضح است که ایران در یک وضعیت تجاوزات بر اثر بیم و هراس است چرا که تحریمهای ما ایران را مجبور به تصمیم گیریهای خیلی سختی میکند.

من فکر میکنم که در تاریخ با آنها به این ترتیب که ما با آنها مقابله میکنیم، مقابله نشده است و آنها این را دوست ندارند. آنها به این عادت ندارند که جواب «نه» بشنوند. ولی فشار اقتصادی ما و انزوای دیپلماتیک و همچنین آرایش نیرویی قویتر ما در منطقه در برابر بسیاری حملات بازدارندگی ایجاد کرده است و از آنها جلوگیری کرده. حملاتی که این رژیم طی شش ماه گذشته طراحی کرده بود.

و ما همچنین خرسند هستیم که کشورهای دیگر مشغول کار با عربستان سعودی هستند تا سامانه های دفاع هوایی آنها را ارتقاء دهند و برخی از شکافها در پدافند هوایی آنها را ببندند. بنابراین این کار ادامه خواهد یافت. ما کماکان نقشی برای شورای امنیت ملل متحد در این مسأله می بینیم که در واکنش به حملات ۱۴ سپتامبر که نقض فاحش منشور ملل متحد است، ایفا کند.

عزمی برای مقابله با تهدید رژیم


عزمی برای مقابله با تهدید ایران وجود دارد. در واقع، ما همین عزم را تنها یک هفته پیش مشاهده کردیم در زمانی که به منطقه رسیدیم یعنی بزرگترین مجموعه تحریمهای مشترک اعمال شده توسط همه کشورهای شورای همکاری خلیج به همراه آمریکا علیه ۲۱ نهاد و فرد مرتبط به بسیج، این تهدید ایران یک تهدید مستمر است. فقط برای اسرائیل نیست برای کشورهای خلیج هم هست و همچنین برای آمریکا. و ما مصمم هستیم که با همه توان با آن مقابله کنیم. ..

مقام ارشد دو: من موضوع را کمی بازتر میکنم، فکر میکنم هر کسی تنها باید مطالب رسانه های داخلی – عراق- را ببیند و با کسانی که خشونتها علیه مردم عراق را پیگیری میکنند صحبت کند تا به این نتیجه برسد که در واقع عمده این خشونتها و اکثر این خشونتها توسط نیروهای امنیتی عراقی صورت نمیگیرد.

این بیانگر تعادل قوای جدیدی در عراق است که محصول قیام مردم عراق است و مردم عراق حرف اصلی خود را با شعای ایران بره بره و خلع ید از رژیم و اشغال کشورشان اعلام کرده‌اند.

رسوایی جدید سایبری رژیم


جالب است که در مقابل برگة اخراج که حکم مردم عهراق است اینها هم از قول وزارت خارجه فرانسه پیام توییتری جعل کردند و با نقل قول جعلی از رئیس دفتر ریاست جمهوری فرانسه نوشتند که : است مجاهدین خلق بزودی از فرانسه اخراج میشوند ! کاخ الیزه صبح روز ۱۴آبان این مطالب را تکذیب کرد و اعلام نمود این حساب توئیتری متعلق به آقای الکسیس کوهلر نیست و او حساب توئیتری ندارد.گفتگوی سیاسی

خبرگزاری فرانسه در این رابطه نوشت توئیت های حساب @Alexis_Kohler_ چنین تفسیر شده اند که گوییا موضع الیزه را، توسط دبیرکل آن منعکس می کنند. الیزه که از سوی خبرگزاری فرانسه مورد سؤال قرار گرفت، تکذیب کرد:‌ « این حساب توئیتری (او) نیست. از سوی دیگر او حساب توئیتر ندارد».

لوموند در ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد ۹۸) در این باره به نقل از متخصصان اطلاعات فضای مجازی نوشت : « [رژیم] ایران از دو سال پیش سرمایه گذاری هنگفتی در عملیات راهزنی سایبری و پخش اطلاعات گمراه کننده انجام داده است...یکی از تکنیکها عبارت است از جعل حساب یک مقام خارجی برای پخش اخبار و اطلاعاتی به سود [رژیم] ایران...

پروفایل کنسول فرانسه می تواند به ساختار بزرگ تری وابسته باشد که شامل صدها حساب مجعول است.»لوموند می‌افزاید : «حسابهای جعلی مرتبط با [رژیم] ایران ... به اشتباه انداختن بازیگران صحنه سیاسی و رسانه ها و به طور کلی اجرای یک استراتژی هدفمند تر گسترش نفوذ» را دنبال می‌کنند.

مطالب مرتبط

تحولات اخیر در عراق و تحریمهای جدید و خودزنی در گام چهارم – تیک تاک

استیون منوچین: وزارت خزانه‌داری آمریکا مقام‌های غیرمنتخب اطراف خامنه‌ای را هدف قرار داد

لطفا به اشتراک بگذارید: