گفتگو با جف باردین مدیر شرکت تردستون۷۱ پیرامون بسیج سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات علیه اجلاس ایران آزاد

گفتگو با جف باردین مدیر شرکت تردستون۷۱ پیرامون بسیج سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات علیه اجلاس ایران آزاد


سئوال : آقای جف باردین، قبل از اینکه در رابطه با کمپینی که شما هم گزارشتون را در رابطه با اون منتشر کردید در ۵۰ صفحه سوال کنم


می خواستم در باره فعالیتهای شما و تمرکز تون روی اقدامات سایبری ر‌ژیم آخوندی مقداری برامون توضیح بدید

چون همانطور که درگزارش هم در شروعش ذکر کردید بیش از ده سال هست که شما به طور مشخص شرکتتون متمرکز هستید روی فعالیتهای سایبری رژیم اگر بشه در این رابطه در شروع برامون توضیح بدید .


جف باردین: البته. ما پیگیری فعالیتهای آنها را از آغاز شکل‌گیری اقداماتشان در زمینة هک کردن همراه با گروههایی مثل «امنیت دیجیتالی آشیانی» و سایرین شروع کردیم.

همة کارهایشان را دنبال کردیم. فوروم‌ها، فعالیتها، روشهای آموزشی، ساختن چیزهای مختلف، آغاز ارائة دیواره‌های آتش ساخت خودشان،

نحوه تدریس در کلاسهایشان، برگزاری کلاسهای امنیت اطلاعاتشان، آموزش هک کردن، سخنرانی در دانشگاههای مختلف در سراسر ایران از جمله دانشگاه شریف، همه را دنبال کردیم.

بسیاری از این افراد در آن زمان در این نقاط وارد کلاسهای آموزشی شدند.

بنابراین ما از همان روزهای اول که آنها فعالیتهای هک کردن را شروع کردند دنبال می‌کردیم. کارشان سطح پایین بود.

طی سالیان ارتقای توانمندیهای آنها را از طریق استاکزنت شاهد بودیم. دیدیم که چگونه رژیم ایران دیدگاه خود را تغییر داد

و ایجاد توانمندیهای عملیات سایبری را یک الزام سراسری دانست، هم در زمینه‌های دفاعی و هم تهاجمی.

بنابراین سالها است که به‌دنبال کردن، ردیابی و مراقبت آنها مشغولیم تا جایی که توانستیم برخی از هکرها را شناسایی کنیم تا آنجا که می‌دانیم برای ورزش به‌کدام باشگاه و در چه زمانی مراجعه می‌کنند،


از چه مسیرهای احتمالی تردد می‌کنند. چقدر کرایة آپارتمان می‌دهند و چه ماشینی سوار می‌شوند.

بنابراین تا این درجه دنبال کرده‌ایم. تا آنجا که توانسته‌ایم با اطلاعات در دسترس پیش رفته‌ایم.

این شامل دنبال کردن رشد تاریخی قابلیتها تا نقطه‌یی است که الان عملیات هدایت شده‌یی دارند که توسط بالاترین سطوح رژیم کنترل می‌شود.

در روزهای اول، رژیم توجه چندانی به‌آنها نداشت. ولی باید بگویم که استاکتزنت یک نقطه عطف بود.

بسیاری از این افراد که تا آن موقع هکر‌های منفرد بودند، سرجمع شدند و به‌آنها اولتیماتوم داده شده که در این کار شرکت کنند وگرنه اتفاقات دیگری برایشان خواهد افتاد.

یک داستان طولانی است. ولی نسبتاً سریع اتفاق افتاده. این سالیان می‌تواند کوتاه محسوب شود. ولی دنبال کردن آنها طی این سالیان، جالب بود.

سئوال: حالا بپردازیم به گزارش شرکت تردستون۷۱ شرکتی که شما مدیرش هستید در رابطه با این بسیج سایبری رژیم همزمان با گردهمایی جهانی ایران آزاد که در آستانه ۳۰ تیر ۹۹ برگزار شد


شما در این گزارش ازشیوه دانبار نام بردید چرا و چطور به این نتیجه گیری رسیدید و میخواستم مقداری هم در رابطه با این شیوه دانبار که ذکر کردید در گزارش برای بینندگان ما توضیح بدید

جف باردین: بله، البته. اولین قسمت در مورد کاربران نامطلع. در هر سایت اجتماعی اعم از فیسبوک، تویتر یا تلگرام، بسیاری افراد هستند که به‌دنبال همگرایی هستند.

با حسابهای مختلف دوست می‌شوند یا آنها را فالو می‌کنند و دنبال حسابهایی هستند که فالورهای زیاد داشته باشند.

بسیاری از این حسابها با کلمات کلیدی، عبارات و هشتگهایی کار می‌کنند که نسبتاً سالم به‌نظر و فاقد تهدید می‌رسند. آنها در برخی موارد با این حسابها پیوندهای عاطفی برقرار می‌کنند.

در نتیجه وقتی این حسابها شروع به‌انتشار این کلمات یا عبارات می‌کنند، آنها فقط تکرارشان می‌کنند بدون اینکه فکری در موردش بکنند.

این موضوع را به‌طور مکرر در فیسبوک می‌بینیم. افراد، مطالب را تکرار می‌کنند صرفاً به‌خاطر اینکه در ظاهر، در راستای باورهای آنها است.


یعنی وارد یک چارچوب «تأیید شدنی» می‌شویم. دوست داریم چیزهایی را فالو کنیم که باورشان می‌کنیم و لابد باید درست باشند.

هر چه هم خارج این چارچوب باشد نوعی مخالفت با آن احساس می‌کنیم. مثلاً احساس بدی در رابطه با موضوعی برایمان ایجاد می‌کند. بنابراین آن را فالو نمی‌کنیم.

بسیاری از این افراد، حسابهای رژیم در توییتر را فالو می‌کنند و کورکورانه اطلاعات غلط را تکرار می‌کنند. هر چه بیشتر تکرار شود،

آنها هم فالو می‌شوند و فالورهای بیشتری پیدا می‌کنند. تعداد فالورها و تعداد لایکها تبدیل به‌معیار می‌شود. افراد آنها را تکرار می‌کنند بی‌آنکه توجهی به‌محتوا یا هدف یا نیت کسانی داشته باشند که تولید کنندة اولیة آن اطلاعات بوده‌اند.

علاوه بر این شاهد بودیم که بسیاری از این محتواها با استفاده از کلمات رکیک و فحاشی و تلاش برای تکرار فحاشی عرضه می‌شوند.

ما این را در صحنه سیاسی آمریکا هم می‌بینیم. فحش‌ها علیه برخی افراد جا می‌افتد و به‌سختی می‌توان آنها را جدا کرد به‌خصوص وقتی زیاد تکرار می‌شود.

مطالب مرتبط:

رسوایی بزرگ بسیج سایبری رژیم علیه رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی در گردهمایی جهانی ایران آزاد – قسمت سوم

گفتگو با جف باردین مدیر شرکت تردستون۷۱ پیرامون بسیج هماهنگ سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و مزدوران علیه اجلاس جهانی ایران آزاد و رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت

 
لطفا به اشتراک بگذارید: