کشف اشعه ایکس - در گذر زمان – نگاهی به وقایع نیمه دوم دی ماه

در گذر زمان - نیمه دوم دی ماه - کشف اشعه ایکس


نگاهی به تاریخ، هنر و علوم گذشته و نیز فرهنگ پشت سر بشریت امروز

۵ ژانویه ۱۸۹۵ - ۱۵دی۱۲۷۳:کشف اشعه ایکس - در گذر زمان – نگاهی به وقایع نیمه دوم دی ماه

ویلهلم رونتگن فیزیکدان آلمانی اشعه ایکس را که به نام او به اشعه رونتگن معروف شده است را کشف کرد.

این اشعه بر خلاف اشعه معمولی قادر به عبور از اشیاء است و

به همین دلیل از آن برای عکسبرداری از داخل بدن استفاده می شود. رونتگن با این کشف مهم، جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱ را نصیب خود کرد.

به پرتو ایکس با فوتون‌های پرانرژی‌تر (بالای ۵ یا ۱۰ کیلو الکترون‌ولت و با طول موج ۰٫۱ تا ۰٫۲ نانومتر) پرتو ایکس سخت و پرتوهای با انرژی پایین‌تر را پرتو ایکس نرم می‌گویند. به دلیل توان نفوذ بالای پرتو ایکس سخت، از آن برای تصویربرداری از داخل اجسام، مانند پرتونگاری از اعضای بدن و همچنین قسمت امنیت فرودگاه‌ها و به عنوان یکی از روش‌های تست غیرمخرب در تشخیص نقص‌های موجود در اشیا (مثلاً در لوله‌ها و …) استفاده می‌شود.

از عبارت «پرتو ایکس» علاوه بر روش پرتو نگاری، برای عکس‌های پرتو نگاری شده به این روش نیز اطلاق می‌شود. به دلیل این‌که طول موج پرتو ایکس سخت برابر اندازه اتم‌ها است، از کریستالوگرافی اشعه ایکس برای تعیین ساختار کریستالی استفاده می‌شود. در مقابل پرتو ایکس نرم به آسانی در هوا جذب می‌شود؛ عمق نفوذ پرتو ایکس با قدرت ۶۰ الکترون‌ولت در آب کمتر از یک میکرومتر است

هیچ توافق جامعی برای تمایز بین پرتوهای ایکس و گاما وجود ندارد. یکی از روش‌های تعیین تمایز بین این دو پرتو، بررسی منبع آن است؛ پرتو ایکس از الکترونها و پرتو گاما از هسته اتم ساطع می‌شود. این شیوه از تعریف اشکالات فراوانی دارد؛ در فرایندهای دیگر نیز فوتون‌هایی با انرژی‌های بالا تولید می‌گردند.

مطالب مرتبط


نجات ناگهانی داستایفسکی – در گذر زمان – نگاهی به وقایع – نیمه اول دی ماه

اشعه ایکس کشف شد
لطفا به اشتراک بگذارید: