کنفرانس آنلاین رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران با شماری از نمایندگان پارلمان اروپا ـ قسمت دوم

کنفرانس آنلاین رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران با شماری از نمایندگان پارلمان اروپا ـ قسمت دوم-۱۸اردیبهشت۱۴۰۰


به دعوت کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا


وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران

رژیم متزلزل و تحریم سراسری انتخابات

وظایف اتحادیه اروپا در این شرایط چیست؟

سخنان آنا فوتیگا، وزیر خارجه پیشین لهستان، نماینده پارلمان اروپا

میلان زوور عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا و رئیس مشترک دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

خاویر زارزالخوس، معاون کمیته ویژه دخالتهای خارجی در تمامی پروسه‌های دموکراتیک اتحادیه اروپا و عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا و رئیس مشترک «دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا»

آنتونیو لوپز استوریز وایت، دبیرکل حزب مردم اروپا و نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا

پتراس استراویچیوس، نماینده پارلمان اروپا از لیتوانی عضو کمیسیون خارجه و سوکمیسیون امنیت و دفاع پارلمان اروپا

آنا فوتیگا، وزیر خارجه پیشین لهستان، نماینده پارلمان اروپا


واقعاً دیدن و شنیدن سخنان شما بسیار خوشایند است، خانم رئیس‌جمهور عزیز، مریم رجوی عزیز، داشتن بریفینگ های نوبه‌ای درباره وضعیت ایران بسیار مهم است. همان‌طور که می‌دانید، در پارلمان اروپا، ما بسیار به هدف آزادی مردم ایران متعهد هستیم. ما بسیار سخت در کنار مردم ایران هستیم که در اوقات سخت و دشواری قرار دارند. داشتن پیوندهای همبستگی بسیار مهم است. و همان‌طور که می‌دانید، من هنوز هم امیدوارم که بتوانم به ایران سفر کنم و این کشور را آزاد و سعادتمند ببینم و به سود همه شهروندان ایرانی عمل کنم.

من در مورد نواری شنیدم و خواندم که به‌تازگی درز پیدا کرده است. نمایندگان رژیم ایران از قبیل وزیر خارجه آن چیزهایی می‌گویند که ما می‌دانیم.

ما اوضاع کشور شما را رصد خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد صریح و واضح صحبت کنیم و اجازه ندهیم رژیم مردم یا ما را ساکت کند. ما هم‌چنین از اقدامات ظالمانه و شرورانه رژیم ایران در قبال ما اروپایی‌ها در قلمرو خود آگاه هستیم. ما تحولات پس از گردهمایی پاریس ۲۰۱۸ را رصد می‌کنیم و خوب است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا بتوانند کسانی را که جرأت حمله به جامعه آزاد ایرانی را دارند تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

و یک بار دیگر، بسیار از دیدن شما خوشوقت شدم و عمیق‌ترین سخنان و همبستگی‌ام را با همه ایرانیان، به‌ویژه کسانی که در داخل ایران رنج می‌برند، را ابراز می‌کنم.

میلان زوور عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا و رئیس مشترک دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا


اعضا، دوستان ایران آزاد، ما در پارلمان اروپا این ظرفیت را داریم که از تلاشهای مردم ایران برای یک تغییر دموکراتیک حمایت کرده و آن را ترویج کنیم.

همانگونه که خانم رجوی به‌روشنی توضیح دادند وضعیت ایران هم‌چنان بحرانی است. . ما شاهد نقض مداوم حقوق‌بشر، اعدام زندانیان سیاسی و اقدامات تروریستی رژیم ایران در خاک اروپا بوده‌ایم. هنوز هیچ پیشرفتی برای رسیدگی به قتل‌عام سال۶۷ وجود ندارد. ما به واکنش شدید اتحادیه اروپا در سیاستهای خود در قبال ایران و تحریمهای سختگیرانه‌تر تحت قانون مگنیتسکی نیاز داریم به‌ویژه با توجه به محکومیت‌های اخیر دیپلمات رژیم ایران و افزایش نگرانی‌ها درباره برنامه سلاحهای هسته‌یی ایران.

برنامه ده ماده‌ای و خواسته‌های شما خانم رجوی برای ایجاد یک جمهوری واقعی جدید بر اساس انتخابات آزاد و منصفانه، شایسته حمایت ما است. این نه تنها وظیفه اخلاقی ما است که از جنبش دموکراتیک در ایران حمایت کنیم، بلکه برای امنیت و صلح در خاورمیانه و اروپا نیز ضروری است.

خاویر زارزالخوس، معاون کمیته ویژه دخالتهای خارجی در تمامی پروسه‌های دموکراتیک اتحادیه اروپا و عضو کمیسیون خارجه پارلمان اروپا و رئیس مشترک «دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا»


برای من افتخار بزرگی است و امیدوارم که بتوانم کمکهای ناچیز خودم را به هدف مشترکمان که حمایت از ایران آزاد و دموکراتیک آینده است ادامه بدهم. همان‌گونه که یک بار در فرصت پیش آمده به خانم رجوی گفتم این برای ما فقط یک تعهد سیاسی نیست بلکه یک تعهد اخلاقی و فراتر از همسویی‌های سیاسی و ایدئولوژی‌هایمان است. هدفی وجود دارد که ما را متحد می‌کند تا از کسانی حمایت کنیم که به اهداف خود، کشور خود و مردم خود وفاداراند و روزانه بابت آن بها می‌پردازند. حتی در مواقعی با جان خود. بنابراین، اجازه دهید از این فرصت استفاده کرده و به همه کسانی که جان خود و زندگی‌شان را برای آزادی ایران و همه هموطنانشان به خطر می‌اندازند، ادای احترام کنم.

من شک ندارم که خواهیم توانست در ایران یکدیگر را ملاقات کنیم و در آن موقع این گردهماییها را با امید و شادی از این‌که کار مثبتی انجام داده‌ایم به‌خاطر خواهیم آورد.

بنابراین خانم رجوی من یک بار دیگر حمایت و تحسین خود را از آنچه شما انجام می‌دهید ابراز می‌کنم.


از نظراتتان در مورد این موضوع قدردانی می‌کنم. به‌نظر می‌رسد انتخابات ریاست‌جمهوری رژیم ایران در چارچوب وضعیت بحران‌زده‌یی که شما به آن اشاره کردید از جمله ناآرامیهای فزاینده اجتماعی و تقسیم بندی که نمی‌دانم چقدر واقعی است بین اصلاح‌طلبان و سخت سران، رژیم را نیازمند این می‌کند که برای انتخاباتش بازارگرمی کند و آن را دستکاری کند تا خودش را مشروع جلوه دهد.

در مورد گفتگوهای اتمی. می‌دانیم که اتحادیه اروپا همراه با سیاست دولت جدید آمریکا، نقش فعالی در این گفتگوها دارد تا رژیم ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. اما ما می‌دانیم که نیروهای صاحب قدرت در رژیم به‌سادگی و به‌روشنی هر گونه توافق را رد می‌کنند. واقعیت این است که رژیم ایران به ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بسیار خطرناکی ادامه داده است. بنابراین بسیار مهم است که ببینیم داریم به کدام سمت می‌رویم در گفتگوهایی که از سر گرفته خواهند شد.

سومین موضوعی که می‌خواهم به آن اشاره می‌کنم پاسخ اتحادیه اروپا است. از یک‌سو هم‌چنان که خانم رجوی اشاره کرد، چند هفته پیش، شورای اتحادیه اروپا هشت عضو از جمله چهار مقام ارشد نیروهای امنیتی، از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران و سه نهاد را تحریم کرد.

اما در همان زمان، ما با سکوت نماینده عالی بعد از حکم دادگاه آنتورپ مواجه بودیم که اثبات می‌کرد.


رژیم ایران نه ۳۰سال پیش، بلکه در سال۲۰۱۸ دست‌اندرکار تروریسم بود با اهداف بسیار مشخص، یعنی هدف قرار دادن مقاومت ایران، خانم رجوی همراه با دیگران و تمامی اعضای مقاومت که در پاریس گرده آمده بودند. واکنش تاکنون سکوت بوده است. من و میلان زور در همان زمان ابتکارعمل طرح یک سؤال پارلمانی خطاب به نماینده عالی را به دست گرفتیم اما هنوز چیزی توسط آقای بورل گفته نشده است. ما نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم. و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان پیشنهاد واکنشی از اتحادیه اروپا را نه تنها به این استراتژی اثبات شده تروریستی رژیم ایران در خاک اروپا، بلکه در مقابل حوادث آینده مانند آنچه که در آینده پیش خواهد آمد از جمله در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود.

آنتونیو لوپز استوریز وایت، دبیرکل حزب مردم اروپا و نماینده پارلمان اروپا از اسپانیا


من همیشه سعی کرده‌ام روابط اتحادیه اروپا و خاورمیانه را به روشی سازنده به‌رغم رفتار وحشتناک رژیم ایران پیش ببرم ولی سیاست چشم بستن بسیاری از اروپایی‌ها به این رفتار بدون شک یکی از موانع اصلی ماست.

ما نیاز داریم اتحادیه اروپا در روابط خود با رژیم ایران منسجم و محکم باشد. ما در مبارزه با نقض حقوق‌بشر سرانجام ابزاری بسیار مورد نیاز و مفید پیدا کردیم. قانون ماگنیتسکی اتحادیه اروپا که مانیتور وضعیت نگران‌کننده حقوق‌بشر در ایران را ادامه می‌دهد. من از همکارانم می‌خواهم که با اراده سیاسی از قانون ماگنیتسکی فعالانه‌تر استفاده کنند. ، زیرا در نهایت تنها زبانی که این رژیمها می فهمند زبان فشار است.

تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم تعدادی از فرماندهان نیروهای امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌دلیل نقش آنها در سرکوب دو تظاهرات ۲۰۱۹ که یک‌هزار‌ و‌ پانصد معترض بی‌گناه کشته شدند و هزاران نفر دیگر دستگیر و زندانی شدند، گامی در مسیر درست بود.

با این حال، بسیاری از کسانی که باید مورد حسابرسی قرار می‌گرفتند هنوز مورد تحریم قرار نگرفته‌اند. رژیم ایران مسئولیت کامل قتل و وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق‌بشر در کشور را بر عهده دارد.


غیرقابل انکار است که رژیم خودکامه از تروریسم در منطقه و فراتر از اینجا پشتیبانی می‌کند. اتحادیه اروپا باید بسیار قاطع باشد. این حمایت از تروریسم در محکومیت اسدالله اسدی، دیپلمات رژیم آشکار بود، که برای توطئه برای بمبگذاری در گردهمایی اپوزیسیون در سال۲۰۱۸ محکوم شد.

اتحادیه اروپا نه تنها هیچ اقدام تنبیهی انجام نداد، بلکه همان‌طور که همه ما می‌دانیم، گفت که برای انعقاد توافق با رژیم ایران مذاکره خواهد کرد.

مذاکرات فعلی در وین بسیار مهم است. بسیار مهم است که تمام روزنه‌های توافق قبلی بسته شود.


در حالی که همه ما می‌خواهیم از دستیابی رژیم ایران به بمب هسته‌یی جلوگیری شود؛ مهم است که مذاکره‌کنندگان صرفاً با امتیاز دادن به این هدف نرسند. راه‌حل این است که رژیم از حق غنی‌سازی محروم شود و مکانیزم های اجرایی قوی اختیار شود.

علاوه بر این، من فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا باید یک سیاست جامع اتخاذ کند که شامل تمرکز بر وضعیت حقوق‌بشر، استفاده رژیم از تروریسم و دخالت آن در منطقه باشد. این سیاست باید حمایت از گروه‌های پارلمانی و هم‌چنین یک سیاست محکم در مورد مسأله هسته‌یی رژیم را شامل شود. . بیش از هر چیز، ما نیاز به حمایت از مردم ایران و نیروهای دموکراتیک در داخل کشور داریم. ایرانیان و مردم ایران در قیام خود در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹میلادی تمایل عمیق خود را برای برابری و عدم تبعیض علیه اقلیتهای مذهبی یا قومیتهای مختلف نشان دادند.

به همین دلیل است که ما باید از کسانی حمایت کنیم که هر روز برای چنین تغییراتی می‌جنگند. مانند شما

شما خانم پرزیدنت، مریم رجوی، شورای ملی مقاومت و دوستان ایران آزاد. متشکرم.

پتراس استراویچیوس، نماینده پارلمان اروپا از لیتوانی عضو کمیسیون خارجه و سوکمیسیون امنیت و دفاع پارلمان اروپا،


خانم رجوی از این پیام امید و عزم راسخ برای ادامه مبارزه برای یک ایران آزاد قدردانی می‌کنم.

من فکر می‌کنم این لحظه مهمی است که شاید در مورد جلسه امروز نوعی تجدید تعهد، تعهد سیاسی ما برای ادامه این مبارزه نام ببرم. مبارزه برای آزادی و دموکراسی گاهی محدودیت زمانی ندارد.

هیچ کس نمی‌داند که رژیم چه زمانی سرنگون خواهد شد، چه زمانی این تغییر اساسی رخ خواهد داد برای بهبود وضعیت مردم و نه رژیم آخوندها.

مهمترین مسأله برای این است که نباید ساده‌لوحانه انتظار داشت که همه چیز به خودی خود تغییر کند. به هیچ وجه. حتی در مذاکرات هسته‌یی ما نباید اجازه بدهیم که ما را دوباره گول بزنند و این‌که گویا پرونده اتمی رژیم یک پروژه مدنی است. این اشتباه است، به درستی گفتید که هدف ساخت نظامی است.

این تهدیدی علیه دیگر کشورهای همسایه است و ما نمی‌توانیم چشممان را بر این مسأله ببندیم، اما خانم رجوی، من فکر می‌کنم این مهم است که برخی از وقایع، برخی وقایع تاریخی را به‌خاطر بسپاریم، به‌عنوان مثال، قتل‌عام ۳۰، ۰۰۰ زندانی سیاسی توسط رژیم آخوندی، که در سال۱۹۸۸ اتفاق افتاد. سی و یک سال پیش در تابستان. ما این جنایت مطلق علیه بشریت را شناختیم. . ، جنایت سیاسی. جنایتی که توسط رژیم، و توسط بیشتر شاخه‌های نظامیش انجام شد، اما دوباره، حتی در این هفته، همان‌طور که شنیدیم، رژیم در حال تخریب گورستان خاوران است، محلی که در آن گورهای دسته‌جمعی قربانیان قتل‌عام ۶۷ دفن شده است. آنها فقط مردم را نمی‌کشند، بلکه سعی دارند خاطره درباره این افراد را پاک کنند.

و ما باید صدای خود را بلند کنیم و باید از رهبری سیاسی اتحادیه اروپا بخواهیم که همه اقدامات غیرقابل توجیه رژیم آخوندها را تحت‌نظر داشته باشد و با برخی وعده‌ها، وعده‌های پوچ گمراه نشود.


شما کاملاً درست می‌گویید. و همکاران من بارها و بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند. بنابراین ما به مکانیزم تحریم حقوق‌بشر مگنیتسکی دسترسی داریم. من مشتاقانه منتظر اولین گروه رژیم هستم که شامل تحریم این لایحه شوند. ما باید یک پیام کاملاً روشن به رژیم ایران ارسال کنیم

من شخصاً نمی‌دانم تا چه زمانی و چه مدت باید به این مبارزه ادامه بدهیم، اما خانم رجوی، می‌توانم به شما بگویم که ما مردم ایران را رها نخواهیم کرد.

و روزی فرا خواهد رسید که ما در مورد ایران آزاد صحبت خواهیم کرد. ، منظورم ایرانی است که شما در مورد آن صحبت می‌کنید، رویای آن را می‌بینید و ما باید هر روز کار بیشتری انجام دهیم تا هدف خود را به این هدف نهایی برای ایران آزاد برسانیم. متشکرم.

ادامه دارد

مطالب مرتبط


کنفرانس آنلاین رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران با شماری از نمایندگان پارلمان اروپا ـ قسمت اول

بیانیه ۱۲نماینده پارلمان اروپا؛ اتحادیه اروپا باید سیاست ایران خود را به‌صورت همه‌جانبه باز‌بینی کند

 

 
لطفا به اشتراک بگذارید: