حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت پنجم

نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ حقوق مردم در نهج البلاغه ـ قسمت پنجم ـ ۸اردیبهشت۱۴۰۰


گفتگو با عباس داوری


در ۱۶خطبه یعنی سخنرانی حضرت علی برای مردم و همچنین در برخی نامه‌ها که در نهج‌البلاغه آمده است، آن حضرت بر به کارگیری تقوی به‌خصوص توسط پیروانش تأکید می‌کند و مردم را تشویق می‌کند که از آن استفاده کنند.حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت پنجم

چرا امام علی، به دوستانش و مردم تأکید می‌کرد «تقوای خدا را در نظر بگیرید» ؟ یا می‌گفت «شما را سفارش می‌کنم به تقوای خدا» ؟

وقتی در عبارات به کار گرفته شده توسط امام دقت کنیم، می‌بینیم امام از تقوی به‌عنوان یک اسباب یا سلاح بسیار کارآ در راستای تکامل جامعه و رساندن آن به قله جامعه بی‌طبقه توحیدی یاد می‌کند. حضرت علی (ع) انسان را با داشتن این اسباب و وسیله، پیش برنده و راهگشا، می‌شناسد و

به این دلیل اغلب می‌گفت «اوصیکم بتقوی الله» (شما را به تقوای خدایی سفارش می‌کنم) گویی یادآوری می‌کند که این وسیله، سلاح و اسباب، فراموش نشود، زنگ نزند و دائم صیقل بخورد زیرا اگر زنگ بزند و به کار گرفته نشود، آن روی دیگر اسباب به کار می‌افتد و فرد و جامعه را به انحراف و قهقرا می‌کشاند.

در ابتدای سوره بقره نیز خداوند قرآن را کتابی که در آن تردیدی وجود ندارد معرفی می‌کند که هدایت کننده برای متقیان، یعنی برای کسانی است که آن اسباب و وسیله را به کار می‌گیرند، . «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدًی لّلمتّقین»

مطالب مرتبط


حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت اول

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت دوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت سوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت چهارم

حقوق مردم در نهج‌البلاغه- گفتگو با عباس داوری- قسمت چهارم
لطفا به اشتراک بگذارید: