تیک تاک – چرا باید در ایران شغل کولبری وجود داشته باشد – قسمت اول تا سوم

تیک تاک – چرا باید در ایران شغل کولبری وجود داشته باشد – ۱۸ مرداد ۹۹ - قسمت اول


ابعاد کولبری، نمودی از ابعاد فقر و محرومیتتیک تاک – چرا باید در ایران شغل کولبری وجود داشته باشد – قسمت اول تا سوم


کولبری پدیدهٔ نسبتاً نوظهوری است که محصول مستقیم فقر و بیکاری است که در سالهای اخیر بیش‌از‌پیش گلوی همهٔ مردم، از جمله هموطنان کرد را فشرده است. شمار کولبران دست‌کم ۸۰هزار نفر تخمین زده می‌شوند و با تشدید فقر و گرسنگی، این تعداد به‌رغم خطری که در هر قدم در کمین کولبران است، مداوماً افزایش می‌یابد.

در میان کولبران از کودکان و نوجوانان ۱۱، ۱۲ساله تا پیران ۷۰، ۷۵ساله دیده می‌شوند. اخیراً به‌طور فزاینده‌یی زنان نیز به‌کولبری روی آورده‌اند؛ اینان زنان سرپرست خانواده‌اند که با بارهای گران بر دوش کیلومترها راه را با پای پیاده و از میان سنگلاخها و فراز و نشیب کوه‌ها و دره‌ها طی می‌کنند تا نانی برای فرزندان خود به‌خانه ببرنند. کولبران با حمل باری که وزن آنگاه به‌۱۰۰کیلو می‌رسد، کیلومترها راه را در گرما و سرما و برف و بوران طی می‌کنند و اگر زنده و سالم به‌مقصد برسند، در ازای آن پولی که دریافت می‌کنند تنها کفاف خرید قدری نان و سیب‌زمینی را می‌دهد.

شاید کولبری را بتوان یکی از پرخطرین مشاغل در جهان دانست؛ با این تفاوت که اگر سایر مشاغل پرخطر، منافع مادی چشمگیری دارد، در کولبری جان انسان‌ها در ازای لقمه‌یی نان مورد معامله قرار می‌گیرد. و این‌چنین است که این روزها، کمتر روزی است که خبر به‌گلوله بستن هموطنان محروم کرد و کشتار و به‌خاک و خون غلتیدن آنها را نشنویم. در یک ماه اخیر دست‌کم ۲۰کولبر کشته و مجروح شده‌اند که ۸۰درصد آنها با «شلیک مستقیم» بوده است.

تیک تاک – چرا خامنه‌ای از تحریف صحبت می کند؟ – قسمت دوم


گزارشی تحقیقی کارشناسی


تیک تاک – علت اصلی افزایش قیمت ارز در ایران چه بود؟ – قسمت سوم


گفتگو با علیرضا معدنچی



مطالب مرتبط

تیک تاک – استمرار اعتصاب و اعتراض زحمتکشان ایران – قسمت اول تا سوم

شغل کولبری پدیدهٔ نسبتاً نوظهور محصول مستقیم فقر و بیکاری
لطفا به اشتراک بگذارید: