در گذر زمان – نیمه اول مردادماه – کشف رادیوم توسط ماری کوری و همسرش

کشف رادیوم توسط ماری کوری و همسرش - نیمه اول مردادماه – در گذر زمان


نگاهی به تاریخ، هنر و علوم گذشته و نیز فرهنگ پشت سر بشریت امروز

عنصررادیوم توسط یک زوج دانشمند ، پیر و ماری‌کوری کشف شد.

عنصر رادیوم که مکان شماره ۸۸ را در جدول عناصر اولیه مندلیف دارد ,در گذر زمان – نیمه اول مردادماه – کشف رادیوم توسط ماری کوری و همسرش

فلز بسیار کمیابی است که خاصیت پرتوزایی دارد. ماری‌کوری به اتفاق همسرش،

دو بار موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد. کشف رادیوم، یکی از بزرگترین کشفیات بشر

در پایان قرن نوزدهم بود و کمک بزرگی به پیشرفت علم، بخصوص در زمینه پزشکی و پرتودرمانی نمود.

روز پنجم ژوئیه‌‌‌‌‌‌‌ سال ۱۹۳۴ خانم ماری کوری دانشمند بزرگ فرانسوی در رشته ‌‌‌‌‌‌‌فیزیک در یک حادثه ‌‌‌‌‌‌‌رانندگی درگذشت. ماری کوری در سال ۱۸۹۸ به‌اتقاق همسرش ”پی‌یِر” موفق به‌کشف عنصر رادیو اکتیو رادیوم شد. از این رو در فیزیک اتمی، ”کوری” عنوانی برای معیار فعالیت ماده‌‌‌‌‌‌‌رادیواکتیو شده است. این معیار عبارت از مقداری از یک ایزوتوپ رادیو اکتیو که سرعت واپاشی آن ۳.۷ * ۱۰^۱۰فروپاشی در ثانیه می‌باشد. ماری کوری در سال ۱۹۰۳ به‌همراه همسرش موفق به‌اخد جایزه‌‌‌‌‌‌‌ نوبل فیزیک شد.

پیرکوری Pierre Curie فیزیکدان فرانسوی که به‌‌اتفاق همسرش ماری کوری فلز رادیوم و پلونیوم را کشف کرده بود، در یک حادثه در پاریس کشته شد. وی ۱۵ ماه مه سال ۱۸۵۹ در همین شهر به‌‌دنیا آمده بود. دکتر پیرکوری پس از فراغت از تحصیل، کار در آزمایشگاه و تحقیق و تدریس را در پیش گرفته بود‌. وی با کمک همسرش در سال ۱۸۹۸ موفق به‌‌کشف رادیوم و سپس پلونیوم شد‌. جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۰۳ به‌‌این زن و شوهر دانشمند داده شد.

مطالب مرتبط


در گذر زمان – نیمه دوم تیرماه – استقلال کشور ونزوئلا

رادیوم توسط ماری کوری و همسرش، کشف شد
لطفا به اشتراک بگذارید: