سرپل‌ ذهاب دو سال پس از زلزله ویرانگر - مجله اجتماعی، اقتصادی- شماره ۱۹۳

مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۹۳ – سرپل‌ ذهاب دو سال پس از زلزله ویرانگر

مطالب این شماره مجله اجتماعی اقتصادی:

مهمترین اخبار اجتماعی اقتصادی و گزارشات: « چهل سال انتظار برای آسفالت یک جاده » ، « ۲سال پس از زلزله سرپل‌ ذهاب بر مردم این دیار چه می‌گذرد؟ » و « مشکلات مردم اشکانیه رباط کریم »

اخبار اجتماعی اقتصادی


نرخ تورم ۳۰ درصدی تولیدکننده بخش خدماتسرپل‌ ذهاب دو سال پس از زلزله ویرانگر - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۹۳


مرکز آمار رژیم: تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٨ به ٧,٣ درصد رسید. تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان١٣٩٨ (تورم سالانه) به ٣٠,١ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کمترین تورم سالانه مربوط به بخش "خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار" (١٨.٢ درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به بخش "خدمات هتل و رستوران" (٤٨.٥ درصد) است.

مرغ همچنان از سفره اقشار بیشتری از مردم محروم پُر می‌کشد


رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی: در حال حاضر هر کیلو مرغ در مراکز عرضه سطح شهر معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد؛ درحالیکه نرخ مصوب این محصول ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

قدیمی‌بودن تجهیزات نصب شده در نیروگاهها تهدیدی برای صنعت برق کشور


نائب رییس هیات مدیره و معاون پشتیبانی شرکت مهندسی تکین: بزرگترین چالشی که صنعت برق را تهدید می‌کند عدم تخصیص بودجه مناسب به وزارت‌نیرو و قدیمی بودن تجهیزات نصب شده در نیروگاه‌ها در حوزه تولید و خطوط و پست‌های فشار قوی در حوزه انتقال است.

۹۵ درصد قراردادهای کارگری موقت و زیر یکسال استسرپل‌ ذهاب دو سال پس از زلزله ویرانگر - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۹۳


رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار رژیم: از زمانی که قانون جدید کار در سال ۱۳۶۹ تصویب شد، ماده ۷ این قانون اجرا نشده و این امر باعث ایجاد قراردادهای موقت کار شده است. ابتدا قراردادها به صورت موقت یک و دو ساله بودند که بعدا زمان آنها کاهش یافته است.

۹۵ درصد جمعیت شاغلان کارگری دارای قرارداد موقت یکساله و کمتر و حتی برخی دارای قراردادهای سفید امضا و قراردادهای شفاهی هستند و برخی نیز قراردادهای کوتاه مدت مانند ۳، ۲ و یکماه هستند.

استثمار مضاعف کارگران کارگاه‌های زیرپله بدلیل فقدان بیمه


رئیس ارگان حکومتی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: خیابان جمهوری تهران پر از کارگاه‌ها و تولیدی‌های زیرپله‌ای است و حداقل ۱۰۰ هزار نفر کارگر بدون بیمه آنجا می‌توان پیدا کرد. آماری که داریم قابل اعتماد نیست و نیاز به یک بازرسی دقیق دارد، البته معتقدیم بیش از رقم ۳ میلیونی اعلام شده است. بسیاری از کارگران کارگاه‌های زیرپله‌ای حداقل‌های قانون کار را دریافت نمی‌کنند ولی به دلیل تامین معاش خانوار و ترس از اخراج، بیمه نشدن خود را گزارش نمی‌دهند.

نرخ بیکاری زنان در ایران؛ ۲ برابر ترکیه، ۸ برابر ژاپن


خبرگزاری حکومتی ایلنا در گزارشی به طور تلویحی به تبعیض علیه زنان در محیط‌های کاری اعتراف کرد و نوشت: به رغم مشارکت اقتصادی پایین زنان در ایران، بیکاری این قشر در مقایسه با کشور‌های پیشرفته و هم‌سطح بسیار بیشتر است. نرخ بیکاری زنان در ایران حدودا هشت برابر ژاپن و دو برابر کشور ترکیه است.

روزانه ۴۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوندسرپل‌ ذهاب دو سال پس از زلزله ویرانگر - مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۹۳


خبرگزاری حکومتی ایرنا به نقل از یک متخصص مغز و اعصاب نوشت: روزانه ۴۰۰ نفر در کشورمان دچار سکته مغزی می‌شوند و بنابر آخرین آمار سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار نفر در ایران دچار این عارضه می شوند که ۱۵ درصد آن منجر به مرگ می شود.

حدود ۳۰ درصد از افرادی که در کشورمان دچار سکته مغزی می شوند زیر ۵۰ سال سن دارند. میانگین سن ابتلا به سکته مغزی در ایران ۵۰ سال است و این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشدار دهنده است.

تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند


استاندار رژیم درتهران: به طور میانگین روزانه یک میلی‌متر نشست زمین در تهران اتفاق می‌افتد

.............................

گزارش اول: « چهل سال انتظار برای آسفالت یک جاده »گزارش اول: « چهل سال انتظار برای آسفالت یک جاده »


یکی از راه‌های توسعه و رونق دادن به بخش کشاورزی و دامداری، ایجاد تسهیلات برای روستاهاست، وقتی مشکلات در روستاها تل‌انبار میشه ، زندگی در روستا سخت و سخت‌تر میشه و ساکنان روستا بفکر کوچ از روستا و روی آوردن به حاشیه نشینی می‌افتن، بی‌کفایتی و ناکارآمدی در رژیم آخوندی دامن همه مردم ایران رو گرفته؛ اما سهم روستاها از این مشکلات بیشتره، باهم سری بزنیم به روستایی در نزدیکی شهر سنندج که اهالی اون ۴۰ ساله چشم‌براه آسفالت شدن مسیرشون هستن.

یکی از محروم‌ترین مناطق ایران، روستاهای کردستان است، باتوجه به مشکلات موجود در این مناطق و نبود امکانات راه و خانه بهداشت، ساکنان روستاهای کردستان با مشکلات فراوانی روبرو هستند، بسیاری از روستایان زحمت‌کش در مواجهه با چنین مشکلاتی به‌ناچار روستاها و موطن خویش را ترک کرده، به حاشیه نشینی شهرهایی مانند سنندج روی می آورند و مشکلات بیشتری را باید به جان بخرند

............................

گزارش دوم: « ۲سال پس از زلزله سرپل ذهاب بر مردم این دیار چه می‌گذرد؟»گزارش دوم: « ۲سال پس از زلزله سرپل ذهاب بر مردم این دیار چه می‌گذرد؟»


میگن باگذر روزگار از یک واقعه، بخش‌هایی از اون و یا همه‌ی اون واقعه فراموش میشه، رنجها در گذر ایام یا فراموش می‌شن یا در ذهن و خاطر ما کمرنگ میشن؛ اما وقتی دردی جریان داره، وقتی زخمی به جای التیام عمق پیدا می‌کنه نه تنها فراموش نمیشه بلکه هرروز و هر لحظه شرایط رو سخت و سخت‌تر می‌کنه، ۲ سال از زلزله سرپل‌ ذهاب در استان کرمانشاه گذشت! ۲ سال گذشت؛ اما در این ۲ سال بر مردم سرپل‌ ذهاب چه گذشت؟! با ما همراه باشید.

آنچه بر مردم زلزله‌ زده‌ی سرپل ذهاب گذشت، خاطره نشد! زخمی بود که بر پیکر این شهر باقی‌ماند و نه تنها درمان نشد بلکه عمیق‌ترشد! ۲ سال پیش زلزله ای سرپل‌ ذهاب ، بخش‌ها و روستاهای تابعه‌ی آن را ویران کرد، از آپارتمان‌های بی‌کیفیت مسکن مهر تا خانه‌های خشتی مردم بی‌بضاعت همه فرو ریختند؛ اما چه کسی به فریاد مردم‌ِ مصیبت‌زده رسید؟

.......................

گزارش سوم: « مشکلات مردم اشکانیه رباط کریم »گزارش سوم: « مشکلات مردم اشکانیه رباط کریم »


این روزها با توجه به کاهش قدرت خرید هموطنان، تورم، نرخ بالای بیکاری ، عدم امنیت شغلی، نبود امکانات اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی در شهرهای مرکز استان همگی حاشیه نشینی را افزایش داده و جمعیت این محله ها هر روز بیشتر می‌شود از طرف دیگر ارگان های دزد وغارتگر رژیم با اسامی پرطمطراق و با بهانه های مختلف جیب مردم را خالی می کنند

مردمی که مسکن درست وحسابی ندارند و مایحتاج روزانه خودرا با مشکلات فراون تهیه می کنند گزارشی داریم از وضعیت مسکن شهرک اشکانیه رباط کریم که توجه شما را به آن جلب می کنم

مطالب مرتبط :

بیکاری بحرانی فراگیر – مجله اجتماعی، اقتصادی شماره ۱۹۲

سرپل‌ذهاب ۲سال پس از زلزله

لطفا به اشتراک بگذارید: