بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت پنجم

بیانیه سی ونهمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران


فصل سوم:


قیام دیماه ۱۳۹۸


پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی


۲۲-در اولین ساعات چهارشنبه ۱۸دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰)، همزمان با کارناوال مرده گردانی تابوت قاسم سلیمانی، سپاه پاسداران به فرمان خامنه‌ای و


در واکنش به هلاکت سلیمانی، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق را با ۱۲ موشک، هدف قرار داد.


در این حمله هیچکس کشته نشد. جواد ظریف گفت همه را از قبل به مقامات عراقی اطلاع داده بودیم.


واضح است که مقامات عراقی هم به آمریکایی‌ها اطلاع داده بودند.


سپاه پاسداران در اطلاعیه خود ادعا کرد که در عملیات به نام سلیمانی دهها موشک شلیک کرده و


اگر آمریکا مجدداً «شرارت کند با پاسخ کوبنده تر مواجه خواهد شد» در


اطلاعیهٔ سپاه پاسداران به شکل مسخره‌یی از مردم آمریکا خواسته شده بود که «سربازان آمریکایی را از منطقه فرا بخوانند»!


ظریف از ترس واکنش آمریکا سریعاً اعلام کرد: «حمله انجام شد و تمام شد.


[رژیم] ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ سازمان ملل انجام داد و تمام کرد. . .


ما به‌دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم». خامنه‌ای که از پاسخ ضعیف ولایتش آگاه بود،


مسأله خروج نیروهای آمریکا از عراق را به‌عنوان انتقام اصلی رژیم پیرامون هلاکت قاسم سلیمانی عنوان کرد.


۲۳-همزمان با حمله به پایگاه آمریکا، سپاه پاسداران در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی


به یک هواپیمای مسافربری که از فرودگاه تهران بلند شده بود موشک شلیک کرد و


باعث سرنگونی آن و کشته شدن تمامی سرنشینان آن‌که ۱۷۶ تن بودند شد. تعداد زیادی از مسافران،


ایرانیان شاغل یا دانشجو در کشورهای اروپایی و کانادا بودند. ساکنان منطقه پرند اعلام کردند


«ما موشکهایی را در آسمان پرند دیدیم و صدای سه انفجار شدید را شنیدیم به شکلی که خانه‌هایمان لرزید».


این که در چنین شرایط جنگی چرا اجازهٔ پرواز به هواپیما داده شده، نکته‌یی است که به مرور روشن شد.


ارزیابی سپاه این بوده که اگر آسمان تهران پروازممنوع اعلام شود، آمریکایی‌ها از آن مطلع می‌شوند و


بنابراین با توجه به‌عملیات مربوط به قاسم سلیمانی به‌عملیات انتقامی پی برده و آمادگی بیشتر پیدا می‌کنند.


چندی پیش نیز شبکه کانادایی سی. بی. سی یک فایل صوتی منتشر کرد که


«نشان می‌دهد مقامات ارشد [رژیم] ایران در زمان حمله موشکی به یک پایگاه میزبان نیروهای آمریکایی در عراق،


آسمان ایران را به روی پرواز تجاری باز گذاشتند تا برنامه حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق، لو نرود» (رادیو فردا).


این راه‌کار جنایتکارانهٴ سپاه بدون تردید با چراغ سبز خامنه‌ای اجرا شده است.


خانم مریم رجوی بلادرنگ اعلام کرد: سرنگونی هواپیمای مسافری جنایت بزرگ رژیم است مردم نه می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند. مقصر اصلی خامنه‌ای، روحانی و سرکردگان پاسداران هستند و باید محاکمه و مجازات شوند. دبیرخانه شورا در اطلاعیه ۲۱ دی ۹۸ خاطرنشان کرد: «حسن روحانی، رئیس‌جمهور ارتجاع و ستاد فرماندهی نیروهای مسلح رژیم پس از ۷۲ ساعت تأخیر و تعلل و صحنه‌سازی و دروغپردازی، زیر ضرب روشنگریها و عکسهای منتشر شده، به ناچار اعتراف کردند که هواپیمای مسافری اوکراینی با شلیک موشکهای سپاه پاسداران سرنگون شده است. »


۲۴-دولتهای کانادا و اوکراین مدارکی در دست داشتند که ثابت می‌کرد شلیک به‌طور عمدی انجام شده و بنابراین خواهان دریافت جعبه سیاه و یک تحقیق مستقل شدند. خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی هم پس از مدتی به تأسیس «انجمن خانواده های جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراینی»اقدام کردند و خواستار انجام تحقیقات بی‌طرفانه و جامع درباره جنایت سرنگونی این هواپیما و حضور نماینده از آنان در جریان بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه شدند.


کارگزاران نظام در ارسال جعبه سیاه چند ماه تعلل کردند و سرانجام در ۲۷ تیر۹۹ (۱۷ ژوئیه) پس از ۶ ماه تأخیر جعبه سیاه هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراینی به پاریس منتقل و ۳ روز بعد بازخوانی اطلاعات آن انجام شد و چند روز طول کشید. اما هنوز هیچ گزارش رسمی در این مورد منتشر نشده است.


خامنه‌ای و روحانی و سرکردگان سپاه که به‌محض شلیک موشک از فاجعه‌یی که رخ داده بود مطلع بودند، سه شبانه روز آن را کتمان و انکار کردند. در این اثناء خشم و التهاب عمومی به اوج رسید به‌طوری‌که دیگر جایی برای حاشا کردن نبود و پاسدار حاجی‌زاده سرکردهٔ هوافضای سپاه در یک سناریوی مضحک اعلام کرد «یکی از عناصر ما خبط و خطا کرده» و هواپیما با موشک سپاه سرنگون شده است.


۲۵-به‌دنبال اعتراف سپاه پاسداران قیامی دیگر در تهران و چندین شهر کشور با پیشگامی دانشجویان شکل کرفت. دانشگاه که رژیم سال‌ها تلاش کرده بود با پاسداران و بسیجیان و انجمنهای رنگارنگ حکومتی و اداره حراست آن را خنثی کند، بار دیگر به کانون شورش و انقلاب تبدیل شد. دانشگاه که جوش و خروش آن یادآور مبارزات مردم علیه نظام سلطنتی بود، اینک صحنه رویارویی با نظام ولایت فقیه شده بود.


هزاران نفر از مردم تهران برای همدردی با خانواده های جان‌باختگان و اعتراض به سپاه در مقابل دانشگاه صنعتی شریف، که تعدادی از دانشجویانش در این هواپیما جانباخته بودند، تجمع کردند. همزمان هزاران نفر از مردم تهران در مقابل دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه هنر، دانشگاه ملی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا و خیابانهای مختلف تهران از جمله خیابان حافظ، تقاطع خیابان طالقانی و حافظ، چهارراه ولیعصر دست به اعتراض زدند. در سایر شهرها از جمله اصفهان، کرمان، سنندج، ایوانکی، بندرعباس، رشت، لاهیجان و دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه دامغان، دانشگاه مشهد، دانشگاه مازندران نیز مردم و دانشجویان تجمعات اعتراضی علیه خامنه‌ای و سپاه برگزار کردند.


قیام دیماه۹۸ با پیشگامی دانشجویان و با حمایت و شرکت مردم سه روز متوالی در تهران و ۱۸ استان دیگر ادامه یافت و نیروهای سرکوبگر انتظامی و پاسداران برای مقابله با آن به حمله و هجوم و تیراندازی و دستگیری شمار زیادی ار دانشجویان مبادرت کردند.


۲۶-یک ویژگی برجسته این قیام تمرکز شعارهای قیام روی ولی‌فقیه و تمامیت رژیم بود و نشان داد که باندهای حاشیه و متن رژیم دیگر در اعتراضها و قیامها محلی از اعراب ندارند و خیابان و قیام به نیروهای واقعاً انقلابی تعلق گرفته که خصوصیت ویژهٔ شان مرزبندی با شیخ و شاه است.


دانشجویان شعار می‌دادند: «غلط کردند، خطا کردند»/ «مرگ بر خامنه‌ای»/ «مرگ بر دیکتاتور»/ «فرمانده کل قوا استعفا استعفا»/ «سپاه جنایت می‌کند، رهبر حمایت می‌کند»/ «دانشجو بیدار است از سیدعلی بیزار است»/ «بسیجی بی‌غیرت عامل قتل ملت»/ «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»/ «نه شاه میخوایم نه رهبر، نه بد میخوایم نه بدتر»/ «حکومت سپاهی نمی‌خواهیم»/ «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» «ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما»/ «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن»/ «مرگ بر این ولایت، این همه سال جنایت»/ «سپاهی حیا کن، مملکتو رها کن»/ «دانشجو بیدار است، از سیدعلی بیزار است»/ «می کشم می‌کشم، آن که برادرم کشت»، «برادر شهیدم، خونتو پس می‌گیرم»/ «مرگ بر دروغگو»/ «به من نگو فتنه گر، فتنه تویی ستمگر»/ «سپاه بی‌کفایت، مایه ننگ ملت»، «سپاه بی‌کفایت، عامل قتل ملت»/ «سلیمانی قاتله رهبرش هم قاتله»/ «نه تاج و نه عمامه، آخوند کارت تمامه» و. . .


جوانان شورشی عکسها و بیلبردهای قاسم سلیمانی را پایین کشیده و سوزاندند. مراسم تدفین کشته‌شدگان بعد از چند روز در شهرهای مختلف برگزار شد. در اغلب موارد خانواده جان‌باختگان اجازه ندادند روی تابو‌تهای اقوام و بستگان شان، پرچم رژیم انداخته شود.


۲۷- قیام دیماه ۹۸ دو پیام ویژه داشت. نخست این‌که کمتر از دو ماه پس از قیام آبان، و به‌رغم آن سرکوب وحشیانه و کشتار بی‌سابقه در خیابان، بحران انقلابی و ضرورت قیام و سرنگونی و آمادگی شرایط سیاسی و اجتماعی را به‌طور مضاعف اثبات کرد. دوم این‌که بساط دجالبازیهای خامنه‌ای با مرده گردانی قاسم سلیمانی و تبلیغات پرهزینه حول آن را به کلی درهم ریخت. آن هم در حالی که رژیم شبکه خبرنگاران دوست خود و امثال اردشیر زاهدی را به خدمت گرفته بود تا جلاد خلقهای منطقه را «سردار ایران اسلامی» و «چه گوارای ولایی» قلمداد کند. اما به زیر کشیدن عکسهای این دژخیم توسط کانونهای شورشی و دختران و پسران دانشجو و دانش‌آموز در خیابان‌ها در قیام دیماه ۹۸ آه از نهاد دشمن برآورد. پیش از آن جوانان شورشگر عراقی عکسهای منحوس سلیمانی و خامنه‌ای را در میدان آزادی بغداد و در شهرهای شورشی و اغلب شیعه‌نشین عراق لگدکوب کرده و به آتش می‌کشیدند. روز ۲۴دی ۹۸ علم‌الهدی امام جمعه و نماینده خامنه‌ای در مشهد با خشم و درماندگی خطاب به بسیجیان پای منبرش گفت: «عزیزان ما داریم امتحان می‌شویم حاج قاسم سلیمانی رفت، سفره امتحان برای ما پهن است تا کجا ایستاده‌ایم و تا آنجا ایستاده‌ایم که ستون خیمه این نظام مورد تهاجم قرار بگیرد و بعد شما از کنارش بی‌تفاوت رد بشوید؟! در شهری که ۷میلیون جنازه حاج قاسم تشییع کننده داشته هنوز هفتم خاکسپاری او نرسیده توی این شهر می‌آیند عکس حاج قاسم را پاره کنند آتش بزنند یعنی از آن ۷میلیون آیا ۱۰هزار نفر نبود بیاید جلوی این قضیه بگیرد؟ این مایه مصیبت است».



قسمتهای مرتبط با این مطلب


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل - قسمت اول


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت سوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت چهارم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت پنجم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت ششم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هفتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هشتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت نهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت یازدهم



مطالب مرتبط


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران- قسمت سومبیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران- قسمت سوم

لطفا به اشتراک بگذارید: