مادران شهدا از الهام بخش‌ترین افراد در مسیر مبارزه ـ قلبها، واژه‌ها و پیوندها

قلبها، واژه‌ها و پیوندها ـ مادران شهدا از الهام بخش‌ترین افراد در مسیر مبارزه ـ ۱۵خرداد۱۴۰۰


نگاهی به نامه‌های دریافتی از کانونهای شورشی

مادر در همهٔ فرهنگ‌ها نام دیگر عشق است. فرشتهٔ ایثار است و مهربانی. مجسمهٔ فداکاری است. تندیس محبت است. دستانش گهوارهٔ بخشیدن است. لالاییش در گوش کودک زیباترین ترنم هستی است. هر گاه این واژهٔ مقدس در گوشمان طنین می‌اندازد، مرادف با آن، از خود گذشتگی ما را در عطری مشام‌نواز غرقه می‌سازد و بی‌اختیار در برابر این عزیزترین آفریدهٔ خداوند سر به کرنش می‌ساییم.

این همه ارزش در مادر، وقتی به گوهر مقاومت برای آزادی آذین می‌شود، جایگاه رشک‌برانگیز و ستودنی می‌یابد.مادران شهدا از الهام بخش‌ترین افراد در مسیر مبارزه ـ قلبها واژه‌ها و پیوندها

قضاوت در مورد این دوراهی و تصمیم‌گیری در مورد آن، ممکن است در برهه‌ای از زندگی به سراغ هر کدام از ما آمده باشد و متناسب با تصمیمی که گرفته‌ایم، نوع زندگی خود را رقم زده‌ایم. انتخاب بین خانواده؛ و به‌خصوص عزیزترین عضو آن (مادر) و مبارزه برای خوشبختی همنوع، همیشه دشوارترین تصمیم‌ها بوده است.

کسانی که این انتخاب را انجام داده‌اند لحظات نفس گیر آن را به‌خاطر دارند؛ اما کمتر پیش آمده که ما به قسمت معکوس این معادله بیندیشیم. اندیشیدن به این قسمت نادیده مستلزم آن است که ما خود را نه به جای پسر که به جای مادر بگذاریم و لختی بیندیشیم که اگر ما مادر بودیم و بین حفظ جان فرزند و آرامش و تحصیل او و رفتن او به نبرد برای آزادی و حتی شهادتش، مخیر بودیم، کدام را انتخاب می‌کردیم؟!

سلسله‌ای از مادران قهرمان

از این‌گونه مادران در تاریخچهٔ انقلاب نوین ایران کم نیستند. پایه‌گذار این سنت انقلابی و این انتخاب شایسته، در سازمان مجاهدین خلق ایران، عزیز مادر رضایی‌های شهید است. او با هر کدام از فرزندان شهیدش، یک‌بار این انتخاب نفس گیر را انجام داده است.

اکنون مادران قیام راهی را می‌پویند که او گشوده است. به راستی پژواک سخنان آمیخته با درد مادر نوید افکاری و بالیدن او به انتخاب فرزندش، جوشیده از کدام رسم است؟

مطالب مرتبط


در سیاهترین شبهای میهن هم شعله امید روشن است ـ قلبها واژه‌ها و پیوندها

پیام دادخواهی شهدای قیام آبان، مادر محمد طاهری و مادر پژمان قلی‌پور
لطفا به اشتراک بگذارید: