بررسی نکات کلیدی گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ گفتگوهای سیاسی

گفتگوهای سیاسی ـ بررسی نکات کلیدی گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ ۱۲خرداد۱۴۰۰


گفتگو با اسحاق علی‌نژاد


همزمان با شروع مذاکرات وین، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعلل رژیم ایران در پاسخگویی نسبت به پیدا شدن رد اورانیوم در دو محل اعلام نشده را مشکل بزرگی دانست. مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز چهارشنبه ۵خرداد گفت، رژیم ایران در حال حاضر بر اساس دانش و سانتریفوژهایی که به‌دست آورده است، نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق شده در سال۲۰۱۵ به توافق هسته‌یی موسوم به برجام بازگردد.بررسی نکات کلیدی گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ گفتگوهای سیاسی

گروسی با بیان این‌که برای بازگرداندن رژیم ایران به توافق، باید درکی جدید به دست آید و آنها می‌دانند که باید توضیح بدهند. ما از آنها می‌خواهیم همه موارد را اعلام کنند چرا که این کار به نفع آنها است.

رافائل گروسی در ادامه اضافه کرد ما در مکانهای مختلف آثاری از اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی پیدا کردیم؛ ولی این موضوع از سوی رژیم ایران اعلام نشده بود. این مشکل بزرگی است، ما باید به جزئیات پی ببریم. ما می‌دانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است. هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. ما آن را پیدا کرده‌ایم.

خبرگزاری فرانسه ۱۰خرداد به‌نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش چشمگیر میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران و رسیدن آن به ۱۶برابر سقف تعیین شده در برجام خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید تصریح کرده از تاریخ پنجم اسفندماه (۲۳ فوریه) «به داده‌های مانیتورهای غنی‌سازی آنلاین و مهر و موم‌های الکترونیک» دسترسی نداشته است. آژانس علاوه بر این می‌گوید به اطلاعات اندازه‌گیری که توسط دستگاههای نصب شده به دست می‌آیند هم دسترسی نداشته است.

خبرگزاری رویتر ۱۰خرداد نوشت: «گزارش سه ماهه آژانس انرژی اتمی در روز دوشنبه نشان داد که رژیم ایران در توضیح آثار یافت شده اورانیوم فرآوری شده در چند سایت اعلام نشده شکست‌خورده است، امری که می‌تواند درگیری دیپلماتیک جدیدی را میان تهران و غرب ایجاد کند».

مطالب مرتبط


بررسی ویژگیهای برجسته تجمعات اعتراضی اقشار زحمتکش ـ گفتگوهای سیاسی

بلومبرگ: افزایش تنشها با رژیم ایران بعد از گزارش آژانس
لطفا به اشتراک بگذارید: