ارنست میلر همینگوی از نویسندگان برجسته معاصر ایالات متحده آمریکا ـ چهره‌ها

چهره‌ها ـ ارنست میلر همینگوی از نویسندگان برجسته معاصر ایالات متحده آمریکا ـ ۷اردیبهشت۱۴۰۰

 

برنده جایزه نوبل ادبیات و پایه گذار وقایع نگاری ادبی


«انسان برای شکست آفریده نشده. ممکن است انسان نابود شود، اما شکست نمی‌خورد».ارنست میلر همینگوی از نویسندگان برجسته معاصر ایالات متحده آمریکا ـ چهره‌ها

این‌کلمات را قهرمان رمان پیرمرد ودریا، در خلال نبرد خستگی‌ناپذیرش با یک‌ماهی غول‌آسا، در میان امواج توفانی برزبان می‌راند. قهرمانی که شباهت روحی و جسمی بسیاری به‌خالق خود، یعنی ارنست‌همینگوی دارد.

طبیعت، این‌مادر بزرگ و خلاق آثار جاودانی تاریخ ادبیات وهنر، درکودکی تأثیر خود را بر همینگوی گذاشت. ارنست کوچک که در ۱۸۹۹ به‌دنیا آمده بود به‌همراه پدر خود که پزشک بود و برای مداوای بومیها، به‌نقاط مختلف سفر می‌کرد، در دامن طبیعت سبز اطراف شیکاگو، چهره‌هایی ستایش‌انگیز از طبیعت می‌دید.

همینگوی در هیجده سالگی در جنگ اول جهانی شرکت کرد.

ارنست‌همینگوی درجریان جنگ جهانی اول، به‌جبهه ایتالیا رفت و درواحد بهداشتی، مأمور حمل‌ونقل زخمیهای جنگ شد. اما خودش به‌سختی مجروح گشت و یک‌سال در بیمارستان به‌سر برد. در این‌دوره، صحنه‌های جنگ، این‌لحظات خشن زندگی انسان، باآن‌صحنه‌های بکر و دست‌نخورده طبیعت، در ذهن همینگوی گره خورد.

«سلاخی بی‌نام‌ونشان و هرج‌ومرج، بدون هیچ‌گونه عظمت وزیبایی».

این، ‌تعریف ارنست‌همینگوی از جنگ بود. خاطره دوران شرکت او درجنگ جهانی اول، بعدها به‌رمانی تبدیل شد به‌نام «وداع با اسلحه»، که درحقیقت، وداع او با جنگهای ناعادلانه و کشتار انسانها و ویرانی شهرها بود.

همینگوی در سال ۱۹۲۱ با شغل خبرنگار روزنامه استارتورنتو، عازم فرانسه شد. این‌سفر، او را به‌محیط نویسندگان و شاعران آمریکایی، مانند ازراپاوند و کارلوس ویلیامز و گرترود اشتاین و فیتزجرالد کشاند. این‌هم‌نشینی، ابتدا او را به‌وادی شعر و سپس به‌داستان‌نویسی کشاند.

مطالب مرتبط


اریک آرتور بلر با نام مستعار جرج اورول داستان‌نویس معروف انگلیسی ـ چهره‌ها

ارنست همینگوی داستان نویس آمریکایی درگذشت

لطفا به اشتراک بگذارید: