نگاهی به قیام تبریز و خروش جوانان شورشی این شهر – قیام ایران

قیام ایران – نگاهی به قیام تبریز و خروش جوانان شورشی این شهر

گفتگو با کاظم پناهی

در سراسر ایران‌زمین صدای غرش مردم ایران به گوش می‌رسد. نگاهی به قیام تبریز و خروش جوانان شورشی این شهر – قیام ایران

در نگاه اول، همه چیز با گران شدن بنزین شروع شد.

دولت با هماهنگی با سران اصلی نظام ولایت فقیه، یعنی رئیس مجلس ورئیس قوه‌ٔ قضاییه،

تصمیم به افزایش قیمت ۳۰۰درصدی بنزین گرفت.

این تصمیم پیش‌تر از سوی علی خامنه‌ای تأیید و ابلاغ شده‌ بود(خامنه‌ای، ۲۶آبان ۱۳۹۸).

در هفته‌ٔ آخر آبانماه، مردم در واکنش به این سیاست به خیابان‌ها آمدند و قیامی سراسری به‌پا کردند. به گزارش خبرگزاری سپاه، «مردم در برخی نقاط تهران و هم‌چنین بعضی شهرهای کشور نسبت به این مسأله [گرانی بنزین] دست به اعتراض زدند». در همین گزارش آمده است که «فرصت‌طلبی و بازی مبتذل برخی گروه‌های سیاسی که حالا به بخشی از واقعیت فضای سیاسی در ایران تبدیل شده، در ماجرای بنزین نیز هم‌چنان در حال تکرار است».(تسنیم، ۲۵آبان ۱۳۹۸)

تلاش تبلیغاتی


بی‌شک، سپاه پاسداران تمام تلاش تبلیغاتی خود را به‌کار می‌برد تا، هنگامی که دیگر امکان و توانایی سرکوب اعتراضات مردمی را ندارد، مطالبات مردمی را به موضوعات صنفی و اقتصادی فروبکاهد. شاید اگر کسی با تاریخچه‌ٔ مبارزات سیاسی درنگاهی به قیام تبریز و خروش جوانان شورشی این شهر – قیام ایران ایران و روند تکامل آن در چند سال اخیر آشنایی نداشته باشد، این تلقی برایش پیش آید که این اعتراضات ماهیتی صرفاً صنفی یا اقتصادی دارند. اما این تصویرسازی ساده‌انگارانه، به‌سادگی با بررسی مطالبات معترضان که در بیش از ۷۵شهر به خیابان‌ها آمدند درهم‌می‌شکند.

شعارهای قیام ۲۵آبان حاکی از یک پیام صریح و واحد بود که به مخاطبان در سراسر دنیا اعلام می‌شد. در تهران، شیراز، تبریز، مشهد و دهها شهر دیگر صدای زنان و مردان بسیاری شنیده ‌می‌شد که بدون هیچ هراسی فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر حکومت آخوندی» سرمی‌دادند.

مطالب مرتبط

بررسی آخرین وضعیت قیام سراسری در شهرهای مختلف میهن – قیام ایران

زمان برای دیکتاتور به عقب برنمی‌گردد

لطفا به اشتراک بگذارید: