هوای خیزش – شاخص‌های حکمرانی خوب و ثبات یک حکومت چیست؟ - ۱۶ خرداد ۹۹

شاخص‌های حکمرانی خوب و ثبات یک حکومت چیست؟ – هوای خیزش


آیا می دانید مهمترین شاخص ثبات یک حکومت حکمرانی خوب است؟

در بین شاخصهای اقتصادی متعارف، یکی از آنها بسیار سیاسی است! هوای خیزش – شاخص‌های حکمرانی خوب و ثبات یک حکومت چیست؟ - ۱۶ خرداد ۹۹

و یا شاید هم بتوان گفت سیاسی‌ترین شاخص اقتصاد است.

تورم، بیکاری و نرخ رشد، سه‌ گانه‌ای است که هر اقتصاددانی در هر لحظه آنها را پیش چشم دارد.

او می‌تواند از روی همین سه‌ گانه، وضعیت کلی اقتصاد هر کشوری را مورد سنجش قرار دهد.

اما برای مردم اقتصاد نخوانده مقدمتاً این تورم است که آن را در سفره غذا، کیفیت پوشاک، وضعیت سلامتی و نوع مسکن و سایر نیازهای ضروری خود حس و لمس می‌کنند.

امروز رژیم آخوندی جزو ده کشور با تورم بالا در جهان است. تحلیلگران اقتصادی میان دو عامل اصلی این تورم در حال کشاکش هستند. برخی معتقدند که عامل کسری بودجه است که باعث گردید میزان نقدینگی ۸۰درصد رشد کند. بعضی دیگر بر این نظرند که فعالیت‌های دلالی و سفته بازی و سوداگریهای کارگزاران حکومت ولایت فقیه عامل اصلی است؛ که هر بار از یک بازار به بازار دیگر نقل مکان می‌کنند لذا واردات و صادرات، ارز و سکه، خودرو و مسکن، نخود و لوبیا و هر چیزی که قابل خرید و فروش باشد را عرصه کسب سود و درآمد کرده‌اند و تورمی که از این بابت به جان مردم ایران افتاده را بیشتر و بیشتر باد می‌کنند.

مومنی از اقتصاددانان حکومتی برخلاف بخش دیگری از کارشناسان وابسته به بازاریان رانت‌خوار و پر نفوذ، می‌گوید: «اگر تحولات رشد نقدینگی در اقتصاد ایران طی سه دهه گذشته را زیر ذره‌بین قرار دهیم، متوجه می‌شویم در کنار عوامل کم اهمیت‌تر، ۷ عامل منشاء و نیروی محرکه رشد غیر متعارف نقدینگی بوده است» کسری بودجه یا سوداگران حکومتی؟

مطالب مرتبط

هوای خیزش – اصل حاکم بر مبارزه مردم ایران – ۹ خرداد ۹۹

خیزش معلمان علیه حکمرانی آخوندها
لطفا به اشتراک بگذارید: