جنگ باندها با هدف حذف رقیب – تیک تاک

تیک تاک – جنگ باندها با هدف حذف رقیب


گزارش و گفتگو با علیرضا معدنچی

آخوند روحانی که صبح روز یکشنبه ۱۹ آبان در سخنرانی خود در میدان میرچخماق یزد، نمایش مبارزه با فساد خامنه‌ای را تبلیغات برای کلاه گذاشتن سر مردم توصیف کرده بود، جنگی را کلید زد که دستکم تا موعد نمایش انتخابات یعنی تا ۴ماه بعد ادامه خواهد داشت و مسیر تصاعد طی خواهد کرد. گزارشی از اولین بازتابهای باند خامنه‌ای نسبت به این اظهارات:

خبر و نظر:


حسن روحانی پس از اعلان جنگ علنی خود در میدان مرکزی یزد، در بعداز ظهر همان روز شیوة یکی به نعل و یکی به میخ در پیش گرفت و ضمن تهدید به ادامة فاشگوییهای خود، باند رقیب را به آتش‌بس در جنگ باندی دعوت کرد و از آنها خواست که لااقل به اندازة اعراب عصر جاهلیت درایت نشان دهند؟جنگ باندها با هدف حذف رقیب – تیک تاک

« بابا در زمان جاهلیت هم می‌جنگیدند با هم همدیگر را می‌کشتند ولی تو سال چهار ماه ماه حرام بود که اسلام هم آمد همان را تأیید کرد و امضا کرد چهار ماه شد ماه حرام مثل این‌که ما تو کشورمان ماه‌ حرام نداریم همش ماه حلال است از اول شروع می‌کنیم با هم جنگیدن و رقابت کردن تا انتخابات بعدی این را وصل می‌کنیم به انتخابات بعدی»

روحانی در قسمت دیگری از اظهارات خود، به رغم حملات باند رقیب بر مذاکره‌‌جویی خود تأکید کرد و گفت: ما هرجا بتوانیم از طریق مذاکره از طریق تعامل با دنیا مشکل شما را کم بکنیم یا حل بکنیم اگر نتوانستیم حل بکنیم کاهش بدهیم کم بکنیم شما بدانید من به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب شما یک ثانیه صبر نخواهم کرد با این‌که می‌دانم این کار کار سنگین و سختی هست الآن هم با دنیا در تماس هستیم در تلاشیم با کشورهای مختلف به‌طور منظم با کشورها داریم صحبت می‌کنیم دنبال راه‌حل هستیم».

آتشباری سنگین


اما اظهارات صبح روز یکشنبة روحانی آتشباری سنگین باند خامنه‌ای را به دنبال داشت. از صبح روز دوشنبه نسخة بیانیه‌یی توسط اعضای باند خامنه‌ای برای امضا گیری به چرخش در آمد که حاوی حملات سنگین به روحانی بود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، کواکبیان در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: در هفته وحدت قرار داریم و همه باید به دنبال وحدت باشیم از جمله سران سه قوه در سخنرانی ها به صورت علنی علیه هم صحبت نکنند.جنگ باندها با هدف حذف رقیب – تیک تاک

وی افزود: امروز در مجلس یک برگه ای توزیع شد که در آن اینگونه نشان داده شده بود که رهبری و رئیس جمهور در نقطه مقابل هم هستند. هیات رئیسه اجازه ندهد که سخنانی تقطیع شده از رئیس جمهور و مقام معظم رهبری در کنار هم گذاشته شود و نشان دهند که این دو ضد یکدیگر عمل می کنند. دستور دهید این موضوع پیگیری شود. علی لاریجانی که ریاست جلسة روز دوشنبه را به عهده داشت در پاسخ کواکبیان گفت که این موضوع را در هیات رئیسه بررسی می‌کند.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای نیز پر از مطالب و مقالات علیه روحانی بود. کیهان خامنه‌ای در مقاله‌یی به قلم پاسدار شریعتمداری با طعنه به روحانی که در سخنرانی خود مدعی شده بود که یک دلار از ۱۸میلیارد دلار بر باد رفته در جریان ارز ۴۲۰۰تومانی گم نخواهد شد،

می‌نویسد: « کاش رئیس‌جمهور محترم نیم‌نگاهی به اخبار مربوط به دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی می‌انداختند و نام برخی از متهمان دانه‌درشت را همراه با نسبت آنان به دولت از نظر می‌گذراندند و... بعد می‌فرمودند که در دولت ایشان حتی یک دلار هم گُم نمی‌شود!»

پرخاش روحانی


کیهان خامنه‌ای سپس با بیان این ادعا که «این روزها دستگاه قضایی با جدیت دنبال پیدا کردن دلارهایی است که ایشان مدعی است گُم نشده است!»‌ افزود: «پرخاش آقای روحانی به دستگاه قضایی ممکن است خدای نخواسته این تلقی را پیش بکشد که نگرانی جناب رئیس‌جمهور از پیدا شدن دلارها‌ست و نه گم شدن آنها !».جنگ باندها با هدف حذف رقیب – تیک تاک

روزنامة رسالت نیز در مقاله‌یی با عنوان «فرار ممنوع» اظهارات شماری از مهره‌های باند خامنه‌ای را در این مقاله ذکر کرده، از جمله: حمید رسایی از مهره‌های دلواپسان می‌گوید: آقای روحانی با گفتن «آی دزد آی دزد» نمی تواند حواس مردم را پرت کند. سلیمی نمین مهرة دیگر این باند می‌گوید: اظهارات روحانی برای تبرئه خودش است... اظهارات روحانی برای تبرئه خودش است

«واکنش نشان دادن نسبت به پیگیری قضائی وابستگان مقامات مختلف، امری است که تاحدی قابل پیش بینی بود». جالب است که برخی روزنامه‌های همسو با روحانی هم از مواضع مختلف اظهارات او در یزد را مورد انتقاد قرار داده‌اند. روزنامة حکومت جهان صنعت در مقاله‌یی با عنوان «جدال بر سر قدرت» می‌نویسد: «تجربه نشان داده که مسوولان دولتی در طول ۴۰ سال گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و کشور را به سمت بحران هدایت کرده‌اند.

از سوی دیگر جناح‌های سیاسی نیز از فساد رهایی نیافته‌اند و هر یک سهم ویژه‌ای در شکل‌گیری کانون‌های اصلی فساد بر عهده داشته‌اند.بر این اساس حرکت بر بستر توسعه نه با وجود تصمیم‌گیران کنونی کشور که با وجود افرادی ممکن می‌شود که در دامان این فسادها گرفتار نشده‌اند و اصلاح فضای کسب‌وکار و برقراری تعامل با دنیا را اهرم مناسبی برای کاهش فساد و رفع چالش‌های اقتصادی می‌یابند».

گفتگوی سیاسی


هموطنان عزیز، بینندگان گرامی سیمای آزادی سلام و درود بر شما، سلامتی و سرفرازی براتون آرزو دارم و خوشحالم که امروز هم در یک برنامة تیک‌تاک دیگر در خدمت شما هستم، تا نگاهی بکنیم به وضعیت سیاسی کنونی میهنمون، با ما در این برنامه همراه باشید.

س: مگر روحانی در سخنرانیهای استانی جدیدش چه گفت که در روزنامه‌های امروز دوشنبه این طور مورد حمله قرار گرفت؟گفتگوی سیاسی


ج: نه فقط روزنامه‌ها بلکه حتی در مجلس ارتجاع هم همین امروز شروع به جمع‌آوری امضا برای دادن یک بیانیه علیه روحانی کرده‌اند که تقریبا در این سالهایی که روحانی سرکار است کمتر با چنین مواردی مواجه بوده‌ایم. شما پرسیدید که چه گفت؟ روحانی از دیروز که وارد یزد شد تا ظهر امروز ۶سخنرانی داشته است. ۳تا در یزد، یکی رفسنجان و یکی هم بافت کرمان.

آن چه در این سخنرانی برجسته بود، جدای از دود و دم و دروغ‌درمانی، حرفهایش نوعی اعلام جنگ تازه‌یی با باند خامنه‌ای بود. به طور مشخص نمایش مبارزه با فساد را که خامنه‌ای از طریق رئیسی سردژخیم قضاییه دنبال می‌کند به‌چالش کشید و حسابهای خودش رو هم با اون باند تصفیه کرد

به طورش مشخص حساب خودش رو سر زندانی شدن برادرش حسین فریدون که باعث شده گوشة عبای خود روحانی هم در امر فساد گیر کند، تصفیه کرد و حرفهایی زد که تقریبا کم سابقه بود. در واقع اگر حرفهای روحانی و واکنشهای امروز باند رقیب در روزنامه ها و مجلس و رسانه‌ها رو نگاه کنیم، می بینیم که گویا جنگ قدرت وارد مدار تازه‌یی شده. علت این بود.

س: ولی روحانی در یکی از همون سه سخنرانی در یزد پیشنهاد آتش بس در جنگ قدرت داد و گفت مثل زمان جاهلیت ماههای حرام تعریف کنیم که حداقل چندماه این جنگ رو کنار بذاریم. آیا این عکس اون چه شما گفتین نیست؟گفتگوی سیاسی


ج: اصلا این خودش یک حمله به باند رقیب و می‌خواست گناه جنگ قدرت رو که حالا خودش داشت درش می‌دمید به گردن اون باند بیندازد ولی اگر دقت کنیم در در کل این چند سخنرانی در چند مورد در آتش جنگ قدرت و بحران درونی رژیم دمید.
یکی در مورد مذاکره

دوم: در مورد نمایش مبارزه با فساد که سعی این نمایش رو علیه خود رئیسی و باند خامنه‌‌ای برگردونه. سوم: در مورد برجام هم گفت که خیلی ضروریه و باید حفظش کنیم که جوابی بود به امثال شریعتمداری که مرتب سر برجام بهش حمله می کنند و می گن باید خارج بشیم. البته اینها با توجه به نمایش انتخابات مجلس آخوندی که در اسفندماه هست که کمتر از 4ماه مونده باید این بحران رو در نظر گرفت

س: ولی انتخابات در سالهای قبل هم بوده و جنگ قدرت در ایام انتخابات رو هم دیدیم، پس چیز جدیدی نیست و مثل سالها قبل ازش عبور خواهد کرد؟


ج: خیر این طور نیست، باید در نظر بگیریم که روحانی فقط با بحران درونی مواجه نیست، کل نظام با بحرانهای متعدد بسیار جدی مواجه هست. بحرانها نفس‌گیر دیگه هم که البته بحرانهای کل نظام هم هست مثل بحران خفگی ناشی از استمرار تحریمها و اوضاع خراب اقتصادی، دوم بحران اجتماعی ناشی از تشدید فقر و بیکاری که در همین صحنة یزد آثار اینها رو هم دیدیم حتی در شعارهای تورم گرانی جواب بده روحانی.

علاوه بر اینها باید به بحران بزرگ عراق اشاره کنیم که کل نظام رو در وضعیت بسیار خطیری قرار داده. حالا شما در نظر بگیرین وضعیت نظام حاصل ضرب این بحرانهاست و اگر بحران درونیش این طور تشدید و فعال می‌شه ناشی از حاصل ضرب همة این بحرانها هم هست. البته بحران عراق قابل مقایسه با سایر بحرانهایی که گفتم نیست و خیلی برای رژیم خطرناکتره چون به قول خودشون عمق استراتژیک نظام رو داره فرو می‌ریزه

س: ولی از روز شنبه شاهد هستیم که اعلام شده گروههای سیاسی به توافق رسیدند که عادل عبدالمهدی در سمت خودش بمونه و شروع به سرکوب نهایی تظاهرات هم کردند و پلها رو از قیام‌کنندگان پس گرفتند، آیا این بحران به این ترتیب به نفع رژیم پایان پیدا نمی کنه؟گفتگوی سیاسی


ج: از دو روز پبش تاکنون تحولات جدیدی در صحنه عراق وجود داشته است. خیر قیام عراق از یک سرفصل عبور کرد. از طرف دیگر مردم عراق با پرداخت قیمت سنگین و ماندن در صحنه همچنان ایستادگی می کنند. و همان پلها را پس گرفته اند. حاکمیت دوگانه در عراق باعث شد به نوعی آنجا منطقه آزاد شده محسوب شود.

مردم چادرهای جدیدی برپا کرده اند. هر استان چادرهای خود را دارند و روحیه مردم بالاست. علیرغم حکومت نظامی مردم به خیابان می آیند و ابتکاراتی در برخورد با نیروهای سرکوبگر دارند. برعکس نیروهای سرکوبگر روحیه پایینی دارند. ما شاهد موضعگیری آقای سیستانی به نفع مردم و قیام عراق علیه نظام آخوندی بودیم.

می توان شرایط فعلی عراق را با شرایط قیام ضد سلطنتی سال ۵۷ در ایران مقایسه کرد. ما شاهد موضعگیری دولت آمریکا بودیم که خواستار نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق است. آمریکا الان دارای ۵۰۰۰ نیرو در عراق می باشد. عراق در آستانه یک انقلاب است و این یک ضربه سهمگین به رژیم است.

مطالب مرتبط

فوران تضادهای درونی و نتایج آن – تیک تاک

تشدید جنگ باندها در بحبوحه‌ٔ بن‌بست و بحران

لطفا به اشتراک بگذارید: