خبرگزاری فرانسه ـ برندگان جایزه نوبل خواستار تحقیق بین المللی در مورد قتل عام۶۷ شدند

خبرگزاری فرانسه ـ برندگان جایزه نوبل خواستار تحقیق بین المللی در مورد قتل عام۶۷ شدند- ۱۶اردیبهشت۱۴۰۰


خبرگزاری فرانسه ۱۵ اردببهشت ۱۴۰۰: شماری از برندگان جایزه نوبل، رؤسای پیشین دولتها و مقامات بلندپایه پیشین سازمان ملل متحد، خواستار تحقیق بین‌المللی پیرامون قتل‌عام مخالفان در زندانهای ایران در سال۱۳۶۷ شده‌اند.


در نامه‌یی سرگشاده به خانم میشل باشله، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، که روز چهارشنبه منتشر شد، بیش از ۱۵۰تن از امضا کنندگان، از جامعه جهانی خواستند تا یک بررسی مستقل از جمله از طریق ایجاد تحقیقات بین‌المللی پشتیبانی کنند.


کسانی که کشته شدند هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.


ماه سپتامبر گذشته هفت کارشناس مستقل حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، طی نامه‌یی به رژیم ایران نوشتند: این وضعیت ممکن است به جنایاتی علیه بشریت بالغ شود (آنها هم‌چنین). خواستار اجرای تحقیقات کامل و مستقل و هم‌چنین ارائه گواهیهای دقیق مرگ برای اعضای خانواده (قربانیان) شدند.


در این بیانیه آمده است: ما از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، درخواست می‌کنیم تا با ایجاد کمیسیون تحقیق در مورد اعدامهای گستردهٔ فراقضایی و ناپدید شدنهای اجباری ۱۳۶۷، به مصونیت از مجازات در ایران پایان دهد.


امضا کنندگان (این نامه) شامل خانم مری رابینسون، رئیس‌جمهور سابق ایرلند که قبل از خانم میشل باشله به‌عنوان کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل (خدمت کرده است) و هم‌چنین رؤسای پیشین تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل‌متحد درباره نقض حقوق‌بشر در کره شمالی و اریتره بودند.


بیست و هشت نفر از کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد و دادستان ارشد دادگاههای جنایی در یوگسلاوی سابق و رواندا و نخست وزیران و وزرای پیشین دولت و شش برنده جایزه نوبل نیز (این نامه را) امضا کرده‌اند.


مارتا هرتادو سخنگوی دفتر کمیساریای حقوق‌بشر سازمان ملل (OHCHR)، با ارسال یک ایمیل نوشت: فراخوان برای حسابرسی و پاسخگو شمردن رژیم ایران موضوعی است که کمیساریای عالی حقوق‌بشر و کمیساریای عالی بارها خواهان آن شده است. شورای ملی مقاومت ایران رقم کشته‌شدگان را تا ۳۰هزار اعلام می‌کند.


خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت این موضوعی بسیار حساسی است، زیرا این نامه مقاماتی را که هنوز در ایران دارای مناصب بالایی هستند، متهم می‌کنند که شریک و همدست در این قتلها هستند.



مطالب مرتبط


گزارشهای خبرگزاری فرانسه، واشینگتن اگزمینر، فیگارو و العربیه از افشاگریهای اتمی مقاومت ایران

عفو بین‌الملل: اقدامات رژیم ایران در تخریب گورهای جمعی مجرمانه و برای حذف آثار جنایت علیه بشریت است
لطفا به اشتراک بگذارید: