عفو بین الملل ـ اعدام زندانی سیاسی بلوچ جاوید دهقان باید بلادرنگ متوقف شود

عفو بین‌الملل ۱۰بهمن ۹۹ در یک فراخوان فوری اعلام کرد:


اعدام جاوید دهقان، از اعضای اقلیت ستمدیده بلوچ باید بلادرنگ متوقف شود.



حکم اعدام این جوان ۳۱ساله قرار است در کمتر از ۴۸ساعت در تاریخ ۱۱بهمن ۱۳۹۹ به اجرا گذاشته شود


این بیانیه می‌افزاید: جاوید دهقان که در زندان مرکزی زاهدان، استان سیستان و بلوچستان زندانی است، در اردیبهشت ۱۳۹۶ با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.



این عنوان اتهامی در ارتباط با عضویت ادعایی او در یک گروه مخالف مسلح و همین طور مشارکت ادعایی او در یک حمله مسلحانه که به مرگ دو مأمور سپاه پاسداران منتهی شده، مطرح شده است.


دادگاه زاهدان با استناد به «اعترافات» گرفته شده تحت شکنجه حکم محکومیت و مجازات جاوید دهقان را صادر کرده و موارد متعدد نقض جدی اصول دادرسی توسط مأموران سپاه پاسداران و مقام‎های دادستانی در این پرونده را نادیده گرفته است.


طبق اطلاعاتی که عفو بین‌الملل از دو منبع آگاه به دست آورده، به‌دنبال دستگیری جاوید دهقان در ۱۵خرداد ۱۳۹۴در ایرانشهر، استان سیستان و بلوچستان، مسئولان سرنوشت و محل نگهداری او را برای مدت سه ماه از خانواده‌اش پنهان کردند و در نتیجه مرتکب جرم ناپدیدسازی قهری علیه او و خانواده‌اش شدند.



ضرب و جرح، شلاق، کشیدن حداقل یکی از ناخنهای دست از جمله شیوه‌های شکنجه‌ای است که به‌گفته جاوید دهقان علیه وی اعمال شده است... .


عفو بین‌الملل اطلاعاتی دریافت کرده که سپاه پاسداران در حال اعمال فشار به مقامات قضایی است تا حکم اعدام وی را هر چه سریع‎تر و با وجود نیاز فوری به یک باز بینی عادلانه و بی‌طرفانه به اجرا بگذارند.


طبق قوانین بین‌المللی، اعمال مجازات اعدام پس از دادرسی غیرمنصفانه، نقض خودسرانه حق حیات و نقض ممنوعیت رفتارها یا مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز است.


مطالب مرتبط:


اعدام جنایتکارانه سه زندانی در سیستان و بلوچستان – در یک نگاه


هشدار عفو بین‌الملل برای متوقف کردن اعدام جاوید دهقان در زندان زاهدان


لطفا به اشتراک بگذارید: