زادروز ژول ورن نویسنده فرانسوی ـ در گذر زمان ـ نگاهی به وقایع نیمه دوم بهمن‌ماه

در گذر زمان ـ نیمه دوم بهمن‌ماه ـ زادروز ژول ورن نویسنده فرانسوی


نگاهی به تاریخ، هنر و علوم گذشته و نیز فرهنگ پشت سر بشریت امروز

ژول گابریل ورن زاده ۸ فوریه ۱۸۲۸ نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که بیشتر شهرتش رازادروز ژول ورن نویسنده فرانسوی ـ در گذر زمان ـ نگاهی به وقایع نیمه دوم بهمن‌ماه

مدیون نگارش داستان های ماجراجویانه یی است که دنیای داستان‌های علمی–تخیلی را دگرگون کردند.

ژول ورن پس از آگاتا کریستی، پر ترجمه‌ترین آثار ادبی را در دنیا داشته است.

ژول ورن در هشتم فوریه (۱۸۲۸) در یک خانوادهٔ مرفه در منطقهٔ بندری شهر نانت فرانسه متولد شد.

به خواست پدرش تحصیلاتش را در رشتهٔ حقوق به پایان برد، اما ذوق نمایشنامه‌نویسی و رمان‌نویسی

او را بر آن داشت که کم‌کم به سوی ادبیات کشیده شود. اگر چه در ابتدا در این کار موفق نبود و از دیدگاه مالی هم در مضیقه قرار گرفته بود، اما پس از آن به سرعت پیشرفت کرد.

همکاری ورن با انتشارات پیر-ژول اتزل منجر به خلق مجموعهٔ سفرهای شگفت‌انگیز شد که مجموعه داستان‌هایی ماجراجویانه و محبوب بودند و مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از سفر به مرکز زمین (۱۸۶۴)، بیست هزار فرسنگ زیر دریا (۱۸۷۰)، و دور دنیا در هشتاد روز (۱۸۷۳).

او در مقام دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایشان از سال ۱۹۷۹ تاکنون، بیشترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته‌اند. پیش و پس از او به‌ترتیب آگاتا کریستی و شکسپیر جا دارند.

در آغاز آثار ژول ورن تنها در میان کودکان طرفداران و علاقه‌مندانی داشت تا آن که منتقد و نویسنده‌ای به نام مارسل موره (۱۹۶۹–۱۸۸۷) چندین کتاب و رساله دربارهٔ ژول ورن نوشت و او را چنان‌که بود به دنیا معرفی کرد. مارسل موره در دو کتاب: ژول ورن بسیار شگفت‌انگیز (۱۹۶۰) و اکتشافات ژول ورن (۱۹۶۳) ژول ورن را به دنیا شناساند.

مطالب مرتبط


ساخت تاج محل توسط یک ایرانی – در گذر زمان – نگاهی به وقایع نیمه اول بهمن‌ماه

قهرمانان در زنجیر

لطفا به اشتراک بگذارید: