حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت هفتم

نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ حقوق مردم در نهج البلاغه ـ قسمت هفتم ـ ۸اردیبهشت۱۴۰۰


گفتگو با عباس داوری


در هنگام مرگ خلیفه سوم در سال ۳۵هجری، یعنی ۲۴سال پس از رحلت رسول خدا، می‌توان گفت تمامی ارزشهای اسلامی زیر و رو شده بود. سرداران و پیشتازان باقی مانده از صدر اسلام، به غیر از انگشت شماری، غرفه در پول و زندگی و مال دنیا شده بودند. ارزشهای اسلامی فرو ریخته بود و به‌ جای آن ارزشهای اشرافیت و جاهلیت بازگشته بود..حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت هفتم

پیوندهای عشیرتی و قبیله‌ای که در جنگ بدر و... ضربه اساسی خورده بود، اکنون مجدداً ترمیم گشته و اشرافیت و جاهلیت از زیر خاکستر بیرون آمده بود. معاویه در شام به یمن لشکرگشاییهای متعدد و به دست آوردن غنایم بسیار هرآنکس را که می‌توانست می‌خرید و به جرگه اعوان و انصار حاکمیت اشرافی و.. خودش وارد می‌کرد.

فساد گسترده و فشاری که روی مردم بود، خیزش عدالت خواهانهٴ آنها را به همراه داشت در حالیکه اشراف و حاکمان تنها در پی حفظ حاکمیت خود بودند. این وضعیت باعث شورش در مردم شد و این شورش به قتل خلیفه سوم به دست مردم منجر گردید. اکنون پایین جامعه دنبال عدالت و دگرگونی است. از نظر مردم در این شرایط تنها راه‌حل برای رسیدن به عدالت و ارزشهایی که پیامبر برپا کرده بود، انتخاب علی است.

پس از کشته شدن عثمان، مردم مدینه برای انتخاب خلیفه از هر سو به جانب امام هجوم آوردند و برای بیعت با او آن‌چنان ازدحام کردند که خود حضرت علی (ع)، می‌گوید: ازدحام آن‌چنان بود که نزدیک بود حسن و حسین زیر دست و پا له شوند. دو طرف لباسم پاره شد. دور مرا گرفته بودند.

مطالب مرتبط


حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت اول

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت دوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت سوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت چهارم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت پنجم

حقوق مردم در نهج‌البلاغه- گفتگو با عباس داوری- قسمت چهارم
لطفا به اشتراک بگذارید: