فوران تضادهای درونی و نتایج آن – تیک تاک

تیک تاک – فوران تضادهای درونی و نتایج آن


گزارش و گفتگو با احمد گل افشار

امواج کوبنده دریای بحرانها، که از هر سو رژیم را احاطه کرده، بار دیگر به انفجار در درون رژیم انجامیده است. این انفجار امروز یکشنبه ۱۹آبان در جریان سفر روحانی به یزد و سخنرانی وی در این شهر رخ داد. نیروهای باند ولی فقیه در جریان این سخنرانی به شعار دادن علیه وی پرداختند که این شعارها واکنش روحانی و رو کردن پرونده‌های دزدی و فساد باند خامنه‌ای را به دنبال داشت. گزارشی داریم از انفجار تضادهای درونی رژیم.

خبر و نظر:فوران تضادهای درونی و نتایج آن – تیک تاک


باند خامنه‌ای سفر تبلیغاتی روحانی به یزد را به فرصتی برای حمله به وی و تحقیر او تبدیل کرد. در طول سخنرانی روحانی، گروهی از باند خامنه‌ای مرتب مشغول شعار دادن علیه وی بودند و با شعارهایی از قبیل : مرگ بر ضد ولایت فقیه و این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده و روحانی حیا کن مملکتو رها کن سخنرانی او را مختل می‌کردند.

روحانی: من چند نکتة مهم رو میخوام به عرض شما ملت بزرگ یزد برسانم. صدای شما مردم، صدای این چند نفر جوان نیست. شما شما مردم بزرگ، شما مردم مهربان شما مردم در خط انقلاب هخستید. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست. (صدای شعارها) نگذاریم خواست امریکا از حنجرة عده‌یی معدود بلند شود. گر چه آن عده خیلی کم و معدود در کشورند، اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام دعوت می‌کنیم، به وحدت دعوت می‌کنیم به پیامبر رحمت دعوت می‌کنیم».

روحانی در پاسخ به شعارهایی مانند «روحانی حیا کن مملکتو رها کن» شروع به فاشگویی در مورد دزدیهای میلیارد دلاری کرد و این که چرا قوة قضاییه فقط به دزدیهای میلیارد تومانی دار و دستة او می‌پردازد؟
همه مردم همه جناحها خواستار مبارزه با فساد به‌صورت شفاف هستند من در اینجا اعلام می‌کنم و از قوه قضاییه می‌خواهم حالا که با فساد های میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح بدهد

پول نفت


این‌که هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که دو میلیارد و ۷۰۰میلیون پول این مردم را خورد و او را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند و الآن در زندان است این پول کجا رفت چه کسانی مسئول هستند چرا اونهایی که در این پرونده نقش داشته‌اند برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟ من از همه مسئولان می‌خواهم این دو میلیارد و ۷۰۰میلیون را برای مردم شفاف کنند این پول نفت بوده این پول خزانه بوده این پول بیت‌المال بودهفوران تضادهای درونی و نتایج آن – تیک تاک

روحانی در ادامة فاشگوییهای خود به چند فقره از دزدیهای میلیارد دلاری دیگر اشاره کرد و افزود:‌ من از همه مسئولان و ارگانها می‌خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت که این پول را از حلقوم آمریکا در آورد و دست روی دست گذاشت و چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی کند و تا امروز خبری نشده است

ما می‌خواهیم پرونده ۲میلیارد دلاری برای مردم روشن شود امروز اگر روز مبارزه با فساد هست فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح بدهید تا مردم خوشحال شوند تا مردم بدانند عزم امروز ما جزم است. من از مسئولان می خواهم پرونده ۹۴۷ میلیون دلار برای مردم توضیح بدهند و آنهایی که در این زمینه مسئول هستند یک نهاد ۹۴۷میلیون دلار گرفته و حساب پس نداده باید حسابرسی شود و حساب را پس دهد.

من از آن نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند از دستگاهها می خواهم برای مردم توضیح بدهند و در همه این زمینه‌ها وزیر نفت را مسئول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهند، رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد ، دستگاههای نظارتی را مسئول می‌کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند، به وزیر نفت می‌گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح بدهند.

اطرافیان خامنه‌ای


روحانی در حالی که آشکارا آدرس اطرافیان خامنه‌ای را می‌داد و از آنها به عنوان دانه‌درشتها یاد می‌کرد، گفت: مردم عزیز یزد فساد دانه درشت ها کجاست؟ چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ این‌که چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ کردند و سر و صدا کردن سر مردم کلاه نمی‌رود باید مردم بدانند پولی که از جیب بیت‌المال رفته است چگونه رفته است؟ به کجا رفته است؟فوران تضادهای درونی و نتایج آن – تیک تاک

چه کسانی مسئول بودند، قضات شریف ما نترسند دادستانهای شریف ما نترسند به این جناح و آن جناح نگاه نکنند این پول‌هایی که من امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح بدهند والا مورد به مورد من به‌ مناسبت در استانهای مختلف این رقمها را اعلام می‌کنم. جنگی که در روز یکشنبه ۱۹آبان تنها شاهد نوک کوه یخ آن بودیم، پشت پرده با شدت تمام جریان دارد.

رسالت (۱۹آبان) طی مقاله‌یی با عنوان «دولت و سفرهای بی‌سوغات» سفرهای استانی روحانی را به عنوان نمایشی و تبلیغاتی تخطئه کرد و نوشت« سفرهای استانی تنها جنبه نمایشی دارد تا آنکه دردی از مردم دوا کند. چرا که مسئولین تا زمانی که در آن استان قرار دارند به صدای مردم گوش می‌دهند اما هنگامی که به پایتخت بازمی‌گردند گویا خبری از جیغ و هورای مردم نیست و آنها را به حال خود می‌گذارند.».

کیهان خامنه‌ای (۱۹آبان) نیز دولت روحانی را به خاطر چشم دوختن به حمایت خارجی به باد حمله گرفت و نوشت: «یکی از نقاط ضعف جدی دولت روحانی گره‌زدن معیشت مردم به اموری است که از اختیار کشور خارج است. این رویکرد غلط پیش از این در توافق هسته‌ای در پیش گرفته شد و اکنون نیز بدون توجه به تجربه عبرت‌آموز برجام، عینا در مسئله FATF در حال تکرار است... به عبارت دیگر، دیروز مردم را با هویج برجام فریب دادند، و امروز از چماق FATF می‌ترسانند».

گفتگوی سیاسی


در گزارشی که پخش شد، دیدیم که چطور جنگ و دعواهای درونی یک بار دیگر فوران کرد و این بار در یزد و در جریان سخنرانی آخوند روحانی، شدت و حدت بحران درونی رژیم را در انظار عمومی به‌نمایش گذاشت. ما هم گفتگوی امروز خودمون با احمد گل‌افشار را به‌همین موضوع یعنی جنگ و جدال باندهای درون رژیم اختصاص دادیم و می‌‌خواهیم ببینیم این درگیریها چه ابعادی دارد و چرا دوباره این چنین اوج گرفته و چه پیامدها و نتایجی خواهد داشت؟ با ما در این گفتگو همراه باشید.

س: می‌خواستم شما ابتدا بفرمایید که امروز در سخنرانی روحانی در یزد چه گذشت؟ اینهایی که شعار دادند چه کسانی بودند؟ و چه شعارهایی دادند؟


ج: سفرهای استانی روحانی جنبه نمایشی و تبلیغاتی داره و روحانی طبق معمول به‌منطور دروغ درمانی به‌این سفر رفته بود و هر چه به‌موعد نمایش انتخاباتی نزدیک می‌شیم این جنبه تبلیغات باندی هم پررنگتر می‌شه. در خبرها و گزارشهایی که از داخل داشتیم، باند روحانی با صرف هزینه‌های زیاد از روستاهای اطراف یزد، با اتوبوس جمعیتی را آورده بودند یا کارمندان و دانش‌آموزان را مجبور به‌شرکت در حضور در این اجتماع و استقبال از روحانی کرده بودند.

طبعاً باند رقیب هم جلوش می‌پیچد و سعی می‌کند بساط او را به‌هم بزند و افتضاحات رژیم و بحرانهای گریبانگیر حکومت را تماماً به‌گردن او و دولتش بیندازد. به‌این جهت است که شاهد بودیم باند خامنه‌ای لشکر کشی کرده بود و شعار می‌دادند این همه لشکر آمده.... یا شعار می‌دادند: «روحانی حیا کن مملکتو رها کن» و امثالهم... این شعارها البته نسبت به‌شعارهایی که در نمایش راهپیمایی رژیم در روز ۱۳آبان در مشهد و قم سر دادند، خیلی ملایم و مدره بود. گفتگوی سیاسی

در نمایش ۱۳آبان، دستجات وابسته به‌باند خامنه‌ای شعارها جنبة تهدید به‌حذف فیزیکی هم داشت؛ از قبیل « «ای مدعی بهشت برجام، استخر فرح تو را سرانجام». روحانی در واکنش به‌این شعارها و اقدام به‌باند خامنه‌ای برای به‌هم زدن نمایش تبلیغاتی‌اش، یک اقدام متقابل و یک مقابله به‌مثل کرد، به‌این معنا که او هم نمایش مبارزه با فساد را که خامنه‌ای شروع کرده، مفتضح کرد و پته‌اش را روی آب انداخت.

نمایش مبارزه با فساد که کارگردان آن رئیسی جلاد و قوة قضاییه است، هدف اولش این است که به‌خیال خودشان آبی روی آتش خشم مردم بریزند که فریادشان از این همه غارت و دزدی بلند است و هم باند رقیب را با این حربه قلع و قمع کنند. اما روحانی صراحتاً آن را تبلیغاتی خواند و در حالی که تلویحاً به‌برادر خود که دادگاهی و زندانی شده، اشاره می‌کرد

گفت: «چند نفر را بردید به‌دادگاه و تبلیغاتی کار کردید چرا به‌دانه درشتها رسیدگی نمی کنید؟... با چند تا دادگاه نمی توان سر مردم کلاه گذاشت». این حرف در راستای همان حرف اردیبهشت ۹۶ است که روحانی موضوع ۳۸سال اعدام و زندان را مطرح کرد و به‌دنبال آن بحرانی سر باز کرد که نتیجه‌اش به‌هم خوردن بساط مهندسی ولی فقیه بود که می‌خواست رئیسی را روی کار بیاورد.

س: در حالی که روحانی می‌داند که روی دایره ریختن این افتضاحات و فاشگوییها در مورد دزدی و فساد رایج در رژیم، دودش به‌چشم خود رژیم می‌رود و همه‌شان هم می‌گویند که این تیشه به‌ریشه نظام است؛‌ چرا باز هم دست به‌این اقدامات علیه همدیگر می‌زنند؟


ج: چرا خوب می‌دانند، ولی دست خودشان نیست و شدت و حدت بحرانها و در رأس همه بحران اجتماعی و فضای انفجاری جامعه، این جنگ و جدال را به‌آنها تحمیل می‌کند. توضیحش خیلی ساده است؛‌ خامنه‌ای برای نمایش مبارزه با به‌قول خودش اژدهای هفت سر فساد و برای در بردن خودش که همه می‌دانند رئیس دزدها خود اوست، می‌آید و نمایش مبارزه با فساد راه می‌اندازد و برای اهدافی که گفتیم، پرونده‌های دزدی برادر روحانی را روی میز می‌برد و او را محاکمه و زندانی می‌کند.گفتگوی سیاسی

واکنش روحانی در قبال آن اگر سکوت باشد، در قدم بعد سراغ خود او خواهند آمد، بنابراین می‌آید و می‌گوید چرا سراغ دانه درشتها نمی‌روید؟ بعد از سخنرانی او یکی از اعضای مجلس آخوندی به‌نام شهریاری از باند خامنه‌ای در جواب او می‌‌گوید: مگر دانه درشت‌تر از برادر رئیس جمهور هم داریم؟ البته او خود را به‌نفهمی می‌زند،

اما مردم که خوب می‌فهمند که دانه‌درشت تر از برادر روحانی و خود روحانی، مجتبی خامنه‌ای و افراد دربار او و خود خامنه‌ای و سرکردگان سپاه و آخوندهای دانه درشت امثال آخوند آملی لاریجانی و یزدی است که فراموش نکرده‌ایم چه چیزهایی علیه همدیگر گفتند و آخوند لاریجانی گفت سینة من مخزن‌الاسرار است. نگذارید همه چیز را بگویم.

عین همین حرف را روحانی هم می‌زند و چند روز پیش گفت نگذارید بگویم که چه کسانی کشور را (یعنی نظام) را به‌تعطیلی کشانده‌اند. یعنی فشار بحرانها و وحشت از انفجار اجتماعی و در جهت در بردن خودشان است که این طور افتضاحات همدیگر را برملا می‌کنند و اگر هر باند از این کوتاه بیاید، در جنگ بر سر قدرت و غارت، قافیه را به‌باند رقیب می‌بازد.

س: چرا این جنگ و دعوا یک مرتبه این طور اوج گرفته؟


ج: به‌دلیل این که علت این جنگ و دعوا که همان بحرانهای فراگیر رژیم است، اوج گرفته و بیشتر شده است. به‌طور قانونمند هر قدر بحرانها تشدید می‌شود و بالا می‌گیرد، این سرریز می‌کند به‌درون خود رژیم و جنگ و جدال درونی را تشدید می‌کند.
مثلاً خفگی اقتصادی یک واقعیت است و دولت روحانی که عهده‌دار اجراییات رژیم است زیر آن دارد دست و پا می‌زند و به‌این دلیل است که می‌بینید چطور بر سر FATF به‌جان هم افتاده‌اند.

اما یک عامل جدیدی که به‌مجموعة بحرانهای قبلی رژیم اضافه شده، قیامهای عراق و لبنان و به‌لرزه افتادن عمق استراتژیک نظام و شکاف برداشتن در یکی از ستونهای نگهدارندة رژیم، آخوندها را از جهات مختلف دچار وحشت و سرآسیمگی کرده و آنها را بیش از پیش به‌جان همدیگر انداخته‌اند.

یک عامل دیگر که به‌عواملی که گفتم ضریب می‌زند، نمایش انتخابات است. هر چه به‌موعد انتخابات که اسفند ماه آینده است نزدیکتر می‌شویم، جنگ و جدال باندهای مافیایی حاکم، شدت و حدت بیشتری پیدا می‌کند، چرا که هر نمایش انتخابات سرفصلی برای تقسیم غنائم و قدرت و غارت است.

س: آیا این جنگ و دعواها یک جور دور و تکرار نیست؟ در آستانه هر انتخاباتی اوج می‌گیرد، بعد از انتخابات هم فروکش می‌کند و دوباره همان آش و همان کاسه! به‌عبارت دیگر مشغول کردن مردم نیست؟


ج: اگر چه مواردی که سرش دعوا دارند، تا آنجا که به‌مردم برمی‌گردد نمایش و دجالگری است، مثل نمایش مبارزه با فساد و نمایش انتخابات و... اما در درون خودشان دعوا بر سر آنها بسیار جدی است و آثار و نتایج جدی هم دارد.
کمااین که در نمایش انتخابات سال۹۶ دیدیم که این دعوا چطور نقشة مهندسی شدة خامنه‌ای را به‌هم زد. گفتگوی سیاسی

مهمتر از آن دیده‌ایم که در هر نمایش انتخاباتی که به‌دلیل عدم سنخیت دیکتاتوری قرون وسطایی ولایت فقیه با این قبیل نمایشها، رژیم شکاف برمی‌دارد، چطور از آن حرکتهای اعتراضی و قیام مردم فوران می‌کند، مانند قیام ۷۸، قیام ۸۸ و قیام دی ماه ۹۶، که در هر کدام به‌نوعی فضای مساعد ایجاد کرد که آن آتش نهفته و زیرخاکستر خشم و کین مردم شعله ور شود.

کما این که در همین ماجرای امروز در یزد، فضایی ایجاد شد که در آن گروهی از مردم شامل کارگران و بیکاران و دانشجویان و سایر اقشار توانستند فریاد بزنند و مطالبات خود را مطرح کنند. شعار اینها عمدتاً دروغگو دروغگو! بود و مضمون پلاکاردهایی که در دست داشتند اعتراض به‌بیکاری و فساد و چپاول و امثالهم بود.

بنابراین، این جنگ و دعواها مانور یا نمایش برای به‌قول شما مشغول کردن مردم نیست. البته خیلی روشن است که با جنگ و دعوای باندهای مافیایی رژیم سرنگون نمی‌شود. اما مسیر سرنگونی هموار می‌شود، اعتراضات مردمی فضا پیدا می کند و اعتراضات فوران می‌کند و قیام را امکان پذیر می‌کند و در قیام این کانون‌های شورشی هستند که به‌میدان می‌آیند تا حکم خلق و حکم تاریخ را به‌مرحله اجرا بگذارند.

مطالب مرتبط :

کارنامه حقوق بشر رژیم در کانون محکومیت بین‌المللی – تیک تاک

کلید شکستهٔ روحانی و قفل برجام

لطفا به اشتراک بگذارید: