طاهر بومدرا : اولین بار است چنین گروه بزرگی میخواهند تا عاملان قتل عام ۱۹۸۸ مورد بازخواست قرار دهند

طاهر بومدرا : اولین بار است چنین گروه بزرگی میخواهند تا عاملان قتل عام ۱۹۸۸ مورد بازخواست قرار دهند ـ ۱۶اردیبهشت۱۴۰۰


گفتگو با طاهر بومدرا-مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان قتل‌عام۶۷ در ایران


مسعود فرشچی: سلام می‌کنم خدمت آقای طاهر بومدرا مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ در ایران و نماینده سابق کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد در عراق ممنونم که دعوت ما را پذیرفتید


آقای بومدرا اولین سؤال من این هست که شما گفته‌اید این اولین بار است که چنین گروه بزرگی از برجسته‌ترین مقامات و کارشناسان سازمان ملل از کمیسر عالی و دیگر مقامات ملل‌متحد می‌خواهند تا آمران و عاملان قتل‌عام ۱۹۸۸ را مورد بازخواست قرار بدهند، چرا شاهد چنین اجماع و پیگیری مصرانه‌یی هستیم؟ و چه زمینه‌هایی داشته این قضیه؟


طاهر بومدرا مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان ۶۷ در ایران


جامعهٔ بین‌المللی به فراخوانهای رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، خانم رجوی گوش فرا می‌دهد. فراخوان او شنیده شده است. کارشناسان بین‌المللی، پارلمانترها، شخصیتهای دولتی، چهره‌های برجسته از سراسر جهان، به فراخوان خانم رجوی، آری گفتند. و دست در دست یکدیگر و شانه به شانه در کنار خانم رجوی کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سازمان ملل این بار گوش کند. فراخوان دادخواهی خانم رجوی برای توقف اذیت و آزار مردم ایران، تظاهر کنندگان، اینک بسیار جدی گرفته می‌شود و انجمنی به‌اسم «عدالت برای قربانیان قتل‌عام زندانیان سیاسی ۱۹۸۸» تشکیل شده و کار بسیار گستردهٔ تحقیقاتی انجام داده. هر چقدر هم که زمان بگذرد، این جنایت، کماکان جنایتی است که توسط قانون بین‌المللی قابل مجازات است. بنابراین مطلع باشید که جامعهٔ بین‌المللی با شماست. قانون بین‌المللی با شما است


مسعود فرشچی- سؤال: مقامات دستگاه قضایی رژیم بارها استناد کرده‌اند که اعدامها و کشتارهای سالهای بعد را با استناد به فتوای سال۶۷خمینی علیه مجاهدین که گفته است مجاهدی که سر موضع باشد حکمش اعدام است، و با همین استناد در واقع کشتارهای بعدی رو توجیه می‌کنند. شما خودتان شاهد کشتار جمعی مجاهدین در اشرف در ۱۹فروردین ۹۰ بودید آیا ارتباطی می‌بینید بین شیوه‌این کشتار و حمام خونها در اشرف و لیبرتی را با فتوای سال۶۷خمینی؟


طاهر بومدرا مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان ۶۷ در ایران


هم‌چنانکه به‌خوبی می‌دانید این قتل‌عام به‌دستور روح‌الله خمینی طی فتوایی که در تابستان ۱۹۸۸ صادر کرد انجام شد. آن فتوا هنوز به‌قوت خوب باقی است. هرگز منتفی نشده است. رژیم فعلی، هنوز به‌اجرای این فتوا افتخار می‌کند. به‌همین دلیل است که جامعهٔ بین‌المللی بسیار نگران است که فتوایی که در تابستان ۱۹۸۸ صادر شده هنوز به‌قوت خود باقی است و هنوز هم بر مبنای آن فتوا، افراد کشته می‌شوند. جامعهٔ بین‌المللی آگاه است که وقتی کارگران در سپتامبر ۲۰۱۹ تظاهرات می‌کردند، در اجرای همین فتوا بود که ۱۵۰۰ تظاهر کننده کشته شدند. بنابراین موضوع بسیار جدی است. این امر باید متوقف و این فتوا باید باطل شود.


مسعود فرشچی -سؤال: آقای دکتر به‌نظر شما چشم‌انداز رسیدن به عدالت و حسابرسی از مسئولان جنایت علیه بشریت یعنی پاسخ به همین نامه‌یی که بحثش رو می‌کردیم چگونه می‌بینید و برای تحققق آن به‌نظر شما چه باید کرد؟


طاهر بومدرا مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان ۶۷ در ایران


‌این در واقع یک گام بزرگ به‌پیش است که تمامی این کارشناسان، تمامی این افراد دولتی و غیردولتی، تمامی کارکنان سابق ملل‌متحد و پارلمانترها، همگی پشت این نامه هستند تا اطمینان کسب کنند که اقدام ضروری صورت گیرد، کمیسیون تحقیق تشکیل شود، مرتکبان جنایت به دادگاه احضار شوند و پاسخگوی جنایاتشان باشند.


فکر می‌کنم اینک در موقعیتی هستیم که این خواست را اجرا کنیم اطمینان حاصل کنیم که سازمان ملل وارد عمل شود و دستگیریها باید به‌وقوع بپیوندند.


برادران و خواهران، می‌دانید که چند سال پیش، بسیاری از رژیم ملایان می‌ترسیدند. ولی به‌دلیل پیروزیهای به‌دست آمده در پنج یا شش سال اخیر، ترس به‌اردوی مقابل رفته. اینک این رژیم است که به‌راحتی نمی‌تواند بخوابد زیرا می‌ترسد که دستگیر و محاکمه شود. بنابراین می‌توانم به‌شما اطمینان بدهم که مجاهدین یک پیروزی بسیار بسیار بزرگ به‌دست آورده‌اند. ولی این کافی نیست. باید اطمینان حاصل کنیم که مرتکبان جنایات علیه مردم ایران تسلیم عدالت شوند. وقتی که این اتفاق بیفتد، پیروزی قانون بر مصونیت خواهد بود.


مسعود فرشچی : بسیار متشکرم گفتگویی بود با آقای طاهر بومدرا مدیر بنیاد عدالت برای قربانیان ۶۷ در ایران و نماینده سابق کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد در عراق



مطالب مرتبط


طاهر بومدرا نماینده دبیرکل ملل متحد در اشرف در کنفرانس جهانی همزمان با اعلام حکم دادگاه بلژیک

گام بزرگ دادخواهی قتل‌عام۶۷ و حسابرسی از مسئولان جنایت علیه بشریت –نامه ۱۵۲شخصیت جهانی
لطفا به اشتراک بگذارید: