کنفرانس ایران - استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا - قسمت چهارم

کنفرانس ایران - استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا - قسمت چهارم


کنفرانس آنلاین در پارلمان اروپا

استمرار جنایت علیه بشریت در ایران


وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا


سخنرانیهای ۳۷پارلمانتر و شخصیت سیاسی اروپا


فراخوان به پیگرد عاملان و‌آمران قتل‌عام ۶۷ و کشتار ۱۵۰۰تن


در قیام آبان ۹۸و تأکید بر اعزام هیأت تحقیق بین‌المللی به ایران



سخنرانیهای


مارکو زانی، ایوان استفانتس، درک یان اپینک


بونوا بیتو و پاتریسیا تویا


 مارکو زانی – رئیس گروه هویت و دموکراسی در پارلمان اروپا


رژیم، اعدام مخفیانه نوید افکاری را طراحی کرد تا از آن برای ارعاب مردم در فضای ناآرامی‌های فزایندهٴ اجتماعی استفاده کند. اما واقعیت این است که این اعتراف آشکار به‌ضعف بود.


 ایوان استفانتس - نمایندهٔ پارلمان اروپا از اسلوواکی


حمایت خود را از شورای ملی مقاومت ایران و خانم رجوی و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او اعلام کنم. من به‌همراه همکارانم در پارلمان اروپا از آلترناتیوی حمایت می‌کنیم که با سخت‌کوشی به‌دنبال تحقق دموکراسی است


درک یان اپینک – نایب‌رئیس اول گروه محافظه‌کاران و رفرمیستها در پارلمان اروپا


ما در اتحادیهٔ اروپا باید در کنار مردم ایران و آرمانهای دموکراتیک آنها قرار بگیریم. این آرمانها از جمله در مقاومت ایران و رهبری خانم مریم رجوی نمایندگی می‌شوند.



بونوا بیتو - نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه


باید اعتراضمان را علیه سرکوب تظاهرات برای دموکراسی در آبان۹۸ به‌گوش برسانیم. باید دهها تظاهر کننده که دستگیر و زندانی شدند آزاد شوند.


پاتریسیا تویا – نمایندهٔ پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی ایتالیا


در تظاهرات ضدحکومتی در ایران، زنان در صف مقدم قرار دارند چرا؟ چون آنها الگوهایی دارند که به‌آنها الهام می‌بخشند. مریم رجوی زنی باشهامت و ثبات قدمی خارق‌العاده است و تبدیل به منبعی الهامبخش برای مردم ایران شده است.


وی هم‌چنین منبع الهامی برای ما زنانی است که در کشورهایی زندگی می‌کنیم که حقوقمان رعایت می‌شود؛ شهامت او برای ما الهام‌بخش است. مبارزه جانانهٴ او قیمتی است که جنبش او در مبارزه برای آزادی مردم ایران پرداخته است و این ما را ترغیب می‌کند به حمایت از تلاش‌هایش برای دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران برخیزیم.



 مارکو زانی – رئیس گروه هویت و دموکراسی در پارلمان اروپا


بسیار سپاسگزارم بابت فرصتی که به‌من دادید تا در این گردهمایی در حمایت از مردم ایران صحبت کنم.


همکارانم اشاره کردند که نکتهٔ اصلی این است که برای حمایت از مردم ایران چه می‌توان کرد.


همه می‌دانیم که در دهه‌های گذشته، رژیم ایران اولین ناقض حقوق‌بشر در رابطه با شهروندان کشور بوده است. این به‌راستی دهشتناک است.


در ماههای اخیر شاهد تظاهرات جدید علیه رژیم و به‌نام دموکراسی بودیم. تظاهرات توسط مقامات (رژیم) ایران سرکوب شد.


بسیاری از معترضان، زندانی و به‌اعدام محکوم شدند. مورد مشخصی هست که می‌خواهم به‌آن اشاره کنم.


اعدام اخیر نوید افکاری، کشتی‌گیر قهرمانی که تنها یک نمونهٴ اخیر از سبعیت رژیم ایران است.


این یک اقدام منزجر کننده و وحشیانه توسط رژیم ایران است که به‌طور کامل به‌اعتراضات بین‌المللی که به‌یک محاکمهٔ عادلانه فرامی‌خواندند بی‌توجهی کرد و


بی‌توجهی کامل خود را به‌اساسی‌ترین استانداردهای حقوق‌بشر نشان داد.


این موضوع به‌خصوص با ورزش ارتباط داشت. ورزش به‌طور سنتی وسیله‌یی برای اتحاد، دوستی و برادری بوده است.



اما رژیم، اعدام مخفیانه نوید افکاری را طراحی کرد تا از آن برای ارعاب مردم در فضای ناآرامی‌های فزایندهٴ اجتماعی استفاده کند.


اما واقعیت این است که این اعتراف آشکار به‌ضعف بود. کاملاً واضح بود. رژیم از شکست در برابر ارادهٴ مردم می‌ترسد.


می‌داند که هیچ آمادگی‌یی برای مقابله با پاندمی کرونا و بحران اقتصادی متعاقب آن نداشت.


باید به‌خاطر داشته باشیم که حمایت از مردم ایران در رابطه با خواسته آزادی باز هم نقاط ضعف رژیم ایران را آشکار خواهد کرد و


به‌انتقال دموکراتیک کمک می‌کند؛ همان چیزی که مردم ایران سال‌ها است به‌دنبالش هستند.


بار دیگر تشکر می‌کنم به‌خاطر ابتکار ارزشمندتان و امیدوارم به‌زودی جشنی را همراه شما و


همهٔ مردم ایران به‌خاطر آزادی کشور از چنگال رژیم برگزار کنیم، رژیمی که علاوه بر هلاک‌کردن مردم،


یکی از زیباترین کشورهای جهان را به‌نابودی می‌کشاند. بار دیگر از شما تشکر بسیار می‌کنم.



ایوان استفانتس - نمایندهٔ پارلمان اروپا از اسلوواکی


دوستان عزیز، خانم رجوی گرامی، موضوع کنفرانس امروز بسیار حیاتی است. در واقع، جنایتی مستمر علیه بشریت در ایران در جریان است. نه تنها هیچ پیشرفت قابل توجهی در وضعیت حقوق‌بشر حاصل نشده، بلکه بدتر هم شده است. اعدامها هرگز متوقف نشده‌اند. فقدان آزادی بیان و اجتماعات، سرکوب زنان و اقلیتهای مذهبی هم‌چنان ادامه دارد. گزارش شوکه‌کنندهٴ اخیر عفو ​​بین‌الملل در مورد شکنجه، زنگ خطر را به‌صدا درمی‌آورد. ایران در آستانهٴ یک انفجار بزرگ است. ما دیده‌ایم که رژیم چه سبعانه معترضان را سرکوب کرده، آنها را در صحنه به‌قتل رسانده یا به‌سیاه‌چال‌ها منتقل کرده تا زیر شکنجه جان بدهند یا اعدام شوند. این ادامهٔ قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی در سال۱۹۸۸ است که هنوز مجازات نشده است.


حال می‌خواهیم بدانیم که اتحادیهٔ اروپا و نمایندهٔ عالی در خصوص حقوق‌بشر در ایران چه موضعی دارند؟ همه توافق داریم که جنایت مستمر علیه بشریت در ایران بیش از حد به‌درازا کشیده شده. این امر باید مورد توجه و رسیدگی جدی قرار گیرد. حقوق‌بشر نباید موضوعی حاشیه‌یی تلقی شود که بتوان در تلاش برای نجات برجام یا سایر توافقات با این رژیم مستبد از آن چشم‌پوشی کرد. حقوق‌بشر باید در اولویت قرار گیرد.


اصول دموکراتیک اروپایی ما ایجاب می‌کند که اتحادیهٔ اروپا پیشگامی دفاع از حقوق‌بشر برای مردم ایران و اعتراض به‌رژیم به‌خاطر جنایاتش را به‌عهده بگیرد. نباید با زبان نرم دعوت به‌خویشتنداری کرد، آنگاه که رژیم سرکوبگر در اعتراضات نوامبر۲۰۱۹ در ایران معترضان محروم را صد، صد می‌کشد.



امکان ندارد که وضعیت وحشتناک حقوق‌بشر تغییر کند، مادام که تحقیقات مستقل و حسابرسی در کار نباشد. این سیاستی است که از اتحادیهٔ اروپا انتظار داریم.


در پایان، می‌خواهم حمایت خود را از شورای ملی مقاومت ایران و رهبری خانم رجوی و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او اعلام کنم. من به‌همراه همکارانم در پارلمان اروپا از آلترناتیوی حمایت می‌کنیم که با سخت‌کوشی به‌دنبال تحقق دموکراسی است. زیرا خورشید آزادی به‌زود زودی بر فراز ایران خواهد درخشید. متشکرم.



درک یان اپینک – نایب‌رئیس اول گروه محافظه‌کاران و رفرمیستها در پارلمان اروپا


دوستان عزیز، باعث خرسندی و سپاس است که در این رویداد مهم در کنار شما هستم تا روز جهانی علیه مجازات اعدام را بزرگ بداریم. جمهوری اسلامی دارای وحشتناک‌ترین پرونده‌های نقض حقوق‌بشر است و بالاترین میزان اعدام نسبت به‌جمعیت در جهان را سال‌ها به‌خود اختصاص داده. برای من شوکه‌کننده بود که خبر اعدام اخیر قهرمان ملی ۲۷ساله، کشتی‌گیر قهرمان نوید را شنیدم که به‌خاطر شرکت در تظاهرات ضدحکومتی اعدام شد. این مطلقاً غیرقابل قبول است.


متأسفانه شاهد سیاست مماشات اتحادیهٔ اروپا در قبال (رژیم) ایران هستیم. اولویت‌دادن به‌منافع اقتصادی نسبت به‌حقوق‌بشر، به‌آخوندها کمک کرده و هزینه‌یی گزاف برای مردم ایران داشته است. حاصل این سیاست این است که امروزه با رژیمی مواجهیم که بیش از‌پیش دست به‌تجاوز و سوءاستفاده می‌زند. رژیمی که نه تنها شهروندان خود را قربانی می‌کند، بلکه تروریسم را به‌سایر نقاط جهان صادر می‌کند. تاکنون اتحادیهٔ اروپا به‌مخالفت با اعمال مجدد تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه (رژیم) ایران برخاسته. آنها عامدانه به‌دام تبلیغات (رژیم) ایران می‌افتند که گویا تحریمها فقط به‌مردم آسیب خواهد رساند. اما در حقیقت، آنچه که تحریم‌های سازمان ملل هدف قرار داده‌اند، فروش تجهیزات نظامی و تسلیحات (رژیم) ایران، برنامهٔ اتمی رژیم و سپاه بدنام پاسداران است.



هیچ‌یک از اینها ارتباطی با منافع مردم ایران ندارند. در حقیقت، بعد از لغو تحریمها به‌دنبال توافق اتمی سال۲۰۱۵ پولی که به‌ایران سرازیر شد،


فقط راهی جیبهای سپاه پاسداران و دستگاه سرکوبگر آن شد. این پول به‌آخوندها کمک کرد تا مشت آهنینشان را برای کنترل مردم تقویت کنند. شهروندان عادی، فقیرتر از گذشته شدند که علتش فساد حکومتی و تورم سرسام‌آور بود. شوکه‌کننده است که اتحادیهٔ اروپا حتی به‌بررسی لغو تحریم تسلیحاتی رژیم تهران بپردازد. این رژیم، سردمدار تروریسم حکومتی است. این کار قطعاً برخلاف امنیت خود ما در اروپا است. هم‌چنان‌که علیه امنیت مردم ایران هم هست. ما در اتحادیهٔ اروپا باید در برابر این حکومت مذهبی غیرانسانی بایستیم و در عوض در کنار مردم ایران و آرمانهای دموکراتیک آنها قرار بگیریم. این آرمانها از جمله در مقاومت ایران و رهبری خانم مریم رجوی نمایندگی می‌شوند. من او را به‌خوبی می‌شناسم و بارها در پارلمان اروپا با او ملاقات کرده‌ام. امیدوار باشیم که تلاش مستمر ما، به‌زودی دموکراسی و آزادی را برای ایران به‌ارمغان بیاورد.


البته که می‌توانید مثل همیشه روی من حساب کنید. متشکرم و به‌امید دیدار در مناسبت بعدی.



بونوا بیتو - نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه


قبل از هر چیز می‌خواستم از شما تشکر کنم به‌خاطر دعوتی که از من کردید تا در این رابطه ابراز نظر کنم. این موضوع بسیار حساس و جدی است. حکم مرگ متعلق به اعصار گذشته است. به‌رغم این، به‌گفته سازمان‌ملل و هیومن‌رایتس واچ، لیگ بین‌المللی حقوق‌بشر و عفو بین‌الملل، ایران دومین کشور جهان در زمینه تعداد حکم اعدام است و اولین کشور اگر نسبت تعداد جمعیت در نظر بگیریم. در سال۲۰۱۸ چند صد نفر شامل این حکم مرگ شده‌اند. بنابراین ما با یک کشتار مواجهیم و نمی‌توانیم چشممان را به این اعمال در این نقطهٔ جهان ببندیم.


در تاریخ ۱۲سپتامبر۲۰۲۰، کمتر از یک ماه پیش، یک کشتی‌گیر به‌نام نوید افکاری اعدام شد. به‌رغم همهٔ فراخوانها وی مخفیانه اعدام شد، بدون این‌که به‌وکیل او یا به‌خانواده‌اش اطلاع داده شود. حتی به‌خود او هم اطلاع داده نشده بود.



چگونه می‌توانیم باز هم چشمانمان را بر روی چنین اعمال ضدبشری ببندیم؟ چنین چیزی دیگر امکان‌پذیر نیست.


باید اعتراضمان را علیه سرکوب تظاهرات برای دموکراسی در پایان سال۲۰۱۹ به‌گوش برسانیم. این تظاهرات به‌شکل وحشیانه‌یی سرکوب شد. باید دهها تظاهر کننده که دستگیر و زندانی شدند آزاد شوند. نباید چنین وقایعی دوباره در این کشور رخ دهد. باید صدها خانواده که از سرنوشت نزدیکانشان خبر ندارند مطلع شوند، با امید به این‌که آنها دچار بدترین سرنوشت ممکن نشده باشند.


(رژیم) ایران تنها حکومت جهان است که کودکان را نیز اعدام می‌کند. این وضعیت به‌شدت هنجارشکنانه است و نمی‌توانیم شاهد ادامهٔ آن باشیم.


از موقعی که من عضو پارلمان اروپا شده‌ام، ما دو قطعنامه را در محکومیت شدید موارد بی‌شمار نقض حقوق‌بشر در ایران به‌تصویب رساندیم. امروز بعدازظهر می‌توانم به شما اطمینان بدهم، و من همکاران شما را در میدان لوکزامبورگ در مقابل پارلمان نیز دیدم، که تا پایان دورهٴ نمایندگی‌ام می‌توانید روی من حساب کنید برای افشای حکم اعدام در ایران، هم‌چنانکه در همهٔ کشورهای جهان.


از حسن توجه شما ممنونم و خسته نباشید در این مبارزه باشکوه که باید در اسرع وقت به‌پیروزی برسد.



پاتریسیا تویا – نمایندهٔ پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی ایتالیا


خیلی ممنونم، ممنون از همگی و روز بخیر،


مایهٔ شعف من است که در این کنفرانس اینترنتی شرکت می‌کنم و فهرست بلندی از همکارانم نیز در این کنفرانس سخنرانی کردند یا خواهند کرد. این نشان می‌دهد که هیچ‌چیز نمی‌تواند اخلالی در تلاش‌های ما برای تحقق دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران ایجاد کند، حتی کووید۱۹.


در ایران زن‌ستیزی نخ نبات قانون اساسی و دستگاه قضایی را تشکیل می‌دهد. سرکوب زنان در ایران همواره یکی از دغدغه‌های نمایندگان پارلمان اروپا از اقصی نقاط جهان بوده. زنان به‌طور سیستماتیک توسط حکومت مذهبی در ایران سرکوب می‌شوند. آنها بیش از سایر شهروندان ایرانی از همهٔ حقوق انسانی خود محروم شده‌اند. آنها از آپارتاید جنسی رنج می‌برند که توسط حکومت آخوندها اعمال می‌شود. آمار خودکشی زنان در ایران یکی از بالاترین ارقام در جهان است. این موضوعی است که باید ما را عمیقاً به‌فکر وادارد.



در زمینهٴ فعالیت‌های سیاسی، زنان قربانی بالاترین حد از شکنجه و بدرفتاری هستند.


حتی زنان باردار توسط این حکومت اعدام شده‌اند و این امری وحشتناک است. زنان تحت این حکومت بیشتر از سایرین قربانی کووید۱۹ هستند. بنا بر اطلاعاتی که توسط سازمانهای بین‌المللی جمع‌آوری شده ۹زن زندانی در زندان تبریز به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. موارد ابتلا در سایر زندانها نیز رخ داده.


اما باعث شعف من است که مشاهده می‌کنم هیچ‌کدام از این درد و رنج‌ها نتوانسته زنان ایرانی را به یأس و ناامیدی بکشاند، هیچ‌کدام از این درد و رنج‌ها. در تظاهرات ضدحکومتی در ایران، زنان در صف مقدم قرار دارند. آنها سایرین را ترغیب به‌شکستن سکوت و ابراز نارضایتی‌شان می‌کنند. صدای زنان در همهٔ تظاهراتها غالب است. زنان در هر جایی حضور دارند که به‌شهامت برای برخاستن و فریاد کشیدن علیه دیکتاتوری نیاز است. چرا؟ چون آنها الگوهایی دارند که به‌آنها الهام می‌بخشند.


در ایران جنبش مقاومتی وجود دارد که توسط یک زن رهبری می‌شود، مریم رجوی، که من قویاً به‌وی احترام می‌گذارم. من او را می‌شناسم و به‌او ارج می‌نهم. من چند بار با ایشان ملاقات کرده‌ام، در اینجا، در پارلمان اروپا و همراه همکارانم.



خانم مریم رجوی که ترجیح می‌دهم با نام کوچک مریم صدایش کنم، عقاید خود را در رابطه با برابری زن و مرد به‌مرحلهٔ اجرا گذاشته است.


وی زنی باشهامت و ثبات قدمی خارق‌العاده است و تبدیل به منبعی الهام‌بخش برای مردم ایران شده، به‌خصوص برای زنان که طالب آزادی، حقوق‌بشر، دموکراسی، عدالت اجتماعی و به‌خصوص برابری زن و مرد هستند.


وی هم‌چنین منبع الهامی برای ماست، ما زنانی که در کشورهایی زندگی می‌کنیم که حقوقمان رعایت می‌شود؛ ولی شهامت او برای ما الهام‌بخش است.


مبارزه جانانهٴ او قیمتی است که جنبش او در مبارزه برای آزادی مردم ایران پرداخته است و این ما را ترغیب می‌کند به حمایت از تلاش‌هایش برای دموکراسی و حقوق‌بشر در ایران برخیزیم.


تازه‌ترین فراخوان وی برای تشکیل یک کمیسیون تحقیق مستقل جهت دیدار از زندانهای ایران است. وی از کمیسر عالی حقوق‌بشر خواست که در این زمینه اقدام کند.


به‌عنوان منتخبان اروپا، ما باید ارزشهای اروپا مانند حقوق‌بشر و دموکراسی را در اولویت سیاستمان در قبال سایر کشورها قرار بدهیم.


به‌همین دلیل معتقدم که در ورای هر نقطه‌نظر سیاسی که در قبال ایران وجود دارد،


در ورای مواضع مختلف سیاسی، باید دست در دست هم اولویت را به‌حقوق‌بشر و دموکراسی بدهیم و


نه به‌منافع اقتصادی و منافع احزاب مختلف. این می‌تواند باعث اتحاد ما حول یک سیاست اصولی در قبال ایران بشود تا با یک صدای واحد صحبت کنیم؛


و ما آماده‌ایم که این کار را انجام بدهیم. با تشکر فراوان


ادامه دارد



سایر قسمتهای مربوط به این مطلب


مریم رجوی: درود بر شما که در روز جهانی نه به اعدام، پرچم دادخواهی برافراشته اید

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت دوم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت سوم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت چهارم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت پنجم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت ششم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت هفتم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت هشتم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت نهم و پایانی

مطالب مرتبط


برگزاری کنفرانس مقاومت ایران در پارلمان اروپا – تیک تاک – قسمت اول تا سوم


ایران:‌ استمرار جنایت علیه بشریت - وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا - کنفرانس زنده اینترنتی


لطفا به اشتراک بگذارید: