آکت آرم سازمان پر افتخار مجاهدین خلق ایران – اشرف۳

اشرف۳ – آکت آرم سازمان پر افتخار مجاهدین خلق ایران – ۱۳شهریور۹۹


در آغاز پنجاه و ششمین سال بنیانگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران

روز اول شهریور سال ۱۳۵۰یادآور ضربه بزرگ ساواک شاه به سازمان مجاهدین خلق ایران است.آکت آرم سازمان پر افتخار مجاهدین خلق ایران – اشرف۳

در ظهر روز اول شهریور موج ضربات گروه‌های ضربت ساواک شاه علیه مجاهدین خلق ایران آغاز شد.

در این روز ساواک شاه در یورش گسترده به‌ پایگاههای مجاهدین در تهران، دهها تن از کادر مرکزی،

مسئولان و اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را دستگیر کرد و مجاهدین اسیر را زیر وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار داد.

از کودتای ۱۲۹۹و شروع سلطنت پهلوی در ایران تا سال ۱۳۵۰، سازمان مجاهدین نخستین سازمان مخفی و مسلحی بود که توانسته بود به مدت ۶سال (از شهریور ۱۳۴۴تا شهریور ۱۳۵۰) دور از چشم مأموران رژیم شاه و ساواک به حیات و فعالیت مخفیانه در ایران ادامه دهد.
مجاهدین در شرایط فعالیت مخفی در دوران اختناق رژیم شاه و با وجود سرکوب ساواک، به‌ دور از فرمالیسم و نمودها و نام گذاریهای احزاب سنتی، به مدت ۶سال حتی نامی هم بر خود نگذاشته بود و اعضای آن تشکل خود را فقط با کلمه «سازمان» می‌شناختند. نام «سازمان مجاهدین خلق ایران» بعدها در زمستان سال ۱۳۵۰در زندان اوین پس از شهادت احمد رضایی در درگیری با مأموران ساواک شاه، به‌عنوان نخستین شهید مجاهدین انتخاب شد.

طی ۶سال فعالیت مخفی تعداد اعضای سازمان مجاهدین در سراسر ایران به ۲۱۴نفر رسیده بود. اعضایی که علاوه بر تهران، در تبریز و مشهد، شیراز و اصفهان نیز حضور داشتند. دستیابی به چنین تعدادی از اعضا در یک سازمان مطلقاً مخفی که در شرایط اختناق کامل رژیم شاه به مبارزه اشتغال داشت، بی‌سابقه بود. در آن زمان، دیکتاتوری رژیم شاه، در تدارک جشنهای ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی در ایران بود.

مطالب مرتبط


آکت ساختن اشرف۳ – ایران آزاد

نشریه مجاهد، ارگان سازمان مجاهدین خلق ایران، نخستین شماره‌ خودرا منتشر کرد
لطفا به اشتراک بگذارید: