گفتگو با دکتر منوچهر هزارخانی

گفتگو با دکتر منوچهر هزارخانی-۱۵اسفند۹۹


مجری : با سلام به شما بینندگان عزیزسیمای آزادی، تلویزیون ملی ایران، پیرامون وضعیت کنونی میهنمان خدمت آقای دکتر منوچهر هزارخانی رسیدیم و سؤالاتی را با ایشون مطرح خواهیم کرد.



به شما سلام میکنم دکتر هزارخانی عزیز


هزارخانی: منهم سلام میکنم


مجری: اجازه بدهید که به‌عنوان اولین سؤال از شما بپرسم ارزیابی شما از حکم دادگاه آنتورپ و محکومیت دیپلمات تروریست رژیم اسدالله اسدی چیه؟


هزارخانی: سؤالی است که جوابش را خودتان بهتر از همه می‌دانید. می‌توانم تکرار بکنم البته، بعضی گفته‌های آنها را.


این اولین باری است که در اروپا یک دادگاهی یک تمامی یک تمامی رژیم را تمامی یک رژیم را چون وارد محتوا هم شده محکوم می‌کند به‌مناسبت تصمیم گرفتن برای تروریسم.


بنابراین می‌تواند یک مبدأ تاریخ باشه برای سیاست جهانی از این به بعد.



مجری: سؤال بعدی که در همین رابطه اتفاقاً خواستم بپرسم محکومیتی که الآن شما بدرستی گفتید که محکومیت تمامیت رژیم است برای مقاومت چه پیامی دارد؟


هزارخانی: پیامش برای رژیم بیشتر است تا برای ما، مقاومت خودش یک موجودیت تثبیت شده داره در ایران، اگر قراره اتفاقی بیافته یک مقاومت تثبیت شده و به‌رسمیت شناخته شده آنجا هست که میدون دار هم هست.


یعنی رقیب جدی نداره البته رقیبانی را سعی می‌کنند واسش بتراشند.


اخیراً من شنیدم که این اصلاح طلبانی که قبلاً از مدتها پیش اعزام می‌شدند به خارج کشورحالا عده‌یی صداشان در آمده که اینها چی میگن گردانهای جوان مریم رجوی هستند.


خوب، اینها جوانهایی هستند که پیوستند یا می‌خواهند بپیوندن به مریم رجوی در حالیکه خودشان همچین ادعایی ندارندها، این نشان‌دهنده این است که تا کجا رژیم حواسش جمع هست البته سیاستی هم که در پیش گرفته.


شما هم الآن یک مقدارش را گفتید ناشی از همینه داخل کشور خوشبختانه آدمهایی که باید کارشان را بکنند هستند سر پستشان هم هستند


مجری: خیلی خوشحال می‌شویم که از ۲۲بهمن و آن روزها اگر خاطره ای دارید برایمان بگویید.


هزارخانی: ماها پاتوقمان تو دانشگاه بود دیگه آنجا، اگر هم اتفاقی می افتاد هر اتفاقی می‌افتاد کشیده می‌شد به دانشگاه .


بلافاصله دانشگاه خودش یک مؤسسه‌ای بود که با خارج از خودش هم رابطه داشت آره البته میتینگ و اینها هم آنجا اصلاً تشکیل می‌شد تا بعد که نماز جمعه دیگه قرار شد آنجا تشکیل بشه یعنی خودشان قرار گذاشتند اصلاً چی بود دیگه


هرکی هر هنری داشت آنجا میآمد نشان می‌داد هر هنری داشت نقاش بود، چریک بود چی بود بلد بود بمب بسازه هر کی هرکاری بلد بود اینها میامدند توی دانشگاه می‌گفتند یا کنفرانس می‌دادند یا می‌نوشتند می‌زدند به چیز به در و دیوار. آره



مجری: با توجه به ابعاد جنایت رژیم آخوندی پاسختان به آنهایی که بازگشت به عقب و سلطنت را به‌عنوان یک گزینه مطرح می‌کنند چیه؟


هزارخانی: خوب ببینید ما جوابمان را قبلاً دادیم دیگه، جوابمان را قبلاً دادیم یعنی دو تا خط موازی هم رسم شده که نه شاه نه شیخ. من فکر نمی‌کنم خیلی توضیحی لازم داشته باشه برای دادن.


بحث به‌اصطلاح چی می‌گویند ایدئولوژیک میشه کرد راجع بهش که چرا این را می‌گیم اما به‌عنوان سیاست یک سیاست پذیرفته شده ای است وقتی هم که پذیرفته شد همه قبولش دارند دیگه کسی دنبال باقی‌اش نمی‌گرده یک سیاست اعلام شده است از ۴۰سال پیش تا حالا داره اجرا میشه خوب مبارکه مبارکه تا این‌که به پیروزی برسه من فکر نمی‌کنم اصلاً سلطنت، یک موقعی بود تو خود ایران، این به‌اصطلاح تو عوام، تو عوام این حرف شایع بود که به‌زودی در تمام دنیا ۵ تا شاه دیگه بیشتر نخواهد موند چهار تا شاه ورق بازیه یکی هم شاه انگلیس.


این چیز عامیانه‌اش بود. اینو عوام می‌گفتند آنموقع که خوب بالاخره انقلاب و نمی‌دانم و چریک و خیلی شلوغ بود همه جای دنیا شلوغ بود همه جای دنیا کودتا می‌شد این حرفها هم از توش در میآمد می‌گفتند عوام حالا البته میشه حدس زد شاه انگلیس تا آخر خواهد ماند. اگر شاه باشه چون آنجا ملکه هم میشه داشته باشند دیگه.


این هم دستاورد آنهاست که ملکه میتونه داشته باشه ولی بقیه دنیا به‌طرف شیبش به‌طرف دمکراسیه حالا دیر و زود. شیبش به طرف دمکراسی است



مجری: به همون توضیح بدهید که به چه علت شما شانس پیروزی برای شورای ملی مقاومت را می‌بینید؟


هزارخانی: من میگم الآن ثابت شده است اصلا، اصلاً ثابت شده است یعنی مریم یک منشوری ابلاغ کرده.


برنامه سیاسیه، خوب خیلی نکات مشترک داره با دمکراسی که خیلیها دلشان میخواد به آن برسند بنابراین می‌توانیم میشه گفت که برنامه سیاسی اعلام شده و پذیرفته شده و به ثبت رسیده است آن اوایلی که ما آمده بودیم اینجا، یکی از جلسات شورا که تشکیل می‌شد شورا البته به این مفصلی که حالا هست، نیست، نبود، حرفها زیادتر بود حرف آخر مسعود این بود که اگر هم ما بخواهیم اسلام را کنار بزاریم به لامذهبها می‌گفت مثل من مثلا، شما نباید بگذارید.



آنموقع خیلی مفهوم نبود برای این‌که چی چجوری بگم ایدئولوژی حاکم بود هر کسی یک علمی دستش بود به آن فکر می‌کرد واسه آن می‌جنگید واسه آن.


به جامعه هیچکی فکر نمی‌کرد از جمله ما، از جمله ما، خوب مسعود، آنموقع‌ها ما فکر می‌کردیم دعوای خودش را داره میخواد ملی‌اش بکنه، حقم داشت به‌دلیل این‌که هر پیشنهادی که می‌کردیم آن با اش موافق بود اصلاً می‌گفت که من حاضرم همین الآن امضاء بکنم چیزها رو خواسته‌هایی که شما دارید. ها، هیچ مسأله‌ای و اسم نیست ولی اصلاً کسی خواستی نداشته که. هر کسی یک علم داشت دستش بود تفرقه هم خیلی زیاد بود تو جامعه، به‌خصوص توی چیزها سیاستمدارانی که وجود داشتند و به‌خصوص در خارج کشور.


آنهایی که نمی‌توانستند آنجا دوام بیارن میامدند بیرون، شورای ملی مقاومت آخرین گروهی بود که آمد با مسعود و اینها، و تشکیل شد موقعی که تمام جاها اشغال شده بود. یادتان هست دیگه، آن رو من خوب یادمه، انواع و اقسام گروهها و گروهکها بودند هر کدامشان نماینده داشتند در اروپا دیگه از قدیمی‌ها از جدیدیها از بعداً پیوسته‌ها مسعود هم بود آن هم بود، خوب حالا که نگاه می‌کنید ۴۰سال گذشته البته خیلی چیزه خیلی سخت است نگاه کردن به ۴۰سال پیش‌تر، ولی خوب یک راهی آمده دیگه یک راهی طی شده،


آنچه که شما به‌عنوان مجاهدین دنبالش بودید به دست آوردید تو جامعه، به‌نظر من، از این به بعد دیگه مطلب دمکراسی است دیگه مطلب دمکراسی است دیگه دعوای ایدئولوژیک به‌قول ما ها نیست دیگه.


باید بفکر جامعه بود باید به فکر جامعه بود.


سازمانها اگر میراثی دارند میرسه به تاریخ، دیگه، میرسه به تاریخ و ثبت میشه



مجری: اجازه بدهید یک سؤال را در ارتباط با داخل کشور مطرح کنم ارزیابی تون از فعالیت کانونهای شورشی چیه؟


هزارخانی: کانونهای شورشی، ببنید خودش میگه، خودشون به‌عنوان یک پدیده جدید ناشی از این مبارزه، ولی اینها خوب خیلی مهمه، خیلی مهمه به‌خصوص تو این نقل و انتقالات که توی سیاست دنیا که همین الآن داره انجام می‌گیره، راه پیدا کردن از این‌که این بلا را دفع بکنید یا تو آن دام نیافتید این کار خیلی سختیه


مریم رجوی که من جزء چیزهاشونم دیگه من جزء ارادتمندان شخصی و سیاسی‌اش هستم یعنی هم شخص خودش، ارزشش شخصیتش هم سیاستی که داره به‌اصطلاح رهبری می‌کنه


ضمن این‌که خوب دیگه حواسمان به جاهای دیگر هم باشه، چون الآن دیگه از این به بعد تمام مسائل جهانی اند حالا یا در حال بدتر شدن هستند یا در حال بهتر شدن هستند ولی همه مسائل یواش یواش داره جهانی میشه .


هر چه که شما فکر بکنید که قبلاً محلی بوده یا ملی بوده یا مکتبی بوده یا مذهبی بوده الآن داره جهانی میشه، که خوب الهام بخشم و الهام هم از شماها خیلی گرفتم برای این‌که همینجوری باشم چون شماها از این چیزها زیاد داشتید دیگه توی جلسات خودتان تا آنجایی‌که منو راه می‌دادند برم ببینم و اینها، هم به‌مناسبت این‌که انسان‌ها تغییر می‌کنند


مجری: با تشکر فراوان از شما دکتر منوچهرهزارخانی عزیز


مطالب مرتبط


دکتر منوچهر هزارخانی، مسئول کمیسیون فرهنگ و هنر


درد دل با قیام آفرینان - دکتر منوچهر هزارخانی


لطفا به اشتراک بگذارید: