باخت باخت پروژه باج‌خواهانه کاهش تعهدات در گام چهارم – تیک تاک

تیک تاک – باخت باخت پروژه باج‌خواهانه کاهش تعهدات در گام چهارم

گزارش و گفتگو با رضا هفت برادران

همانطور که در جریان هستید رژیم آخوندی به منظور شل کردن طناب تحریمها از گلویش اقدام به خود زنی نقض برجام کرد و پروژه یی را تحت عنوان «کاهش تعهدات هسته‌ای» از اردیبهشت امسال شروع کرده تا اروپا را مجبور به شل کردن طناب تحریمها بکنه.

گام چهارم این پروژه را روز چهارشنبه این هفته آخوند روحانی اعلام کرد. اما به رغم تاکیدات روحانی و ظریف که قصد خروج از برجام ندارند و این اقدام بازگشت پذیر و در چارچوب برجام است، این اقدام به صورت بحرانی از درون و بیرون رژیم بر سر نظام آوار شد. گزارشی را در این مورد ببینیم:

خبر و نظر:باخت باخت پروژه باج‌خواهانه کاهش تعهدات در گام چهارم – تیک تاک


واکنشهای جهانی به اعلام کاهش گام چهارم تعهدات هسته‌یی سریع و تند بود. کیهان خامنه‌ای نوشت: « سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اعلام ایران برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در اظهارنظری گستاخانه گفت که اعلام ایران برای افزایش غنی‌سازی گامی بزرگ در مسیری‌اشتباه است. ».وی همچنین مدعی شد که ایران از طریق غنی‌سازی اورانیوم، به اخاذی می‌پردازد.

واشنگتن به سیاست فشار حداکثری علیه رژیم ایران ادامه خواهد داد». کیهان در ادامه اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا علیه رژیم را «گستاخانه» خواند و به نقل از او نوشت: رژیم « به پایبندی به توافق برگردد». کیهان خامنه‌ای سپس موضع گیری وزارت خارجه فرانسه را انعکاس داد که رژیم را «متهم به نقض توافق هسته‌یی» کرده و درادامه اظهارات رئیس جمهور فرانسه را منعکس کرده که اقدام رژیم را «خروج از برجام» توصیف کرده

و گفته است: «در هفته‌های آتی رژیم ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت». به نوشتة کیهان خامنه‌ای در بیانیه وزارت خارجة انگلستان هم آمده است:« اقدامات اخیر رژیم ایران به وضوح تخطی از توافق هسته‌ای و خطری برای امنیت ملی ما محسوب می‌شوند. لازم است ایران به تعهداتی که پذیرفته پایبند باشد و فوراً به پایبندی کامل [به برجام] بازگردد».

تولید بمب اتمی


روز شانزدهم آبان نیویورک تایمز نوشت: وزیرخارجه مایک پمپئو روز پنجشنبه گفت که ایران بسمتی حرکت می‌کند که بتواند در زمانی کوتاه یک بمب اتمی تولید کند و اقدامات تهران برای گسترش برنامه اتمی‌اش را “اخاذی” خواند که باید موجب گردد “تمامی کشورها” فشارشان را افزایش دهند. باخت باخت پروژه باج‌خواهانه کاهش تعهدات در گام چهارم – تیک تاک

پمپئو روز پنجشنبه در بیانیه‌ای که توسط وزارتخارجه منتشر شد گفت که اقدامات رژیم ایران “اخاذی اتمی” است که بمنظور مرعوب کردن جهان به قبول حمایتش از شورش‌ها و تروریسم خشونت‌بار است». نیویورک تایمز افزود: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای متوقف کردن تکثیر اتمی کار می‌کند روز پنجشنبه جلسه‌ای در وین در پشت درب‌های بسته حول موضوع ایران داشت».

جامعة جهانی به اقدام رژیم در ایجاد محدودیت برای یک کارشناس آژانس هم فوری بود. رویتر گزارش داد: اتحادیه اروپا و آمریکا روز پنجشنبه نسبت به بازداشت بازرس دیدبان اتمی سازمان ملل در هفته گذشته ابراز نگرانی کردند و سفیر آمریکا در این آژانس اینکار ایران را یک تحریک ظالمانه نامید که باید عواقب داشته باشد.

-اتحادیه اروپا گفت از آنچه اتفاق افتاده عمیقا نگران است و طی اطلاعیه یی از ایران خواست مطمئن شود در آینده چنین مواردی اتفاق نیفتد
-کورنل فروتا(Cornel Feruta) رییس موقت این آژانس روز پنجشنبه از هیات حکام این آژانس خواست این موضوع را بررسی کنند و همچنین به شکست ایران در پاسخ متقاعد کننده به موردی که ردهایی از اورانیوم در یک سایت در تهران دیده شده بپردازند. آسوشیتدپرس روز ۱۶آبان به نقل از دیده بان هسته‌یی سازمان ملل نوشت« با ادعاهای رژیم ایران در مورد بازرس آژانس موافق نیست».

خودزنی رژیم


خود زنی رژیم در نقض برجام، از سوی محافل هر دو باند حاکم هم رد شد و بحران درونی رژیم را تشدید کرد. کیهان خامنه ای در مقاله خود با عنوان « گام چهارم هم میلی‌متری بود خروج از برجام تنها پاسخ به بدعهدی غرب »نوشت:« واعظی، رئیس‌دفتر روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به پایان اقدامات فنی در کاهش تعهدات برجامی، ممکن است به پیش از برجام باز گردیم؟،باخت باخت پروژه باج‌خواهانه کاهش تعهدات در گام چهارم – تیک تاک

اظهار داشت «خیر. فعلا که برجام سر جای خود قرار دارد و خیلی مانده به خروج ازبرجام برسیم». کیهان افزود: « این قبیل اظهارات تأمل برانگیز این پالس را به طرف مقابل می‌دهد که دولت در پی «اجرای برجام به هر قیمت است». بر همین اساس طرف مقابل کوچکترین اقدامی در راستای تعهدات خود انجام نخواهد داد».

روز ۱۶آبان همزمان قاسم محبعلی یک مقام سابق وزارت خارجه رژیم همسو با باند روحانی با نگرانی گفت:« اظهارات مکرون نشان می‌دهد که پاریس دیگر به انجام گفتگو میان تهران و واشنگتن امیدوار نیست» وی افزود:« تهران تلاش داشت تا زمینه حفظ برجام را از طریق مذاکره ایجاد نماید اما آن‌چه تا کنون شاهد بوده‌ایم، این اتفاق رخ نداده و بعید به نظر می‌رسد که پس از گام چهارم نیز این اتفاق رخ دهد»

این کار شناس حکومتی با ابراز نگرانی از اینکه شرایط در سوریه، یمن، لبنان و عراق علیه رژیم در حال تغییر است نتیجه گرفت:« تهران باید با عربستان سعودی و دیگر کشورهای (منطقه) باید وارد گفتگویی جدی شود و وضعیت فشار حداکثری را تغییر شکل بدهد. از یک سو، ایران باید سیاست های خود را تعدیل کند».

گفتگوی سیاسی


گزارش را دیدیم، برخی از واکنش‌ها به اقدام رژیم را هم دیدیم الان سوال اینه که آیا واکنشها در همین حد بوده؟ اهمیت این واکنشها چیه و بالاخره رژیم چه دستاوردی از این اقدامش داشت. این ها موضوع گفتگوی امروز ما با رضا هفت برادران است:

س: واکنشها در قبال گام چهارم چه ابعادی داشت و چه نکات مهمی در برداشت.


ج: شورای حکام برای رسیدگی به سه موضوع جلسه اضطراری تشکیل داد . یکی غنی سازی اورانیوم در فردو که نقض برجام است. دوم موضوع دستگیری و اخراج یکی از بازرسان آژانس موقع بازدید از سایت نطنز و سومین دلیل هم بررسی موضوع آثار اورانیوم کشوف شده در دلقوز آیاد در حومة تهران. گفتگوی سیاسی

صرف تشکیل جلسه اضطراری از اهمیت و عمق واکنش جامعه جهانی به این اقدام رژیم خبر می ده. هر چند انتظار می رفت در همان جلسه اول آژانس پرونده رژیم را تعیین تکلیف می کرد و آنرا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع می داد، چون رژیم از نظر آژانس سه مورد رد نقض مرز سرخ داشته. یکی انجام غنی سازی در فردو. طبق برجام فردو فقط برای کارهای تحقیقاتی است.

و رژیم اجازه این کارها را نداشته. بعد هم غنی سازی چهار و نیم درصدی نقض توافق برجام است. رژیم حداکثر اجازه غنی سازی سه و شصت هفت صدم درصد را داره. راه اندازی ۹۵۰۰ است که نقض برجام است. و سومین مورد هم استفاده از ماشینهای پیشرفته است که آنهم هم نقض برجام است. اهمیت این جلسه این است که در صورتی که آژانس نظر بدهد که این اقدام رژیم بر خلاف ادعای خودش نقض برجام حساب می شود، به معنی ارجاع پرونده رژیم به شورای امنیت خواهد بود.

آژانس دیروز و امروز پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد. در این جلسه کورنل فروتا(Cornel Feruta) رییس موقت آژانس از هیات حکام آژانس خواست این موضوع را بررسی کنند و همچنین به شکست ایران در پاسخ متقاعد کننده به موردی که ردهایی از اورانیوم در یک سایت در تهران دیده شده بپردازند.

نکته مهم اینه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلستان بالاتفاق این اقدام را «نقض برجام» و «خروج از برجام» دانسته اند وزیر خارجه آمریکا هم اقدام رژیم را نقض برجام و «اخاذی» دانست و از تمامی کشورها خواست که فشارشان را افزایش دهند. در یک کلام واکنش جامعه جهانی به این اقدام رژیم تند بود و جالبه که واکنش در درون رژیم هم چندان موافق با این اقدام نبود.

س: چرا نبود؟ چون دلواپسان که از مدتها قبل می خواستند دولت اقدام قاطعی انجام بدهد. با این سه نقض مرز سرخ که اشاره کردید دیگه نباید مشکلی داشته باشند. از طرف دیگه هم باندهای روحانی که در این زمینه با دولت روحانی مشکلی نداشته اند.


ج: واکنش ها درست برعکس بود. در باند دلواپسان، پاسدار شریعتمداری با اشاره به اظهارت روحانی موقع اعلام گام چهارم که گفته بود ««مقاومت زمینه را برای مذاکره می‌سازد و مذاکره از مقاومت بهره‌برداری می‌کند و اینها با هم منافاتی ندارند»! حمله کم سابقه‌یی را علیه او انجام داد و از جمله نوشت:« کاش روحانی یک‌بار -فقط یک بار برای همیشه- گفتگوی سیاسی

برای مردم و افکار عمومی توضیح می‌دادند که مذاکره با آمریکا غیر از تسلیم در برابر باج‌خواهی آنها چه معنی و مفهوم دیگری دارد؟! آمریکا پیشاپیش«سقف» مذاکره مورد نظر خود را مشخص کرده و با صراحت -و نه به تلویح یا در پرده- اعلام کرده است که منظور از مذاکره با مقامات کشورمان، وادار کردن ایران به توقف صنایع موشکی، جلوگیری از حضور ایران در منطقه و توقف حمایت از نیروهای مقاومت است...

آیا ایشان‌، منظور و مقصود آمریکا از مذاکره را نمی‌دانند؟! پاسخ این سؤال به یقین منفی است و نمی‌توان پذیرفت که روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور از این گزاره که بارها به صراحت و به طور رسمی از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده است، بی‌خبر باشند!».

در همین گزارش که شما پخش کردید هم به نقل از کیهان آمده بود تا وقتی رویکرد دولت حفظ برجام هست این اقدامات از طرف اروپا جدی گرفته نمی شود و« این قبیل اظهارات تأمل برانگیز این پالس را به طرف مقابل می‌دهد که دولت در پی «اجرای برجام به هر قیمت است». بر همین اساس طرف مقابل کوچکترین اقدامی در راستای تعهدات خود انجام نخواهد داد».

نقض برجام


در سمت باند خود روحانی هم واکنش ها بر عکس تایید آمیز نیست. یک عده به روحانی هشدار داده اند که این اقدامات نقض برجام است. و ممکن است اروپا را از نظام دور کرده و به آمریکا نزدیک کند و نظام در انزوای بیشتری قرار گیرد.
برخی هم به روحانی خرده گرفته اند که وقتی می داند از اروپا برای شل کردن طناب تحریمها از گلوی نظام کاری بر نمی آید چرا مستقیم به فکر باز کردن راه مذاکره با آمریکا نیست. گفتگوی سیاسی

مثلا سایت حکومتی انتخاب به نقل از یک کارشناس همسو با روحانی روز ۱۷آبان نوشته است« مجموعه اقداماتی که اروپا در چند ماه گذشته انجام داده بار دیگر نشان داده که اراده لازم را برای انجام توافق ندارد بنابراین تلاش می‌کند امریکا را وارد صحنه کند. به نظر می‌رسد هر چه جلوتر می‌رویم با برداشتن گام‌های بیشتر از سوی ایران، نیاز اروپا به همراه کردن امریکا با خودش بیشتر می‌شود؛

یعنی دوباره به فضایی نزدیک می‌شویم که گره مسأله هسته‌ای بایستی در روابط بین ایران وامریکا گشوده شود». این کارشناس حکومتی تلویحا به دولت روحانی گوشزد کرده که اروپا اهل نزدیک شدن به رژیم نیست. یعنی اینکه باج به رژیم نخواهد داد و برعکس این ما هستیم که باید از طریق اروپا راهمان را به سوی آمریکا باز کنیم.

ملاحظه می کنید که این دوسته اظهار نظر کاملا مغایر با هم از سوی دو باند حاکم هر کدام از زاویه‌یی به بن‌بست نظام اذعان می کنند. و اینکه این اقدام یعنی آنچه که از روز اول مقاومت ایران به آن اسم خودزنی برای باجخواهی داد، محکوم به شکست است.

س: آیا روحانی و کلا رژیم به هدفی که می خواستند رسیدند؟ یا بهتره بگم وقتی روحانی از واکنشهای جهانی مطلع بود چرا دست به این اقدام زد؟


ج: فکر می کنم خود روحانی موقع اعلام این موضوع خیلی روشن علت را گفت. او گفت:« این گام ممکن است آنها سر و صدا کنند و بگویند آقا چی چرا چرا رفتید در فردو می خواهید این کار را بکنید همه اینها را ما می‌دانیم حساسیت آنها را می دانیم حساسیت آنها را نسبت به فردو می‌دانیم نسبت به این سانتریفیوژها می‌دانیم اما در عین حال هر وقت آنها به تعهداتشان عمل کردند ما دو مرتبه این گاز را قطع می‌کنیم... ما امروز به ناچار گام چهارم را از فردا برمیداریم».

بله رژیم در نقطه‌یی است که دارد اثر خفگی اقتصادی فلج کامل می شود. برای شل کردن طناب تحریم ها می داند اگر به شرایط جامعه جهانی تن بدهد یعنی دست از تروریسم و دخالت در منطقه و موشکی بردارد این به معنی آغاز پایانش است. یعنی در مسیری وارد می شود که سرنگونی انتظارش را می کشد. در نتیجه همانطور که مقاومت ایران گفت رژیم به خودزنی برای باج خواهی روی آورده.

یعنی برجام را نقض می کند و پیامد آنرا هم می داند اما می گوید نقض نمی کنم طناب تحریم را شل کنید عقب نشینی می کنم. با این کجدار و مریض بازی کردن فکر کرده می تواند باج بگیرد. که البته مسخرگی چنین فکری را پیشاپیش کارشناسان هر دو باند حاکم گوشزد کرده اند. این همان دوراهی است که رژیم با این بازی ها می خواهد به دفع الوقت بپردازد که شاید بعد از انتخابات آمریکا برایش گشایشی حاصل شود.

که بازهم کارشناسان خود رژیم گوشزد کرده اند چه ترامپ بیاید چه نیاید رابطه آمریکا با رژیم بهتر از این نخواهد شد. یعنی ته خط رژیم یا باید تسلیم و ذلت را انتخاب کند یا رودررویی با جامعه جهانی را. که خودش می داند در هر صورت سرنگونی در تقدیرش قرار دارد.

مطالب مرتبط :

بالا گرفتن وحشت از تحولات عراق و لبنان – تیک تاک

مایک پمپئو: زمان آن فرا رسیده تا تمامی کشورها باجگیری اتمی رژیم ایران را رد کرده و فشار علیه آنرا افزایش دهند

لطفا به اشتراک بگذارید: