رانت و فساد تنها مشخصه اقتصاد رژیم

تنها مشخصه اقتصاد رژیم رانت و فساد


گزارشی از فساد و رانت خواری در اقتصاد نظام آخوندی


روزنامه حکومتی جهان صنعت می نویسد: اقتصاد ایران در یک دهه گذشته با روند کاهشی نرخ سرمایه‌گذاری روبه‌رو بوده است.رانت و فساد تنها مشخصه اقتصاد رژیم

نرخ سرمایه‌گذاری کل که در بازه سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ بالای ۳۰ درصد بوده، کاهش خود را به دلیل کاهش در نرخ سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات شروع کرده و این روند کاهشی بعد از سال ۱۳۹۰ تشدید شده، به طوری که در سال ۹۷ این نرخ به کمترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر یعنی به زیر ۲۰ درصد ‌رسیده است. کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ را می‌توان زاده سیاست‌های ارزی کنترلی و رونق در واردات دانست. اما این روند با تحریم‌های بعد از سال ۹۰ تشدید شد، به‌گونه‌ای که نرخ سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات را که دوره‌ای بالای ۱۵ درصد بود به زیر ۱۰ درصد رساند و در سال ۹۷ به هفت درصد رسید.

این روزنامه حکومتی می افزاید: نرخ سرمایه‌گذاری در ساختمان نیز در سال‌های بعد از ۹۰ به دلیل رکود بازار مسکن و البته کسادی سرمایه‌گذاری بر تولید کاهش محسوسی داشت و از حدود ۲۰ درصد در سال ۸۹ به ۱۱ درصد در سال ۹۷ رسید. واقعیت این است که ابهام‌های بزرگ و چشم‌انداز ناروشن سیاست‌های اقتصادی که به دلیل تشدید تحریم‌ها بدتر شده است و نیز فقدان انسجام سیاسی در ایران، آن روند را فزاینده کرده است.

مطالب مرتبط


رانت ۵۰هزار میلیارد تومانی

بحران کسری بودجه و بن‌بست مالیاتی
لطفا به اشتراک بگذارید: