نابودی اشتغال ره‌آورد نظام پلید ولایت فقیه برای مردم ایران ـ مجله اجتماعی اقتصادی

مجله اجتماعی اقتصادی ـ نابودی اشتغال ره‌آورد نظام پلید ولایت فقیه برای مردم ایران ـ ۲۵اردیبهشت۱۴۰۰


نگاهی به موضوعات اجتماعی و اقتصادی میهن


بحران اشتغال؛ ثمره دو دهه فرصت‌سوزی

بیکاری دائماً رو به افزایش چیزی نیست که قابل پوشاندن باشد، آن‌قدر که روزی نیست رسانه‌ها و مهره‌های رژیم در ترس از تبعات اجتماعی آن چوب هشدار بلند نکرده باشند.نابودی اشتغال ره‌آورد نظام پلید ولایت فقیه برای مردم ایران ـ مجله اجتماعی اقتصادی

واقعیت این است که به‌دلیل سیاستهای ضدمردمی فرصتهای شغلی در سال‌های گذشته از بین رفته است و در آینده وضعیت خراب‌تر نیز خواهد شد. اصطلاح «پنجره جمعیتی» به ما می‌گوید جمعیت فعال هر کشوری در دوره‌ای فوران خواهد کرد و در همین بازه زمانی باید اشتغال مناسب ایجاد کرد تا در زمانی که این پنجره بسته می‌شود ملت، بار خود را در زمینه رشد و توسعه و رفاه بسته باشد والا بیکاری با شدت مضاعف، امید به فعالیت و اشتغال را ناکام می‌گذارد.

کارشناسان حکومتی اقتصاد بر این نکته دست می‌گذارند که رشدهای اقتصادی اما بدون اشتغال دهه۸۰ و رشدهای اقتصادی منفی دهه۹۰، باعث بیکاری بالای جوانان ایرانی شده است. علاوه بر آن رشد سرسام‌آور تورم، موجب گردید شاخص فلاکت در ایران سیر صعودی پیدا کند. البته بیکاری برای نیروی‌کار به‌مراتب سخت‌تر از تورم است. تورم منجر به کاهش قدرت خرید افراد می‌شود در حالی که فرد بیکار، درآمد و قدرت خریدی ندارد که با تورم کاسته شود.

«بانک جهانی در گزارش تازه خود می‌گوید، پنجره جمعیتی ایران در سال۲۰۰۰ باز شده و نهایتاً تا سال۲۰۳۸ بسته می‌شود. بر اساس تعریف بانک جهانی اگر نسبت جمعیت افراد ۱۵ تا ۶۵سال به دیگر افراد به بیش از ۱.۵ برابر برسد به این وضعیت باز شدن پنجره جمعیتی گفته می‌شود. این در حالی است که با وجود ۲۰سال باز بودن پنجره جمعیتی کشور از سال۲۰۰۰ تاکنون به‌دلیل رشدهای بدون اشتغال در دهه۸۰ و رشد منفی در دهه۹۰، با از دست دادن این فرصتها از این پتانسیل توسعه‌ای استفاده نشد»

مطالب مرتبط


چرا مردم ایران به رژیم آخوندی رأی نمی‌دهند ـ مجله اجتماعی اقتصادی

ادعای جهش تولید در عین سونامی فقر و بیکاری
لطفا به اشتراک بگذارید: