بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دوازدهم

قسمت دوازدهم -بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل


بیانیهٔ سی ونهمین سالگرد تأسیس شورای ملی مقاومت ایران



فصل ششم تبهکاری چهل ساله در اقتصاد و قتل‌عام طبیعت باز تولید فقر و بیکاری و گرسنگی


۶۱-هزینه‌های سرکوب و صدور تروریسم و هزینه های فوق اشرافی که در بودجه هر ساله برای پاسداران، نهادهای مروج ارتجاع و سران رژیم ایران در نظر گرفته می‌‌شود، با سیاستهای به‌غایت کثیف زیر تأمین می‌شود:


یکم- چاپ اسکناس بدون پشتوانه، یعنی غارت از جیب و سفره مردم ایران. این امر در دوران آخوند روحانی شیاد رکورد جدیدی بر جای گذاشته است.


«بر اساس آمارهای رسمی، حجم نقدینگی کشور در سال۱۳۹۳ کمی بیش از ۷۸۲هزار میلیارد تومان بوده است» (روزنامه شرق ۳خرداد ۹۹).


در پایان خرداد ۱۳۹۹ نقدینگی به ۲۶۵۱تریلیون تومان رسیده و این رقم لحظه به لحظه در حال افزایش است (گزارش بانک مرکزی، تیر ۱۳۹۹) یعنی در دوران روحانی به حجم نقدینگی بیش از ۱۸۶۹تریلیون تومان اضافه شده و حجم نقدینگی بیش از سه برابر شده است.


این افزایش با قیمت رسمی تقریباً معادل ۴۵۰میلیارد دلار می‌شود که از جیب و سفره مردم غارت شده است.


دوم-استقراض «در حال حاضر حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت و ۵۲۵هزار میلیارد تومان بدهی شرکتهای دولتی برآورد می‌شود» (خبرگزاری مجلس، ۱۱خرداد ۹۹)


در هیچ شرایطی دولت نمی‌تواند ۱۰۲۵تریلیون تومان را بازپرداخت کند. یعنی دولت یک دولت ورشکسته است. علاوه برقرضهای فوق‌الذکر، هم‌اکنون «کسری بودجه ۱۸۵هزار میلیارد تومانی دولت در سال۹۹» است (همان منبع).



کسری بودجه را رژیم از خودیهای ثروتمند تأمین نمی‌کند بلکه دست در جیب مردم می‌کند.


مطابق نوشتهٔ یک متخصص «۷۵ درصد این نقدینگی، نزد بانکها سپرده شده و روزانه یک تریلیون تومان – تا قبل از کاهش بهره بانکها- بهره دریافت می‌کردند و گفته می‌‌شود ۵۰۰نفر، بخش عمدهٔ این حجم نقدینگی را در اختیار دارند. اگر نصف سود روزانه به‌عنوان مالیات اخذ گردد، هرماه ۱۵هزار میلیارد تومان حاصل» می‌شود (روزنامه مستقل ۱۲خرداد ۹۹).


علاوه بر آن «ثروت کلیه ی نهادهای اقتصادی بیت ولی‌فقیه، معادل هزار میلیارد دلار می‌‌شود. سود ده درصدی این ثروت، یکصد میلیارد دلار است» (همان منبع).


ملاحظه می‌شود که چگونه ثروتهای ملی و سرمایه‌های مردم دست کسانی است که مطلقاً برای هزینه‌های سرسام‌آور و سیاستهای ضدبشری خود یک تومان هم نمی‌پردازند و آن هزینه ها را از مردم غارت می کنند.


۶۲-روز ۳اردیبهشت آخوند روحانی اعلام کرد که «خبرهای خوبی از بورس در هفته آینده خواهد شنید». چند روز بعد شرکت «شستا»، که زیر مجموعهٔ وزارت رفاه و تأمین اجتماعی است،



«بیش از ۶هزار میلیارد تومان به بازار بورس تزریق» کرد (سایت داتیکان ۲۱اردیبهشت ۹۹). اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، گفت:


«امروز حدود ۵۰میلیون نفر از جامعه ایران دارای سهام شرکتهای مختلف در قالب سهام عدالت هستند که فقط ارزش شرکتهایی که در بورس هستند به تنهایی ۴۰۰هزار میلیارد تومان است» (خبرگزاری فارس، ۲۲اردیبهشت ۹۹).


هر معامله در بورس «نیم درصد ارزشش می‌رود تو جیب دولت به‌عنوان مالیات، دیروز حدود ۲۵هزار میلیارد تومان معامله در بورس انجام شد،


نیم درصدش می‌شه ۱۲۵میلیارد تومان» (سایت خبر ثریا، ۲۶اردیبهشت ۹۹) هم‌چنین «روزانه نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بورس می‌شود» (سیاست روز ۶خرداد ۹۹).


بنابراین، رژیم ایران با شیادی و نیرنگ و حیله گری تمام، کسری بودجه ی خود را از جیب مردم تأمین می‌کند.


«کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی منجر به کسری بودجه حدوداً ۲۰۰۰هزار میلیارد ریالی [۲۰۰ تریلیون تومان]» می‌شود (جهان صنعت، ۲۰اردیبهشت ۹۹).


اما کارشناسان گفتند، که این غارتگری رژیم به‌سرعت علیه خودش برخواهد گشت و برخی کارشناسان رژیم کار بورس‌بازی رژیم را خطرناک توصیف کرده اند.


«برای آن که به خطرناک بودن این کار بیشتر پی ببریم، تأکید می‌کنیم که صنایع بزرگی مانند پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها به یکی از مهم ترین پیشتازان جذب تقاضا و رشد قیمت سهام در بورس تهران بدل شده اند،



حال آن که این صنایع به‌دلیل سقوط بهای نفت و کاهش تقاضا، در وضعیت متزلزلی قرار دارند.


یا شرکتهایی که با زیان انباشته بسیار بالا مواجه اند یا حتی شرکتهایی با بدهی‌های بسیار سنگین و در مرز ورشکستگی، رشد ناباورانه قیمت سهام خود را تجربه می‌‌کنند» (جهان صنعت، ۲۰اردیبهشت ۹۹).


یعنی مشخص است که دولت با حیله گری کامل پولهای مردم را می‌گیرد اما سهام شرکتهایی را به آنها می فرو شد که در مرز ورشکستگی هستند.


برخی از کارشناسان اقتصادی رژیم، اقدامات رژیم ایران در بازار بورس را شبیه «حباب» می‌دانند که به‌زودی خواهد ترکید.


به‌خصوص که «بانک مرکزی در پایان سال۹۸ تورم را ۴۱درصد» اعلام کرد و از طرف دیگر سود سپرده ها را در «اردیبهشت سال جاری به ۱۵درصد» کاهش داد.


یه این ترتیب سپرده های افراد زیادی را در بانکها به اجبار به سمت بورس تهران کشاندند.


از نظر برخی کارشناسان ترکیدن «حباب» بازار بورس قریب‌الوقوع است. دبیر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری می‌گوید:


«تا زمانی که بازارهای جایگزین در رکود به سر می‌‌برند و فقط یک بازار در مسیر افزایش ارزش قرار می‌گیرد بی‌شک می تواند باعث ایجاد یک حباب جدی در بازار شود».



۶۳-پیش‌بینیها در مورد ترکیدن حباب بورس خیلی زود به واقعیت تبدیل شد.


روز یکشنبه ۲۶مرداد۹۹ رسانه‌های حکومتی ایران خبر دادند که شاخص بورس تهران، در ادامهٔ روند نزولی خود باریزش تاریخی ۸۹هزار واحدی به یک میلیون و ۹۰۳هزار واحد رسید و شاهد خروج ۸۷۵میلیارد تومان پول از بازار توسط حقیقی‌ها بودیم.


شاخص بورس تهران که تا عدد ۲میلیون و ۸۰هزار واحد هم صعود کرده بود، در جریان معاملات یکشنبه در ادامه ریزش‌های روزهای گذشته در محدوده ورود به کانال یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد قرار دارد.


شاخص کل بورس تهران در معاملات یکشنبه با ریزش سنگین ۸۹هزار و ۶۹۳ واحد (بیشترین کاهش در یک روز) به یک میلیون و ۸۱۳هزار و ۵۷۴ واحد رسید تا سهامداران شاهد بیشترین کاهش مقداری و سومین کاهش درصدی (منفی ۴. ۷۱درصد) شاخص کل در تاریخ بازار سرمایه باشند (دانانیوز ۲۶مرداد ۹۹).


در پی ریزش بی‌سابقه بازار بورس، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر با پیوستن به هشتگ بورس نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را در ترند جهانی قرار دادند. برخی از پیامهای هشتگ بورس چنین بود:


-کاری که وعده گشایش روحانی با بورس کرد، جهانگیری با دلار نکرد.



-به جمهوری اسلامی ایران اعتماد نکنید. پولتان را به دزد نسپارید.


-جمهوری اسلامی حتی نمی‌تواند هر بشکه نفت را ۱۰دلار بفرو شد ولی با وقاحت تمام می‌خواهد هر بشکه را ۹۴۵هزار تومان (معادل۴۲ دلار) در بورس به مردم قالب کند.


بشکه نفت برابر ۱۵۹لیتر است یعنی هر لیتر نفت برای خریداران ۶هزار تومان (دو برابر بنزین) آب می‌خورد، گول این شارلاتانها را نخورید.


-بازار می‌داند که با فعال شدن مکانیزم ماشه توسط آمریکا تحریم‌های سازمان ملل حداکثر ظرف دو ماه برمی‌گردد و فشارها چند برابر خواهد شد.


-بازار بورس ایران در انتظار انفجاری بزرگتر از انفجار بندر بیروت است.


-فتیله بازار بورس آتش گرفته و در حال رسیدن به چاشنی باروت است. این یعنی احتمال انفجار بازار بورس با همان ریزش.


-به این می‌گویند کلاهبرداری و رانت‌خواری. این نتیجه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی است. ریزش امروز در بورس مساوی بود با کل ارزش این بازار در سال۹۶.



-کاهش تاریخی شاخص بورس تهران، که بیشترین کاهش مقداری در تاریخ بازار سرمایه به حساب می‌آید، زنگ خطری جدی از نوع افزایش قیمت یک‌شبهٴ بنزین است!


۶۴- فاجعه کرونا که به دست رژیم گسترش یافت، وضعیت مردم فقیر را از نظر معیشتی، در تنگنای بیشتری قرار داد.


با وجود آن‌که تمامی ثروتها و سرمایه های ملی و هم‌چنین غارت دسترنج مردم، دست رژیم انباشته شده است، اما رژیم هیچ کمکی به مردم ستمدیده نکرده و نمی‌کند.


وضعیت کارگران و حاشیه‌نشینهای کلان‌شهرها روزبه‌روز وخیم تر شده است. این امر باعث شده از یک‌طرف مردم روزبه‌روز خشمگین تر و گاه نترس تر شوند و از طرف دیگر، رژیم به‌شدت از جرقه قیام وحشت داشته باشد.


در جامعه امروز، صف‌بندی بین رژیم و مردم، به‌خصوص فقرا، به شدیدترین درجه رسیده است.


کارگران، زنان سرپرست خانواده‌، بیکاران، حاشیه‌نشینان و کودکان کار بیشترین آسیب از این شرایط را دیده‌اند و می‌‌بینند. آماری که رسانه های رژیم منتشر می‌‌کنند بسیار دردناک است:


«تست کرونای ۳۷ کارگر کارخانه پتروشیمی ارومیه مثبت شده است. در این کارخانه ۸۲مورد تست کرونا گرفته شده، یعنی ۴۵درصد کارگران مثبت اعلام شده است» (شرق، ۸اردیبهشت ۹۹).


«ما از سه هزار نفر از کارگران ساختمانی سؤال کردیم و حدود دو هزار و سیصد نفر پاسخ دادند که قبل از عید درآمدی نداشته اند.


بنابراین صدمات جبران ناپذیری تا مرز گرسنگی به کارگران فصلی و ساختمانی وارد شده است» (ستاره صبح، ۳اردیبهشت ۹۹).



«در ۱۰روز گذشته دست‌کم صد هزار کارگر در سه استان مازندران، گلستان و لرستان از کار بیکار شده اند (شرق، ۸اردیبهشت ۹۹).


«مطابق آمار، جمعیت کارگر در کشور ٧، ٥میلیون خانوارند حدود ١٢‌میلیون کودک یعنی حدود نیمی از کودکان کشور در این خانواده ها زندگی می‌کنند» (شهروند، ۱۳ ادریبهشت ۹۹).


«در تهران ۱۴هزار زباله گرد مشغول ارتزاق اند که از این تعداد ۴۶۰۰نفر کودک هستند.


نیم ملیون نفر کودک کار در ایران وجود دارد که اگر کار نکنند و به خیابان گردی رو نیاورند روند طبیعی زندگی شان دچار بحران عمیق خواهد شد» (روزنامه مستقل، ۲۱اردیبهشت ۹۹).


«آمار رسمی می‌گوید زنان سرپرست خانوار ۳میلیون و ۶۰۰هزار نفر هستند، اما بعید نیست اینجا هم آمار غیر‌رسمی وجود داشته باشد؛ آماری که همیشه از آمار‌های رسمی بیشتر است» (جوان، ۸اردیبهشت ۹۹).


در ۹مرداد ۱۳۹۶ وزارت راه و شهرسازی، تعداد حاشیه نشینان در ایران را ۱۹میلیون نفر و حاشیه‌نشینهای تهران را ۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر اعلام کرد.


اکنون تعداد حاشیه‌نشینان «افزایش یافته و رقمی معادل ۳۲میلیون نفر از جمعیت ۸۵میلیون نفری ایران را تشکیل می‌دهند. در تهران جمعیت حاشیه نشین تا ۱۱میلیون نفر افزایش یافته است. . .


جامعه متشتت، فقدان نظام تولیدی، وجود انبوه مشاغل خرد و خدماتی، تراکم فقرا و مهاجران و حاشیه نشینان در سطح کشور بسان یک بمب اجتماعی است که می‌‌تواند هر لحظه منفجر و منجر به ناآرامی اجتماعی شود» (آرمان، ۲۴فروردین ۹۹).


این آمار هر روز افزایش پیدا می‌کند. حاشیه‌نشینان از هیچ امکان زیرساختی برای زندگی برخوردار نیستند. اکثریت حاشیه‌نشینان ساکن کلان‌شهرها هستند.


فروش در مغازه ها و بازار اساساً راکد است. به غیر از فروشگاههای مواد غذایی، بقیه فروشگاهها فروش اندکی دارند.


مثلا فروشگاههای لوازم برقی یا اثاث خانگی، موبایل فروشیها و لباس فروشیها تقریباً فروشی ندارند.


ادامه د‌ارد…



سایر مطالب مرتبط این موضوع


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل - قسمت اول


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت سوم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت چهارم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت پنجم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت ششم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هفتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت هشتم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت نهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت یازدهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت دوازدهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران تنها جایگزین دمکراتیک و مستقل – قسمت سیزدهم


بیانیه سالانه شورای ملی مقاومت ایران- قسمت دوازدهم

لطفا به اشتراک بگذارید: