کنفرانس بین المللی در اشرف۳ - قسمت ۱ تا ۳ - ۲۰تیر۱۳۹۸

کنفرانس بین المللی در اشرف۳


سیاست در قبال ایران -یک آلترناتیو معتبر


اشرف۳ - ۲۰ تیر ۹۸ (۱۱ژوئیه ۲۰۱۹)


قسمت اول


 


کنفرانس بین المللی در اشرف۳ـ ۲۰تیر۱۳۹۸ ـ ۱۱ژوییه۲۰۱۹

در جریان برگزاری گردهمایی‌های پنج روزه کهکشان در اشرف۳، کنفرانس بین‌المللی «سیاست در قبال ایران و یک آلترناتیو معتبر» با شرکت شهردار رودی جولیانی و شماری از شخصیت‌های برجستة سیاسی و بین‌المللی و پارلمانترها و کارشناسان از کشورهای مختلف روز ۱۱ژوئیه۲۰۱۹، ۲۰تیر۹۸ برگزار شد.

شخصیتهای شرکت کننده در این کنفرانس، سیاست درست در قبال دیکتاتوری آخوندی و مهم‌ترین مسائل سیاسی و استراتژیکی مربوط به ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به بررسی جایگاه و ویژگی‌های یک آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم آخوندی پرداختند.

سفیر لینکلن بلومفیلد مدیریت این کنفرانس را بر عهده داشت و سایر سخنرانان عبارت بودند از:

جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت‌خارجه آمریکا

ارتشبد جیمز کانوی

سناتور رابرت توریسلی

و پروفسور ایوان ساشا شیهان مدیر اجرایی دانشکده روابط عمومی و بین‌المللی در دانشگاه بالتیمور

 

سفیر لینکلن بلومفیلد

سفیر لینکلن بلومفیلد در سخنان افتتاحیه خود، اولین موضوع بحث و تبادل نظر را تحت عنوان حلقه مفقوده در زمینه سیاست ایران در غرب مطرح کرد و از جان برد، وزیر خارجه پیشین کانادا خواست با توجه به‌اختلافات جدی بین رژیم و دولت کانادا به‌این موضوع بپردازد که آیا در اتاوا، خواسته مماشات با رژیم مطرح است و آیا در کانادا جنگی بر سر سیاست در قبال رژیم آخوندی وجود دارد؟ جان برد در پاسخ چنین گفت:

 

جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا

آنچه که از آن خشنودم این است که وقتی که روابط خودمان را با رژیم تهران قطع کردیم، در سال ۲۰۱۲ ، حمایت‌های خوبی در سراسر طیف گرایشات سیاسی به‌دست آوردیم. دولت جدید سیاست‌های سختگیرانه علیه رژیم را حفظ کرد که به نظرم کار درستی است. به‌عنوان فردی آشنا با لیبرال-دموکراسی غربی می‌گویم که هرگاه حرف مخالف، سیاست شما را تکرار کند، این نهایت تشویق محسوب می‌شود و از اینجا می‌توان دریافت که به‌پیروز واقعی دست یافته‌اید.

 

وزیر خارجه پیشین کانادا در ادامه توضیحات خود گفت که نباید به‌موضوع برنامه اتمی و حمایت رژیم از تروریسم اکتفا کرد. بلکه باید نقض حقوق بشر را نیز مد نظر قرار داد.

 

سفیر بلومفیلد با اشاره به‌تجارب غنی سناتور توریسلی در دو زمینه سیاست سال‌های اخیر آمریکا و هم‌چنین کارکردهای رسانه‌ها در این کشور از او خواست به‌این موضوع بپردازد که چگونه می‌توان اجماع بیشتری در واشینگتن نسبت به سیاست درست در قبال رژیم و جایگاه آلترناتیو دموکراتیک ایجاد کرد سناتور توریسلی در پاسخ چنین گفت:

سناتور رابرت توریسلی

افکت: از آنجا که من اولین نفری بودم که به‌اینجا آمدم، خودم را اولین ساکن اشرف می‌دانم.

می‌خواهم بدانید امروز که به‌اینجا آمدم، مشاهده آن‌چه انجام داده‌اید، بسیار فوق‌العاده است. دیدن آنچه ایرانیان آزاد با دست خود می‌توانند بسازند، فوق‌العاده است. به‌تک‌تک شما و آن‌چه در اینجا انجام داده‌اید بسیار مفتخرم. باورنکردنی است.

وضعیت منحصر به‌فردی در سیستم سیاسی آمریکا وجود دارد. زیرا ما یک حزب حاکم نداریم. ما پارلمان نداریم. در نتیجه می‌توان عضو کنگره بود و مسئولیتی به‌عهده نداشت. لذا به‌دلیل ماهیتشان، قوه مجریه وکنگره، رویکرد بسیار متفاوتی با مسائل مختلف دارند.

فکر می‌کنم که این تا حد زیادی، بسیاری از اختلافات را در رابطه با سیاست توضیح می‌دهد.

این مأموریت ما است که توضیح دهیم. وجود اشرف همین نقش را دارد. بله، یک آلترناتیو واقعی وجود دارد. ایرانیان آزاده‌یی هستند. یک آلترناتیو برای رهبری سیاسی، هست. جوانان در خیابان‌ها حضور دارند. متخصص‌ها حی و حاضرند. جامعه در تبعید، هست و سازمان مجاهدین حی و حاضر است. بله، یک آلترناتیو وجود دارد.

... بنابراین، فکر می‌کنم که این برای ما حائز اهمیت است. نکته اساسی، پرداختن به‌این موضوع است که یک آلترناتیو وجود دارد. شما می‌توانید این ریسک را بکنید. از آخوندها فاصله بگیرید. می‌توانید برای سرنگونی آنها موضع بگیرید. زیرا ایرانیانی هستند که به‌پاخاسته‌اند.

 

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت‌خارجه آمریکا

 

لینکلن بلومفیلد:

در آغاز مبحث بعدی کنفرانس، لینکلن بلومفیلد به‌پیشینه سفیر رابرت جوزف در رابطه با مسائل اتمی و منع تکثیر تسلیحاتی اشاره کرد و گفت به‌جرأت می‌توان گفت که او در بین کلیه حاضران در کنفرانس، بیشترین تجربه را در این زمینه دارد. او همچنین روند توافق اتمی با رژیم را به‌دقت زیر نظر داشته است. از این رو مناسب‌ترین فرد برای پاسخ به‌این سؤالات است که آیا رژیم با حسن نیت مذاکره کرد؟ آیا مسیرهای رسیدن به بمب واقعاً مسدود شدند؟ آیا وقتی ظریف و هیأت مذاکره کننده‌اش قول تبعیت از پروتکل الحاقی را دادند و متعهد شدند که هرگز به‌بمب دست نخواهند یافت، صادق بودند؟‌ و نهایتاً این‌که چه درسی از خلال مذاکرات اتمی با رژیم می‌توان گرفت.

افکت سفیر جوزف:‌ قبل از هر چیز اجازه بدهید تشکر کنم از ترتیب‌دهندگان این برنامه و دعوتی که برای دومین‌بار از من برای دیدار از اشرف۳ به‌عمل آمده است. من در پاییز گذشته اینجا بودم. تغییرات در این مدت کوتاه خارق‌العاده بوده. ولی آن‌چه مطمئنم تغییر نکرده روحیه ساکنان قرارگاه اشرف است که بسیار تحت‌تأثیرش هستم، به‌علاوه از خودگذشتگی و تعهد آنها برای به‌یک ایران آزاد.

در موضوع اتمی، اجازه بدهید ابتدا آن‌چه را که واضح است بیان کنم. این امری است واجب که باید از دستیابی رژیم ایران به‌سلاح اتمی ممانعت کنیم. برجام در این رابطه شکست خورد، شکستی در چندین وجه بنیادین. با مجاز کردن غنی‌سازی و با مجاز کردن رژیم ایران به‌ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته. این توافق به‌موضوع «نقطه گریز اتمی» نپرداخت. این توافق، مدت زمان «نقطه گریز اتمی» را طولانی‌تر نکرد. به‌دلیل اشکالات پایه‌یی مربوط به‌روند راستی‌‌آزمایی، رژیم ایران می‌توانست هر زمان که بخواهد تقلب کند و با به‌دست‌آوردن مواد مورد نیاز برای بمب اتمی، توافق را نقض کند. البته اشکالات دیگری هم وجود داشت. این توافق به هیچ‌وجه به‌موضوع موشک‌های بالستیک حتی نزدیک هم نشد. موشک‌های بالستیک به‌احتمال زیاد شیوه اصلی حمل کلاهک اتمی هستند. توافق برجام کاری به فعالیت‌های رژیم در حمایت از تروریسم نداشت. نه‌فقط تروریسم در منطقه، بلکه در سراسر جهان. توافق اتمی به‌رفتار تجاوزکارانه رژیم در منطقه نیز نپرداخت، چه در سوریه که صحنه واقعی جنایت علیه بشریت است، چه افغانستان، یمن یا عراق و سایر نقاط. وزیر پمپئو، چنان‌که اغلب می‌دانید، یک طرح ۱۲ماده‌یی برای برخورد با رژیم ایران اعلام کرد. برنامه‌یی که به‌کاستی‌های اتمی علاوه بر سایر نقیصه‌های استراتژیک برجام می‌پردازد. وزیر خارجه هنگام ارائه طرح ۱۲ماده‌یی از عبارت «تغییر رژیم» استفاده نکرد. ولی برای اغلب ما که مسائل اتمی را دنبال کرده‌ایم بسیار روشن بود که رژیمی که در حال حاضر در تهران حاکم است قادر نیست تغییرات مورد نیاز را برای رسیدن به‌الزمات این ۱۲ماده ایجاد کند. نه تنها در زمینه اتمی، بلکه در رابطه با سایر رفتارهایش. من مدتهاست گفته‌ام تنها راه حل برای تهدید اتمی، تغییر رژیم است. به‌نظرم این حرف امروز هم‌چنان صادق است؛ و اما در رابطه با موضوع فراگیرتر که به‌نظر من بزرگ‌تر از موضوع اتمی است، امری مربوط به‌آینده و سرنوشت مردم ایران؛ همان‌طور که سناتور توریسلی گفتند، موضوعِ «ارزش‌ها» مطرح است. موضوع آزادی مطرح است و ترویج دموکراسی و حمایت از حقوق بشر. با مطالعه برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی می‌بینم که منعکس‌کننده ارزش‌هایی است که من بیان می‌کنم. به‌نظرم این دلیلی بر این واقعیت است که مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ارائه‌دهنده یک آلترناتیو قابل‌تکیه برای رژیم کنونی هستند. رژیمی که خود را حامی مذهبی یک دین بزرگ جلوه می‌دهد ولی در عمل، فاشیسم و بی‌رحمی را علیه مردم پیشه کرده است. باید به‌یاد داشت که اولین و اصلی‌ترین قربانی این رژیم مردم ایران هستند.

ارتشبد جیمز کانوی

سخنران بعدی کنفرانس، ژنرال جیمز کانوی بود که سخنانش را با مخاطب قرار دادن اشرفی‌ها آغاز کرد و ضمن ابراز خوشوقتی از دیدار مجاهدان اشرفی، انگیزه‌ها و روحیه آنها را خارق‌العاده توصیف کرد. او سپس گفت:

ارتشبدکانوی :‌

من با آقای سفیر موافقم. به‌نظر من ایران تحت حاکمیت فعلی امکان بهبود و بازگشت ندارد. فهرست بالابلندی وجود دارد. شما بخشی از آن‌را گفتید. موارد دیگری را هم من می‌توانم اضافه کنم. به‌همین دلیل هیچ مرد و زن ارتشی را ترغیب نمی‌کنم که فکر کنند می‌توانند به‌یک «پاسخ طلایی» برسند که راه‌حلی برای صلح با (رژیم) ایران باشد. چنین اتفاقی نمی‌افتد. به‌نظر من همه باید سمت و سوی امروزی کشور ما را بفهمند.

رئیس‌جمهور ما که در ترسیم خطوط قرمز اکراه دارد، خط قرمزی را ترسیم کرد و گفت که به (رژیم) ایران اجازه داشتن سلاح اتمی داده نخواهد شد.

به‌نظر می‌رسد تحریم‌ها به‌صورت بسیار مؤثری عمل می‌کنند، از این بابت خوشحالم.

ژنرال کانوی سپس با تأکید بر اینکه بایستی از مداخله نظامی زمینی برای تغییر رژیم پرهیز کرد گفت:

بهترین گزینه، تغییر از درون ایران است و خوشحالم که رئیس‌جمهور ما بلافاصله پس از قیامی که ۱۸ماه پیش اتفاق افتاد به‌صورت آنلاین موضع گرفت و گفت که از آنها حمایت می‌کنم. اگر یک رئیس‌جمهور دیگر در سال ۲۰۰۹ این کار را کرده بود، فکر می‌کنم ما الآن اینجا نبودیم.

 

پروفسور ایوان ساشا شیهان مدیر اجرایی دانشکده روابط عمومی و بین‌المللی در دانشگاه بالتیمور

پس از سخنان ژنرال کانوی، سفیر بلومفیلد موضوع اقدامات تروریستی رژیم را مطرح کرد و در این رابطه از پروفسور شیهان به‌عنوان استاد ضدتروریسم که سال‌ها رفتار رژیم را به‌دقت مورد مطالعه قرار داده است خواست پیرامون عملکرد تروریستی رژیم و حلقه مفقوده درک این رفتارها در برخی محافل غربی توضیح دهد.

ایوان ساشا شیهان:‌

رژیم فعلی در ایران مروج مرکزی تروریسم در جهان مدرن است. سال گذشته آنها تلاش کردند به‌گردهمایی پاریس حمله کنند. آنها در خشونت تروریستی در سراسر جهان دست دارند و از آن حمایت می‌کنند. پس من با این موضوع به‌عنوان پیام مرکزی شروع می‌کنم.

ولی اجازه بدهید ابتدا از همه شما به‌خاطر دعوت من به‌اینجا تشکر کنم. حضور در تیرانا و دیدار شما و قرار گرفتن در کنارتان مایه خوشوقتی است. من سال‌ها از جانب شما صحبت کرده‌ام. آغاز این کار به‌حوالی سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد، زمانی که مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت هنوز در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی بودند. من حاضران در این سالن را به‌برخی از جنبش‌های بزرگ صلح و عدالت اجتماعی در جهان تشبیه کردم.

پس افتخار بزرگی است که امروز با استقبال گرم شما مواجه شوم و به‌دیدار و آشنایی با شما نائل شوم.

 

پروفسور شیهان سپس به‌کتاب جدید سفیر بلومفیلد به‌نام «آیت‌الله‌ها و مجاهدین خلق، عملیات نفوذ ایران در حال شکست» اشاره کرد. او گفت که سفیر بلومفیلد به‌خاطر ده‌ها سال حضور در دوایر ارشد سیاست‌گذاری در واشینگتن شهرت به‌سزایی دارد. او در این کتاب اسنادی ارائه می‌کند که نشان می‌دهد منشاء بسیاری از شایعات و تحریفاتی که علیه مجاهدین در واشینگتن مطرح شده بود، رژیم آخوندی بوده که تلاش می‌کرده مانع شناسایی سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت ایران به‌عنوان یک آلترناتیو قدرتمند شود.

پروفسور شیهان تأکید کرد که یافته‌های خود او هم مؤید همین نتیجه‌گیری سفیر بلومفیلد است و نشان می‌دهد که رژیم دهها سال از طریق تولید باصطلاح استادان افتخاری، خرید تحقیقات‌ و تأمین مالی مراکز تحقیقاتی، به‌دنبال ضربه‌زدن به‌مجاهدین به‌مثابه دشمن اصلی خود بوده است.

ایوان ساشا شیهان:‌

محققان از مدت‌ها پیش می‌دانند که رژیم از فشار داخلی بیشتر از تهدید خارجی می‌ترسد. پس برای هیچ‌یک از ما تعجب‌آور نیست که به‌شما به‌عنوان دشمن شماره یک می‌نگرند. ولی فکر می‌کنم سفیر بلومفیلد با تشریح و افشای این کارزار دروغ‌پراکنی خدمت بزرگی کرده است. زیرا به‌نظر من، این اولین گام برای یک آلترناتیو قابل‌تکیه است. آلترناتیوی که شامل تغییر رژیم هم باشد. ولی نه هر نوعی از تغییر رژیم. تغییر رژیم از داخل ایران. تغییر رژیم از طریق حمایت از اپوزیسیون ایران.

جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا

در ادامه کنفرانس بین‌المللی سیاست در قبال ایران - یک آلترناتیو معتبر در اشرف۳، سفیر بلومفیلد گفت، سؤالی که من اکنون اعضای پنل را به‌پرداختن به‌آن فرا می خوانم این است که با توجه به‌نکات پروفسور شیهان در مورد تغییر از درون جامعه ایران و این‌که وحشت رژیم از نارضایتی‌های داخلی بسیار بیشتر از تهدیدات خارجی است، این‌ک چه عنصری را می‌توان در سیاست در قبال رژیم مطرح کرد؟ نقطه آسیب‌پذیر این رژیم که می‌تواند به‌شکلی مؤثرتر مورد استفاده قرار گیرد چیست؟ و چگونه می‌توان سیاست را به‌سمت نقطه آسیب‌پذیر رژیم جهت داد؟

جان برد در پاسخ تأکید کرد: مردم ایران باهوش، فرهیخته و تحصیل‌کرده هستند و از این رژیم حمایت نمی‌کنند. باید در هر موقعیتی خواستار پایان این رژیم بشویم.

وقتی رژیم از تروریسم حمایت می‌کند، در واقع سرمایه مردم ایران را می‌دزدد، از بهداشت و آموزش آنها و سایر خدمات می‌رباید تا جنگ علیه مردم سوریه را پشتیبانی مالی کند و در امور همه همسایگان دخالت کند. ما باید این پیام را برسانیم که مردم ایران بهترین متحد ما در مقطعی که به‌نظرم به‌زودی محقق می‌شود، بهترین متحدان و قوی‌ترین حامیان ما در ارزش‌ها و منافع هستند. نباید به‌دستگاه تبلیغاتی رژیم اجازه پیشروی بدهیم.

سناتور رابرت توریسلی

سفیر بلومفیلد سپس از سناتور توریسلی پرسید: شما مدتی طولانی است که پیگیر این موضوع هستید. همه گزینه‌های سیاسی را دیده‌اید. فکر می‌کنید که پاشنه آشیل کجاست؟ آن چه نقطه‌یی است که آخوندها بیش از همه از آن ترس دارند و این می‌توانست از طرف سیاست‌گذاری غرب مورد توجه قرار گیرد؟

سناتورتوریسلی:

شما همه متخصص این موضوع هستید. رژیم ایران اصلاح نخواهد شد. تغییر نخواهد کرد. بهتر نخواهد شد. همه علائم نشان می‌دهد که بدتر می‌شود. صبر و انتظار در برابر این هیچ فایده‌یی ندارد.

دومین موضع معیوبی که شاهدش هستیم مربوط به‌کسانی است که از رژیم حمایت می‌کنند. آنها یک موضع اخلاقی به‌ظاهر قابل دفاع اتخاذ می‌کنند و مدعی مخالفت با جنگ و خشونت می‌شوند. گویی همه ما که خواهان رویارویی با این رژیم هستیم، آدم‌های بدی هستیم، چون ماییم که خواهان خشونت و جنگ و کشتار هستیم! این بحث، تقریباً‌ بلافاصله بعد از شروع، شکست می‌خورد. اشکالش در اینجاست؛ اولاً جنگ به‌طور واقعی وجود دارد. ولی این افراد، با آن مقابله نمی‌کنند. دهها هزار ایرانی کشته شده‌اند. نه در تصادفات رانندگی، بلکه توسط حکومت به‌قتل رسیده‌اند. فقط به‌این دلیل که موشک‌ها در پرواز نیستند و پارلمان‌ها اعلان جنگ نکرده‌اند نمی‌توان گفت که جنگی وجود ندارد. این جنگی بوده علیه مردم ایران از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷)

 

لینکلن بلومفیلد: یک یادآوری تاریخی کوتاه. در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان یک مقام جوان پنتاگون در ضیافت ناهار وزیر دفاع کویت حضور داشتم. در آنجا به‌دنبال مین‌گذاری خلیج فارس توسط خمینی، ایده برافراشتن پرچم آمریکا بر روی نفتکش‌های کویتی مطرح شد. وقتی پاسداران، این تصمیم را به‌چالش کشیدند، ما تعداد زیادی از قایق‌های آنها را به‌سرعت غرق کردیم و تا مدت‌های طولانی از طرف آنها هیچ دردسری نداشتیم.

کنفرانس بین المللی در اشرف۳ - قسمت دوم - ۲۰تیر۱۳۹۸ - ۱۱ژوئیه۲۰۱۹



سیاست در قبال ایران -یک آلترناتیو معتبر


اشرف۳ - ۲۰ تیر ۹۸ (۱۱ژوئیه ۲۰۱۹)


قسمت دوم


 

کنفرانس بین المللی در اشرف ۳

در جریان برگزاری گردهماییهای پنج روزه کهکشان در اشرف ۳کنفرانس بین المللی سیاست در قبال ایران و یک آلترناتیو معتبر، با شرکت شهردار رودی جولیانی و شماری از شخصیتهای برجسته سیاسی و بین المللی و پارلمانترها و کارشناسان از کشورهای مختلف روز یازدهم ژوییه ۲۰۱۹ ، بیستم تیر ۹۸برگزار شد .شخصیتهای شرکت کننده در این کنفرانس سیاست درست در قبال دیکتاتوری آخوندی و مهمترین مسائل سیاسی و استراتژیکی مربوط به ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به بررسی جایگاه و به ویژگیهای یک آلترناتیو دموکراتیک برای رژیم آخوندی پرداختند .

سفیر لینکلن بلومفیلد مدیریت این کنفرانس را بر عهده داشت و سایر سخنرانان عبارت بودند از :جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا ،سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا، ارتشبد جیمز کانوی ،سناتور رابرت توریسلی و پروفسور ایوان ساشا شیهان مدیر اجرایی دانشکده روابط عمومی و بین المللی در دانشگاه بالتیمور.

 

در ادامه کنفرانس بین‌المللی سیاست در قبال ایران - یک آلترناتیو معتبر در اشرف۳، سفیر بلومفیلد، موضوع انتخاب سیاست مناسب برای کسب حداکثر دستاورد در زمینه عقب‌راندن رژیم را مطرح کرد و از سفیر رابرت جوزف درخواست کرد توضیح دهد، چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار داد. سفیر رابرت جوزف چنین پاسخ داد:

 

در ادامه بحث سفیر بلومفیلد با اشاره به‌تهدیدات سایبری رژیم این سؤال را مطرح کرد که اگر هدف، طراحی یک استراتژی برای از بین‌بردن توانایی‌های نیروهای رژیم اعم از نیروی قدس، سپاه یا ارتش باشد، علاوه بر نیروی نظامی بالقوه، آیا عناصر دیگری را هم می‌توان برای از بین‌بردن انسجام این ماشین جنایت، به‌کار گرفت؟

ارتشبد جیمز کانوی با پاسخ مثبت به‌این سؤال گفت، بله، ما ابزارهایی در اختیار داریم که نمی‌توانم در رابطه با آنها به‌طور علنی صحبت کنم، ولی در این حد می‌گویم که هنوز آنها را به‌کار نگرفته‌ایم.

وی در ادامه توضیحات خود گفت هدف هر دولت استبدادی مثل این رژیم، بقا است. هدف دیگری که رژیم ایران بارز کرده، تبدیل‌شدن به‌قدرت اصلی منطقه است.

برای مقابله، سه راه کار وجود دارد.

اول، اقدامات مؤثر علیه توسعه‌طلبی رژیم در سایر کشورها، از سوریه تا سایر مناطقی که پدیده موسوم به هلال‌شیعی را تشکیل می‌دهند، حمایت از دوستان با هدف ممانعت از اقدامات مداخله‌جویانه رژیم. باید به‌این کار ادامه داد و آنها را باز هم عقب راند. ایجاد محدودیت‌های مالی و کاستن از بودجه رژیم یکی از بخش‌های حیاتی این اقدامات است.

دوم، استمرار و افزایش تحریم‌ها است.

سوم، رودررویی نظامی با سپاه پاسداران.

 

سفیر بلومفیلد سپس از پروفسور شیهان که تحقیقات گسترده‌یی پیرامون اطلاع‌رسانی و ملاء اطلاعاتی انجام داده درخواست کرد که پیرامون گزارشگران رژیم که به‌خارج اعزام می‌شوند یا در خارج خریداری می‌شوند و در برخی رسانه‌های غربی ظاهر می‌شوند، توضیح بدهد.

سفیر لینکلن بلومفیلد

سفیر بلومفیلد در توضیح موضوع بحث بعدی گفت، من اطلاع دقیق دارم که اسنادی در دادگاه وجود دارد که نشان می‌دهد، ولی فقیه رژیم ایران در تصمیم‌گیری بمب‌گذاری سال۱۹۹۴ در آرژانتین، شخصاً حضور داشته است. رفسنجانی هم همین‌طور.

۲سال پیش، لویی فری، مدیر پیشین اف.بی.آی. در پاریس گفت، باید پرونده‌هایی برای رسیدگی به‌جنایات جنگی مقامات رژیم تشکیل بدهیم.

اینک این سؤال را با سخنرانان کنفرانس مطرح می‌کنیم که آیا موافق هستید که دولت‌های ما پرونده‌های قضایی حاوی اتهامات مشخص علیه مقامات رژیم تشکیل بدهند و عاملان و آمران قتل‌عام۱۳۶۷ و هم‌چنین جنایات تروریستی از قبیل بمب‌گذاری برلین یا ترور دکتر کاظم رجوی در ژنو را به‌محاکمه بکشند؟

آیا می‌توان در این مسیر یک گام به‌پیش برداشت و جنایات رهبران این رژیم را مشخصاً به‌دادگاه کشاند؟

 

سپس سناتور توریسلی گفت مطمئنم که موقع پخش این برنامه‌ها، مقامات رژیم آنها را با دقت تماشا می‌کنند. بنابراین اجازه بدهید یک دقیقه در این رابطه خطاب به‌آنها صحبت کنم.

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا

در ادامه جلسه سفیر رابرت جوزف گفت:

سرنوشت رژیم، یعنی سقوط محتوم، مشخص و تردیدناپذیر است. رژیم در طرف غلط تاریخ ایستاده است. اما این سرنگونی خودبخودی نیست و بدون اتخاذ سیاست درست، پیش نمی‌رود و درد و رنج مردم ایران تداوم پیدا خواهد کرد.

پس باید مسیر گزینه‌های غلط را مسدود کرد تا واگشت به‌سیاست مماشات انجام نشود. باید به‌اعمال فشار حداکثر ادامه داد. باید سیاست ترویج دموکراسی، دفاع از حقوق بشر و افشای فساد، بی‌صلاحیتی و سبعیت رژیم را ادامه داد.

در مورد اطلاع‌رسانی من هم مثل مانند سایر اعضای پنل بر این عقیده‌ام که باید بر روی نقش رژیم در ناکامی اقتصادی مردم ایران، بی‌کفایتی رژیم در پاسخگویی به‌نیازهای مردم در مواردی مثل سیل اخیر، فساد و فقدان مشروعیت سیاسی رژیم متمرکز شویم.

 

سپس سفیر بلومفیلد با اشاره به‌آشنایی و تحقیقات پروفسور شیهان پیرامون تاریخچه سازمان مجاهدین خلق و مقاومت ایران گفت، سه دانشجو در سال۱۹۶۵ سازمان مجاهدین خلق ایران را برای ایجاد جامعه‌یی عادلانه و دموکراتیک بنیان‌گذاری کردند. اینک بعد از پنجاه و چهار سال به‌نقطه‌یی رسیده‌ایم که در دوران سرنگونی رژیم در مورد راه‌حلهای این امر بحث می‌کنیم. ارزیابی شما از بهترین راه‌حل چیست؟

 

سفیر لینکلن بلومفیلد

لینکلن بلومفیلد درباره توطئه تروریستی رژیم علیه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس خاطرنشان کرد که سال گذشته بلافاصله بعد از دستگیری افراد حامل بمب، در مسیر گردهمایی پاریس، ظریف وزیر خارجه رژیم گفت که این یک پاپوش است و نمی‌توانسته کار ما باشد. ما در حال مذاکره پیرامون برجام و ملاقات با موگرینی هستیم و غیره. دو ماه پیش، وقتی آبه، نخست وزیر ژاپن در تهران در ملاقات با ولی فقیه بود، چه شد؟ تعدادی مین دریایی در تانکر ژاپنی حامل نفت منفجر شد. ظریف دوباره گفت که این نمی‌توانسته کار ما باشد. این یک پاپوش است، زیرا نخست‌وزیر ژاپن در ملاقات با ما بود.

روشن است که چه بازی‌یی می‌کنند. ولی این بازی دیگر فایده ندارد.

فهرست طولانی‌یی از عوامل و عناصر مولد خشم و نارضایتی در ایران وجود دارد، هر چند جدا جدا هستند.

اسناد و پیشینه اتمی رژیم که مورد توجه مخالفان تکثیر تسلیحات اتمی است؛ موضوع سوریه و پیشینه بی‌ثبات‌سازی در آنجا هم هست. موضوع زنان هم موضوعی دیگر است.

تک‌تک اینها، عاملی برای قیام محسوب می‌شوند. حال باید دید چه حلقه مفقوده‌یی وجود دارد و چگونه می‌توانیم قابلیت و قدرت ناشی از تک‌تک این نارضایتی‌ها و بسیاری نارضایتی‌های دیگر از جمله جنایات جنگی و قتل عام ۱۹۸۸ را گردهم بیاوریم؟ چند تن از مقامات بالای حکومتی در زمان قتل عام عضو هیأت مرگ بوده‌اند. باید همه عوامل ضد رژیم را در یک ترکیب قدرتمند سرجمع کرد.

 

زیرنویس –سفیر لینکلن بلومفیلد

 

در این قسمت از کنفرانس، سفیر بلومفید به‌یک مقایسه تاریخی پرداخت و گفت، وقتی رژیم حاکم بر ایران پیشنهاد مذاکره به‌اوباما داد، اوباما در سازمان ملل گفت، این می‌تواند به‌وضعیت بهتری بینجامد. اکنون نتایج آن روند مشخص شده است. سال گذشته تیم‌های ترور رژیم در پنج کشور اروپایی دستگیر شدند. شاهد حمله به‌نفتکش‌ها هستیم. شاهد شلیک صدها موشک به‌عربستان هستیم که مسافران غیر نظامی را در فرودگاه هدف قرار می‌دهد و بسیاری موارد دیگر نقض فاحش معیار‌های بین‌المللی و اقدامات تجاوزگرانه. آیا جهان متوجه این مسئله هست؟‌ از کی تا به‌حال چنین رفتاری قابل پذیرش شده است؟

سفیر بلومفیلد از پروفسور شیهان خواست که به‌این موضوع بپردازد.

 

پروفسور ایوان ساشا شیهان مدیر اجرایی دانشکده روابط عمومی و بینالمللی در دانشگاه بالتیمور

سپس پروفسور شیهان به‌تفصیل در مورد تحقیقات منتشر شده در سال۲۰۱۳ از جانب سفیر بلومفیلد در دانشگاه بالتیمور توضیح داد. نتایج این تحقیقات در کتابی با عنوان «تاریخچه‌یی تحریف‌شده برای به‌زنجیر کشیدن مجاهدین خلق» منتشر شد. در آن کتاب، سفیر بلومفیلد به‌اتهام تروریستی علیه مقاومت پرداخته و کذب‌بودن این اتهام را اثبات کرده است. پروفسور شیهان توضیح داد که در جریان توزیع این تحقیق در واشینگتن، متوجه حضور یک لابی به‌شدت فعال رژیم شده که نه فقط در واشینگتن، بلکه در سراسر جهان دروغ‌پراکنی می‌کند.

او سپس به پس‌رفت و شکست‌های پی‌درپی لابی رژیم در برابر روشنگری‌ها اشاره کرد و به‌عنوان مثال در یک مقایسه گفت که توییت‌هایی که پیرامون کتاب جدید سفیر بلومفیلد در هفته‌های اخیر انجام داده هزاران بار در سراسر جهان ری‌توییت و تکرار شده‌اند. این انتشار و استقبال گسترده آنقدر خارق‌العاده بوده که از جانب دانشگاه بالتیمور در تماسی با پروفسور شیهان گفته‌اند که ترافیک بسیار سنگینی در سایت دانشگاه در رابطه با این کتاب وجود دارد و از سراسر جهان و از جمله از داخل ایران آن‌را دانلود می‌کنند.

پروفسور شیهان از این مقایسه و توضیحات قبلی نتیجه گرفت که وصل‌کردن نقطه‌ها به‌هم امری نیست که منتظر بمانیم تا دستگاه سیاست خارجی واشینگتن آن‌را انجام دهد. همه ما می‌توانیم به‌این کار اقدام کنیم و تأثیرگذار باشیم.

 

جان برد – وزیر خارجه پیشین کانادا

به دنبال سخنان پروفسورشیهان جان برد وزیر خارجه پیشین کانادا با اشاره به مجموعه اقدامات تروریستی رژیم در یک سال گذشته از طرح تروریستی علیه گردهمایی مقاومت در پاریس تا دزدی دریایی و اقدامات خصمانه علیه نفتکشها و پهبادهای کشورهای مختلف توضیح داد که وقتی رژیمهایی مثل رژیم آخوندی به کارهای دیوانه وار و احمقانه دست می زنند باید این اقدامات را از علائم دوران سرنگونی تلقی کرد این اقدامات با روند سرنگونی ارتباط متقابل دارند خودشان ناشی از قرار گرفتن رژیم در وضعیت سرنگونی هستند و درعین حال باعث سرنگونی هم می شوند

خصلت تحریک‌کننده افزایش درصد غنی‌سازی یا سایر تحریکات رژیم را در همین راستا می‌توان بهتر شناخت.

جان برد افزود، هر چه بیشتر چنین رفتارهای مخربی را ببینیم، بیشتر در می‌یابیم که رژیم در حال از دست‌دادن تعادلش است و در عین‌حال هر چه بیشتر مرتکب چنین اشتباهاتی شود، در بن بست خطرناک‌تری گرفتار می‌شود.

 

کنفرانس بین المللی در اشرف۳ - قسمت سوم - ۲۰تیر۱۳۹۸ - ۱۱ژوئیه۲۰۱۹



کنفرانس بین‌المللی


سیاست در قبال ایران -یک آلترناتیو معتبر


اشرف۳ - ۲۰ تیر ۹۸ (۱۱ژوئیه ۲۰۱۹)


قسمت سوم


 

در ادامه کنفرانس بین‌المللی سیاست در قبال ایران یک آلترناتیو معتبر در اشرف۳ سناتور رابرت توریسلی در بحث پیرامون جنگ‌افروزی و اقدامات دیوانه‌وار رژیم در منطقه گفت:

سناتور رابرت توریسلی

توریسلی: شما قطعاً خواهان رویارویی نظامی نیستید. آیا با این وجود به‌نفتکش‌ها حمله می‌کنید؟ پهپاد آمریکایی را ساقط می‌کنید؟ اینها گام‌های یک سیاست هوشیارانه و فکر شده نیست. اینها دارند به‌خود می‌پیچند. این رعشه مرگ است. فکر کنم فهم این نکته اهمیت حیاتی دارد. وقتی رژیمی این‌قدر غیر منطقی عمل می‌کند و اقداماتی تا این حد مضر به‌منافع خود انجام می‌دهد و چنین خطراتی را برای خود می‌خرد، این معنی‌ دارد. شاید معنی‌‌اش این باشد که تحریم‌ها به‌وضوح کارایی داشته‌اند....

این اقدامات غیر منطقی مرا به‌این باور می‌رسانند که داریم به‌نقطه مورد نظر می‌رسیم. اگر من به‌جای دونالد ترامپ یا مرکل یا ماکرون بودم، پایم را روی پدال گاز می‌گذاشتم و سرعت را به‌هر طریق ممکن بالا می‌بردم. چون آنها این پیام را می‌دهند که فشار، نتیجه داشته است.

 

سناتور توریسلی سپس توضیحاتی در مورد همکاری و اتفاق نظر دوحزبی در کنگره آمریکا در رابطه با حمایت از مقاومت ایران ارائه داد و گفت، نمایندگان بسیاری از هر دو حزب از برنامه ۱۰ماده‌یی خانم رجوی برای آینده ایران و از مواضع شورای ملی مقاومت ایران حمایت می‌کنند... این هدف والا، یعنی استقرار یک نظام دموکراتیک در ایران از حمایت دو حزبی (در آمریکا) برخوردارست... آگاهی فزاینده‌یی پیرامون این واقعیت وجود دارد که رژیم، اصلاح‌شدنی نیست. کسی نمی‌تواند با گفتگو با رژیم، آنها را به افراد بهتری تبدیل کند. متحدین آمریکا هم با بررسی رفتارهای رژیم که با گذشت زمان بدتر می‌شود این واقعیت را دریافته‌اند.

در این قسمت از کنفرانس، سفیر بلومفیلد و سناتور توریسلی با اشاره به‌پیشینه و تجارب گسترده رابرت جوزف به‌عنوان یک سیاستگذار بسیار ارشد، از او خواستند که در رابطه با طرح بازی رژیم و این‌که رژیم به‌دنبال چیست توضیح دهد و هم‌چنین به‌این بپردازد که با توجه به‌اقدامات رژیم و وخامت فزاینده اوضاع، توصیه او در واشینگتن چه خواهد بود. آیا رویارویی نظامی به‌گونه‌یی اجتناب‌ناپذیر در تقدیر است؟ آیا سیاستی متکی به‌اصول پایدار و مشخص از قبیل آزادی کشتی‌رانی، تأمین انرژی و از این قبیل، پاسخ این بحران است؟

سفیر رابرت جوزف – معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا

در پاسخ به‌این سؤالات، سفیر جوزف ابتدا گفت، اشتباه است اگر فکر کنیم که سران رژیم لزوماً و در همه موارد روشی منطقی را در پیش می‌گیرند.

او سپس به‌یک مبحث پایه‌یی‌تر پرداخت و چنین گفت:

برای پاسخگویی به‌این سؤال که چه باید کرد، ابتدا باید به‌درستی متوجه شویم که بسیاری از انقلاب‌ها با هرج و مرج همراه هستند، چرا که در مراحل اولیه‌شان یک حلقه مفقوده دارند. این حلقه مفقوده بسیاری از انقلاب‌ها، آلترناتیو قدرتمند و معتبر است.

مهم‌ترین نکته‌یی که در مورد ایران باید روشن سازیم این است که چنین آلترناتیو قدرتمند و معتبری وجود دارد. این آلترناتیو مدافع همان ارزش‌ها و آرمانهایی است که ما هم از آنها دفاع می‌کنیم. پس این آلترناتیو نه تنها به‌سود مردم ایران بلکه در یک تصویر عام‌تر به‌سود جامعه بین‌المللی هم هست.

نکته بعدی این است که باید تفکر استراتژیک داشته باشیم. باید به‌این فکر کنیم که چگونه ابزارهای مختلف را در یک استراتژی مؤثر ادغام کنیم که با سرعت و قطعیت بیشتر به‌نتیجه برسیم.

دیدگاه شخص من در رابطه با ایران این است که هیچ راه‌حل مستقلی برای موضوع اتمی وجود ندارد. تنها راه حل تغییر رژیم است که صورت‌مسئله را به‌طور بنیادی عوض می‌کند.

به‌نظر من، حضور آلترناتیو قدرتمند، پایدار و معتبر، اهمیتی حیاتی دارد. این همان نقش و مسئولیت بلاجایگزین مجاهدین خلق ایران، شورای ملی مقاومت و به‌طور خاص، ساکنان اشرف۳ است.

یک گام جلوتر می‌روم و نکته‌یی در مورد چشم‌انداز آینده، فراتر از سرنگونی رژیم آخوندها می‌گویم. دفعه قبل که به‌اینجا آمدم، در اولین و تنها دیدار (قبلی‌ام) از اینجا، آن‌چه بیش از هر چیز برایم تکان‌دهنده بود گفتگوهایم با تک‌تک ساکنان اشرف بود. اما چه عنصری بود که هم برایم تکان‌دهنده بود و هم به‌چشم‌انداز ایران آینده ربط داشت ؟ اشرفی‌ها در مورد رنج‌هایی که خود و یاران و دوستان و خانواده‌هایشان به‌دلیل سبعیت رژیم متحمل شده‌اند برایم توضیح می‌دادند. اما این صحبت‌ها حاوی هیچ نوع احساس تلخ‌کامی نبود؛ خوش‌بینی و امیدواری در آن موج می‌زد. این عامل، این روحیه، این محتوا همان است که به‌عقیده من بر آخوندها پیروز می‌شود. این همان عنصری است که نشان می‌دهد اشرفی‌ها در طرف درست تاریخ قرار دارند، از ارزش‌های درستی دفاع می‌کنند، یک رهبری درست دارند که آنها را به‌هدف می‌رساند. در نتیجه این مشاهدات است که من خوش‌بین هستم.

 

سفیر لینکلن بلومفیلد

سپس سفیر بلومفیلد از پروفسور شیهان خواست که به‌عنوان محققی که مدت‌ها پدیده تروریسم را مورد مطالعه قرار داده، یک پیش‌بینی در رابطه با رژیم بکند. با توجه به‌اینکه رژیم به‌شدت تحت فشار است و می‌بینیم که دست به‌اقدامات تحریک‌آمیز علیه کشورهای دیگر می‌زند، آیا بر حملات تروریستی خود خواهد افزود؟ چشم‌انداز و سرانجام این اقدامات چیست؟

پروفسور شیهان در پاسخ گفت:

پروفسور ایوان ساشا شیهان مدیر اجرایی دانشکده روابط عمومی و بینالمللی در دانشگاه بالتیمور

... آن‌چه همه ما را در این پنل و در این سالن متحد می‌کند، چیزی که هیچ اختلاف نظری بر سر آن وجود ندارد، این است که آخوندها بر سر یک چیز مهم، غیر منطقی نیستند و آن، ترس از مقاومت سازمان‌یافته است که در شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق متبلور شده است. پروفسور ریموند تنتر چند سال پیش بررسی‌هایی پیرامون رفتار رژیم در برابر مقاومت سازمان‌یافته انجام داد. او دریافت که رژیم به‌شورای ملی مقاومت و مجاهدین خلق بیش از مجموع تمامی گروههای دیگر می‌پردازد.

آن‌چه آرزو می‌کنم مقامات آمریکا بدانند و بفهمند این است که گرایشات دموکراتیک مردم ایران چقدر عمیق است. آمال و آرمان‌های دموکراتیک مردم ایران بسیار، بسیار عمیق است. اگر چه رژیم در بسیاری موارد غیر منطقی است، اما مردم ایران ذره‌یی غیر منطقی نیستند.

طی حدود ۱۵سال گذشته دریافته‌ام که چقدر مردم ایران پیچیده، تحصیل‌کرده و هوشمند هستند. هم‌چنین دریافته‌ام که مأموریت، ایده‌ها و ارزش‌های منعکس‌شده در اساسنامه شورای ملی مقاومت که در خانم رجوی متبلور شده، آینده واقعی ایران است. این داستانی است که فکر می‌کنم باید گفته شود و این همان آلترناتیو معتبر و مقتدری است که باید برای درک آن به‌نهادهای سیاست خارجی در واشینگتن کمک کنیم.

کاری که اینجا می‌کنیم به‌نوعی متقاعد کردن ساختار واشینگتن نسبت به‌چیزی است که مردم ایران از قبل می‌دانند. باید به‌این ساختار کمک کنیم که آینده روشن‌تر را دریابد.

 

سفیر لینکلن بلومفیلد

بلومفیلد: ما در اینجا در اشرف۳ حضار خیلی صبوری داریم. این قرارگاه فوق‌العاده که از آن دیدار می‌کنیم شاهد پیشرفت فوق‌العاده‌یی بوده است.

این هم یک پیام به (حکومت) تهران است. تعادل به‌سمت مقاومت سازمان‌یافته چرخیده است. به‌خاطر استقبالی که از ما کردید متشکرم. امیدوارم بحث‌ها مورد توجهتان قرار گرفته باشد. متشکرم.
لطفا به اشتراک بگذارید: