بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت ششم

شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل بیانیه سالانه --قسمت ششم


بیانیهٔ سی ونهمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران



فصل چهارم: یک دست سازی از طریق انقباض


۲۸-جناح‌بندی و جنگ قدرت بین دزدان و غارتگران مردم و کشور ایران از ابتدای حاکمیت خمینی تا امروز بوده و تا سرنگونی هم ادامه دارد.


از سال ۱۳۸۴ و با برآمد مهندسی شده احمدی‌نژاد، جدال درون باندهای نظام ابعاد جدیدی پیدا کرد. اما از قیام دی ماه ۹۶ فراتر از جنگ قدرت، جنگ برای بقای نظام به دغدغه عمده باندها به‌ویژه دو باند اصلی (دولت - اصلاح طلبان با حاکمیت - خامنه‌ای و سپاه) تبدیل شده است.


زیرا هر دو باند رژیم مبنای قیامهای دی ۹۶ و آبان ۹۸ را به صفر نزدیک شدن اعتماد اجتماعی و تنفر و نارضایتی لااقل از دهک هفتم به پایین از کل نظام می‌دانند و خطر براندازی در قیام بعدی را جدی ارزیابی می‌کنند.


روحانی و اصلاح طلبان سیاست راهبردی را در تغییر رفتار یعنی در مماشات بین‌المللی و حل مسأله معیشت و اقتصاد و رفرم توزیع منابع و قدرت می‌بینند تا به‌زعم خودشان مقداری اعتماد اجتماعی را برگردانند و از این طریق مانع براندازی شوند.


روحانی این تضاد را این‌گونه بیان کرد: «مسأله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد» .


خامنه‌ای و باندش به صراحت تغییر رفتار را خودکشی قبل از مرگ می‌‌بینند و تنها راه را در قدرت‌یابی (از طریق تروریسم و سلاحهای کشتار جمعی) و جلوگیری از ریزش نیروهای اخص خود (سپاه و بسیج و. . . ) و سرکوب جامعه به وسیله این نیروها ارزیابی می‌کنند.


خامنه‌ای بعد از قیام آبان ۹۸، ضربه هلاکت قاسم سلیمانی و اعتراضات دی ماه ۹۸ در ۲۶ دی ماه، راه حل را در قدرتمند شدن عنوان کرد.



اما روزنامه اقتصاد (از باند روحانی) در ۷ اردیبهشت ۹۹ این سیاست را با عنوان «غولی با پاهای چوبی» تعریف کرد و نوشت:


«کسانی که فکر می‌‌کنند بدون وجود و بی توجه به اقتصادی قدرتمند، فقط با اتکا به قدرت نظامی می‌توان در بلندمدت امنیت را برای کشور تأمین کرد، به یاد داشته باشند شوروی با حمله ارتشی بیگانه از هم فرو نپاشید، این حمله ارتش اقتصاد ناکارآمد خودشان بود که بدون شلیک حتی یک گلوله باعث شکست آنان شد».


۲۹-در سال ۹۸ تا تشکیل مجلس یازدهم در ۷ خرداد ۹۹ جنگ دو خط انبساط و انقباض بین خامنه‌ای و جناحش با روحانی و اصلاح طلبان بی‌وقفه ادامه داشت تا به مجلس کاملاً انقباضی در ۷ خرداد ۹۹ انجامید و هر روز این جنگ عمیق تر شد.


خامنه‌ای در ۲۶ شهریور ۹۸ در جلسه به اصطلاح درس خارج فقه گفت: «ملت ایران در مواجهه با موج تبلیغاتی گسترده، عظیم و عمیق دشمن علیه کشور و مقدسات در حال تصمیم گیری است.


همه باید بدانند که مذاکره ترفند است. سیاست دولت آمریکا، تنها راه مواجهه با ایران، فشار حداکثری می‌‌بیند، هدف آنها از مذاکره این است که به همه ثابت کنند فشار حداکثری جواب داد.



اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری علاج کار و مؤثر بر روی [رژیم] ایران است، [رژیم] ایران دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت».


روحانی در ۲۴ مهر در دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که «سرنوشت آینده کشور را انتخابات تعیین می‌‌کند» بر روی محور اصلی تضاد در رژیم انگشت گذاشت و با طرح این سؤال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیاست؟ گفت: «این مسأله ای راهبردی است که ۴۱ سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده ایم.


یک عده بر تعامل سازنده وعده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند. یک عده معتقدند که مشکلات موجود جز با قدرت نمایی و شکستن دشمن میسر نیست و یک عده نیز معتقدند می‌توان بسیاری از مشکلات را با گفتگو حل و فصل کرد. لذا مسأله اصلی این است که استراتژی ما باید تعامل سازنده و یا تقابل مستمر باشد.


عده ای عنوان می‌کنند که مذاکره با خارجیها وقت تلف کردن است و باید با آنها تقابل کنیم، در این صورت است که روزی در مقابل ما کوتاه خواهند آمد و در مقابل یک عده هم معتقدند که با جنگ و تقابل به جایی نمی‌رسیم، بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟


برای موضوعاتی که بیش از۴۰ سال است راجع به آنها بحث می‌کنیم به نتیجه نرسیده‌ایم، باید همه پرسی کنیم».


۳۰- خامنه‌ای که ۲۴ بهمن ۹۷ در بیانیهٔ «گام دوم انقلاب» سیاست انقباض را در مقابل خط سازش و مذاکره اعلام کرده بود، پس از مهره چین کردن مجلس یازدهم از طریق مهندسی نمایش انتخابات، در سخنرانی روز ۲۹اردیبهشت ۹۹ خط سیاسی خود را در قالب ضرورت دولت جوان (با شاخص قاسم سلیمانی) مطرح کرد.


قالیباف که روز شنبه ۱۰خرداد با توافق باندهای به‌اصطلاح اصول‌گرا به ریاست مجلس رژیم رسید، روز بعد در جلسه افتتاحیه مجلس روی محورهای همین خطوط تأکید کرد.


همزمان سعید جلیلی در نامه‌یی به قالیباف که با تیتر «ردپای دولت سایه در نامه سعید جلیلی به محمدباقر قالیباف» که در خبر آنلاین ۱۲خرداد ۹۹درج شده است، به تعیین اولویتهای مجلس جدید پرداخت و با استناد به حرفهای قاسم سلیمانی نوشت «مجلس با انبوهی از موضوعات و مسائل مواجه است که پرداختن به هر کدام آنها می‌تواند توجیه داشته باشد. اما انتظار منطقی مردم، پرداختن به اولویتها است».


سپس خامنه ای در روز چهارشنبه ۱۴ خرداد در سالمرگ خمینی، از او به‌عنوان یک «تحول خواه» یاد کرد و برای قالب کردن خط انقباضی مورد نظرش به سرکردگان ولایت، تلاش کرد که آن را تحول خواهی مورد نظر خمینی قلمداد کند. سیاست انقباضی ولی‌فقیه شامل؛ یک پایه کردن رژیم با محورهای زیر است:



-تضعیف کیفی دولت روحانی (البته تا مرز برکناری)


- جا انداختن جانشینی آخوند رئیسی برای مقام ولی‌فقیه


-جا انداختن جلیلی برای ریاست جمهوری


-تشدید خط سرکوب داخلی و اعدام دستگیر شدگان قیام و فعالان کانونهای شورشی


- طراحی چند وجهی به‌منظور تبلیغ مجاهدین به‌عنوان خطر اصلی برای همه اجزای نظام و متحدان نظام


-تشدید فعالیت نرم افزاری و توطئه‌های تروریستی علیه مجاهدین و مقاومت ایران


-تشدید تضادهای بین‌المللی با افزایش دخالت‌های منطقه‌ای، افزایش فعالیت‌های موشکی، سرعت دادن به غنی‌سازی هسته‌یی و قلمداد کردن آن به‌عنوان نتیجه تحریم‌های ترامپ و حفظ پلهای ارتباطی با اروپا و سرمایه‌گذاری روی شکست ترامپ و روی کار آمدن بایدن در آمریکا


این سیاست ریسک انزوای رژیم و مماشاتگران را در سطح بین‌المللی و ریسک ریزشهای سنگین در درون رژیم را در بردارد. ولی خامنه‌ای سعی می‌کند با تأکید برحفظ دولت روحانی تا روز آخر با سیاست یکی به نعل و یکی به میخ در رابطه با برجام و طرفهای اروپایی این ریسک را کاهش دهد.



۳۱-خامنه‌ای در سال ۸۴ سرمست از جنگهای عراق و افغانستان، با ریاست‌جمهوری احمدی نژاد، رفسنجانی و باندهای اعتدالی و اصلاحاتی داخل رژیمش را کنار زد و نظام ولایت را یکدست کرد.


در سال ۸۸ تلاش کرد طیف مخالفان یکسرگی نظام (از ناطق نوری تا رفسنجانی و موسوی و کروبی) را یک جا از دور خارج کند، که منجر به خیزشهای سال ۸۸ و درهم شکسته شدن اتوریته ولایتش در کف خیابان شد.


در سال ۹۲ برای جلوگیری از دو سر شدن ولایت حتی رفسنجانی را رد صلاحیت کرد، اما شکسته شدن اتوریته‌اش، تشدید تضاد در باند خودش به ویژه در سپاه بین سلیمانی و جعفری، مهندسی اش را به شکست کشاند و روحانی روی کارآمد.


روزنامهٔ تهران امروز، ارگان شهرداری تهران، که مدافع قالیباف بود، در سرمقالهٔ روز ۲۶ خرداد۹۲ درباره شکست مهندسی ولی‌فقیه خطاب به جلیلی که کاندید مورد نظر خامنه‌ای بود، نوشت:


«آقای جلیلی شما به‌قول خودتان و حامیان دو آتشهتان، به تکلیف‌تان عمل کردید؟ فقط پرسش ما از شما این است که واقعاً به تکلیف‌تان عمل کردید که انتخابات ریاست قوه اجرایی را به یک رفراندوم هسته یی تبدیل کردید؟!»


خامنه‌ای برخلاف تمامی انتخابات قبلی در نظام، این بار حتی به روحانی تبریک هم نگفت و به‌رغم سازشهای روحانی با خامنه‌ای و سپاه در چیدمان کابینه، با تشکیل دولت سایه به ریاست سعید جلیلی مقابله با روحانی را شروع کرد، حمیدرضا آصفی (سفیر اسبق رژیم در فرانسه) در مصاحبه یی در ۲۴ شهریور ۹۷ گفت: «دولت پنهان قدرت زیادی دارد اما پاسخگو نیست. آنها برای شکست برجام و سرنگونی دولت روحانی، تلاش‌ها کرده اند» .


با چراغ سبز خامنه ای، آخوند ذوالنور در ۲۸ بهمن ۹۷ روحانی را تهدید به استیضاح و شروع به جمع آوری امضا کرد و دهقان نماینده دیگر باند خامنه‌ای در ۶ اسفند ۹۷ در ضرورت این استیضاح گفت: «در چند سال اخیر دولت راهی را شروع کرد که به بن بست رسیده است.


اما به بن بست رسیدن برخی مسئولان غرب‌گرا به‌معنای به بن بست رسیدن کشور و ملت ایران نیست. افرادی که ۶ سال مسیر اشتباه را طی کرده‌اند، بعید است بتوانند مسیر دولت را تغییر دهند».


در واکنش به این تهاجمها، روحانی در ۷ اسفند ۹۷ برای اعتراض به خامنه‌ای و باندش در رابطه با FATF گفت: «. . . . . . نمی‌شود کشور را به ۱۰- ۲۰ نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آنها بگیرند، ما نیز تابع هستیم؛ چنین نیست و صاحب این کشور، ملت بزرگ ایران هستند» و به‌دنبال آن در ۱۵ اسفند ۹۷ گفت: «در جلسات با رهبر معظم انقلاب گفتم که در این مرحله نیاز به یک فرمانده داریم تا همه مردم و ارکان نظام با یک فرماندهی واحد دشمن را شکست دهند و پیشنهاد دادم که ایشان به عنوان رهبر نظام، فرماندهی جنگ اقتصادی را برعهده بگیرند اما رهبری گفتند الآن شرایط جنگ است و نیاز به فرمانده این جنگ داریم که باید فرمانده آن رئیس‌جمهور باشد». این نشان‌دهنده کوتاه‌آمدن مجدد خامنه‌ای بود.



۳۲-در ۱۹ فروردین ۹۸ سپاه در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت و در ۸ اردیبهشت ۹۸، ترامپ معافیت ۸ کشور از تحریم نفتی رژیم را لغو کرد.


خامنه‌ای که در یک سال گذشته با کنار آمدن با روحانی، به او امتیاز مماشات با اروپا را به امید یافتن راهی برای کم کردن فشار تحریم‌ها داده بود، مذاکره در تعادل‌قوای فعلی را مساوی تسلیم اعلام کرد و با این تحلیل که آمریکا وارد جنگ نمی‌شود، انفجار ۴ نفت‌کش دریای عمان و ساقط کردن پهپاد آمریکایی و. . . حمله به آرامکو در عربستان را انجام داد.


با اوج‌گیری تضاد خامنه‌ای -روحانی، عباس عبدی در ۱۷ آذر ۹۸ با اشاره به‌وجود تنش در ساختار قدرت پیشنهاد انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری را داد و گفت: هیچ حکومت و دولتی حتی در شرایط عادی نیز نمی‌تواند و مجاز نیست که با این حد از تنش مدیریت خود را تداوم دهد.


به گزارش روزنامه انتخاب در ۲۸ آذر ۹۸، محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران، در کنگره حزب همبستگی گفت: افراطیها با افزایش قیمت بنزین، طرح دوفوریتی برای بازگرداندن قیمت و طرح استیضاح وزرا را پیش کشیدند ولی حکم حکومتی از طرف رهبری به مجلس، باعث عقب نشینی تندروها شد. . .


سپس در مراسم ۹ دی ۹۸ آخوند حاج صادقی نمایندهٔ خامنه‌ای در سپاه خواهان برکناری دولت روحانی شد و گفت: مردم نمیپذیرند افرادی که در فتنه ۸۸ نقش داشتند در پست و سمت باشند؛ باید مراقب نفوذ در دستگاه حاکمیتی باشیم. آخوند مصباح یزدی در مدرسهٔ فیضیه پیشنهاد مذاکره با دشمن در خفا را احمقانه نامید. در این مراسم پلاکاردهایی علیه روحانی را به نمایش گذاشتند از جمله: «کودتای بنزینی، خیانت و خودبینی»، «وزیر ارتباطات سورپرایز داریم برات».


بعد از هلاکت قاسم سلیمانی و ماجرای موشک پرانی به پایگاه آمریکایی‌ها در عراق و به‌دنبال ماجرای شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و شورش بعد از آن، و به ویژه شعارهای سرتاسری دانشجویان علیه کلیت نظام، خامنه‌ای بعد از ۸سال، در ۲۶ دی ماه ۹۸ به نماز جمعه آمد و بعد از تعریف و تمجید از قاسم سلیمانی و بدون حتی یک تسلیت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی و با رد کردن مجدد راه حل مذاکره، راه حل را «قوی شدن» اعلام کرد و گفت: «در یک کلمه؛ ملت [بخوانید ولایت] ایران باید همتشان این باشد که قوی باشند. تنها راه این است که قوی بشویم. ما از مذاکره هم ابایی نداریم» .


شایان یادآوری است که در این اثنا، در اوایل زمستان، در دیماه ۹۸ ویروس کرونا وارد ایران شده بود اما آماده‌سازی برای نمایشهای ۲۲ بهمن و شعبده انتخابات، باعث پنهان‌کاری و پرده کشیدن بر این خطر مهلک گردیده بود.


ادامه د‌ارد…



قسمتهای مرتبط با این مطلب


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل - قسمت اول


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت سوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت چهارم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت پنجم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت ششم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هفتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هشتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت نهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت یازدهم

لطفا به اشتراک بگذارید: