قراردادهای کار در ایران تحت حاکمیت آخوندی ـ خیز به پا کاوه ها ـ قسمت اول و دوم

خیز به پا کاوه ها ـ قراردادهای کار در ایران تحت حاکمیت آخوندی ـ قسمت اول ـ ۱۰اردیبهشت۱۴۰۰


گفتگو با زینت میر هاشمی عضو شورای ملی مقاومت ایران و سردبیر نشریه نبرد خلق


دستمزد و قدرت خرید یکی از مهمترین معیارهای سنجش وضعیت زندگی کارگران است، در زمینه این شاخص می‌توان گفت که کارگران در جهنم آخوندی در شرایط بسیار وخیمی قرار دارند.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار رژیم حداقل دستمزد کارگران باید با توجه به درصد تورم افزایش پیدا کند.قراردادهای کار در ایران تحت حاکمیت آخوندی ـ خیز به پا کاوه ها ـ قسمت اول و دوم

حداقل در۲ ـ ۳سال گذشته تورم به شکل افسار گسیخته‌ای بالا رفته و تأثیر آن به‌نحوی بوده که دلار نزدیک به ۹، خودرو ۸، مسکن ۹، و مواد غذایی دست کم ۶برابر شده است.

اما در همین مدت دستمزد به میزان بسیار کمی افزایش پیدا کرده است، در سال۹۷ حداقل دستمزد یک میلیون ۱۱۱هزار تومان بود، اما برای سال۱۴۰۰ دو میلیون ۶۵۵هزار تومان، یعنی ۲.۴ برابر در نظر گرفته شده است، در صورتی که با توجه به نرخ سرسام‌آور تورم و بالارفتن قیمت کالاها خصوصاً کالاهای مورد نیاز سفره‌های کارگران طی سه سال گذشته، حقوق آنها نیز می‌بایست حداقل ۷ -۶ برابر افزایش پیدا می‌کرد.

رژیم دستمزد سال۱۴۰۰ را نسبت به سال۱۳۹۹ ۳۹درصد افزایش داده، در حالی که بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع در سال۹۹، تورم مسکن ۱۱۱درصد، تورم مواد غذایی ۶۴درصد و تورم نقطه به نقطه در ماه فروردین امسال ۵۰درصد اعلام شد.

در حال حاضر خط فقر ۱۰میلیون تومان است و حداقل دستمزد کارگران نیز می‌بایست بر این اساس تعیین می‌شد، در صورتی که حقوق یک کارگر نزدیک به ۴برابر زیر خط فقر است.

خیز به پا کاوه ها ـ سوانح کار و رنج کارگران ایرانی ـ قسمت دوم


گزارش سیاسی


مطالب مرتبط


بزرگداشت روز جهانی کارگران و زحمتکشان ـ خیز به پا کاوه ها ـ قسمت اول و دوم

نگاهی به وضعیت صنایع و کارخانه‌ها در ایران ـ خیز به پا کاوه ها ـ قسمت اول و دوم

بررسی استانداردهای ایمنی محیط کار در ایران ـ خیز به پا کاوه ها ـ قسمت اول و دوم

کارگران در حاکمیت آخوندی در وضعیت قرمز
لطفا به اشتراک بگذارید: