نگاهی به وضعیت اجتماعی در سال۱۳۹۹ ـ ایران در سال۱۳۹۹ ـ قسمت دوم

ایران در سال۱۳۹۹ ـ نگاهی به وضعیت اجتماعی در سال۱۳۹۹ ـ ۶فروردین۱۴۰۰


میهمانان برنامه: زینت میرهاشمی و مهرداد هرسینی


در سالی که گذشت، فقر و گرانی تسمه از گردهٔ مردم محروم کشید. ۸۰درصد مردم به‌زیر خط فقر سقوط کردند. طبقهٔ متوسط در غرقاب فقر محو شد و به‌میلیونها خانوار دیگر به‌توده‌های فقر زده پیوستند. شبح هیولای گرسنگی نمایانتر شد و نان نسیه و نان قسطی رواج یافت و ارتش گرسنگان و بیکاران انبوه و انبوهتر شد.نگاهی به وضعیت اجتماعی در سال۱۳۹۹ ـ ایران در سال۱۳۹۹ ـ قسمت دوم

آخوندهای حاکم افزون بر به‌کار گرفتن انواع شیوه‌های غارت، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را تحت عنوان بورس، به‌نام خود به‌ثبت رساندند و دارایی دست‌کم ۳میلیون خانوار را از دستشان ربودند و به‌جیبهای خود سرازیر کردند. علاوه بر این «دولت ۲۵۰هزار میلیارد تومان از محتویات اولیه سهام عدالت را به‌سود خود مصادره کرد» (روزنامهٔ حکومتی جوان-۲۵خرداد ۹۹).

این دستبردها به‌دارایی‌های مردم، از جمله برای تأمین کسر بودجهٔ دولت بود. این کسری در سال۹۹، برابر با ۲۷۳هزار میلیارد تومان بود (خبرگزاری مجلس۲۶بهمن۹۹) و در بودجهٔ ۱۴۰۰، برابر با ۳۴۴هزار میلیارد تومان است (سایت خانه ملت۲۳آذر۹۹).

در سالی که گذشت میلیونها خانوار از متن شهرها به‌حاشیه‌ها رانده شدند و بسیاری از حاشیه‌نشینان که خانه‌هایشان بر سرشان آوار شده بود، سر به‌بیابانها گذاشتند یا به‌چادرنشینی و کارتن‌خوابی و پشت‌بام خوابی روی آوردند.

خود دولت رسماً میگه ۶۵میلیون ۷۰میلیون آدم اگر یک صد هزار تومان ۱۲۰هزار تومان ۴۵هزار تومان نگیرند زندگی‌شان با مشکل مواجه میشه یعنی خیلی ساده میشه گفت که دستاورد ما فقر عمومی است.

یک هم‌وطن: این وعدهٔ غذایی منه تو این بدبختی این مملکت دیگه نزدیکه به گدایی برسم خیلیها این شکلی‌اند. مردم ندارن بخورن. میان تو تریبون میان تو تلویزیون فکر می‌کنن مردم نمی‌دونن. لعنت به تو ای خمینی هندی زاده. لعنت به تو خامنه‌ای آشغال

مطالب مرتبط


وضعیت درونی رژیم ولایت فقیه در سال۱۳۹۹ ـ ایران در سال۱۳۹۹ ـ قسمت اول

بیانیه کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری درباره وضعیت جوشان اجتماعی و ضرورت تحول بنیادین
لطفا به اشتراک بگذارید: