حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت هشتم

نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ حقوق مردم در نهج البلاغه ـ قسمت هشتم ـ ۱۶اردیبهشت۱۴۰۰


گفتگو با عباس داوری


طلحه و زبیر گفتند یا امیرالمؤمنین ما با تو بیعت می‌کنیم و بیعت مهاجرین برعهده ماست.

از میان کسانی که در مدینه حضور داشتند، سه نفری که از قریش بودند و در زمان خلیفه سوم به ثروتهای زیادی رسیده بودند، به حضرت علی گفتند تو به ما سه نفر، مصیبت وارد کرده‌ای. ولید بن عقبه از طرف آنها گفت «پدرم را در جنگ بدر کشته‌ای. پدر سعید بن العاص را هم روز بدر کشته‌ای. به پدر مروان بن حکم هم ناسزا گفته‌ای. برای این‌که با تو بیعت کنیم، آنها را جبران کن و چیزهایی که دست ما هست، از ما نگیر و قاتلان دوستمان، عثمان را هم باید بکشی».حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت هشتم

حضرت علی به آنان گفت «مصیبتی که از من به شما وارد شده، حق همان بود. اما از آنچه که در دست شما هست، می‌خواهید من گذشت کنم؟ من چنین حقی ندارم که از حق خدا بگذرم. البته عدالت به شما وسعت می‌دهد. اما در مورد قاتلان عثمان، کسانی که امروز مرا به این قتل متهم می‌کنند، فردا با من خواهند جنگید (این سه نفر بعداً در اردوی معاویه، در جبهه‌ٔ مقابل حضرت علی حضور داشتند و با امام جنگیدند). اما من شما را به کتاب خدا و سنت رسول خدا احاله می‌دهم. برای کسی که حق برایش سختی می‌آورد، حتماً باطل سختر خواهدبود. هر انتخابی کردید، با خودتان است. مروان گفت بیعت می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود.

معلوم است که در تعادل‌قوای موجود به‌اجبار تن دادند (نقل قول‌ها از جلد دوم کتاب تاریخ یقعوبی).

یا در مورد دیگری می‌گوید ”توجه داشته باشید هر شخصی از مهاجران و انصار از رفقای رسول خدا که از لحاظ رفاقتش خود را برتر از دیگران می‌داند برتری را فردا در پیشگاه خدا طلب کند و پاداش و مزد را از خدا بخواهد“، ”اگر راست می‌گویید از خدا این امتیازات را بخواهید نه از من. شما بندگان خدا هستید و مال متعلق به خداست به یکسان در میان شما تقسیم می‌شود و در این باره هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد، تقوی پیشه‌گان را در این جهان مزدی تعیین نکرده است“ .

مطالب مرتبط


حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت اول

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت دوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلام اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت سوم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت چهارم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت پنجم

حقوق مردم در نهج البلاغه ـ نگاهی به رویکرد اسلامی اصیل انقلابی و علوی ـ قسمت هفتم

حقوق مردم در نهج‌البلاغه - گفتگو با عباس داوری- قسمت ششم
لطفا به اشتراک بگذارید: