لوموند: لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران یک خطای استراتژیک بزرگ خواهد بود

لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران یک خطای استراتژیک بزرگ خواهد بود-لوموند

لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران


یک خطای استراتژیک بزرگ خواهد بود


لوموند ۲۶مهر ۹۹


شماری از پارلمانترهای اکثریت و اپوزیسیون فرانسه


و چندین نخست‌وزیر و وزیر پیشین امور خارجه و دفاع مانند


مانوئل والس، برنارد کازنوو، دانیل کهن-بندیت و برنارد کوشنر


تأکید می‌کنند که تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران ابزاری اساسی


برای برقراری مجدد یا حفظ صلح و ثبات بین‌المللی است


کشور ما ممکن است این بار در قلمرو داخلی خود


هزینه لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را بپردازد


چرا که رژیم ملایان قویاً در حمایت از تروریسم بین‌الملل دست دارد


قضاییه بلژیک به‌تازگی گواه تازه‌ای بر این امر ارائه داد


اکنون محرز شده که طرح حمله تروریستی در میتینگ ویلپنت


که ائتلافی از جنبش‌های مخالف دیکتاتوری مذهبی رژیم ایران


را هدف قرار داده بود به‌گفته دادستان فدرال بلژیک


به نام رژیم ایران و به تحریک آن طراحی شده بود


ما از دولت و رئیس‌جمهور فرانسه می خواهیم


کلیه تدابیر لازم را برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران


و این‌که رژیم ایران تمام تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد


به‌عمل آورند


لوموند ۲۶مهر ۹۹


«لغو تحریم تسلیحاتی ایران یک خطای استراتژیک بزرگ خواهد بود»


تحریم تسلیحاتی رژیم ایران از سوی سازمان ملل‌متحد و اتحادیه اروپاروز ۱۸اکتبر (۲۷مهر) منقضی می‌شود. شماری از پارلمانترهای اکثریت و اپوزیسیون، و هم‌چنین چندین نخست‌وزیر و وزیر پیشین امور خارجه و دفاع، مانند برنارد کازنوو، دانیل کهن-بندیت و برنارد کوشنر تأکید می‌کنند که تمدید تحریم تسلیحاتی مزبور ابزاری اساسی برای برقراری مجدد یا حفظ صلح و ثبات بین‌المللی است. . . . .


لغو این تحریم تصمیمی شوم خواهد بود که پیش از هر چیز به خصومت ها در خاورمیانه دامن زده، عامل بی‌ثباتی تازه‌ای در این منطقه درگیر بحرانهای خطرناک به‌وجود خواهد آورد.


لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران پیآمد مهم دومی نیز خواهد داشت که به‌طور خاص برای امنیت و ثبات منطقه خطرآفرین خواهد بود. چنان‌چه رژیم ایران اجازه یابد نه تنها آزادانه سلاح بخرد بلکه سلاح بفرو شد و در نتیجه صادر کند، این تصمیم به‌نحوی گریزناپذیر باعث یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد. گستره‌ای از شبه‌نظامیان شیعه که حاکمان تهران آنان را مسلح و تأمین مالی می‌کنند و آموزش می‌دهند، سود برنده اصلی چنین تصمیمی خواهند بود. . . . . .


در عراق و سوریه، شبه‌نظامیان شیعه افغان، عراقی و پاکستانی کشتارهای بسیار در بین مردم غیرنظامی مرتکب شده‌اند. در یمن، جنگ داخلی که این کشور را در ورطه خود کشانده، به رژیم ایران امکان داده با تحویل موشکهای بالستیک و پهپادهای تهاجمی به حوثیها، توان آسیب رسانی خود را افزایش دهد.


حزب‌الله لبنان هوادار رژیم ایران به‌مثابه دولتی درون دولت با به شکست کشاندن پروسه تشکیل یک دولت مستقل و مجری مأموریت ویژه که می‌توانست برای این کشور امکان برون‌رفت از یک بحران اقتصادی و مالی بی‌سابقه را فراهم کند، به واقع مردم لبنان را به گروگان گرفته است.


درافغانستان، رژیم ایران بر حمایت خود از شورشیان طالبان از طریق آموزش، ارسال اسلحه و تأمین مالی این بنیادگرایان افزوده است.


شخصیتهای فرانسوی در مقاله خود در لوموند می‌افزایند: کشور ما هم‌چنین ممکن است این بار در قلمرو داخلی خود هزینه لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را بپردازد، چرا که رژیم ملایان قویاً در حمایت از تروریسم بین‌الملل دست دارد. قضاییه بلژیک به‌تازگی گواه تازه‌ای بر این امر ارائه داد.


اکنون محرز شده که طرح حمله تروریستی که ائتلافی از جنبش‌های مخالف دیکتاتوری مذهبی رژیم ایران در میتینگی به تاریخ ۹تیر ۹۷ در ویلپنت را هدف قرار داده بود، به‌گفته دادستان فدرال بلژیک، "به نام [رژیم] ایران و به تحریک آن طراحی شده بود". طرح سوءقصد مزبور در آخرین لحظات در همان روزی که قرار بوده بمب به فرانسه منتقل شود، خنثی شده بود.


و سرانجام، لغو تحریم تسلیحاتی به‌شدت به اعتبار موضع اروپا در مسأله تکثیر هسته‌یی و موشکی بالستیک لطمه خواهد زد. چنین تصمیمی در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً فاش کرده که رژیم ایران یک ذخیره اورانیوم [غنی شده] بیش از ده برابر سقف مجاز در توافق‌نامه وین ۲۰۱۵ در اختیار دارد، به‌طور خاص نابهنجار خواهد بود.


فقدان قاطعیت در قبال وجه تسلیحات متعارف رژیم ایران می‌تواند تیر خلاص را به این توافق‌نامه بزند. لغو تحریم تسلیحاتی را رژیم بدون تردید به‌عنوان نوعی اعتراف به ضعف تلقی خواهد کرد و عملاً یک چک سفید امضا به تئوکراسی رژیم ایران خواهد داد تا سیاست دخالت‌های منطقه‌یی خود را تقویت کند و این رژیم را به ادامه نقض تعهدات خود در وجه اتمی توافق‌نامه تشویق خواهد کرد.


ما از دولت و رئیس‌جمهور می‌خواهیم کلیه تدابیر لازم را برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران و این‌که رژیم ایران تمام تعهدات بین‌المللی خود را محترم بشمارد، به‌عمل آورند



مطالب مرتبط

لطفا به اشتراک بگذارید: