کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت هشتم

قسمت هشتم - کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا


کنفرانس آنلاین در پارلمان اروپا


استمرار جنایت علیه بشریت در ایران


وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا


سخنرانیهای ۳۷پارلمانتر و شخصیت سیاسی اروپا


فراخوان به پیگرد عاملان و‌آمران قتل‌عام ۶۷ و کشتار ۱۵۰۰تن


در قیام آبان ۹۸و تأکید بر اعزام هیأت تحقیق بین‌المللی به ایران


سخنرانیهای


آلخو ویدال کوادراس، ایزابلا توالیه ری، میلان زور و جانا کانچا


قسمت هشتم


آلخو ویدال کوادراس – رئیس کمیتهٔ بین‌المللی در جستجوی عدالت


به‌واقع برایم مایهٔ افتخار است که امروز، در زمانی صحبت کنم که مردم ایران با شجاعت و با خطرپذیری به‌دنبال عدالت و تغییرات اساسی در کشورشان هستند. این کنفرانس، بار دیگر، مرا به یاد گردهمایی‌های گذشته می‌اندازد، آن اوقات خوشی که کرونا نبود و ما می‌توانستیم میزبان خانم رجوی در پارلمان (اروپا) باشیم و شخصاً صحبت‌های بسیار الهام‌بخش او را گوش بدهیم. اما به‌رغم دوران پاندمی، امروز اینجا همهٔ ما با هم هستیم. می‌خواهم تشکر کنم از همهٔ اعضای پارلمان اروپا که در این کنفرانس شرکت کرده‌اند و از این‌که چه‌طور نگرانی و علاقهٔ خود را نسبت به‌درد و رنج مردم ایران ابراز کردند. من از همهٔ آنها سپاسگزارم و هم‌چنین از اعضای پیشین


هم‌چنین خوشحالم که همهٔ همکاران به‌مسئلهٔ کانونی ما توجه کرده‌اند که عبارت است از نقض حقوق‌بشر در ایران، وضعیت خطرناک زندانیان سیاسی تحت شکنجه و نحوهٔ مواجهه آنها نه تنها با شکنجه، بلکه با اعدام. آنها بسیار حق داشتند که این گزارشهای بسیار تلخ توسط عفو بین‌الملل در مورد شکنجه‌ها و اپیدمی را برجسته کنند. اگر همهٔ این موارد درست باشد و البته که هستند، همهٔ ما نگرانی جدی نسبت به‌انفعال اتحادیهٔ اروپا و نماینده عالی داریم.


بیایید دو مورد اخیر را بررسی کنیم. من به‌دو زندانی سیاسی، نوید افکاری و مصطفی صالحی اشاره می‌کنم که هر دو در جریان اعتراضات علیه رژیم دستگیر شدند. عفو بین‌الملل خواستار اقداماتی برای (نجات) آنها شد که خواستار کارزاری برای متوقف‌کردن این اعدام‌های وحشیانه بود. اتحادیهٔ اروپا در این زمینه چه کاری انجام داد؟ هیچ‌چیز، مطلقاً هیچ‌چیز. آنها منتظر جوزپ بورل، سرویس‌های اقدامات خارجی، دولتهای ملی بودند، منتظر ماندند تا این‌که آنها اعدام شدند؛ و بعد، یک توئیت محکومیت ارسال کردند. نوید و مصطفی می‌توانستند امروز زنده باشند، اگر اتحادیهٔ اروپا و رهبران و کشورهای عضو به‌سرعت اقدام کرده و برای متوقف‌کردن این قتل‌ها اقدام‌های جدی و مشخص انجام می‌دادند. آنها می‌توانستند کارهای زیادی را برای تحت فشار قرار دادن رژیم انجام دهند، اما این کار را نکردند؛ و نوید و مصطفی جان‌باخته‌اند.


امروز بسیاری از نمایندگان در مورد وضعیت وحشتناک حقوق‌بشر در ایران صحبت کردند. من به‌یقین می‌دانم که تعداد بیشتری از اعضای پارلمان اروپا هستند که بسیار نگران آن هستند. آنها امروز نتوانستند به‌ما بپیوندند، اما من می‌دانم که آنها دقیقاً مثل ما فکر می‌کنند. وقتی من نایب‌رئیس پارلمان اروپا بودم، وضعیت مشابهی بود، بسیاری از ما از نمایندگان عالی آن روزها، خانم آشتون و موگرینی سؤال کردیم. از آنها می‌خواستیم که وحشیگریهای رژیم را نادیده نگیرند و قاطع عمل کنند. متأسفانه، آنها به‌ما گوش ندادند و واکنش آنها مانند امروز بود و هیچ‌کاری انجام ندادند.


امروز اتحادیهٔ اروپا و سازمان ملل به‌درستی در قبال وضعیت بلاروس واکنش نشان می‌دهند. آنها اعتراض می‌کنند و خواستار اقدامات تنبیهی هستند. این بسیار خوب است و ما برای آنها آرزوی موفقیت داریم. اما سؤال این است که چرا آنها در بلاروس عمل می‌کنند، ولی جنایات رژیم ایران شایان توجه مشابه نیست؟ چرا؟ چون در بلاروس معترضان سرکوب می‌شوند یا کتک می‌خورند؟ بله، اما آنها اعدام نمی‌شوند، به شکنجه‌گاهها برده نمی‌شوند که تا حد مرگ شکنجه بشوند. آنها حلق‌آویز نمی‌شوند. چرا بلاروس سزاوار توجه آقای بورل است و ایران چنین نیست؟ آیا کسی می‌تواند این رمز و راز را برای ما توضیح دهد؟


سازمان ملل یک هیأت حقیقت‌یاب به ونزوئلا اعزام کرد. بسیار خوب؛ تبریک. ولی چرا آنها یک هیأت حقیقت‌یاب به ایران نمی‌فرستند در حالی که اوضاع بسیار بد است و یا حتی بدتر از ونزوئلا است؟ چطور اتحادیهٔ اروپا و سازمان ملل در برابر این همه کشتار وحشیانه در ایران سکوت می‌کنند؟ فقط برای نجات توافق اتمی؟ ولی توافق اتمی باید با بهایی پرداخت شود که جان بسیاری از ایرانیان بی‌گناه است. آیا توافق برجام به‌واقع سزاوار خون‌ریزی در ایران است؟


هیچ کار جدی برای جلوگیری از کشتار بی‌رحمانهٴ همهٔ این تظاهر کنندگان بی‌گناه انجام نشده است. آنها حق اعتراض دارند، طبق منشور ملل‌متحد و طبق اعلامیهٴ جهانی حقوق‌بشر. اصول اروپایی ما کجاست؟ کجاست؟ چرا وقتی همهٔ این اتفاقات وحشتناک در ایران می‌افتد سکوت می‌کنند؟ چگونه رهبران اتحادیهٔ اروپا می‌توانند به‌چشم مردم ایران نگاه کنند که تحت وحشیانه‌ترین استبداد چندین و چند ساله رنج می‌برند و هیچ‌کاری نکنند؟ چگونه می‌توانند به‌چشم‌های دو کودک خردسال، دو فرزند خردسال مصطفی صالحی نگاه کنند؟ آیا آنها می‌توانند با چشمان خود به‌این دو کودک نگاه کنند و به‌آنها بگویند، در حالی‌که پدرشان توسط این رژیم کشته می‌شد، هیچ کاری نکرده‌اند؟


این باید پایان یابد و باید همین الآن پایان یابد. دیگر بس است. نقش پارلمان اروپا در متوقف ساختن این دیکتاتوری مذهبی جنایتکار آخوندها بسیار مهم است. نمایندگان بسیاری هستند که این سیاست بزدلانهٴ اتحادیهٔ اروپا را رد می‌کنند و می‌خواهند آن‌را به‌موضعی با تعهد بیشتر و قاطع‌تری تغییر دهند. پارلمان اروپا باید فشار را بر شورای وزیران اتحادیهٔ اروپا، نمایندهٔ عالی سرویس‌های خارجی اروپا را حفظ و مضاعف کند تا زمانی که آنها اقدامات واقعی برای حفاظت از مردم ایران در برابر سرکوب وحشیانهٴ ولی‌فقیه، علی خامنه‌ای و جانیان آدمکش او انجام دهند. کمیتهٔ بین‌المللی در جستجوی عدالت، همیشه برای این وظیفهٔ مبرم و ضروری اخلاقی در کنار شما خواهد بود. از شما بسیار متشکرم


ایزابلا توالیه ری -نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا


روز همگی بخیر، سلام بر همه، من به برگزار کنندگان این جلسه و همکارانم در پارلمان اروپا و همه شرکت‌کنندگان در این جلسه سلام می‌کنم.


بیش از ۴۰سال است که رژیم ایران بخش نگران‌کننده‌ای از جامعه بین‌المللی را به‌دلیل نقض سیستماتیک و غیرقابل قبول حقوق‌بشر و آزادیهای بنیادی از سال۱۹۷۹ ادامه می‌دهد.


امروز با وخیم‌تر شدن اوضاع، نه تنها توجه و هوشیاری بیشتری ضروریست بلکه به دخالت‌های جدی توسط اروپا و بیش از همه سازمان ملل که ایران عضو آن است نیاز دارد. مردم ایران به‌طور فزاینده‌یی تشنه عدالت و آزادی هستند و در آینده یک قیام توده‌یی را رقم می‌زنند که خطر سرکوب با عواقب بسیار جدی را به‌دنبال خواهد داشت.


اوضاع اقتصادی و اجتماعی که از قبل وخیم بوده، به‌دلیل وجود کوید ۱۹ با مدیریت غلط رژیم، با منتشر نکردن اطلاعات و پنهانگاری ابعاد واقعی پاندمی در ایران بسیار بدتر شده است. حسن روحانی کمکهای بشردوستانه‌ی ایالات متحده آمریکا را به‌رغم تحریم‌ها، رد کرده و حتی تجهیزات پزشکی و بیمارستانی را که از طرف سازمان پزشکان بدون مرز اهدا شده بود را از کشور بیرون کرد


طبیعتاُ رژیم ایران این کمکها را رد کرد تا بتواند از پاندمی به‌عنوان وسیله‌ای برای سرکوب آزادیها استفاده کند همان‌طور که در سرکوب تظاهرات خیابانی گذشته، که ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۱۲. ۰۰۰ دستگیری به‌جا گذاشت.


در حقیقت، ما می‌دانیم که زنان در ایران به‌طور مضاعف در معرض خشونت هستند و ۶۶ درصد از آنان مورد نقض حقوق‌بشر قرار می‌گیرند.


از وقتی که زنان ایرانی تصمیم به مبارزه گرفتند و اخبار بدحجابی را بر روی شبکه‌های اجتماعی پیش بردند بیشتر مورد تهدید و سرکوب قرار گرفته‌اند. به تعویق انداختن سفر یک هیأت بین‌المللی که بتواند از زندانهای ایران به‌خصوص از زندانهایی که مخالفان سیاسی در آن زندانی هستند بازدید کند دیگر جایز نیست.


بنا‌به گزارش سالانه۲۰۱۹ فروم اقتصادی Gender Gap، ایران به‌لحاظ حقوق زنان در میان ۱۵۳کشور در رده ۱۴۸قرار دارد در صورتی که ۶۵ درصد از زنان ایرانی مدرک دانشگاهی دارند اما تنها ۱۸ درصد از زنان شغل دارند به عنوان عضو کمیسیون حقوق زنان و برابری در پارلمان اروپا، به‌طور خاص موضوع زنان ایران را از صمیم قلب دنبال می‌کنم و به‌خاطر همین در نشست مجمع عمومی شرکت کردم که قطعنامه‌ای را در حمایت از زنان و محکومیت نقص حقوق‌بشر و حقوق زنان و آزادی زندانیان سیاسی صادر کرد.


به عقیده من اروپا که بر روی ارزشهای آزادی و مسئولیت بنا شده است نباید بپذیرد که یک حکومت عقب‌مانده و فریبکار، مذهب را وسیله‌ای برای نقض حقوق‌بشر و تحمیل قدرت مطلق خودش قرار دهد


به‌خاطر همین لازم است که اروپا و دنیا از زنان ایرانی حمایت کند. امیدوارم که این جلسه بتواند وجدانها و ارگانهای بین‌المللی را در رابطه با ایران بیدار کند.


تشکر از همگی شما.


میلان زور - رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا وزیر پیشین دولت اسلوونی


شما حامیان بسیاری از اعضای پارلمان اروپا، دوستداران فرهنگ ایران و گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا دارید. به‌ویژه مایهٔ خوشحالی بسیار است که خیرمقدم عرض کنم حضور خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٴ شورای ملی مقاومت ایران. گردهمایی این بار ما به‌دنبال صدور بیانیه‌یی توسط نمایندهٔ عالی بورل در مورد وضعیت ایران در جلسهٔ مقدماتی امروز برگزار می‌شود. از نوامبر گذشته، مهم‌ترین اعتراضات از سال۲۰۰۹ علیه رژیم ایران آغاز شد و به‌سرعت در حداقل ۱۰۰شهر در سراسر کشور گسترش یافت.


معترضان سران فعلی و پیشین (رژیم) ایران را محکوم می‌کنند. من تحولات ایران را از نزدیک دنبال کرده‌ام. گزارشها حاکی است که نیروهای امنیتی (رژیم) ایران با به‌کارگیری خشونت، بیش از ۷۰۰۰نفر را دستگیر کرده‌اند و صدها تن را به‌قتل رسانده‌اند. عملیات نیروهای امنیتی (رژیم) ایران در خاک اروپا نیز بسیار نگران‌کننده است و باید متوقف شود. من هر گونه اعمال خشونت‌آمیز توسط رژیم ایران را علیه مردم ایران به‌شدت محکوم می‌کنم و از گزارشهای مربوط به چندین مورد مرگبار، به‌شدت نگران هستم.


اجازه بدهید روشن کنم که جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم و اقدامات تروریستی در خارج از کشور را متوقف کند. خوشحالم که می‌بینم به‌موازات تجمعات ایران آزاد در خارج، معترضان در داخل ایران حمایت خود را از رهبر اپوزیسیون ایران خانم مریم رجوی و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او برای آینده آشکار کرده‌اند. این برنامهٔ ۱۰ماده‌یی، خواهان دموکراسی، سیستم قضایی مدرن، احترام به‌حقوق بشر و اقتصاد بازار آزاد است.


خانم رجوی، من هم حمایت تمام‌عیار خود را از تعهد بی‌دریغ شما برای تبدیل ایران به‌یک جامعهٔ دموکراتیک و آزاد ابراز می‌کنم.


همانطور که قبلاً بارها گفته‌ام، معتقدم که اتحادیهٔ اروپا باید سیاست قاطع‌تری در قبال ایران اتخاذ کند، تحریمها را اعمال کند و از رژیم ایران بخواهد که به‌حقوق بشر احترام بگذارد و آزار و اذیت زندانیان سیاسی را متوقف کند. جوامع دموکراتیک در برابر چنین نقض حقوق‌بشری در ایران طی ۴دههٔ گذشته ساکت نمی‌مانند. این وظیفهٔ مشروع ما است که به‌مردم ایران پاسخ بدهیم. مردمی که به‌اعتراض مشروع و صلح‌آمیز خود علیه رژیم سرکوبگر و فاسد ادامه می‌دهند.


از توجه شما ممنونم.


جانا گانچا - نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا


جانا گانچا - نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا سخنران دیگر این کنفرانس بود وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با مقاومت ایران و رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت گفت


امروز، مایلم در مورد درخواستهای مکرر خانم رجوی برای انجام یک تحقیقات بین‌المللی مستقل به‌منظور بازدید از زندانهای ایران و تحقیق در مورد وضعیت زندانیان سیاسی صحبت کنم


آنچه بیش از همه ما را در مورد ایران نگران کرده، این یا آن زندانی خاص یا مدت زمان نگهداری آنها در زندان نیست. آنچه بسیار نگران‌کننده‌تر است، شکنجه وحشیانه زندانیان توسط رژیم و اعدام آنهاست.


جانا گانچا افزود: شکنجه در زندانهای این رژیم یک امر عادی است. قانون و تشریفات قانونی در برخورد با دستگیر شدگان وجود ندارد. و همه چیز خودسرانه است. همان‌طور که اخیراً توسط مقاومت ایران فاش شد، مراکز شکنجه مخفی و ناشناخته‌ای وجود دارد که شکنجه‌گرها می‌توانند با مصونیت از مجازات، هر کاری را که بخواهند انجام دهند. .


نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا تأکید کرد: من خواستار اعزام یک هیأت بین‌المللی مستقل برای بازدید از زندانهای رژیم ایران هستم. و اصرار دارم که این یک تعهد اتحادیه اروپا است. وضعیت زندانیان سیاسی در ایران یک موضوع بین‌المللی است و امیدوارم آنچه که خانم مریم رجوی مدتهاست به‌دنبال آن است عملی گردد.


من همیشه در کنار خانم مریم رجوی و مقاومت ایران بوده و خواهم بود.


ادامه دارد…



سایر قسمتهای مربوط به این مطلب


مریم رجوی: درود بر شما که در روز جهانی نه به اعدام، پرچم دادخواهی برافراشته اید

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت دوم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت سوم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت چهارم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت پنجم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت ششم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت هفتم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت هشتم

کنفرانس ایران – استمرار جنایت علیه بشریت – وظایف سیاسی و اخلاقی اروپا – قسمت نهم و پایانی
لطفا به اشتراک بگذارید: